Jump to content

6,5x57R 100 gr Lapua og 120 gr Norma


gordon setter

Recommended Posts

@Skaubjønn viser til ladedata for 6,5x57R fra Ladeboken nr. 6. Den har også data for 6,5x55 "Krag-Jørgensen/Svensk M96", altså reduserte ladninger i forhold til dagens trykkstandard for 6,5x55. Sjøl om de ikke har brukt akkurat de samme kulene, ender de opp på omtrent samme ladning, for omtrent samme kule, for disse to kalibrene. Det bør tilsi at ladninger som er trygge i Krag-rifler, også kan brukes i 6,5x57R.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ladninger for Krag er et fint utgangspunkt. 

Er på min andre Kipplauf i 6,5x57R. Den første, en Krieghoff Hubertus, brukte jeg stort sett Kragladninger/startladning 6,5x55.

I den K95 jeg har nå, er middels 6,5x55 ladninger udramatisk. 

 

Hylser til vettug pris kan ofte være et problem. Kjøpte engangsskutte Geco (RWS) 8x57jrs billig på egun. Presses enkelt om til 6,5x57R. Glødet, og freste. Funker som gull. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Antar du skal lade til fugl og ev. annet småvilt, og at du ikke trenger all verdens hastighet? Jeg ville resonnert som @Ruger #1 og gått for middels 6,5x55-ladninger om våpenet er nytt og moderne. Jeg har ladet Lapua FMJ 100 grs i 6,5x55 med 41 grs N140/Norma 202 og fått hastigheter rundt 850 m/s i 53 cm pipe - det er mer enn nok for meg. Om du ønsker å være forsiktig, start med 38/39 grs av nevnte krutt og se om det gir tilfredsstillende hastighet og presisjon. Det burde gå greit å lade R-patronen med opp til 40 grs av samme krutt, ev. N150. Jeg ville styrt unna N135. For 120 grs FMJ fra Norma oppgir produsenten 44-46,3(4) grs Norma 204/URP for 6,5x55. Tror ikke du tar noen stor sjanse om du starter på 44 grs med Norma-kruttene, eller tilsvarende med N160. Jeg lader Golden Target 130 grs med 44 grs N160, og det er iflg. Ladeboken utg. 8 forsvarlig Krag-ladning. Men så blir da også hastigheten beskjedne 750 m/s i min pipe.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet litt 6,5x57r.  Ladet 100gr Lapua fmj som rekrutt ammunisjon. Tok utgangspunkt i data oppgitt på n-19 boksen, pluss en liten dæsj. Presisjonen var god, farta var ca 780 ms. 120 gr Norma har jeg ikke brukt, men som tidligere nevnt mener jeg også at det kan være smart å se på kragdata. På skytterlagskruttet til Norma er jo trykket oppgitt på boksen. 57R hylsa er bittelitt større, så startladninger til x55 kan være et utgangspunkt, om en er litt forsiktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 19.6.2021 den 22.13):

Klippe:

 

Hylser til vettug pris kan ofte være et problem. Kjøpte engangsskutte Geco (RWS) 8x57jrs billig på egun. Presses enkelt om til 6,5x57R. Glødet, og freste. Funker som gull. 

 

 

Det visste jeg ikke! 😳. Har akkurat bestilt nye RWS hyls til min nye drilling. Men har bøttevis med 8x57irs, siden jeg skyter det i rifledrillingen. 

Link to comment
Share on other sites

Samme basishylse. Bare å smøre godt før man presser enten den ene veien, eller den andre. Litt trimming, og gløding anbefales, går sikkert uten også ? 

Man skulle tro at 7x57R kanskje var det nærmeste alternativet, men den er fra en annen familie. Noen har prøvd med suksess, men rimmen har i utgangspunktet annen dimensjon, og tykkelse, så det går ikke i alle børser. Har dog hørt at selleri & gulrot bruker/brukte samme dim på sine R hylser i 6,5, 7, og 8 mm, men aldri prøvd. Er vel heller ikke ideelt. 

Kasserte vel 3 hylser pr. 100 på de jeg dro rett i pressa. Test i våpenet før du lader. Noen hylser har på dårlig norsk, litt spring back, og må presses litt hardere. Etter første avfyring, er det bare bunnstempelet som ikke stemmer. For den som måtte bry seg om sånt ;-)

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (7 timer siden):

100 hylser holder lenge i et jaktvåpen ;-)

Kjenner jeg deg rett, får du knapt blåst de ut, før noe annet frister :winke1::D

Det er nok riktig. 🙃 Men om jeg selger børsa skal jeg beholde dier og hyls denne gangen! Vet ikke hvor mange ganger jeg har styrt med 9,3x74r hyls for eksempel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...