Jump to content

Sako Quad - Problemer


SSL

Recommended Posts

Jeg har en Sako Quad med løp i 22lr og 22wmr. Må først få si at dette er ei fantastisk børse med nydelig presisjon, men jeg har et par tekniske problemer som ergrer meg grønn. Særlig på ei børse som etter prisen å dømme skal være et kvalitetsvåpen.

 

På 22lr løpet sliter jeg med at patronen står igjen i kammeret. Jeg har pussa og flikka på både utdrageren og kammeret uten at det hjelper. (Problem uansett ammo)

 

På 22wmr løpet sliter jeg med at prosjektilet står igjen i kammeret. Det blir klikk, og når jeg tar ladegrep står kula igjen i løpet/kammeret. Må bruke en pussestokk fra munningen og kakke ut kula. (Bruker CCI gamepoint)

 

Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer og som vet hva jeg kan gjøre for å få fiksa dette?

Link to comment
Share on other sites

Problem #1: .22 LR hylser som sitter fast i kammeret etter skudd (altså normalt sett ikke patroner, men tomhylser) er et ganske vanlig fenomen på Sako Quad. Hadde det på min egen også, og irriterte meg noe hemningsløst over det en god stund. Hvis vi f.eks. spør vår Alles Kjære Google om "Sako Quad extractor problem", så kommer det ganske mange tråder, bilder, videoer på veven.

 

Jeg gjorde som i dette innlegget: https://www.thestalkingdirectory.co.uk/threads/sako-quad-extractor-claw-modification.40822/ selvom det var en terskel jeg måtte over for å gå til med fil på eget sluttstykke. Men det fungerte brillefint på min iallfall. Har ikke hatt en eneste tomhylse (eller patron for den saks skyld) som har blitt liggende i kammeret etter dette. Og jeg ha vel skutt minst et par tusen etter dette.

 

Problem #2: .22WMR kule blir sittende i løpet etter klikk....Har jeg aldri opplevd, så her har jeg ingen gode råd. Du er selvsagt bombesikker på at du ikke mater en .22WMR i et .17 HMR løp?

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Sigurd said:

Problem #2: .22WMR kule blir sittende i løpet etter klikk....Har jeg aldri opplevd, så her har jeg ingen gode råd. Du er selvsagt bombesikker på at du ikke mater en .22WMR i et .17 HMR løp?

Tror ikke du greier å kamre en 22wmr i 17hmr kammer og lukke så du får trykket av? 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Har etter litt googling skjønt at problem 1 er ganske vanlig. Hadde nok prøvd garantisak om jeg hadde tatt tak i problemet litt tidligere. Børsa begynner å bli noen år, så børsemaker blir nok løsninga her. Må bare oppdrive denne sjeldne arten her oppi høye nord (Tromsø).

 

Bruker for det meste 22 wmr-løpet, så dette problemet har litt pri. Tenkte først prøve å bytte ammo, men CCI har virkelig fått rotfeste i butikkhyllene. Noen som har anbefalinger? 

 

Hadde det ikke vært for ting som nydelig avtrekk og god presisjon hadde jeg solgt rifla og funnet meg ei ny. Dette var «the shit» da jeg kjøpte den, og denne typen feil skal ikke forekomme på et kvalitetsvåpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ikke bruk CCI. Det er drittammo. SK standard er noe av det bedre uten å gå til matchammo. Wmr er jeg ikke inne på i det hele tatt men problemet er altså at kula sitter fast etter klikk, ikke før? For meg høres det ut som klikket er hovedproblemet. Jeg hadde prøvd annen ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...