Jump to content

Blodspor - tips?


Bysnupp

Recommended Posts

Hei! Jeg og samboeren min venter valp i slutten av juli og ønsker å prøve oss på blodspor. Vi vet hva det går ut på i teorien, men har aldri prøvd det i praksis. Er det noen her inne som har noen tips? Hvordan begynne og evt bygge seg oppover og lage sporene lengre. Hvor lenge skal blodet ligge før man tar med bikkja i skauen? 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Bysnupp said:

Vi vet hva det går ut på i teorien, men har aldri prøvd det i praksis.

Her er det nyttige tips:

https://www.njff.no/jakt/Last nedsider for jakt skyting og hund/Last ned hund/NJFFs ettersøkshefte - fra valp til godkjent ettersøkshund.pdf

Men dere har kanskje lest den? Det er teori, men det er lett å omsette i praksis.

Jeg bruker metodene beskrevet der, på min ettersøkshunder, og de fungerer (for meg).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Noen hovedpunkter:

 

- bruk storfeblod (kan skaffes av slakter)

- legg korte spor i starten, kanskje bare noen titalls meter til hunden skjønner tegningen og opplever mestring (har dere hage kan plenen benyttes)

- legg alltid en belønning ved sporslutt (en godbit duger til dere har fått tak i en skank av rådyr eller hjort)

- blodsporet bør alltid ligge noen timer, varmt og fuktig sommervær gir god vitring

- om det er vind, gå sporet med vinden slik at bikkja lærer seg å bruke nesa i bakken

- en trasé som er brukt til sportrening bør ikke brukes om igjen før det er gått noen uker eller det har vært en lengre periode med nedbør

 

Ellers finner dere helt sikkert noen tips i en av trådene nedenfor.  Viser også til Anne Igsis bok Viltspor - trening og alvor (meget grundig og instruktiv, brukte selv denne da jeg trente dachs).

 
Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 6/16/2021 at 2:05 PM, Sølvrev said:

 

- en trasé som er brukt til sportrening bør ikke brukes om igjen før det er gått noen uker eller det har vært en lengre periode med nedbør

 

 

 

Betyr dette at hvis vi har to hunder som skal prøve seg så må vi lage et spor til hver?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...