Jump to content

Brukt lyddemper


willi04

Recommended Posts

Fått til bud på en atec maxim 1000kr 

atec forest 2000kr

Stalon victory 2000kr

eller en ny sonic 45

alle i cal 30,men er ikkje helt sikker på ka eg bør gå for,sonic virkerbsom en bra demper

hvilken demper demper mest?
maxim er det en tung stål demper?
Brno 308 ,løp 60 ,ikkje gjenget enda

Edited by willi04
Link to comment
Share on other sites

For min del så er jeg opptatt av vekt når jeg velger demper. Å ha en tung demper frempå løpet blir jeg litt lei av. Så lenge de demper godt nok til at hørselen ikke ryker og de tar vekk noe av rekylen, så er jeg happy.

 

Kjenner du historikken til de brukte demperne? Litt vesentlig om de har gått mange skudd. Sonic 45 er tyngre enn hva jeg vil ha, da er Stalon Victor bedre med 290 gram.

 

Eller så kan du feks kjøpe en splitter ny Hausken JD151, 230 gram, til ca 2600,- Demper kanskje litt mindre en Stalon, men godt nok til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Leste nylig noen tester der det framgår at Freyr & Deviks Featherweight (finnes i flere størrelser/vekter) demper mest pr. gram. Jeg har satt en F&D Fw196 (veier 196 gram) på min 6,5x55 med 53 cm pipe. Mener å huske at denne vant i en engelsk test. Svært liten og hendig til jaktbruk, men selvfølgelig finnes det større og tyngre som demper bedre. På Saueren i .30-06 har jeg en A-tec Optima 45. Ved valg av lyddemper vil det alltid være et kompromiss mellom størrelse/vekt og demping. Jeg bruker passive propper i kombinasjon med øreklokker på banen, og aktive inne i øret-propper på jakt (se egen tråd om CENS).

 

Edit: her er noen en av testene, den siste sto i juni-utgaven av bladet Jakt: 

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...