Jump to content

Gammel børse skyter bra.


bardp

Recommended Posts

Var på banen en tut i kveld med en gammel HV mauser som jeg akkurat har kappet løpet 5 cm på slik at det nå er 55 cm og montert en veldig litenSL5i, lyddemper i kaliber .30  på. Den demperen demper jo smell og rekyl utrolig bra størrelsen tatt i betraktning ble virkelig overasket over hvor bra den var. Og det morsomste av alt børsa samler jo tre skudd serier på 100m på 20-25mm med billig Odin 30-06 ammo og Federal Fusion. Ikke verst for en snart 100 år gammel børse med HV løp fra sist på 40 tallet. Den har jo selvsagt fått seg et skikkelig KV avtrekk, jaktstokk og så klart en Swaro på toppen.

20210616_172110.jpg

20210616_172146.jpg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

De gamle heimevernsmauserne er her på kammeret de mest nedvurderte og baksnakkede våpen som finnes .

Det er litt for mange som skal briljere med sin våpenkunnskap og skal fortelle hvor dårlig mausere er. Det er bare tøv, presisjonen på de fleste som fikk nytt 7,62x63 løp på Kongsberg er fullt på høyde med de fleste av dagens nye jaktrifler. De tåler også mye mer av dårlig behandling enn nyere våpen fordi de har settherding som gir en hardere overflate som ikke ripes opp så lett.

Største ulempen er paradoksalt også en av våpenet store fordeler. Det er slaglengde og slagtid. Det tar tid fra du trekker av til det smeller tungt tennstempel og stor slaglengde fører til 30-40 % lengre slagtid. På den annen side får du nesten aldri klikk, selv i streng kulde og dårlige forhold er det nok energi til å slå av hetten. Mauser er derfor et av de mest pålitelige våpen du kan ta med deg under krevende forhold. 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Har en Mauser fra 1944 selv - men har aldri vært helt fornøyd med presisjonen. Vet at andre tilsvarende våpen går vesentlig bedre. Kan det være så enkelt som at løpet bør kappes på min også? Solid og god børse, men litt frustrerende å skyte med sånn som den er nå.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, tg1 said:

Har en Mauser fra 1944 selv - men har aldri vært helt fornøyd med presisjonen. Vet at andre tilsvarende våpen går vesentlig bedre. Kan det være så enkelt som at løpet bør kappes på min også? Solid og god børse, men litt frustrerende å skyte med sånn som den er nå.

Tror ikke presisjonen blir bedre av selve kappingen. Men bedding og kroning betyr veldig mye. Om den har det originale avtrekket er jo også de ganske så håpløse få tak i et avtrekk fra en M67 banemauser de KV avtrekkene er vel det beste som noen sinne er laget til mauser.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tg1 said:

Har en Mauser fra 1944 selv - men har aldri vært helt fornøyd med presisjonen.

Har den originalt tysk løp eller er det skiftet til 7,62x63 på Kongsberg?

Noen av disse var jo i bruk lenge i Forsvaret og din kan ha blitt ødelagt av pussingen. Det var nok i begynnelsen på -70 tallet før alle hadde byttet ut mauser med AG3. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tg1 said:

   -  Har en Mauser fra 1944   -  

 

M/98 ble produsert på mange fabikker (fabrikk-koden er en bokstavkombinasjon på fremre låskassebro, kan være skjult av kikkert-klakken). Kvaliteten kan kanskje ha vært så-som-så, når et erobret mekanisk verksted fikk beskjed om å lage våpen for "vernemakten" (eller hva de nå kalte seg på det stedet). Det sies også at kvaliteten sank litt, i takt med at krigslykken snudde for hr. Adolf. Hvis jeg skulle spandere grunker på et "M/98-prosjekt", ville jeg nok ikke brukt en 1944-kasse fra en noe dubiøs fabrikk.

 

Jeg har en Brno 1908/34, og en fra "Erfurter Maskinfabrik", 1941 ("ERMA", laget salongrifler i min ungdom), ypperlige våpen, de har jo fått nye piper i hhv. 308 NM og 9,3x62. Dessuten en 1938-modell fra sjølve Mauser-Werke i Oberndorf, den har Kongsberg-pipa enda.

