Jump to content

Bukkejakta 2021


Castor

Recommended Posts

Litt tidlig å starte tråden Bukkejakta 2021 muligens, men jeg har nå vært ute i busken adskillige ganger, i løpet av våren og forsommeren.

Har jeg sett bukk??.......ja

 

Har tilogmed tatt den årlige manndomsprøva dere, så da er det i orden og krysset av på lista.

Her ser dere hvordan det gikk. Helt ræva egentlig, men akkurat "innafor" som det heter.

Betydelig forbedringspotensiale, som dere ser. Er allerede igang med det, for slik" samling" kan man ikke være bekjent av. Riktignok var det sittende på stubbe, men likevel. Her er det en del å ta tak i.

20210602_194006.jpg.74a4ce69351c57df1e4fe292dc4b4c5b.jpg

 

 

Nuvel....nok om det.

Hadde god tro på storbukk i teigen som det heter, etter å ha fått lovende opptak av grom bukk på viltkameraene, tidligere i våres.

Slik ser den ut.

Bukk2.png.2d39b6fe8ddddc20261ed38043903782.png

En skikkelig gromgutt, som dere ser. God som gull den.

 

Så var man ute i går kveld for å titte etter bukk og dette var det som dukket opp. Har sett de posisjonere seg i løpet av våren og var heeelt sikker på at karen dere ser på bildet over, ville vinne, men nei. Det er ikke bestandig størrelsen det kommer an på tydligvis.

882505811_Rbukk_2021.png.e4b4c25698b5f646a6f331b00f40e2e3.png

Må si jeg ikke er heeelt fornøyd med den der, men det er jo en stund til den magiske datoen da dere, så man har fortsatt et håp om gull.

Vi får se. Skal følge opp dette utover.

Avsluttningsvis må jeg beklage dårlig bildekvalitet. Dette er skjermdump fra viltkamera og videokamera.

Ble ikke bra, men man får med seg helheten.

 

Observerte også ei geit og en rev som strøyk forbi i godt driv, så hadde kvalitetstid "på post" fra ankomst til avreise😃

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja det er liv i rådyrskogen nå for tiden. Det er en kamp bukkene i mellom om de beste revir. Har sett noen, men ingen riktig store bukker. Ingen bilder av bukker har jeg heller, men ferske feiemerker finner vi daglig på turer i marka.

20210508_180603[1].jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært ute og titta etter bukk igjen. Det ble en meeeget innholdsrik kveld ute i busken dere.

Om dere orker flere innlegg fra denne kanten, kan dere være med ut i krattet, på "jakt" etter bukk. Husk myggmiddel og sitteunderlag

 

Denne gangen satt man i jaktstigen, vet dere. Topp oversikt utover snauhogsten derfra.

20210608_214457.jpg.1fc4bbf9f7608f0e95964f1f63ee6cc8.jpg

Som dere ser, tok jeg med feil base plate til handycam'en, slik at det ble og improvisere.

Gikk det og, på et vis😀

 

Tiden kom og tiden gikk den. Mens man løste store og små verdensproblemer, ble det plutselig bevegelse i busken. Fikk ikke heeelt tak i hva det var, men det fikk videokameraet😀

Slik så det ut.

20210615_220540.jpg.9ebb591b70c1808868c3b4bf9f12216f.jpg

En harepus, som hadde all verdens tid. Spiste, pjuska seg og strakk seg. Akkurat slik dere ser på film...OG denne harepusen ble behørlig filmet. Litt av en opplevelse egentlig. Allerede nå var man fornøyd.

 

Så var det stille en times tid, før det knaket i krattet, rett bak jaktstigen. Trodde det var Elg. Torde ikke lea på et eneste værhår engang. En elg får med seg absolutt ALT på den avstand det her var snakk om.

Neigu om det var elg dere. Jaggu var det bukk som kom så fint spankulerenes ut på snauhogsten, like stram i nakken som en gardist på vakt utenfor slottet. Ute på kveldens første inspkeksjonsrunde.

Slik så det ut. Dårlig bilde. Skjermdump

Bukk2.png.a4615cc3b7cad3e0fc05af485f095769.png

Men ikke dårligere bilde enn at man ser at dette er en annen bukk, enn den man observerte forleden kveld. En liten 6tagger som dere ser. Antydning til perling nedentil, så dette er nok en 3åring vil jeg tro. Denne bør nok få gå i fred, ett eller to år til.

Får se hvordan kløa i avtrekkfingeren utvikler seg utover sommeren og fram mot 10ende Aug😀

Avtrekkskløa her en tendens til å utvikle seg veldig, har jeg erfart.

 

Nuvel nok om det.

Igjen var det stille en periode. Så så man plutselig rett på en elg.

Det er så smått utrolig hvordan en elg med rundvekt på 500 kg+ kan bevege seg så stille.

Hørte ikke det knakk i kvist engang, før den var der.

Slik så den ut, fra toppen av jaktstigen.

20210615_224819.jpg.af153791762b859bcd72c556f63820c5.jpg

En flott okse. Blir en 6tagger utover sommeren dette.

Denne hadde også veeldig god tid og gjorde ikke noe overilt. Ble behørlig filmet denne også.

Et flott syn var det, Sitte å titte på avslappet elg 40 meter fra jaktstigen. Det er saker.

Jeg kan informere om at en elg er riiimelig stor på kort avstand. Akkurat da var jeg veldig glad jeg satt 4 meter over bakken og ikke bakken og titta på😀

 

Elgoksen skrævet etter hver over snauhogseten og forsvant den.

Jeg sluttet å hyperventilere.

Tok ikke mer enn 5 minutter, så dukket det nok en elg opp, nøyaktig på samme stedet der den første åpenbarte seg.

Da måtte jeg gni meg i øynene dere. Dette er ikke hverdagskost. Hvertfall ikke heromkring.

 

Slik så den elgen ut.

Elg.png.6555f4c3a63d5cebf376c2192de31bcc.png

En elgtapp, som dere ser. En veldig selskapssyk åring. Ville helt klart ha kontakt med den første elgen, som dukket opp.

Da fikk jeg fikk plutselig på følelsen at jeg var på besøk i Kristiansand dyrepark dere, for så intenst var det. 

Så forresten ikke noe til kaptein Sabeltann. Skal titte etter kapteinen neste gang jeg sitter i jaktstigen😀

En helt topp kveld ute i busken var det, 4 meter over bakken, på bukkespaning.

