Jump to content

Kuler til trening


Resuam

Recommended Posts

S&B 147 gr i 308 Win. Skulle lade noko litt redusert ammunisjon til jentungen. Viser seg at fyrste ladninga eg prøvde samle tre skot på 15-20mm. Har brukt denne til all trening i år. Må stille litt mellom denne og Lapua Mega 180 gr. eg bruker på jakt, men ikkje mange kneppene. 

Link to comment
Share on other sites

I 6,5 bruker jeg 123 grs Nosler CC på bane og 8,4 g DL på feltskyting. I andre kalibre bruker jeg Nosler CC der det finnes; de kulene er det beste jeg finner for prisen. Mangler enda en tung og rimelig treningskule i 9,3.

 

Jeg er ikke redd for å skru på siktene så forskjellig treffpunkt med jakt- og treningsammo er ikke noe problem. 

Link to comment
Share on other sites

I 9.3x62 har jeg kommet til at jeg bruker lapua mega til alt, også trening. Skyter ikke voldsomt mye med denne, treningsgrunnlaget kommer fra .22, 6,5x55 og .308 

 

Har tidligere brukt noe Partizan og Sellier&Belliot, begge i 286 grain.

Edited by HVSJT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lettere å svare konkret hvis du tenker på et spesifikt kaliber, men jeg kan si hvordan jeg har gjort det. De tre jeg bruker mest er 6,5x55 , .308Win og 9,3x62.

Som forrige innlegg bruker jeg Lapua Mega til både trening og jakt i begge 9,3 riflene. Kula gjør hva den skal i vilt og koster ikke spesielt mye mer enn en ren treningsuke. Fordelen er opplagt 100% realistisk trening mtp på rekyl, treffpunkt, kulebane, mating osv.

I de andre riflene er det en vesentlig prisforskjell på jakt- og treningskule. Der har jeg riflene fast innskutt med jaktammunisjon og holder meg til en treningskule som jeg vet er eks 5knepp lavere enn jaktammunisjon, da skrur jeg dette frem og tilbake på kikkerten. Har aldri sett noe poeng i å drive masse prøver og forsøk for å finne noe som går likt uten å måtte skru. Har du et brukbart sikte med repeterbare knepp er antallet knepp likt hele uka (sesongen).

Link to comment
Share on other sites

Til 6.5x55 lader jeg Norma Bondstrike til jakt og 140 grains Sierra Matchking til trening. Lader jaktkula til litt høyere hastighet, men på 100 m går de nokså likt. Skrur bare noen klikk på høyden om jeg bruker treningsammo på litt hold. På feks 300m har jeg 3 klikk forskjell. Kunne ladet treningskula til høyere hastighet, men synes det er greiere å ha litt slappere ladning og heller klikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...