Jump to content

God kaffe heime og på tur - tråden for oss som er over snittet glad i kaffe


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har over tid blitt over gjennomsnittet glad i kaffe, tidligare var det kvantitet som var i fokus og kvaliteten var ikkje som nøye - kaffi var kaffi. Heime gjekk det i filterkaffi og på tur var det kokekaffi og det var lagt minimalt med innsats i brygginga. Det som opna min horisont angåande kaffi var når vi kjøpte oss kapselmaskin, då var det litt mer spennande å prøve ulike kaffier og eg vart meir bevist på kor forskjellig kaffi smaker.

 

Ei lang historie kort, so har eg gått frå traust ferdigmalt kommersiell kaffe, til å kjøpe gode bønner frå eit lokalt brenneri som eg kverner sjølv. Bryggemetode er fortsatt moccamasteren hvis eg får myke besøk, men presskanne og aeropress er det eg synes er kjekkast å bruke - og som lager den beste kaffien. Og eg har lært nytteverdien av nøyaktighet! Øverstkommanderende for heimen ser dumt på meg når eg veger opp både bønner og vann når eg lager meg kaffi - før ho sjølv lager seg ein kopp med pulverkaffe som ho blander ut 50/50 med melk 😂

 

Nylig har eg gått til innkjøp av ein aeropress, og sålangt er eg veldig fornøgd med denne og trur vi skal bli gode venner. Aeropress er genialt hvis ein skal brygge seg ein god kaffikopp heime og ein har ein praktisk brygger når ein er på tur. Og ein har uendelig med muligheter med ein aeropress! Eg har solangt holdt meg til 3 ulike metoder som har fungert godt for meg.

 

Eg bruker i dag ei wilfa svart aroma kvern, eg angrer på at eg gjekk veien via to dårligere kverner før eg kjøpte denne - billig er dyrt når det fungerer dårlig og ein ender opp med å kjøpe nytt. Eg var veldig usikker på om eg skulle kjøpe wilfa svart aroma eller wilfa uniform når eg oppgraderte, eg gjekk for wilfa svart og solangt er min opplevelse at det er ei svært god kvern til den prisen, det eg ikkje liker ved denne kverna eg boksen kaffien blir kverna opp i, det blir lett søl når ein heller fra den. Uniform er nok utvilsomt ei bedre kvern, men eg har ikkje nok kunnskap om kaffi og brygging til å kunne dra nytte av forskjellen.

 

Bønnene eg kjøper er frå sognefjorden kaffebrenneri og metodene eg bruker er presskanne og aeropress.

Eg har brukt YouTube og James Hoffman som mentor når eg leiter etter kunnskap.

 

Folkens, del gjerne erfaringer om alt frå bryggemetoder, til bønner og utstyr- kvantitet fungerer for deg?

 

Kanskje kan denne tråden inspirere ein eller anna til å kjøpe seg ei kvern og utforske noko som for meg er blitt ein liten hobby 🙂

Edited by magnum_mauser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hart testet en del forskjellige bønner og har falt på italienske Kimbo, kjøpte de til 300 kroner kiloen i Oslo, men har funnet en billigere source nå. Bruker enten moccamaster, presskanne eller moccakanne. Sistnevnte mest når jeg skal ha litt ekstra sterk svart kaffe etter middag e.l.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@slemmonår ein brygger i bialetti, då ender ein opp med ein liten lungo?  Dvs ein liten sterk kopp kaffe som er ein mellomting av espresso og vanlig kaffe?

 

Eg er veldig glad I espresso og leikte litt med tanken på å kunne lage skikkelig espresso heime. Men etter litt undersøkelse fant eg ut at det vart både kostbart og tidkrevende. Eg gav opp espressoen, eg kan lage det med kapselmaskina eller kjøpe det når eg er på cafe 🙂

Link to comment
Share on other sites

Tidligere brukte jeg presskanne fra Bodum, den med doble vegger i rustfritt stål, kaffen holdt seg lengre varm da.
Jeg bodde sammen med en svensk dame, så jeg ble introdusert for det svenske merket Zoega's og da helst Skånerost.... fåes også kjøpt her i Norge.