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 14
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk til Castor for et som vanlig interessant innlegg! Her på min kant har jeg sett en liten bukk uti byggåkeren nesten daglig i hele sommer. Men i kveld hadde den damebesøk! Den har jaget geita rundt flere runder, bare avbrutt av litt beiting. Har dessverre ikke bilder eller film av det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært ute å titta etter bukk igjen dere. Måtte ut i går kveld. Kjente kløa komme. Oppholdsvær og blå himmel etter mange dager og netter for den del, med høljregn, da vil gjerne bukkefar ut på inspeksjonsrunde/er, er min erfaring. Rådyr liker ikke å eksponere seg nevneverdig i pissregn vet dere.

Tok for sikkerhets skyld med både rifle og revelokk. Man vet aldri hva som dukker opp.

Ut med lokken og opp i jaktstigen. Lot både meg selv og snauhogsten roe seg en halvtime, før man trykket på play-knappen på revelokken. Musepip burde virke. Skremmer ikke rådyr heller.

Nada, null, niks og ingenting skjedde den første timen.

 

Nei dæven salte, der så man jaggu bevegelse og ei reverompe i bringebærkattet gitt. Revepels med stø kurs for revelokken.

KLAKK.......ned med den. Det hele skjedde så fort at man nesten ikke rakk og dra i avtrekkeren engang.

Slik så det ut, fra toppen av jaktstigen. Reeev i bakken!!

20210730_220601.jpg.a3bfbdc4066e3486629577cd4ee449b3.jpg

Maksimal tur dere. 20 meters avstand. Revepelsen la seg flat som ei pannekake etter møte med bråsinna SST.

Inn i front og ut foran bakre bogen. Veldig human avlivning, for å si det slik.

Hadde en anelse om at det kunne skje noe. Åteplassen ligger 30 meter fra jaktstigen. Hver gang man er oppom, havner det godsaker inkludert et par nevner hundepellets, på åteplassen.

Hender ofte at det er rev i området da.

Ja...... man kan informere om at gosakene forsvinner liker fort som man får de ut. Har sikkert fora både reven dere ser på bildet og familien hans i hele vår og sommer, inkludert en grevlingfamilie i tillegg. 

 

Close up med gosiden til.

20210730_223840.jpg.191f89f371c258c5c1a7355eb7b9b3cc.jpg

Revepelsen henger litt med øra. Ikke rart, etter en slik sjokkartet opplevelse. Voksen hannrev. Ikke veid.

 

 

Skal si dere denne gutten var fornøyd. Meeen ikke nok med det dere.

5 minutter etterpå, knaket det forsiktig i kvist, 130 meter nedpå snauhogsten. Var det bukk???

Da kom denne kreasjonen utpå, for å få seg frokost.

20210730_222357.jpg.9a92fb0421683dbbd8486214634d1056.jpg

Ikke det beste bildet tatt av en elgokse opp gjennom tidene, men man får med seg helheten.

Tipper det er samme oksen dere ser bilde av litt lengere opp i tråden, bortsett fra at nå hadde den vokst seg til.

Svart i pelsen som fanden selv, akkurat slik det skal være. Oooo.....flott og ikke minst spennende å titte på dere.

 

Men så man bukk......neeeei. Uansett, kvelden var komplett den og toppet opp med opplevelser.

En annerledes spanetur, med er heeelt annet utfall enn forventet. Det ene utelukker ikke det andre😃

Edited by Castor
Edit
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2021 at 1:59 PM, Castor said:

En liten 6tagger som dere ser. Antydning til perling nedentil, så dette er nok en 3åring vil jeg tro. Denne bør nok få gå i fred, ett eller to år til.

Får se hvordan kløa i avtrekkfingeren utvikler seg utover sommeren og fram mot 10ende Aug😀

Avtrekkskløa her en tendens til å utvikle seg veldig, har jeg erfart.

Kan du si litt om alder og gevir generelt? For eksempel en som skal bli grei 6-tagger, hvor mange tagger har den år 1-3? Nå nevnte du jo perling og 3 år. Denne for eksempel, en 4'er med litt perling, er den da 3+ år og blir aldri 6'er? Gradene i pelsen er bare litt vinterpels som henger igjen, bildet er fra mai.

 

1303736933_IMAG0657utsnitt.jpg.1ede169f3c61ea579f13a2227f8587ec.jpg


Den store dominante bukken hos meg er borte i år, ble vel felt av en nabo da, til gjengjeld har jeg sett flere forskjellige gjennom sommeren. Eller kan den være her, med et mye mindre gevir enn i fjor av noen grunn?

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det 3 faktorer som må være tilstede for at bukk skal "utvikle" gevir. Lengde og masse/vekt er avhengig av:

1. Næringstilgang.......spesielt vinter/vår

2. Alder

3. Gener

 

Næringstilgang.

Om en bukk har bra næringstilgang, spesielt vinter/tidlig vår vil de nesten uten unntak uvikle brukbare gevir, litt avhengig av hva man definerer som "brukbart" gevir.

 

Bukken på bildet over i innlegget til keenhunter, eks har hatt næringstilgang ut over "bark og flis" vinterstid, for å si det slik og jeg tipper den er 2 muligens 3 år. Ser det på rosenkransene. De er ikke spesielt grove i bunn og tendens til perling. Denne har potensiale.

 

På bildet under ser dere et fallhorn av en bukk, en 6taggers 2åring.

Det andre geviret er av en 6taggers bukk. Tipper at den er/var 5 år.

Legg merke til forskjellen på rosenkransene. Er nesten som år-ringer.

20210807_232504.jpg.c244caa1accf4c12211c24a0de351f75.jpg

Begge har hatt bra næringstilgang vinterstid, som er den største utfordringen for rådyr.

 

Alder.

All bukk jeg har sett bilde av på dette forumet, med veldig få unntakt har blitt lagt ned aaalt for tidlig, slik jeg ser det, men er litt avhengig av hva slags ståsted den enkelte bukkejeger har selvfølgelig.

- Noen er ute etter kjøtt i fryseboksen.

- Andre er kanskje ute etter et gjevt trofe.

Det går an å kombinere nevnte faktorer enkelt og det er å la bukkene vokse seg til, men da er man avhengig av å utvise måtehold i avskytingen OG at man får ha de i fred.

