Jump to content

Er kal.22 noe å samle på?


Falk_1

Recommended Posts

Hei, 

Er en ny eier av CZ 457 i kal. 22 wmr, og ble avfyrt litt over 300 skudd med den.

Hver eneste gang jeg er på skytebane må jeg justere kikkertsikte, noen ganger få knepp og noen ganger mye justering må til for å treffe. 

 

Dette skjer mest sannsynleg pga. lett kule og vind retning og styrke.

Tenkt å høre med dere som har brukt dette kaliberet til jakt, hvordan dere har opplevd dette?

 

Må man ta med blinkskive på fjellet og justere etter dagens vindretning og styrke før man evt. skyte et dyr? 

Hadde egentlig gleda meg til jakt sesongen og tenkt å prøve meg både på fugl og hare, men med et slik problemstilling blir det stor sjanse for bom eller skadeskyting.  

Mulig jeg gjør noe feil, eller et lite triks enn må lære?

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bardp said:

Vel 22 wmr har jo mye vindavdrift. Skal du jakte i vind med den må du lære deg og kompensere for den. Men umulig er det ikke. Får du den til å skyte bra samlinger når du har fått skutt deg inn?

Og hvordan kan jeg kompensere for den? 

Ja egentlig veldig bra samlinger, men som sagt må justere den hver gang og det er veldig frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Rugerdud said:

Samme ammunisjon hver gang du skyter? Trestokk?

Ja, bruker stort sett CCI HP 40grs, men når kikkertsikte er stilt så er det "nesten" same presisjon på Vmax, gamepoint og HP.

Riflen har syntetisk stokk.

2 hours ago, hjortefot.com said:

For flink til å pusse etter hver økt?

Alle "salonger"  jeg har vært borti trenger noe skudd for å "sette seg" etter puss. Både 22LR og 17.HMR

 

Kan være så enkelt 😉 Det finner du kjapt og enkelt ut av.

Egentlig er veldig flik til å pusse etter hver tur til skytebane, fikk beskjed at jeg må gjør det for å holde presisjon og ta vare på riflen.

Mulig må bare slutte å pusse ei stund å se om det er noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Treffpunkt flytter seg ikke på grunn av puss. Det en kan oppleve særlig med 22lr er at de første skuddene etter puss ikke treffer helt på samme plass som resten. For øvrig kan det det også fort være tilfelle med 22lr selv om en ikke har pusset. På 17 HMR har jeg ikke merket noe til dette. 22 WMR fikk jeg aldri til å samle skikkelig så det kalibret ga jeg egentlig opp. 17 HMR derimot samler 5 skudd 100m på 10-15mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Riflen samler veldig bra på 100m, det eneste problemet er dette med å stille kikkertsikte hver gang jeg er på skytebane. Trudde at 22 wmr har tyngre kule enn 17 hmr og dermed tåler litt mer vind? 

Mulig jeg skal kjøpe 22lr løp og satse på innendørsskyting, og heller bruke 6,5 til jakt.. 

Link to comment
Share on other sites

Har også 22wmr. Innskutt på 70m vindstille dag. Jeg skrur aldri på siktet. Jeg holder opp mot sidevind. Tren på det. Den har betydelig mindre vindavdrift enn .22LR som jeg kjøpte i fjor og prøver på jakt i gjen. Jeg pusser alle børsene etter bruk. Avstand,  vindstyrke, størrelse på blink/vilt og skytterens kunnskaper bestemmer grensen for hver enkelt. Det småvilt jeg jakter på er for rastløst til at jeg tenker på å prøve Avstandsmåler,  vindmåler,  tabeller,  2fot m.m.  det er ikke nødvendig å skyte hvis du ikke føler at dette er bankers. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, mp18 said:

Har også 22wmr. Innskutt på 70m vindstille dag. Jeg skrur aldri på siktet. Jeg holder opp mot sidevind. Tren på det. Den har betydelig mindre vindavdrift enn .22LR som jeg kjøpte i fjor og prøver på jakt i gjen. Jeg pusser alle børsene etter bruk. Avstand,  vindstyrke, størrelse på blink/vilt og skytterens kunnskaper bestemmer grensen for hver enkelt. Det småvilt jeg jakter på er for rastløst til at jeg tenker på å prøve Avstandsmåler,  vindmåler,  tabeller,  2fot m.m.  det er ikke nødvendig å skyte hvis du ikke føler at dette er bankers. 

Takk for svar. 

Jeg er egentlig ny i gamet, merker at det begynt å bli vanskelig når du nevnte vindmåler og tabeller. 

Vet du om en video/link som forklarer dette nærmere, eller om du gidder og forklarer meg hvordan dette i praktisk kan gjennomføres? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte papp. Satte et kryss på midten. Siktet og skjøt.  Så tommestokk og målte avdrift under forskjellige vind styrker. Dette gav meg en pekepinn. Stortsett så holder jeg opp mot vinden uten å måtte la trådkorset gå helt utav eksempelvis brystet til due,rype m.m. blåser det kraftig så må du nærmere eller avstå. Småvilt på avstand er liten blink,og ikke alltid like stillestående som en blink.. må bare prøve deg fram . På ca 60-70m og ca frisk bris mener jeg at det var 5-6 cm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, mp18 said:

Jeg brukte papp. Satte et kryss på midten. Siktet og skjøt.  Så tommestokk og målte avdrift under forskjellige vind styrker. Dette gav meg en pekepinn. Stortsett så holder jeg opp mot vinden uten å måtte la trådkorset gå helt utav eksempelvis brystet til due,rype m.m. blåser det kraftig så må du nærmere eller avstå. Småvilt på avstand er liten blink,og ikke alltid like stillestående som en blink.. må bare prøve deg fram . På ca 60-70m og ca frisk bris mener jeg at det var 5-6 cm.

Tusen takk!

Da har jeg noe å jobbe med framover. Hva slags rifle du har og hvilken type ammo du bruker til jakt?

Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2021 at 10:03 PM, Falk_1 said:

Riflen samler veldig bra på 100m, det eneste problemet er dette med å stille kikkertsikte hver gang jeg er på skytebane. 

Bare for å presisere: Må du stille på siktet også når det er vindstille ?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Gillen said:

Bare for å presisere: Må du stille på siktet også når det er vindstille ?

Tja, bor på sunnmøre og er nesten ingen dag som er vindstille. Har skutt inn riflen på en vindstille dag, kommer neste gang på skytetrening så er det vind og må stille siktet på nytt osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...