Link to comment
Share on other sites

On 6/16/2021 at 10:44 PM, bardp said:

Var på banen en tut i kveld med en gammel HV mauser som jeg akkurat har kappet løpet 5 cm på slik at det nå er 55 cm og montert en veldig litenSL5i, lyddemper i kaliber .30  på. Den demperen demper jo smell og rekyl utrolig bra størrelsen tatt i betraktning ble virkelig overasket over hvor bra den var. Og det morsomste av alt børsa samler jo tre skudd serier på 100m på 20-25mm med billig Odin 30-06 ammo og Federal Fusion. Ikke verst for en snart 100 år gammel børse med HV løp fra sist på 40 tallet. Den har jo selvsagt fått seg et skikkelig KV avtrekk, jaktstokk og så klart en Swaro på toppen.

20210616_172110.jpg

20210616_172146.jpg

Steinalder børse ?

 

On 6/17/2021 at 6:09 PM, bardp said:

En får jo en nyprodusert M98 til 180K så hvorfor ikke en Sako 60-70K. Steinalder våpen begge to og jeg skal ikke ha noen av de.😉 

 

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Mitt første våpen var en Mauser m-98 fra 1939 (med zxx) bokstaver på låskassebroa - tror jeg sporet fabrikken til Berlin. Kostet meg ombygget kjøpt hos Søilen 2990,- i 1999 + et kikkertsikte til 1990 + noen billige alu montasjer til kr. 360,-som ble skutt i stykker ila føreste året (skruene til montasjen var borret skjevt - montasjen montert skjevt).

 

Ca år 2000: Originakstokk ble beddet (ca. 700,-).

 

Ca. 2001: Avtrekket var helt elendig, så mye kryp og slark at det kjentes ut som 2 plater grovt sandpapir som ble skrubbet mot hverandre - i rykk og napp) så det ble byttet etter et par år (ble vel montert et Blackburn for ca 1000,- av børsemaker). Skruehullene for montasjen ble rettet, og ny Leupold stålmontasjeskinne ble montert av børsemaker (tror jeg betalte 1700,- for dette).

 

Ved jakt i fuktig vær slo den "nye" ombyggingsstokken seg så mye at jeg ikke fikk opp sluttstykket - veden hevet seg så mye i bakkant at jeg ikke fikk dratt det bakover.

 

Ca. 2013: Så ble det en ny tur til børsemaker som kappet ca. 5 cm pipe (var rust i det) (børsemaker hadde fått i oppgave å sjekke om det var noe umiddelbart som kunne fikses å gjøre våpenet bedre uten for stor kostnad) og gjenget 14x1. (ca. 1000,-) + en lyddemper.

 

Ca. 2017: Deretter en Boyds stokk jeg bestilte og fikk over dammen mens kursen enda var lav, og som ble levert til børsemaker med resten av rifla, som ble søilebeddet (ca. 1200,-).

 

Rifla har alltid samlet 3 skudd sånn passe - (Treffer i alle fall med alle 5 innenfor en snusboks på 100 meter liggende på prøven) mer enn godt nok for jakt på hjort. Brukes i dag som børse til bø-jakt på hjort, og er den jeg har skutt desidert flest hjort med. Veier i dag ca. 3500 gram + kikkertsikte.

 

Har puttet en del skudd gjennom den gjennom de ca 23 årene jeg har hatt rifla - men aner ikke hvor mange skudd løpet har gått mens den gjorde tjeneste i HÆR.

 

Kjenner det frister stadig å bytte pipe i greiene for å se om det blir bedre presisjon - men tror børsemakeren sist han tok i våpenet ga meg "forbud" mot å gjøre noe mer med det. Når jeg i tillegg tenker på hvor slarkete bolten er i låskassen - tror jeg kanskje han har rett.

 

Dette våpenet har altså vært med meg fra jeg var "fattig student" og i alle fall frem til i dag, hvor den økonomiske situasjonen er en helt annen. Våpenet har for meg affeksjonsverdi - men sånn totalt sett har prosjektet vært dyrere enn om jeg i 1999 hadde kjøpt meg ei ny remington 700 som på den tiden kostet ca 3500,-.