Et stikkord for over nevnte er FORVALTNING som jeg vil påstå er fraværende i dette landet.

Det må strammes opp MYE mer er min mening.

 

Et eksempel: der jeg leier rådyrjakt er det 6 fellingsløyver. Enkelt å knerte disse og legge ned første bukk som dukker opp. Da sager man av den greina man sitter på, om dette gjentar seg, over tid.

Selv tar jeg aldri mer en 1 bukk og ett kje/år. Lar det andre gå.

Nå er det bra med rådyr der. Ser rådyr hver gang jeg er utom. Har 3 bukk gående på "gress" nå.

Også andre faktorer som spiller inn, utover forvaltning, så som bra næringstilgang og predatorkontroll les revejakt. Gudene vet hvor mange revepelser som har gått med i området jeg leier, men det er mange. Det blant andre faktorer, som allerede skrevet, gir seg utslag i mer rådyr og hare.

Har også et utmerket samarbeid med grunneier. Begge er enige om at dette er bra forvaltning. De har rådyr rundt husveggene å titte på og jeg har rådyr å jakte på.

 

Denne måtte gi seg i bukkejakta i fjor.

20200811_194712.jpg.55088d1647a25637773434d405987d90.jpg

Bukken på bildet over har vokst seg til. Geviret henger på gutterommet og kjøttet er spist opp for lengst. Tipper denne bukken er 4 år gammel.

 

Gener.

De aller fleste bukkene jeg har titta på opp gjennom årene, har utviklet seg til å bli 6taggere, om de får til til å utvikle seg og ikke felles for tidlig.

Jeg har sett kun en eneste bukk så lenge jeg har holdt på, som ikke utviklet seg til å bli 6tagger. Stoppet på 4tagger. Nå er den på retur og har kun 2 grove "spyd" på toppen. Et resultat av gener. Ser at den blir litt mer degenerert fra år til år.

 

On 8/6/2021 at 7:58 PM, keenhunter said:

Den store dominante bukken hos meg er borte i år, ble vel felt av en nabo da, til gjengjeld har jeg sett flere forskjellige gjennom sommeren. Eller kan den være her, med et mye mindre gevir enn i fjor av noen grunn?

Vanskelig å si om den fortsatt er der. Om man er mye ute å spaner og i tillegg setter opp viltkameraer strategisk, får man grei oversikt etter hvert over hva man har å jobbe med.

Har du ikke sett den, eller har den på viltkamera, er jeg redd den er tapt.

De har aldri mye mindre gevir, men litt mindre kan de ha. Samme form/geometri om de ikke utsettes for mekanisk skade.

 

Avsluttningsvis.....skribleriene og bildene over må ikke oppfattes som skryt, men er et resultat av målrettet forvaltning over noen år, slik jeg mener det bør være, med tanke på:

Primært: Grov bukk å titte på og flott trofe på gutterommet.

Sekundært: Kjøtt i fryseboksen

 

Hadde også vært helt gull om andre har meninger og erfaring med bukkejakt og forvaltning.

Fyr løs.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første morgen i bukkejakta, forventninger om spenning og sommerfugler i magen. Tåkedis med dårlig sikt når jeg er på første posten ca klokka 5. Ser ett rådyr beiter ca 100 meter unna posten, men så blir disen tettere og det blir ugreit å bedømme om det er bukk eller geit. Lokker i omtrent 40 minutter uten noe respons.

Flytter til ny post ved en gammel husmannsplass i skogen. Bygninger er borte og naturen har tatt over. Ganske gjengrodd, men noen åpninger er det. 

Lokker 5 minutter og får kontaktlyder tilbake. Ei geit med kje dukker opp. Tåkedisen begynner å forsvinne og sikten begynner å bli bra. Geit med kje forsvinner brått. Plutselig dundrer det inn en bukk. Stopper på 120 meter, delvis dekket av vegetasjon. Lokker litt, men det virker ikke som bukken bryr seg. Den har fokus rettet mot den veien geit med kje gikk.

Den kommer rolig gående og blir stående litt i en åpning 90 meter unna når jeg lager en hets lyd. Ser horna stikker godt over øra. Ligner på "morder" bukken som vi har observert før jakta. Lange spisse horn.

Det er ingenting å spekulere på, skuddet går.

Bukken skvetter fremover, ruser ut omtrent 10 meter før den skjener hardt til siden og blir borte i noe kratt. Ser antydning av bein som sykler i lufta noen sekunder før det blir stille.

"Morder" bukken viser seg å være en 5 tagger, men med tynne spisse tagger. På avstand så det ut som en stor spissbukk.

Kaliber og kule: 6,5x55 med 100gr TTSX.

20210619_042941.jpg

20210619_043058.jpg

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Så ble det en returbukk i kveld. Lokket han inn først en gang, men da ville han ikke «stille seg opp», men forsvant bjeffende inn i et plantefelt. En halvtimes tid senere, med litt mer lokking, var han tilbake, da med en knekt gevirstang? Lokkingen min må ha irritert ham noe voldsomt?

Denne gangen var han mer samarbeidsvillig og stilte seg ganske greit opp. 80 meter og ca 15 meter fluktstrekning etter smellen.

6,5 x 55 og 120 grains Sako Blade.

Jeg er litt i tvil om jeg skal feste den stanga som er knekt, eller om jeg skal montere skallen som en enhjørning.

Ikke noen kjempe, men en morsom jakt ble det jo

B78F5C41-9470-4684-9D28-BFC415AD4ADB.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Swift said:

6,5 x 55 og 120 grains Sako Blade

Fornøyd med kula? Ser ut som bog skudd(?), hvordan var det under "frakken"?

 

Har brukt Barnes TTSX 100gr i 6,5x55 de siste årene på bukkejakt, og veldig fornøyd med hensyn til lite ødelagt kjøtt. Og fluktstrekning som med andre kuler som holder godt sammen ved treff i vilt. Det vil si litt lengere enn ved Nosler BT og lignende kuler som gjerne gir dropp på stedet hvil, men halve slaktet ender opp som reveåte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble en bukk i går kveld. Litt høyere temperatur i lufta ser ut til å ha blåst litt mer liv i brunsten (?). Det var i alle fall mer liv og røre nå, og flere andre som jakter bukk i området meldte om mer aktivitet.

