Jump to content

Import av rifle fra finland


Bang1996

Recommended Posts

Hei

har fått alle godkjennelser for import av en M39 rifle fra finnland, men får ikke tilatelse av finnske myndigheter til å kjøre til finland og hente den selv, så jeg lurte på om noen har erfaring med å importere rifler fra finland

Mvh
Kenneth Bang

Link to comment
Share on other sites

Trenger du tillatelse fra Finland ? Jeg kjøpte rifle i Danmark for 10 år siden, det var bare å få endret den norske kjøpetiillatelsen til en impotttillatelse, det tok ca 23,5 sekunder, sp var det bare å kjlre ombord på dansjebåte, og fortolle ved landgang i Norge. Er politiet sure og vrange, så kan det ta opp til 2 minutter å få på stempelet: "Godkjent for import" . Og Finland er jo også med i Schengen, så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem å kjøpe våpen der.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bang1996 said:

Hei

har fått alle godkjennelser for import av en M39 rifle fra finnland, men får ikke tilatelse av finnske myndigheter til å kjøre til finland og hente den selv, så jeg lurte på om noen har erfaring med å importere rifler fra finland

Mvh
Kenneth Bang

 

Har du norsk importtillatelse i orden så må du finne noen i Finland som kan eksportere rifla. Enkelt google søk sendte meg til finsk politi sin hjemmeside.

 https://poliisi.fi/en/taking-a-firearm-abroad

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Jon og Arne said:

Trenger du tillatelse fra Finland ? Jeg kjøpte rifle i Danmark for 10 år siden, det var bare å få endret den norske kjøpetiillatelsen til en impotttillatelse, det tok ca 23,5 sekunder, sp var det bare å kjlre ombord på dansjebåte, og fortolle ved landgang i Norge. Er politiet sure og vrange, så kan det ta opp til 2 minutter å få på stempelet: "Godkjent for import" . Og Finland er jo også med i Schengen, så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem å kjøpe våpen der.

 

Alle siviliserte land har restriksjoner på eksport av våpen og man må ha eksporttillatelse fra landet som det skal eksporteres fra. Selv den danske selgeren av riflen din måtte ha eksporttillatelse for å selge den til deg. Eneste forskjellen er at forskjellige land har forskjellige regler og rutiner for eksport.

Link to comment
Share on other sites

hei
den finske selgeren/bedriften venter på godkjenning fra finsk side, men det er lettere å hente våpen i sverge og danmark siden vi har særstilte skandinaviske avtaler, mens i finland så følger de EU sine regler og det gjør saken mere komplisert, men takk for link til den finske siden

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...