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, OptiBond FL said:

men sånn totalt sett har prosjektet vært dyrere enn om jeg i 1999 hadde kjøpt meg ei ny remington 700 som på den tiden kostet ca 3500,-.

Men - ville remington'en holdt like lenge og tålt samme bruk?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så godt å si - nå har jeg rett nok remington 700 også - som har vært standard våpen i hjortelia de siste årene - en mer påkostet modell - og som fortsatt er like hel - men klart en mauser tåler mye - og har som sagt for meg større «sjel» og affeksjonsverdi selv om det kun er låskassen og sluttstykket som er som da jeg kjøpte den. Mauseren er satt opp med Zeiss Classic 2,5-10 x 50 m/ lys og Hausken std. + forlenger / Svemko Magnum (alternativt), og brukes i hovedsak til «Bø-slakt» i månelys. 
 

Når denne og forrige post er skrevet - mauseren hadde nok drept hjort greit uten alle modifikasjonene også. 

Link to comment
Share on other sites

Den mauseren jeg startet denne tråden med er min siste mauser. Jeg har sikkert hat ti stykker opp gjennom årene. Denne kjøpte jeg for Kr 750,- på en sportsbutikk som hadde fått den inn til tvangssalg fra politiet. Den var da i helt original HV stand stemplet med FLY på låskassa. Den skyter som dere ser veldig bra til å være en gammel mauser men det er kum med 180 gr kuler. Prøvde først med en pakke Remington 150 gr og de sprette voldsomt det beste jeg fikk til med de var vel tre skudd innenfor 9eren.

Men nå er ikke det så farlig den skal  brukes til jakt på elg og da er det 180 gr som gjeldet i 30-06. Børsa komplett med sikte og lyddemper har jeg nå gitt vekk til min eldste datter. Så nå forlater min siste mauser huset og 40 år med mauser i skapet er over.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

40 år med mauser i skapet er over

Er ikke det litt vemodig?

Jeg har noen fine mausere som jeg nødig vil kvitte meg med og så har jeg mauser som bruksjern til jakttrening, den går vel mer enn 1000 skudd i året, og det har jeg ikke råd til å skyte med jaktrifler i litt mer potente utgaver. Jeg har en nyprodusert double square bridge magnum mauser i .416 Rigby og en Sako på FN kasse. Disse overgår det meste av moderne jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/17/2021 at 7:07 AM, Per-S said:

De gamle heimevernsmauserne er her på kammeret de mest nedvurderte og baksnakkede våpen som finnes .

 

Ja, det er mange her inne som mener våpen har omtrent samme holdbarhetstid som en melkepakke. Og våpenpushere i det ganske land siterer sikkert ivrig fra "fag-forumet" Kammeret, der flere "spesialister" skriver at gamle m/98 (og Remington - Winchester - Brno og til og med min spesialbestilte Schultz fra 1970) er ubrukelig. Nye jegere MÅ kjøpe nytt og dyrt (så får forretningen fortjeneste, og selgeren kanskje lønnspåslag)!

 

Jeg var på banen her om dagen, og skulle avlegge prøve med noen våpen. Der var også en litt eldre herre, med en ganske ny Sako, med en Zeiss på toppen. Han måtte ha mye hjelp for å få skutt inn kikkerten, og likevel var spredningen såpass at jeg var glad vi ikke har hjørnesensorer. Han innså at det hadde liten hensikt å forsøke på reinskiva. Men han øynet et håp - han hadde skutt ved siden av etpar ungdommer med nye laminatskjefter. Så da skulle våpenet til børsemaker, for å få GRS/KKC.

 

Dette fortalte han mens jeg gjorde meg klar med den gamle ERMA-mauseren

 

On 6/18/2021 at 10:13 PM, Jegermeistern said:

Jeg har en Brno 1908/34, og en fra "Erfurter Maskinfabrik", 1941 ("ERMA", laget salongrifler i min ungdom), ypperlige våpen, de har jo fått nye piper i hhv. 308 NM og 9,3x62.

