Jump to content

Samfunnsstraff og våpentillatelse


Ramsek

Recommended Posts

Hei, jeg har vært såpass dum at jeg og kjørt for fort noe som mest sannsynlig ender i ca. 30 timer samfunnsstraff og tapstid på førerkort på 8 måneder. Har noen erfaring med om en slik overtredelse kan gi inndragelse av våpenkort også som følge av pålitelighetskravet?

Link to comment
Share on other sites

Takk, har hørt at kjøring i påvirket tilstand kan gi grunn til å miste tillatelsene, men greier ikke finne noe om fartsovertredelse noen sted på nettet. Det har jo kommer ny våpenlov nå, usikker på om den får følger for min sak.

Link to comment
Share on other sites

Hei, poster denne fra en annen tråd da den passer bedre inn her. 
 

Jeg har vært såpass dum at jeg og kjørt for fort i en 80-sone noe som mest sannsynlig ender i ca. 30 timer samfunnsstraff og tapstid på førerkort på 8 måneder. Har noen erfaring med om en slik overtredelse kan gi inndragelse av våpenkort også som følge av pålitelighetskravet? Kan den nye lovgivningen få påvirkning?

 

Jeg har saumfart nettet for å finne svar, men ingen tilbakekallelse knytter seg til fartsovertredelse som er rapportert av andre, i hvert fall. Tilfeller som har blitt rapportert om er eks. promillekjøring. Kravet til vandel knytter seg bla til hvorvidt en er pålitelig, så blir jo et skjønnsspørsmål om denne samfunnsstraffen gjør meg upålitelig nok til å ikke eie våpen. 
 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan gi deg et svar,

 bare søk. Verste som skjer er at du får avslag som du evt kan klage på. Dette har vert tatt opp på forumet mange ganger. Mte kommer ann på saksbehandler å alvorlighetsgraden. Tipper det er verre for din del om du blåste forbi en lekeplass midt på dagen i 120 en at du har 140 på motorveien

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ramsek said:

 men greier ikke finne noe om fartsovertredelse noen sted på nettet. 

 

Det kan nok stemme, men jeg kjenner til at det har vært brukt som argumentasjon for å gi tilbakekall på våpenkortet. Det har imidlertid ikke støtte i rettsytemet. Får du problemer med dette, så vil jeg be deg om å ta kontakt, så skal du få tilgang på endel rettskilder rundt temaet!

Link to comment
Share on other sites

Okey. Sitt stille i båten å vurder å ikke søk på nye våpen ila de neste 3 årene. Så vidt jeg har forstått så er det ikke rutine å sjekke våpenregisteret opp mot straffe registeret ved slike overtredelser. Unntaket er når du søker på nye. Da sjekker de alt vær gang. Er du heldig så sjekker de ikke eller finner ut at det ikke er grunn nok til inndragelse. Får du beskjed om tilbakekall av våpenkort så går det ann å klage. Vist du ikke har annet på rullebladet så regner jeg egentlig med at det ikke skal være noe problem så fremt saksbehandler ikke har en dårlig dag. Jeg fikk vertfall aldri noe problemer selv. Men jeg ble tatt i fotoboks i 55 i en 50 sone da 😂

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

@20mm cannonSkjønner, takk! Vet du hvilken grad fartsovertredelse er? Har det blitt brukt som enkeltstående argument?

 

Litt usikker på gangen i tilbaketrekningen. Hvis det kommer et slikt vedtak, mister man retten til våpen momentant og må gi fra seg disse eller kan vedtaket påklages og man beholder dem frem til vedtaket blir stående? Har hørt at for slike mindre saker så er det gjerne en sperrefrist på ett år, gjelder denne sperrefristen fra man har godtatt vedtaket eller fra man har mister lappen? Burde jo i så fall være sistnevnte evt. (tidspunktet på dommen) da det er slik det fungerer for beslag av førerkort, og det er den hendelsen en evt. tilbakekallelse knytter seg til.  

Edited by Ramsek
Link to comment
Share on other sites

Slapp av da jeg måtte ta bussen i 3 måneder etter å ha kjørt litt fort så fikk jeg innvilget søknader og alt(det var den gangen det ikke gikk 6måneder å få innvilget en søknad) :P Rus og der du har vært i ulykker som skyldes uforsvarlighet er du nok litt mer på farlig grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...