Nok om det. Jeg hadde reist til ett område hvor vi har minst en sværing gående, og som jeg hadde håp på å lure. Etter lokking, stille perioder og mer lokking, så dukket det opp en bukk jeg så vidt klarte å se bak krattskogen. Virket som den nølte veldig for å komme ut i åpent område. Avstanden var 110 meter. Prøvde hets lyd, men det likte den ikke og ble borte.

Tok ett kvarters pause før jeg skulle prøve en siste runde med lokking før jeg tar kvelden.

Nå ser jeg plutselig bukken, som antagelig var den samme som tidligere, står utpå gresset godt synlig på 70 meter. Ikke hadde jeg klart å registrere at den var beveget seg frempå. Bare står der. Ser dette er en fin "forvaltningsbukk" da hornutviklingen er noe skakk og underdimensjonert.

Grønt lys i mitt hode og satte ett skudd litt høyt i bogen. En piruett på stedet, noen vaklende skritt og så datt den om med stive ben. Dette var helt klart ikke sværingen som tidligere omtalt, og den har muligheten til å kanskje bli større til neste gang, hvem vet....

3 tagger på ene siden og en liten stang på andre.

Kaliber og kule:

6,5x55 g 100gr Barnes TTSX

 

20160730_041920.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, keenhunter said:

Bukken kom bak meg og fikk været mitt. Og nå har geita lagt seg foran posten, kan nesten ikke gå videre da. 


Smøg meg sakte bort men til slutt skjønte hun ugler i mosen og brølte avgårde. Men jaggu kom det frem et rådyr da jeg kom over kulen på jordet jeg krysset på vei fra post. På kanskje 350 meter, klarte ikke å se gevir med en gang men det var bukkefølelse over den. Satte meg i jordekanten og kjørte noen pip, som vekket interesse men ikke så mye mer enn det. Han tuslet litt videre bort fra meg men etter litt forsiktig lokking og smyging for å komme på bedre hold, begynte han å beite seg oppover langs jordekanten, ble bort i det tynne kornet noen perioder men plutselig kom han opp rett foran meg i bra gange og det var bare å få skutt før han forsvant over kanten. Dertil dårlig skudd 10 cm for langt bak, har et håp om at det akkurat gikk greit, tar meg et par brødskiver på hytta før jeg åpner’n. Edit: Vomma var intakt. Så får jeg se hvordan det går for den å henge ute på hytta 1.5 døgn i 14-20 grader og tåke (fuktig)..
 

Han viste skuddtegn som ved lungeskudd (solid hopp) men ble stående litt før han tok noen skritt inn i buskaset og sparket. Kanskje 150 meter hold, litt dårlig tid og ikke noe foranhold så ble det slik. Mente at jeg tok meg ut noen gode holdepunkter men brukte noen minutter på å finne han like vel.

 

En fin liten 6-tagger, skutt «for tidlig» i antatt konkurranse med naboene.. Hører gjerne hvor gammel den er 🙂
83B22328-791F-47F9-9E52-23A76873989E.jpeg.fe0c6e070e8a7eab4fbbb0a023e21307.jpeg

 

A2E72017-11FE-4893-86B9-C0CD2CDCB162.jpeg.430a18ca398d651e376b7c59007f44d1.jpeg

Blaser R8 Pro X 308 med en slik Forest-demper, for anledningen med ny (for meg) Zeiss HT 2.5-10x50, og i mangel på utvalg og forslag fra forhandler så ble det skutt inn med Federal Fusion 180gr ammunisjon i år.

 

Første kvelden på bukkejakt i år for meg, får ta et par økter til de neste dagene

 

 

Edited by keenhunter
Tilleggsinformasjon
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gratulere dere som har vært ute på bukkejakt OG veltet bukk, så langt.

Flere bukk med flotte gevir ser jeg. Noen kanskje flottere enn andre. Kommer an på øyet som ser, selve jaktsituasjonen og hvor opptatt man er av trofe.

Så vil jeg fremheve Ehymaiin og GOS som har veltet grom bukk.

Bukken til GOS bør nok tas spesielt godt vare på. Den holder muuuligens til edelt metall, garantert tett oppunder. Veldig bra.

Uansett synsing.....få gevierene alle som en, på plate og opp på veggen. Om man noterer ned dato og fellings-sted i tillegg, han man lettere for å huske, når dagen kommer, at husken begynner å bli slørete, for den dagen kommer garantert.

 

Nuvel nok om det....har vært ute noen ganger nå etter bukk, men det vil seg ikke a dere.

Om dere orker skribleriene, kan dere "være med" på bukkejakt.

Motivasjonen var på topp den, etter å ha sett flere markeringer kun meter fra jaktstigen, slik som her, bukk på både snauhogst og jordet adskillige ganger i løpet av våren og forsommeren.

20210812_073529.jpg.ff2d2f8ca31d99f9b620b2633c5c092d.jpg

 

 

Oppi mitt hode var det bare å entre jaktstigen første morgen, sitte der en time og så knerte bukkefar. KLAKK....skjedde det....Nei

Har man sett rådyr?....Ja....har man sett bukk?.....Ja

Følg med videre.

 

Var forresten en helt strøken morgen på post, premieredatoen. Tåka kom og gikk. Forsiktig fuglekvitter i krattet. Manglet bare bukkefar på plass, så hadde det vært helt topp.

Klar som ett egg på post.

20210810_051743.jpg.b55ac00ab66a8cbc1e2f9c74514bf1de.jpg

Det første som skjedde var at ei fjong rådyrføken kom spankulerenes rett under jaktstigen, etter 30 minutters venting. Riktig art, riktig farge, men feil kjønn. Optimismen var på topp. Etter geit kommer ofte bukk. Spesielt på denne tiden av året vet dere.

Tiden kom og tiden gikk. Så hørte man forsiktige kvisteknekk i busken. Castor'n var på alerten umiddelbart. Opp med rifla, sikring av. Søkke ta, der siktet man rett på en Hjort a gitt. Kun få gram avtrekksvekt skilte Castor fra fullstendig fiasko og katastrofe. Lagt ned Hjort i stedet for bukk. Det hadde tatt seg ut. Hadde nok vært en utfordring å forklare katastrofen for grunneier, selv om han er veldig forståelsesfull 😀

Hjertefrekvensen var på rødstreken et lille øyeblikk. Feil art, men riktig farge, så det gjelds ikke. De fikk gå videre, men spennende var det definitivt å være en del av.

