Jump to content

I startgropa


Stihl Crazy

Recommended Posts

Eg postar innlegget mitt her sjølv om eg ikkje er heilt «der» endå.

Har skutt ein del år no med varierande hell, stort sett berre på 100 meter, men har ikkje kome noko vidare før no i det siste.

Det byrja for ca 1,5 år sidan då eg kjøpte ei rustfri rifle, tikka t3x som er relativt presis. 6,5x55. Har skifta avtrekksfjør, gjenga men ikkje kappa og satt på ein hausken KD 155 dempar.

kikkartsikte er frå gammla rifla, eit zeiss classic 2,5-10x50 med tysk#4. Man tager hvad man haver.

 

Kjøpt meg 400 lapua scenar 107 gr samt Vv 150 og ein del tennhetter. Ladar med 38 gr. COL 75,6 mm. Samlar mellom 5-20 mm, tre skot på 100 meter.

 

Foreløpig skyt eg som eg jaktar, sittande. To avkapp halvtjukke kostaskaft frå Biltema . Surra ganske så stramt saman.

Ei separat tynn flagglina frå det eine kostaskaftet, gjennom reimøgla rundt det andre kostaskaftet for så og festas i kostaskaft nr 1 igjen. Vert ganske så stabilt.

 

Har ein blink på ca 275 meter, som eg har  starta og øva meg på,mykje tørrklikking mellom skota. Venstreneven har eg rundt det eine skaftet for på den måten og dra rifla bestemt inn i skuldera. Har enda ikkje funne ut kva som fungerar best, skyta med eit eller begge augene opne.

 

Har bestilt meg ein gong på 15x15 cm samt 50 lapua skot for og få nye hylser, fortsettelse følger…

 

 

Edited by Sitka
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

No har eg fått gongen min, hengt opp på dei 275 meter. Skaut 18 skot no i kveld. Traff med 15 eller 16, vart litt ukonsentrert og då vart det bom. Skal sjå om eg kan få tatt bilde av reodor felgen opplegget mitt etter kvart.

 

15x15 cm er litt liten i siktet sjølv med 10 gonger forstørrelse, skulle hatt noko meir der men «den som kjøper alt han ser han må gå med lånte kler»

 

Noko som er billegare og gjera noko med er ein anna spray, eg har ein raud spray frå Biltema, trur kanskje ein gul hadde vist betre.

Edited by Sitka
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2021 at 2:53 PM, Sitka said:

lapua scenar 107 gr samt Vv 150 og ein del tennhetter. Ladar med 38 gr. COL 75,6 mm

Det er sikkert 108gr Scenar du har? Er vel SMK som er 107gr.

Forøvrig moro å se at du får gode samlinger med såpass slapp ladning. De tre siste pipene mine måtte ha 42gr N140 bak 108gr Scenar før ting ble i orden.

 

Forøvrig enig med siste taler, hvite blinker er å foretrekke. 

Link to comment
Share on other sites

Nye lapua hylser i dag og det merkas når eg skulle setja kulene. Var lik motstand på alle kulene når eg satt dei. Det har det ikkje vore før. I tillegg hadde eg ein god del gammle hylser frå eit gevær eg hadde før men der trur eg kammeret må ha vore skeivt eller noko pga hylsene gjekk heilt skeivt inn i diene og det vart verre og verre etter kvart.

 Iverfall, vekk med alle hylser frå gammla rifla, vekk med alle plukkhylser. Kun lapua hylser fra ammunisjon eg har skote sjølv frå no av og berre CCI Large rifle tennhetter

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk skal ein jo ta på den måten at ein pressar det langsomt inn til skotet går av, dette er jo gamalt nytt, ein skal ikkje rykka men pressa.

Eg tørrtrenar litt på dette.

Men er det nokon som gjer det på litt allternativ måte? Eg har prøvd og ta avtrekk med heile handa, ein berre grip til omtrent som ein skal ta rundt eit skaft eksempelvis. Berre tørrtrening sålangt då så har ikkje noko meir og fara med. Ville berre høyra om dette er noko og gå vidare med eller legga det av med ein gong.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

@Sitka: Legg det bort. Avtrekk utføres med pekefingeren, og det skal være et pressavtrekk. Husk også på etterhold. Dvs hold avtrekkeren inne er sekund eller to etter at skuddet gikk. Jeg skyter både pistol og rifle, og en av de "kommandoer" jeg sier stille til meg selv er "bare fingeren".

Link to comment
Share on other sites

Nå er det flere som trekker av ved å presse sammen tommel og pekefinger, men det er det vel noen 200STR-skyttere som kan mer om. Jeg trekker av med midtre ledd på fingeren, til stor forferdelse hos gubbeveldet på banen. "Nei, slik har je nå ailler gjord det gut". Men på håndvåpen gjør jeg som andre "skjøttarer" når det kommer til fokus, og forsøker å tenke "bare avtrekk" mens jeg holder resten av hånda i ro.

Link to comment
Share on other sites

Tror vel ikke du finner noen fasit på dette. Det finnes skyttere i Norgestoppen som klemmer mer og mindre med hele handa når de trekker av. Men ideelt sett har en jo lært at en kun skal bruke avtrekkerfingeren. Jeg klemmer vel både med avtrekkerfingeren og langfingeren særlig når jeg skyter knestående.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, bardp said:

Tror vel ikke du finner noen fasit på dette. Det finnes skyttere i Norgestoppen som klemmer mer og mindre med hele handa når de trekker av. Men ideelt sett har en jo lært at en kun skal bruke avtrekkerfingeren. Jeg klemmer vel både med avtrekkerfingeren og langfingeren særlig når jeg skyter knestående.

