Jump to content

Kula tverrer på blinken - 44 magnum


CoonanWasMyFirst

Recommended Posts

Heisann 

 

Har skutt min S&W modell 29 med hjemmelada 44 magnum. 

Kula tverrer når den treffer blinken 😯

Kula er Lee 240gr SWC.

Etter tips lada jeg først med N350 10gr, og gikk opp til 12,5-12,7 (fra Ladeboka) for å se om tverringa ble borte. Det hjalp ikke gitt.

Noen som har erfaring med dette, og kan gi meg noen tips?

 

(Fikk med ei annen type kule fra han jeg kjøpte revolveren av, og den funka helt fint. Har dessverre ikke klart å finne ut nøyaktig hva den kula heter, så sliter litt med å finne tilsvarende. Men den var ca 245gr.)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sizer til 429.

Usikker på hvor hardt blyet er, men det er ikke av det bløteste. 

Hardheten på de to kulene jeg har brukt er omtrent lik.

 

De aller første ladningene jeg lagde (med den kula jeg ikke har flere av) til 29'en var N110 20 eller 21 gr, men det ble rett og slett for vondt i hånda... Skal absolutt si bang, men skal klare en del trening og feltstevner, så vil ha den innenfor faktor, men ikke noe særlig mer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 18brn bly sizer til .429 og har testet med opp til 21gr, men det hadde lite å si på faktoren, så 19gr er favorittladningen i min RSR og i mod 29 til en kompis, mener å huske ( er noen år siden ladningen ble utarbeidet)

Att det bare ble en del ostepop (uforbrent krutt, ved å øke kruttmengden )

Edited by 460XVR
Manglende mellomrom.
Link to comment
Share on other sites

Standard vekt og kulelengde, som går på tvers i skiva, er vel et sikkert tegn på underdimensjonerte kuler. Prøv 430 eller 431. Aller helst mål dimensjonen på løp og tønne og size deretter! Apropos, er ikke dette en kule beregnet for gas check, skyter du den uten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt disse uten gas check, ikke i hastigheter over 1000 fps. Har ingen erfaring med pulverlakk, det forhindrer sikkert blying i løpet, men det hjelper lite hvis riflingen ikke får tak i kula! Har du målt diameteren på kula? Lee tenger kan iblant levere kraftig underdimensjonerte kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Kula til venstre ER laget for gas checks mens den til høyre er "vanlig". Det kan tenkes at kula ikke har nok flate som tar tak i løpet, men mest sansynligvis er det underdimensjonerte kuler som er synderen her, kombinert med raskt krutt.

 

Selv om revolveren din i teorien skal være .429 så stemmer aldri dette. Ta 9mm som skal være .356, disse varierer mellom .354 og over .360.

Link to comment
Share on other sites

Som allereie påpeika er denne kula berekna for gas checks. I følge Lee skal diameteren vere .429, det kan vel fort bli litt i underkant? Har du i tillegg mykje tinn i legeringa krymper kula meir ved nedkjøling. Sjølv brukar eg ein annan variant av Lee's 240gr SWC, den er ikkje laga for gas checks og har fleire og smalare smøreriller. Oppgitt diameter .430. Sizer ikkje, smører med Lee fett. Denne held faktor med 18.5gr N110 i min Super Blackhawk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...
CoonanWasMyFirst skrev (På 31.7.2021 den 22.57):

Det visste seg til slutt at jeg hadde for mykt bly i kulene mine 🤦‍♂️🤦‍♀️ Så det blya til og fucka opp fra skudd nr to etter puss. Har endt med å kjøpe noen kuler nå, så får jeg se om jeg prøver å støpe selv igjen senere...🤷‍♂️🤷‍♀️

Enda senere til festen her, målte sylider på s&w mod 29 fikk temmelig nøyaktig .432. Hadde problemer med bøylerifla også, fikk kjøpt ny støpeblokk som gir .432, kjører brinell på ca. 16 og powder coat, funker supert til magnum 2 her i  hvert fall (245grains).

Mener det er en dårlig design at mange støpeblokker typisk kommer i .429 og .430, hadde også problemer med fabrikkuler i disse dimensjonene. Om de ikke begynte å slå kollbøtte så fikk de i  hver fall dårlig spinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...