Det var premieremorgenen.

 

Så var det i går morges. På plass i jaktstigen på slaget 04.30

Stille og rolig på post helt til man fikk besøk av denne karen her, eller var det frøken?

Vites ikke, men nå satt den plutselg der og titta på meg, 50 meter unna.

Flere som tydligvis var ute på jakt i går morges. Rådyr (bukk) er litt for kraftig kost for en Musevåk. Den var på jakt etter mindre bytte, men artig var det å titte på, mens det sto på.

Brothers in arms.

20210812_071348.jpg.effa0cc29161b5829fe4c3b9e422312b.jpg

 

 

Så var det stille og rolig, så rolig at man holdt på å dorme av før man plutselig titta rett på ei geit som sto så flott parkert nede på skogsbilveien 240 meter unna jaktstigen. Opp  med håndkikkerten. Joa det var ei geit. Fikk filmet og lokket litt for å se om den responderte på lokk. Neeei...nesten ingen reaksjon, så da vet man det.

Etter hjemkomst heimen var det å titte på opptakene.

Da fikk man hakaslepp gitt. Var jo ingen geit man hadde opptak av men bukk med bort imot fraværende hodepryd.

Slik ser den ut. Legg merke til "hodepryden"

20210812_071033.jpg.bea3d7f2a103cd39de2f53e2591d87aa.jpg

 

Hva som har skjedd her vites ikke, men enten har den vært i kamp med Taliban og fått grisebank, eller så har den hektet seg fast i et gjerde og slitt seg løs. Who knows.

Kun noen få stakkarslige cm igjen av geviret på den ene siden ser vi. Ikke interessant å knerte denne nå vet dere.

 

Den skulle ha sett slik ut. Mest sannsynlig samme bukk.

117818610_Rbukk_2021.png.53520522e113c70eac4e5ca286e318e0.png

 

Etter denne tildragelsen roet både snauhogseten og Castor seg ned en stund, før man plutselig titta rett på bukk 130 meter utpå. Eller var det bukk? Opp med håndkikkerten.

Inni svarte he.....te. Ei hind med stø kurs mot småskogen. Igjen var det riktig farge, men feil art så den fikk gå i fred.

Slik så det ut da.

Hjort.png.f3979fec590c74c691e4ec376941fcfb.png

 

Etter dette dro jeg hjem. Passet bra egentlig da knollen var full av inntrykk og kroppen ville sove.

 

Man gnur på videre.....i kveld og i morgen.

Om det blir bukk i bakken, vær sikker på at dere får høre om det, om dere orker😀

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Blir vel nesten som å hoppe etter Wirkola, dette? Men bukk ble det til slutt, dog uten medalje😉. Tirsdag kveld var undertegnede og en kompis ute på kveldspost. Så geit med kje på vei inn til respektive poster, men så skjedde det ingenting. Lenge. Så kommer plutselig kommer en liten bukk løpende forbi kompisens post, og i det denne forsvinner ut av syne kommer det en til. Revirbukken! Også denne i god fart, og det er ingen reaksjon verken på lokk, plystring eller rop. Her markeres hvem som har førsteretten til damene! Kvelden endte altså 2-0 i rådyras favør.

 

I går kveld nytt forsøk med samme postering og værforhold. Varmt, klamt og lite vind. Var på plass rundt kl. 1930, og etter en snau halvtime ser jeg noe brunt bevege seg rett utenfor venstre bildekant (øverste bilde). Men pga. vegetasjon får jeg ikke kjønnsbestemt dyret som sakte beveger seg beitende bort fra meg. Dette rådyret reagerer ikke på forsiktig lokking, og ut fra det jeg mener å se har dyret feminine trekk. Så jeg tenker at dette må være geita fra tirsdag, og at kjeet er like nærheten.

 

Etter ytterligere en halvtime kommer et rådyr luskende inn fra venstre. Denne gangen klarer jeg å få opp kikkerten og konstaterer to små gevirstenger (som er kortere enn ørene). Til slutt stiller ungbukken seg opp like over stammekløften midt i bildet. Avstanden er bare rundt 40 meter, og siden den står noe skrått mot meg legger jeg trådkorset like foran høyre skulder før jeg lar skuddet gå. Tydelig skuddtegn, men etter et langt byks raser dyret ut av syne i rakettfart. Lite blod er det også. Huff, ekkel situasjon!

 

Etter et kvarters leting finner vi bukken, den har løpt 50-60 m. Skuddet satt der det skulle, men vinkelen var enda skarpere enn jeg hadde registrert. Kula ødela mesteparten av maskinrommet før den sneiet borti deler av prosessanlegget og gikk ut mellom de bakerste ribbeina. Det var altså forklaringen på lite blod. Selvfølgelig litt ekstra klin og søl i varmen, men med forsiktighet og grundig rengjøring av bryst- og bukhule gikk det bra. Sannsynligvis var dette ungbukken fra tirsdag som hadde lurt seg inn igjen i sjefens fravær.

 

(Relativt feit var den også, så her var nok verken tid eller krefter «kastet bort» på amorøse eventyr.)

 

Browning A-bolt i 6,5x55 og fabrikkladet Fusion 140 grs.

 