Dette synes jeg ikke er et ok svar. Ja, det finnes folk som gjør det aller meste, og det finnes folk som treffer over alt på skiva og også utenfor. Når noen spør et seriøst spørsmål om hvordan en utfører et godt avtrekk/et godt skudd, må en svare slik det skal gjøres.

Det finnes en fasit. Les den nye boka Rifleskyting av Espen Berg-Knutsen. Der beskrives to måter: Pressavtrekk og klippavtrekk. Siden TS skriver om langhold, antar jeg at det er liggende skyting. Da er det pressavtrekk som gjelder.

En kan tørrtrene overalt på å bevege pekefingeren uten å bevege de andre fingrene eller hånda. Etter > 10.000 korrekte treningsskudd er dette vanligvis automatisert.

Link to comment
Share on other sites

Nei, eg er foreløpig ikkje der med langhold enda men eg håpar jo. Foreløpig skyt eg som eg jaktar, eg har forklart i fyrste post korleis nhd.

Ellers har eg skutt ein del i benk over fleire år. Då pressar eg alltid, men geværet ligg fjellstøtt både framme og bak. 
Det brukar og gå veldig bra.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

En kan tørrtrene overalt på å bevege pekefingeren uten å bevege de andre fingrene eller hånda. Etter > 10.000 korrekte treningsskudd er dette vanligvis automatisert.

Selv om mann klemmer bevist eller ubevist med både avtreksfinger og langfinger er det nå bare avtreksfingeren som beveger seg da resten av handa formodentlig holder om grepet på børsa. Hele poenget er at du greier å få et repeterbart avtrekk som i minst mulig grad beveger våpenet. Etter noen titalls tusen skudd  går det automatikk i dette og en legger ikke merke til hva en egentlig gjør så lenge en treffer bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å påstå at det finnes en fasit i skyting er noe jeg uten å blunke eller få dårlig samvittighet av vil kalle sprøyt og tullprat. Det er en del ting man lærer bort som grunnpakke, også justerer man etterhvert som man skjønner hva som funker for seg sjøl. Jeg lå aldri i DFS-positur da jeg skjøt bane som ung, fordi det var ubehagelig. Gamle gubber gikk bak og sparket til beina mine så jeg skulle ligge "ordentlig", og jeg la meg slik jeg ville likevel. Traff jaggu også. Har aldri fått til avtrekk med ytterste ledd på fingeren, så da blir det midterste. Jeg sier alltid "opp med albuen" når jeg instruerer, sjøl har jeg den lenger ned. At "fasiten" fra ei bok funker for deg er fint det, nhd, men det finnes mange fasiter i lange bøker. Jeg har lest en del, og plukket opp litt her og der, og bruker litt av hvert. Fordi det funker for meg.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det litt å kommentere på. På det meste i skyting (der en holder våpenet selv) er det store individuelle forskjeller på hva som passer best. Det ser en bla. ved å se på finaler i internasjonale mesterskap. Hvor på fingeren en berører avtrekkeren henger også sammen med avtrekksvekten. På Sauer, 1,5 kg, og på revolver DA bruker jeg leddet mellom ytterste og midtre del av fingeren. På matchrifla med 75 gram bruker jeg ytterste del av fingeren akkurat som på pistol. Men selve avtrekksteknikken tror jeg ikke det er så stor uenighet om blant de som virkelig kan skyte.

For benkeskyting er det sikkert annerledes. Jeg har aldri prøvd det. Bortsett fra å bedømme vind er vel det i hovedsak en ingeniørkonkurranse?

At det funker for Per eller Kari kan sikkert være sant, men hva betyr det at det funker? Bronse i Kammersmellen?

Link to comment
Share on other sites

Å skyte med aktiv tommel kan gi svært rolige avtrekk men vil også straffe stillingsfeil mer. Samtidig jeg vet flere toppskyttere som gjør det. Dét tyder kanskje på at de er stabile i stillingen. 

 

Og @nhd, det overrasker meg at du ikke har lært nok om håndens anatomi til å unngå å bruke midten av pekefinger. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/28/2021 at 10:22 PM, boble said:

Og @nhd, det overrasker meg at du ikke har lært nok om håndens anatomi til å unngå å bruke midten av pekefinger. 

Jeg bruker aldri midten av pekefinger. Jeg bruker det ytterste leddet (det mellom ytterste og midtre del) når det er tungt avtrekk som på Sauer og revolver DA. Så bruker jeg ytterste del (tuppen) ved lett avtrekk og på pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvsagt ingen autoritet på skyting, men jeg prøver å videreformidle det jeg oppfatter er godt formulert av autoriteter. Jeg anbefaler alle som vil bli dyktige på geværskyting å kjøpe boka Geværskyting av Espen Berg-Knutsen. Når jeg vurderer hvem jeg skal lytte til, ser jeg på hva de selv har oppnådd. Han har vunnet VM, EM, WC, europacup og nordisk mesterskap flere ganger. Han har satt flere verdensrekorder, er skytterprins og vinner av norgescupen. Han har 3 kongepokaler og er norgesmester 24 ganger. Fra 2016 er han trener for det som kanskje er verdens beste landslag.

Boka koster kun 400 kroner, og er en kjempegod investering for de som ønsker å utvikle seg som geværskyttere.

https://www.dfsnettbutikk.no/products/gevarskyting-espen-berg-knutsen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...