Jump to content

12x29R


Vaquero

Recommended Posts

https://www.kvf.no/ammo-12x29R.php

12x44R og 12x42R Remingtonpatroner er vel godt kjent for de fleste av oss, men 12x29R er heller sjelden å komme over.

Jeg fikk tak i et par eksemplarer her om dagen. Det som forbauser meg er at disse har rundkule. Som vi ser på linken over fra Kongsberg Våpenhistoriske så har disse en kule som ligner mer på sine storebrødre i 12x44R og 12x42R. Jeg mangler nok noe litteratur om Kammerladere, etter alt å dømme så er dette patroner til "Firelinjer Lunds karabiner".

I den ene patronen satt kulen litt løs, den kom ut ved et svakt dunk i hånden. Kula måler 12,54 mm. Hylsa har en totallengde på 29,10 mm. 

 

Linken fra Kongsberg Våpenhistoriske taler for seg, men er det noen andre her som kan tilføye noe om denne rundkule-varianten.

12x29R a.JPG

 

12x29R b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mangelen på krymp og halsen (eller støpetappen) på kulene indikerer at dette er noe som er gjort sivilt. Avhendingen av Lundskarabinene startet i år 1900, så patronene er trolig laborert tidlig på 1900-tallet. Hylsene som er brukt er trolig fra Hovedarsenalets overskuddslager av kobberhylser og kobberhylseammunisjon som ble avhendet samtidig med karabinene.

 

Jeg skriver en god del om karabinammunisjonen i boken Norske militære og sivile kammerladningsgeværer som kom ut nylig.

 

nmsk.jpg.69be18286c43002883cd037285c90b7c.jpg

 

310-311.jpg.4736313983164666fb8a18b5f16e0b62.jpg

Edited by Øyvind
Skriveleif
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde mine mistanker om en sivilvariant på overskuddshylse av noe slag. Ellers ser det ut til at jeg bør anskaffe denne boken, interessant tema. Jeg har alle fem bøkene som K.E. Hanevik selger, utrolig bra alle sammen! Fantastisk at noen gjør en grundig dokumentasjon av vår egen norske  våpenhistorie. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Øyvind said:

Mangelen på krymp og halsen (eller støpetappen) på kulene indikerer at dette er noe som er gjort sivilt. Avhendingen av Lundskarabinene startet i år 1900, så patronene er trolig laborert tidlig på 1900-tallet. Hylsene som er brukt er trolig fra Hovedarsenalets overskuddslager har kobberhylser og kobberhylseammunisjon som ble avhendet samtidig med karabinene.

 

Jeg skriver en god del om karabinammunisjonen i boken Norske militære og sivile kammerladningsgeværer som kom ut nylig.

 

nmsk.jpg.69be18286c43002883cd037285c90b7c.jpg

 

310-311.jpg.4736313983164666fb8a18b5f16e0b62.jpg

Hvor får en kjøpt denne boken?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...