image.png.180850f7888eeabf2a9772b88e6ef318.png

image.png.9f05f9d9e9333316bcc8fdcf907babbe.png

Edited by Sølvrev
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg og fattern tok en tur opp på sætra på Søndre land den 9 og var på post 04:30 10 august, ingen bukk å se på de hoggefelta vi hadde sett oss ut men fikk da lokka inn ei Elgku med kalv, dro tilbake på sætra og slappa av frem til klokken 20:00. bestemt oss for å prøve i nedre deler av terrenget, parkerer bilen og smyger innover skogsbilveien da far skimter ræva på et dyr ute på myra, lokker i 5 min og får inn ei gjet. ganske lys i pelsen og liten i kroppen så anslår ho til å være 1,5-2 år da hu ikke hadde med seg kalv. ho stikker i vei mens hu bjeffer som en gal. smyger rolig over 200-300m myra og over et smalt skogsbelte med ei ny myr på andre siden og prøver fløyta igjen. samma gjeta dukker opp like sint som 10 min tidligere. holder på med hu i 10 min, morsomt å se hvordan dyr reagerer på de forskjellige lydene som ble produsert av Clausen rådyrlokk pro. hets var absolutt det ho ble mest interessert av. ho stikker i vei igjen og jeg fortsetter og smyge over myra og mot den lille hoggeflata jeg har sett meg ut på kartet. kommer frem til til tenkt plass, her var det høy skog med mose på bakken. har ei lite myr 40-50 meter rett forran meg og ei skytegate på drøye 200m utover hogget. rigger børsa i skytestokken og setter i gang å lokke. etter 5 min er samma geita på plass og skriker å bærer seg som en idiot, begynte å bli irritert så jeg skrek ''Se nå til Helvete å hent gubben din!'' ho stikker selvsagt og det blir stille, begynner å lokke igjen etter 15 min og jaggu 10 min etter det skimter jeg et nytt dyr som kommer i spora til geita, kan det være bukken da tro? dyret forsvinner i skogsbelte mellom meg og myra og det blir stille. sekundene føltes ut som minutter og jeg begynte å få skjelven. plutselig står han der, 100-120m unna, men med frambeina og hode bak et enslig tre. vitale organer var fri men jeg viste fortsatt ikke om det var bukk. fomler litt med lokken da jeg skjelver som et aspeløv, tar noen flaue blås i fløyta og han en setter i vei fra meg. på 150-160m får jeg stopp på han. 2 skritt til og han er tilbake i skogen og sjansen er borte. finner bukken i Zeissen og konstaterer at det er er en fin 6'er. holder litt høyt bak bogen og lår Oryxen fly. bukken forsvinner i smellen, hva faen skjedde nå tenkte jeg. smekker ei ny patron i kammeret , sikring på og begynner å små løpe bort til skuddplassen. Han hadde lagt seg i smellen men var ikke helt ferdig. kula satt noe høyt så jeg gav han en til i nakken for å få slutt på lidelsen. første rådyret jeg ikke har skutt på et jorde eller i nærheten av et jorde. hadde den fått noen år til på seg så hadde den nok holdt medalje med god margin. tipper at den er ca 3 år. 

 

bestemmer oss for å dra hjem fra sætra den 11 da vi må ta vare på kjøttet, ikke hadde vi noe sted å henge bukken heller så det ble jalla oppsett med et halvdødt grantre vi har stående ved sætra. hev bukken i skiboksen dagen etter og tura mot Halden. kommer hjem og flår bukken rundt 18:00. og jeg bestemmer meg for å prøve lykken på et terreng jeg har har hjemme. kommer frem til terrenget ca klokken 20:30 som består av meget mye kulturlandskap og noen skogs teiger og tarmer. tar frem Vortex'en og speider over jordene og får se enslig gjet, gjet med 2 kalver og et større dyr som er på vei over åkeren. små jogger meg i posisjon til å kutte av ruta til dyret som kommer over åkeren og konstaterer at det er en grov 4tagger. setter meg til å begynner å lokke når jeg får syn på han på drøye 250-300m men til ingen nytte. han gav blanke f*** i det jeg kunne produserer av dirtytalk og beita videre. plutselig blir han borte. jeg forstår ingenting og begynner å bli utålmodig da klokka straks bikker 21:00 så jeg bestemmer meg for å smyge meg mot der jeg så han sist. når jeg er 40-50m fra der jeg sist så bukken får jeg se noe rart som stikker opp av gresset, etter litt studering ser jeg  øra og geviret til bukken. pulsen skyter i været og jeg setter meg rolig ned bak bukken som ligger å tar det helt piano i sommervarmen. klokka blir fort 21:30 mens jeg venter og jeg begynner å bli stressa, skal lyset ta i fra meg muligheten til å forevige denne flotte jakta med et minne på veggen? begynner å lokke mens jeg sitter rett bak bukken uten at han bryr seg i det minste. hører en lyd bak meg og ser den enslige gjeta komme mot meg i bra fart. sitter rolig og tenker for meg selv '' om 30 sekunder får du være av meg, og begynner å bjeffe og da kommer gubben din til å reise seg'' 30 sekunder senere står geita på 20m med nesa i været og skriker som en gal, sikringa dyttes lydløst frem mens jeg snur meg tilbake mot bukken, riktig nok så reiser han seg og enda en Oryx får fly på under 24 timer. perfekt skudd bak bogen og blodspruten står mens han løper av gårde. puster lettet ut, rusler rolig bort til skuddplassen med børsa på ryggen og følger blodsporet 30m til jeg finner bukken liggende. det var bukkejakta 2021 for min del. nå er det bare å vente til løshundjakta starter og Elg/villsvinslosen runger! 

232952660_199468125498231_7997988139866199432_n.jpg

233431684_858402911740436_809384419470062900_n.jpg

233282478_2706948816271667_509408416793600617_n.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

I gåt ble børsa skutt inn med "ny" kikkert (se innlegg under "åpen) post"  og i dag datt bukken. 😁 Lokket 3-4 minutter før den kom løpende ut langs kantsonen mellom skog og skogsmyr. Stoppet på ca 65m med breisiden til. Løftet f-o-r-s-i-k-t-i-g rifle opp til skulderen mens bukken ser på. Sittende på walkstol med anlegg på kneet finner trådkorset bogen. Sitter litt vridd, så vrir meg noen få grader for å sitte litt stødigere, da kommer bukken noen skritt nærmere og står nå med brystet rett mot meg. Finner en stødig posisjon og finner rådyrbrystet i "vinglesonen" til trådkorset. Slipper skuddet litt høyt for å ikke la Federal Power Shok Copper 150gr i 308 jobbe seg gjennom veien hele vomma. Et dempet smell etterfulgt av en rar knekkelyd. Og bukken kollapser på flekken. 

Ingen hull i vomma, men kula har knust seg vei gjennom en del ryggvirvler før det der ut som den har stoppet inni det ene låret. Håper jeg finner kula etter hvert.

IMG_20210814_195914.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Etter fullklaff på første bukkejakt-økten kvelden 12. var det hyggelig å se en kjent bukk liggende på gressåkeren ikke langt fra overgangen der jeg skulle lokke. Hadde god tro på at den kunne lokkes opp til meg, vinden var ikke helt gunstig men i stige og litt overhøyde kunne det være mulig å slippe unna med det. 

