Jump to content

Brystsele til håndkikkert


På bærtur

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på jakt etter en brystsele / brystveske / brystlomme (kall det hva du vil) til håndkikkert. For å være helt nøyaktig så er det egentlig denne her jeg vil ha, men den viser seg å ikke vært så lett å få tak i her til lands: https://fhfgear.com/collections/hunting/products/bino-harness-pro-m?variant=6981624397858. En slik løsning ser veldig praktisk ut da kikkerten er lett tilgjengelig og beskyttet mot kvist, stein og andre ting, samtidig som den holdes på plass slik at den ikke deiser rundt omkring.

 

Har noen her noe kjennskap til noen greie alternativer til denne som det er mulig å få tak i? Noe personlig erfaring med slike seler? Er det kanskje ikke så praktisk som jeg ser for meg ettersom det er så få på markedet? Jeg ser at både Vortex og Ravnø har tilsvarende, men de ser ganske "klumpete" ut og ser ut til å henge ganske lavt på brystet sammenlignet med den fra FHF (i alle fall på bildene). Noen visdomsord/erfaringer å hente her?

 

Mange takk!

Edited by På bærtur
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne strikk selen uten veske fra Vortex innenfor jakken slik er kikkerten beskyttet av jakken og jeg slipper å knote med å åpne vesken for å få kikkerten forran øynene, det er bare å løfte den rett opp da jakken som regel er i lufteporsisjon.

Godt fornøyd med løsningen.

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-handkikkerter/tilbehor-handkikkerter/vortex-elastisk-kikkertsele

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, rotorhead said:

Kuiu har en suveren bino harness som jeg anbefaler på det sterkeste. 

Ikke dumt, takk for tips!

 

4 minutes ago, Jegerbombom said:

Jeg har denne strikk selen uten veske fra Vortex innenfor jakken slik er kikkerten beskyttet av jakken og jeg slipper å knote med å åpne vesken for å få kikkerten forran øynene, det er bare å løfte den rett opp da jakken som regel er i lufteporsisjon.

Godt fornøyd med løsningen.

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-handkikkerter/tilbehor-handkikkerter/vortex-elastisk-kikkertsele

Også en lur løsning!

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, msteiro said:

Eneste jeg ville tenkt på er om du skal ha noe mer på den. Kuiu sin er veldig enkel og elegant, men Vortex/Guide/mangeandrenavn er trolig bedre hvis du skal ha lomme til avstandsmåler eller andre småting feks.

 

Godt poeng. Jeg blir nok ikke å ha så mye annet enn kikkerten og eventuelt en vindindikator. Jeg ser også at Kuiu selger diverse ekstralommer for avstandsmåler osv. så det kan jo bli aktuelt på sikt. Greit med et system som kan utvides litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har hatt nevnte FHF veske i mange år nå. Den er uovertruffen! 
Kan i motsetning til de aller aller fleste andre betjenes med en hånd! Det er et must for meg. Spesielt ved bratt alpin jakt og på villreinjakt. 
 

Jeg bestilte, men returnerte Kuiu sin... 

 

Har en El-Range 10x42 i min. Perfekt fit!

Link to comment
Share on other sites

"Ravnø" sin ;) 

 

Kjært barn har mange navn, men originalt er det an Alaske Guide Creations bag.

Har testet Vortex sin tilsvarende, og synes den er bra den, men foretrekker Kuiu sin da den er lettere å ta kikkerten inn og ut av.

Synes kanskje det at "posen" er festet hel i bakkant med reimer gjør at den hopper litt mye.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

"Ravnø" sin ;) 

 

 

Den det står ravnø på da 😁

 

Ikke testa, men synes også kuiu sin virker fin med at den har en slags ramme  i bakkant som gjør den enkel å operere. og ikke så mye lommer og greier.  Etter å nesten ha herpa RFn et par ganger med å bruke den som skytestøtte er det kanskje på tide å ta hintet og dytte den i en bag... Det er ikke noe konflikt med den ift sekk?

Link to comment
Share on other sites

Nei, synes ikke Kuiu sin er til hinder, veldig smale stropper som ikke klumper seg.

Ene til Vortex, litt usikker på hvilken, hadde unødvendig store "hemper" for stramming som gjorde at den ble merket litt vel mye, de var heller ikke særlig sikre, så måtte strammes hele tiden hvis man ikke tapet det fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde den gamle versjonen til Kuiu og likte den så godt at jeg måtte kjøpe den nyeste versjonen i tillegg. (selger ikke den gamle 🤣)

De er helt suverene, ikke i veien, selv ikke under åling, eller med sekk på, og med ekstrautstyr som feks ammo-holder som festes med borrelås under, og praktiske lommer til feks vind-indikator flaske så er de overtruffne. Det som er positivt med den nye er at selve bærevesken henger på kroppen, og kikkert festet i bæreselen. (tidligere var kikkertfeste en del av bæreselen). 

Link to comment
Share on other sites

@rotorhead Tiltredes. En annen ting jeg liker med Kuiu sin er at klaffen som dekker over kikkerten vippes fremover. Da er den ikke i veien når kikkerten skal nedi veska igjen. Også bra at de legger ved shims til å legge i bunnen av vesken, slik at en liten kikkert stikker litt høyere opp av vesken. Det gjør det lettere å ta tak i kikkerten når den skal tas ut.

 

På reinsjakta har jeg også Kuiu sitt etui for avstandsmåler. Den festes inn på kikkertvesken. Sitter dønn stabilt og lett tilgjengelig. Man ser kanskje litt vel taktisk ut, men fordelene oppveier dette.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 204 Ruger said:

Betyr det at ved å bestille på kuiu.com og velge norsk / NOK, tilkommer det ingen toll, moms eller fortollingsgebyr. Det blir mao kun å betale det som kommer frem i kassa på nettsiden til kuiu?🤔

Ser du på en "Bino Harnes" og har valg USA og Dollar koster den 99USD som er 857NOK. Bytter du til Norge og NOK koster den 1198NOK så alt av skatter/avgifter blir automatisk lagt på og du slipper og tenke på dette.

 

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...