Jump to content

Buorm

Vaquero
 Share

Recommended Posts

Vi har noen småkryp og smådyr på tunet på landstedet. En del hoggorm forekommer, men denne buormen er litt hyggeligere. Den  oppholder seg i et blomsterbed. En annen fastboende krabat har jeg ennå ikke fått tatt bilde av, en røyskatt under låven. Røyskatten har jeg sett tre ganger med mus i kjeften, håper den gir avkom som blir stedsbunnet. Buormen på bildet var synlig i bedet i over fem timer, flyttet seg litt. Den var nok ca. en meter lang, jeg har sett dem lengre. 

Buorm.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
  • Thanks 1

Da jeg var fjortis tilbake på åttitallet en gang fanget jeg en buorm og hadde den i et 600 liters akvaterrarium. Der hadde den planter, stein og røtter å gjemme seg blant, og en vannpytt så den kunne svømme. Vannet var selvsagt tilkoblet en akvariepumpe med filter, og ble regelmessig byttet. Buormer er såkalte vannsnoker, og fanger og spiser både fisk og amfibier, i tillegg til at de spiser små pattedyr, meitemark, insekter, reptiler og fugler. Egentlig er de temmelig altetende.

Buormen "min" var rundt en halv meter lang da jeg fanget den, men hadde voldsom appetitt og vokste raskt. Da jeg slapp den ut i skauen igjen målte den 110-120 cm (vanskelig å måle slike typer, for de ligger ikke stille på kommando). I starten bet den og var temmelig aggressiv, men etter en stund ble den "tam" og lot seg håndtere. Den spiste til og med ørekyte rett fra hånda. Jeg hadde buormen i fangenskap i to eller tre år, før den ble sluppet ut ved hytta til en kompis (der jeg fanget den). Vi så igjen denne buormen rundt hytta i flere år etter at jeg slapp den ut. Den var lett å kjenne igjen både pga. størrelsen og fargemønster, men også fordi den hadde et arr oppå hodet.

@Vaquero Buormen du har tatt bilde av skal snart skifte ham. Det ser man ved at øynene er melkehvite. Buormer er ikke giftige, men de biter hvis man fanger dem, og de har bra med skarpe tenner slik at et bitt gjerne fører til litt blodbad. Og så kan de sprute ut en illeluktende guffe fra en kjertel ved rumpa. Og tro meg; den lukta vil du ikke kjenne! Så det er best å la dem være i fred. Buormen har dessverre blitt sjelden de siste 20-30 årene. Jeg har ikke sett en buorm på mange år. Det betyr at landstedet ditt har en viktig rolle som "reservat" for disse kule reptilene🙂

• Like 3

27 minutes ago, FredrikW said:

Jeg har ikke sett en buorm på mange år. Det betyr at landstedet ditt har en viktig rolle som "reservat" for disse kule reptilene🙂

Vi ser buorm i hagen hvert år, flere ganger i løpet av sesongen. Vi har flere blomsterbed og stor plen, egentlig ikke så mye åpne vann eller myrer som er fuktige. Frosk har vi mye av, så mat skulle ikke mangle. Jeg/vi i familien er bevisste på å ha respekt for de dyrene som kommer innom hagen. Mye hare trives der, stort sett er det gøy og et friskhetstegn på at det finnes dyreliv rundt oss.