 

Jeg mistet nesten konsentrasjonen, begynte å regne på hva ERMA-en hadde kostet, i forhold til å få et GRS-skjefte ferdigbeddet (125,- til IR-13, ca. 1.300,- for Heym-pipa med montering, ca 800,- for plastbøtte-skjeftet fra Butler Creek, ca. 1.500 for Leupold VX-2-siktet og ca. 1.200 for Sonic 40-demperen, som den deler med Brno-mauseren). Den har fortsatt det originale M/98-avtrekket.

 

Den er innskutt med 8 cm overslag på 100 meter, så jeg måtte sikte litt ned i figuren, og jeg skjøt 5 kjappe skudd. Ammoen var 250 grs. A-Frame, ladet til ca. 780 m/s. Resultatet? En X.7 opp, en X.8 til høyre, og tre X.9.

 

Gamle børser og "billig-utstyr" holder i massevis, til jakt på store dyr som elg - hjort - rein.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har man våpen som hobby eller jakter mye ønsker man seg et fint våpen. Det er jo greit, da forstår en hva det går i.

Litt for mange uerfarne jegere tror at man kan kjøpe seg god skyting, det fungerer ikke slik. Det er trening som fører til god skyting. Derfor ville svært mange fått en bedre jakt ved å kjøpe en gammel brukt jaktmauser med et middels godt kikkertsikte og brukt resten av pengene på ammunisjon og trening. Mindre skadeskyting ville det også blitt av det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, beaker said:

   -  så var det beddinga som var problemet på Sakoen,  - 

 

Hvis det er Sakoen jeg skriver om du mener, så var det altså ingen feil med den. Skyteleder/skytterlagsformann (aktiv skytter) skjøt etpar serier med den, og de samlet helt OK. Å heller bruke pengene på ammo til trening ville nok gitt bedre resultater, som @Per-S skriver. Og ikke minst at man er villig til å ta i mot råd fra instruktører.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At manglende trening er det største problemet blant jegere er det vel ingen tvil om. Men jeg har nå sett nye jegere som har arvet en gammel HV mauser og så brukt 20K på den for å få den "bra". Og da vil jeg vel si de hadde vert bedre kjent med og kjøpe seg et nytt våpen. Men børsemakerne gnir seg jo i hendene og utfører gjerne hva det skal være på et gammelt brom så lenge kunden betaler. Så alt er nå ikke helt sort hvitt heller. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten å ville starte noen ny krig med å tråkke mauserfantastene på tærne -

 

En brukt, eldre Tikka, Sako, Weatherby, Winchester, eller Remington for den del er et bedre kjøp for en nybegynner enn en "håvemævvser". Da mener jeg en eldre A2, M65, osv, ikke T3 og nye 85er.

 

Ikke minst fordi disse riflene typisk kan brukes med en gang, og ikke må spikkes og loddes og sveises på for å få brukbare. Mer ergonomisk sikring og innebygde montasjer/klargjort for montasjer er jo også et pluss....

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, bardp said:

Så alt er nå ikke helt sort hvitt heller.

En ombygd mauser kjøpt brukt er å blir en ombygd mauser, det er ikke et investeringsobjekt, men et billig verktøy.

Dyrene blir ikke dødere om en bruker en Blaser med den dyreste Zeiss modellen på toppen.

Til jakt trenger en ikke bedre presisjon enn det en får ut av en mauser.

Er en glad i våpen og ønsker eierglede skal en ikke kjøpe mauser, men for de som bare er jegere er det overaskende mange som er godt fornøyd med en ombygd mauser, som verktøy gjør den jobben.

Kjøper man en ferdig ombygd mauser får man mye for pengene, starte ombygging av en original er vel kun tilrådelig om en kan gjøre alt selv.

Forskjellen på en Blaser med kikkert til 60 000 og en ombygd mauser med kikkert til 4000 gir rom for mye treningsammunisjon, og de færreste vil merke noen praktisk forskjell på jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Til jakt trenger en ikke bedre presisjon enn det en får ut av en mauser.

Er en glad i våpen og ønsker eierglede skal en ikke kjøpe mauser, men for de som bare er jegere er det overaskende mange som er godt fornøyd med en ombygd mauser, som verktøy gjør den jobben.