 

Det skulle ikke mye kontaktlyd til før det kom ei geit stormende, fra motsatt kant. Hun fikk nok vær av meg og snudde to meter unna, først i raskt trav før hun dro tilbake i retningen hun kom fra. Men bukken kom ikke. Tenkte kanskje at den hadde ruslet i annen retning på tiden jeg brukte frem til posten, men den lå fortsatt der da jeg kjørte forbi etterpå.

 

På kvelden skulle jeg ha med guttungen (4) en liten tur til en ganske tilgjengelig post og se hvordan det utartet seg. Regner ikke med at han hadde holdt særlig lenge og selv om han gjerne vil på jakt så vil han ikke «at rådyrene skal få sår». Det hadde uansett vært fly for han hvis vi klarte å lokke inn ett eller annet dyr. Jeg slapp å forholde meg til dilemmaet for det ble skikkelig regn, så han spanet litt fra bilen med kikkerten bak frem i den ene hånda og full buttololokking med den andre isteden.

 

Tilbake på hytta ble jeg uventet oppfordret fra min bedre halvdel til å dra ut igjen, regnet hadde gitt seg sa hun, så da gjorde jeg det. Først ruslet jeg innom jordet hvor jeg felte 6-taggeren kvelden før. Parkerte 100 meter på oversiden av jordet litt inne i skogsveien og smøg meg nedover langs den. Og jaggu var det vel minst et dyr jeg skimtet på kornjordet? Med litt lange gevirstenger, kanskje den som ikke kom på lokk på morgenen, som jeg har hatt en del på kamera.

 

Da jeg kom litt nærmere var det borte. Lette med kikkerten og fant etterhvert geit+to i et buskas. Lokket med litt forsiktig kontaktlyd slik som geita ofte kommer på, men hun hadde sine små der og var dermed ikke interessert. Men så kom bukken trippende i min retning delvis skjult av det samme buskaset mellom to jorder. Og ble borte igjen. Litt interessert i lokkelydene, men ikke veldig.

 

Tror det var lokkingen som etter hvert fikk han til å bevege seg oppover jordet slik som bukken dagen før, og da var det gjort. Var trygg på skuddet, mye greiere enn dagen før, kanskje 130 meter og stillestående med sitte-tofoten, skal normalt treffe innenfor noen cm da. Geita og kjeene hoppet raskt opp en skråning rett bak der bukken hadde stått, men bukken så jeg ikke. Vet ikke hva jeg gjør i skuddet men jeg ser i hvert fall sjelden i kikkerten hva som skjer i treffet og rett etterpå. Kanskje jeg må holde hardere i børsa? Ikke skuddredd.. Innslaget hører jeg heller ikke. 

 

Bukken hadde gått rett ned i kornet der den sto, bare sparket seg et par meter nedover skråningen. Treff bak bogen, en del blodsprenging inn i bogene men ellers greit slakt, et ribben hadde gjort grei skade i lungene. 180gr Fusion fra 308-Blaseren igjen, HT-kikkertsiktet var ikke så instrumentalt denne gangen siden klokka bare var 21. 

 

840763BB-1393-423B-88C5-85EB28D2EF2B.jpeg.6848e4ba4c6597f2fcc763439f9fac3d.jpeg
 

Alder har jeg ikke greie på, men fine tenner i hvert fall så relativt ung.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tidligere denne uken.
Satt å observerte fra en topp mens resten av laget dreiv å lokka på litt trangere poster nedenfor.

 

Plutselig steg denne flotte bukken frem på et steinfrembrudd på motsatt fjellside.
Den sto lenge rolig på 240 meter før den flyttet seg til en trangere del av dalen og ble stående helt i ro med venstresiden til meg. "som på film" Tydelig interessert i lokkingen nedenfor.

Skuddet gikk på 190 meter ca. 
130 grains FoxBullets i 270win. 

Tydelig skuddreakson med alle fire beina til værs før den falt ned i ura.

Rådyr.jpg

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ut på ei lokkeøkt etter rådyrbukk i kveld. Varmt og svalt, men hjortelusflua var til tider plagsom (samt knott, mygg, flått og andre kryp).

Området jeg skulle jakte i har ikke vært jaktet på hittil i bukkejakta, så jeg var rimelig spent på om det var noe liv. Brunsten virker å ha avtatt ganske mye siste uken.

Det er en fin høyde med ei steinrøys på ene siden. Så posten er genial på den måten at dyr ikke kommer seg bak for å få vitring av meg, særlig siden vinden var gunstig. 

Lokket en halvtime uten noen reaksjon. Satt en halvtime stille og funderte om jeg skulle flytte meg til ett annet sted. Men så hører jeg noen lyder. Det var rasling i en liten busk omtrent 70 meter unna posten. Kunne ikke se noen rådyr, men så busken vaiet og raslet, og det var åpenbart at vinden ikke gjorde det. Dette pågår av og på ei god stund, aner ikke hvor lenge men lyset begynner å bli dårlig. Jeg prøver lokken litt, men forsiktig.

Så ser jeg plutselig at det er en rådyrbukk som ramponerer ei lita buske da den flytter seg slik at den nå står skrått i fra meg. Ser nok av vitale deler så det blir PANG og den stuper fremover og forsvinner inn i blant småbusker. Kommer frem på skuddplass og titter i retningen bukken forsvant. Og der kan jeg se den liggende omtrent 20 meter unna. En 5 tagger med en del pelsmidd plager.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Barnes TTSX 100gr.

 

20210823_204711.jpg

20210823_204529.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg nok en gang gratulere de av dere som har fått bukk i bakken. Thumbs up.

Veldig bra. Her på denne kanten vil det seg ikke. Etter hjemkomst heimen etter første runde av reinsjakta, kjente man i går kveld at spasmene i avtrekksfingeren ikke har blitt noe mindere, så da ble det tur ut i dag morges, i et siste krampaktig forsøk på å lure en bukk på kroken.

 

Morgenstund har gull i munn sies det. Vakkert, stille og passelig varmt i været var det i dag morges. Nada mygg og knott. Helt topp

Oversiktsbilde fra en av grompostene. Godt slitt og mye brukt post dette. Vet akkurat hvor de kommer.

Langsmed skogsbilveien og langs jordekanten.

20210829_061146_1.jpg.2eba5b14352a4526a257fdebd0daf360.jpg

 

 

Hadde ikke sittet mer enn 5 minutter, før man tittet rett på en revepels som kom slarkenes langsmed skogsbilveien.

