Jump to content

Dreie ned pipe. Nye ladninger?


Recommended Posts

Jeg har en gammel M67 som jeg liker såpass godt at den må få lov til å være med ut oftere.

 

Den skal derfor til smed for å dreie ned pipa. 

 

Dere som har erfaring med dette, vil dagens "godladninger" kunne tenkes å fungere etter slankeoperasjonen?
Eller vil pipens endrede karakter og reduserte stivhet bety at det blir anledning til å utarbeide nye ladninger etter at rifla kommer hjem igjen? 😁

 

 

 

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

presisjon går gjerne litt opp, men hastighet ned. jeg ville kanskje vurdert å slanke skjeftet og flute pipa også. tung som fy blir det uansett om du kapper eller ikke. dama har en med bare kuttet løp å jeg gidder ikke gå langt med den på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

En ting en kan være oppmerksom på er at 99% av de M67 mauserene som ble pasjonerte som banerifler hadde utskutt løp. En ventet til løpet var utskutt før en kjøpte seg Sauer 200 STR, eller for å si det slik en skiftet ikke løp i en rifle som en skulle skifte ut. Det er derfor etter min mening ikke noe smart trekk å spandere en masse penger på et utskutt løp. Om en vil ha en M67 med lettere løp er det som oftest lurere å kjøpe et nytt løp. Å flute pipa er nå bare noe jåleri som ikke gir noe som helst i form av ytelse og bortkastede penger.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Få børsemakeren til å dreie av en millimetere eller to i kammerenden.

Da kan det lages nytt kammer, og pipa er god som ny.

Dette har jeg fått gjort mange ganger.

En "utskutt" banepipe blir som ny.

En grundig puss og mantelfjerning gjør også underverker!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Nyati said:

Få børsemakeren til å dreie av en millimetere eller to i kammerenden.

Det må mer til enn en millimeter eller to. Hele området som er utbrent må fjernes, det blir fort en cm eller to. Da må gjengepartiet dreies på nytt, og noen mauserløp er så tynne at det fort blir for lite gods.

Link to comment
Share on other sites

Ja disse mauserene har jo ingen verdi uansett. Henger et oppslag på skytebanen nå vor en skal selge en nesten ubrukt M67 i 308 for kr 1.500,- og det følger med 500 skudd. Det vil jo si at børsa er gratis. Allikevel er det ingen som slår til. 

Link to comment
Share on other sites

Å "finish chambering, set the headspace", må man jo gjøre, når man skifter pipe. Dvs., her på kantene har vi en sjølutnevnt "børsemaker", som skrur inn piper, uten å gjøre dette. En "oppskyter", med nyskiftet pipe, plagdes med å dra ut tompatronene. Jeg fikk se på rifla hans, og skulle ta ut en kamret patron. Resultatet? Kula satt igjen, i den manglende overgangskonusen! "Negativ friflukt", hvis det er noe som heter det.

 

Jeg ville også heller svidd av etpar lapper hos Brownells, og fått Arvid Buhaug på Stjørdal til å montere pipa korrekt, enn å startet et prosjekt med ei mer eller mindre utskutt pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til sammenlikning:

Jeg har akkurat kjøpt en "ny" Sako 75 Hunter i 7mmRM hos Landrø til 4500.-. (Jaktdepotet har Federal jaktammo til 16.50 pr skudd..)

 

Det er så mange gode tilbud der ute som eliminerer enhver kost/nytte for løpsbytte på gamle mausere hvis ikke man har et emosjonelt forhold til ei spesifikk rifle.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Torf said:

Det er så mange gode tilbud der ute som eliminerer enhver kost/nytte for løpsbytte på gamle mausere   - 

 

   -  for eksempel en nydelig Tikka M55, med demper (glem juggel-kikkerten), i kaliber 222 Rem (det ledende BR-kaliberet, før de mer spesialiserte patronene dukket opp), for bare en lapp mer enn dette dubiøse pipe-prosjektet:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=221284174

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

En trist dag når vi snakker om kost-nytte på Kammeret.🥺

 

Joda, enig i det. Jeg mener bare det er mer KOS-nytte med en Tikka i nusselige 222 Rem.

 

Jeg har forresten en M/67 med Heym-pipe i 6,5x55, som ble dreid ned før montering. Den har i dag en Leupold VX-3 med CDS, er jo en del kos med den også! Og den samler på den berømte "klisterlappen", med Lapua 7,8 g Scenar-L (rart samlinger alltid skal angis med en-eller-annen tingest, som 5-kroning, snusboks, tallerken eller låvevegg?).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

 

(rart samlinger alltid skal angis med en-eller-annen tingest, som 5-kroning, snusboks, tallerken eller låvevegg?).

For da kan man vri seg unna når det viser seg at fantasi-samlingen man går rundt med, klippet ut og brettet sammen i lommeboka, egentlig bare var flaks. "Ja, en femmer. Fem speciedaler fra 1827, seddel på sju ganger ni tommer. Og det skutt på hundreogti alens hold!" 😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...