Og den presisjonen kan være ganske god. Låskassen er M98 av ukjent alder men fra før krigen. Dette  er også skutt på elektronikk, med litt diffus definisjon av senter. Når jeg skyter på klistrelapper og gjør det jeg skal på rett måte skjer ikke noe annet enn at klistrelappen blir litt hullete.

mauser_samling.jpg.8ef412239e0ebf8e0fe8231a7017bcfc.jpg
Bildet lyver kanskje litt for denne børsa har en gang i tida fått matchløp i 7,62x51 som senere er dreid ned samtidig som Rafdal har fiksa jaktstokk, stramma opp låskassen og montert nytt avtrekk. Så den kosta meg nok mer enn en fancy T3, men mye mindre enn en Blaser.

Jeg vil si at det faktisk er en del eierglede i denne gamle slarkepurka også. Jeg er tredje ledd i familien som eier den, selv om den har forandret litt utseende etter at jeg fikk klørne i den. Den kan stå i skapet en måned og når jeg plukker den ut og tar den på banen leverer den konsekvent innertier på førsteskudd. Godt å ha i bakhodet når man skal ut på jakt.

Jeg eier også en moderne tysk rettrekker som er litt mer labil i så måte. For all del, den leverer tiere på førsteskudd. Men ikke så konsekvent og imponerende som slarkepurka. 

Men nå skal gammelmauseren få kjørt seg. Har nettopp vært over fjellet en tur til Vestfossen for å hente meg helt ny rifle. Den har jeg visse forhåpninger til og det virker lovende så langt. Men her snakker vi nesten om Blaser-priser. For håndlagd norsk custom...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Ikke minst fordi disse riflene typisk kan brukes med en gang, og ikke må spikkes og loddes og sveises på for å få brukbare.

 

Det ligger haugevis med "mævvsere" som er ferdig "spikka, lodda og sveisa" ute på Finn, for mindre kronasjer enn montasjeringene jeg kjøpte til Meopta-kikkerten på STR-en. Rifler som jeg gladelig kunne gått på jakt med, etter max 5 skudd innskyting, før de 5 obligatoriske på reinen.

 

Andre helt OK rifler også, selvfølgelig, laget for jakt, for mindre penger enn en kikkertmontasje til Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg tidligere i denne tråden dels har "disset" mauseren min får jeg yte den litt mer rettferdighet...;

 

Etter å har kjøpt inn en "full pakke" ladeutstyr "Redding Big Boss Pro Pac", kuler krutt, tennhetter etc. ca år 2008, og siden det diverse ladeutstyr og komponenter, gjorde jeg i år klar ladebenken!! (Husbygging, 2 unger etc. etc. - prioriterer jakt/ fiske før lading osv.... - tidsklemma...).

 

Brukte mauseren som "forsøkskanin", og gjorde ting "etter bøkene" og i tråd med min profesjonelle lab-kompetanse.

 

Ladet opp Sierra MK 168 gr og Norma Bondstrike 180 gr i tidligere skutte Norma (Oryx) hylser (med 203-B og 204 krutt). Må si jeg ble fornøyd. 3-skuddsamlinger på 15-17 mm s-s (skutt på 104 meter) med begge "patrontypene" i ei pipe fra 1950(?) tallet - skutt ukjent antall skudd er godt innenfor for meg :-)  Kanskje mauseren bare blir bedre og bedre....årgangsmauser fra 1939...og Berlin(?).

 

I år blir det nok da hjemmelaget Bondstrike-patroner til jakt (på rådyr og hjort) med utgangsfart ca. 800 m/sek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til dagsdato aldri hatt et nytt våpen. Rett og slett pga at brukt kan man finne utrolig mye bra. Min gamle «pappa arvede» hV-mauser gav meg en erfaring, som andre også påpeker. Riktig trening. Og litt mer av riktig trening.
Da begynner man å nærme seg. Alder på   vppenet har for min del ikke hadd mye å si. Jaktvåpen får sine obligatoriske skudd, og ikke mye mer. Tilka M695 fungerer og er ikke mer samlende enn mauseren til faderen. Men alt dreier se g om skøyteteknikk. Gamle  våpen. fungerer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...