Rifla opp og KLAKK..... ned med den. Det hele skjedde så fort at man ikke skjønte hva som skjedde før revepelsen lå der. Virkningen var svært så definitiv, etter bråmøte med aggressiv SST.

Ingen problemer med å se hva som skjedde 140 meter unna posten, selv uten bruk av optikk, for å si det slik.

Nå fikk man igjen for alle skytebanebesøkene i løpet av våren og sommeren.

Under press, passelig lang avstand og på lite mål. Da må må man ikke slumse med hverken det ene.....eller det andre vet dere. Systemet slo seg over på autopilot noen sekunder. Dere kjenner dere sikkert igjen.

 

Jøsses, revepels i bakken a gitt. Man var svært så fornøyd og så plutselig svært så lyst og helt annerledes på verdensbildet. 

Satt som spikret og dønn i ro jeg dere. Hadde fortsatt trua på bukk i bakken.

 

Etter 20 minutter med venting.....var det bevegelse lengsmed skogsbilveien igjen. Opp med håndkikkerten for å verifisere....DÆVEN....nok en revepels i farta, med nesegrevet godt plantet  i sporet, etter den første reven.

Denne slo på håndbrekket for å sjekke opp artsfrenden som allerede lå der. Mao, svært så oversiktelig skuddsituasjon. KLAKK.....ned med den.

 

Da så det slik ut. Trallalallala. 2 revepelser i bakken. woooow....Nesten så man må gni seg i øyeeplet for å tro at det er sant.

20210829_061500.jpg.8c8d5bebf8411a1ee5599efc5ee833bd.jpg

Har sikkert skrevet det før, skriver igjen......en død rev, er det beste reveåtet som finnes.

Hadde fortsatt trua på bukk i bakken, meeen nei. Da klokka dro seg mot 07,30 slaget var det å pakke snippesken og oppover skogsbilveien for å inspisere fangsten.

 

Måtte ha et close up, før avhending

Da så det slik ut

20210829_074531.jpg.9dfb188cc4090a5900e1e9af9139e276.jpg

Er nok ikke det beste bildet tatt av døde revepelser, opp gjennom verdenshistorien, men det var det beste man fikk til med disse revene. Fra bogen og bakover var det ikke veldig fotogent. 

 

Var man fornøyd med fangsten fra før, var man plutselig dobbelt så fornøyd nå. 2 revepelser teller som 4 bukk😀

 

Ellers observerte man 1x Hønsehauk på jakt etter frokost, samt 1x rådyr hørt. That's it.

 

Så var det hjem for å mekke på gjenstridig grassklipper som ikke ville knurre skikkelig. Er forgasserproblem.

Har egenlig mest lyst til å hente hagla å avlive hele gressklipperen på stedet, med 2 velrettede skudd mitt i stempeltoppen. Fordømrade drittklipper. Man bor imidlertid ca mitt i sentrum av byen, så da passer ikke den tilnærmingen sælig bra. Tar nok ikke lange tiden før en eller annen offentlig etat i høy beredskap kommer på besøk da, selv om både naboer og den lokale "sheriffen" vet veldig godt hva slags hobby man har, men et par hagleskudd mitt på blanke formiddagen, blir nok litt drøy kost.

Tror heller man graver den ned levende i hagen. Problem solved😀

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

On 8/12/2021 at 4:21 PM, znopi said:

Ble en bukk i går kveld. Litt høyere temperatur i lufta ser ut til å ha blåst litt mer liv i brunsten (?). Det var i alle fall mer liv og røre nå, og flere andre som jakter bukk i området meldte om mer aktivitet.

Nok om det. Jeg hadde reist til ett område hvor vi har minst en sværing gående, og som jeg hadde håp på å lure. Etter lokking, stille perioder og mer lokking, så dukket det opp en bukk jeg så vidt klarte å se bak krattskogen. Virket som den nølte veldig for å komme ut i åpent område. Avstanden var 110 meter. Prøvde hets lyd, men det likte den ikke og ble borte.

Tok ett kvarters pause før jeg skulle prøve en siste runde med lokking før jeg tar kvelden.

Nå ser jeg plutselig bukken, som antagelig var den samme som tidligere, står utpå gresset godt synlig på 70 meter. Ikke hadde jeg klart å registrere at den var beveget seg frempå. Bare står der. Ser dette er en fin "forvaltningsbukk" da hornutviklingen er noe skakk og underdimensjonert.

Grønt lys i mitt hode og satte ett skudd litt høyt i bogen. En piruett på stedet, noen vaklende skritt og så datt den om med stive ben. Dette var helt klart ikke sværingen som tidligere omtalt, og den har muligheten til å kanskje bli større til neste gang, hvem vet....

3 tagger på ene siden og en liten stang på andre.

Kaliber og kule:

6,5x55 g 100gr Barnes TTSX

 

20160730_041920.jpg

Utrolig interessant, spesielt med så mange nyttige detaljer. Takk for at du deler!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Skaubjønn skrev (20 timer siden):

   -   når på døgnet lokker dere?

 

Jeg har som oftest lokket i kveldinga. Og jeg har hatt 100 % klaff, når det gjelder å lokke inn mygg! Knott, klegg og fluer kommer også. Bukkene, derimot, viser seg sjeldnere.

 

Det som er sikkert, er at hvis man har lokket en gang, må man sitte dryppende stille, minst en halvtime! Bukkene er ivrig opptatt med sin viktigste oppgave. Kanskje setter de din lokking langt nede på "to do"-lista for undersøkelse, og kommer ikke innom før det har gått et kvarter eller mer.

 

Jeg har derimot, opptil flere ganger, blitt oppsøkt av en illsint bukk midt på dagen, når jeg har vært på treningstur, fisketur, og til og med en gang mens jeg drev og skjøt inn gevær, og skulle skifte skive. Bukkene har tatt meg for å være en potensiell konkurrent!

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har lokka inn bukk har det ofte bare gått 5-15 min. Jeg har forsåvidt ikke ro til å sitte mer enn +-30 min på ett sted uansett. Har lokka inn bukk mens jeg har tusla i lia å brukt buttoloen innimellom mens jeg har bevega meg og. Å lokka inn bukk på to pip etter jeg har satt meg med buttoloen. Godt mulig jeg har hatt mye flaks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...