Ny dame og nytt liv..... nå er det en Bialetti ( det kalles moccamaker, ikke sant?)  i aluminium på komfyren og da kjøper jeg enten Ily, Lavazza eller Roberta, avhengig av hva jeg finner i hyllene på butikkene. På grønnsakstyrkeren har de 250g pakker av Lavazza til NOK75, ellers ligger Illy og Roberta på boks rundt hundrelappen for samme vekt.

En ting som jeg IKKE får til er kaffen på hytta. Forskjellen er at der er det induksjonstopp og jeg må bruke en stål-variant av Bialetti'en, men det er også mye hardere vann enn i Oslo, og smaken blir på langt nær så god. Har lurt å ta med med vann og moccamaker fra byen og en gammeldags kokeplate for å se hva som gjør forskjellen.....

 

I skogen er det bålkjele fra Eagle og den kokmalte kaffen de har på butikken, ofte ALI.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, magnum_mauser said:

@slemmonår ein brygger i bialetti, då ender ein opp med ein liten lungo?  Dvs ein liten sterk kopp kaffe som er ein mellomting av espresso og vanlig kaffe?

 

Ja ca. noe sånt, man klarer å lage kaffen temmelig sterk, men ikke helt på espressonivå.

Link to comment
Share on other sites

Moccamasteren har streika, så her går det i aeropress og evt. presskanne ved behov for litt volum. Har ei bialettikanne, men denne er forbeholdt ferie, då vi har induksjon. I skogen og på hytta er det kokekaffi, må nesten på rehab etter ei veke på hytta...

Link to comment
Share on other sites

Ang Bialettikanne og induksjon: 

 

Man får sånne mellomleggsplater i stål man kan bruke på induksjonstoppen. I "nødstilfelle" har jeg brukt vanlig stålgryte med bialettikanne oppi, da har jeg tatt sjansen på at gryta er rimelig flat i bånn for god nok kontakt. 

 

(hvis det går gærent og huset ditt brenner ned er det en dårlig unnskyldning at "jammen en fyr på nettet sa at...")

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kaffeforbruket har eksplodert litt her hjemme med hjemmekontor og så pappaperm, men var nok en av de særingene som har hatt med både Aeropress og Chemexkolbe på jobb. De er fortsatt i flittig bruk, men går mest i chemex om dagen. Brygger en stor på morgenen og fyller på termokanne. På hytta går det fortsatt i Moccamaster.

 

For de som bor i Oslo og nå Lillehammer er Amoi helt genialt. Levering av kaffe fra nesten alle de beste butikkene på døren ila dagen, og begynner å bli ok utvalg i kilosposer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en forkjærlighet for "dårlig kaffe":mrgreen: I hvert fall det, som kjennere, påstår er dårlige greier. Hardt brent svenskekaffe. Zoega's, som @Miskatonic nevner over her, er en favoritt.

Skånerost, eller Mollbergs blanding. Fortrinnsvis basert på hele bønner, men tilgangen på det, fra Zoega's, har vært litt laber et drøyt år nå:-(

Maler bønnene på en slik klump fra Wilfa. Den maler bra, men søpler som f.....

Hjemme foregår tilberedning på en av 3 presskanner jeg har, i forskjellige størrelser. I tillegg har jeg ei lita ei på kontoret. På tur blir det enten kokekaffe, eller en av to presskanner i plastmateriale(lexan?), eller en Bodumkopp med pressfunksjon i lokket. I tillegg så har jeg to mokkakanner, en Bialetti, og en annen, som får luftet seg innimellom.

 

Foretrekker kaffen min sterk, svart og varm.

 

Edit: Ja, også har jeg presskannefilter til en Jetboil, men det er aldri brukt. Bruker Jetboilen som ren vannkoker, da den minste presskanna bare veier 150 gram.

Edited by Jeffery
...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jeffery said:

 

 

Foretrekker kaffen min sterk, svart og varm.

 

 

En liten digresjon; Jeg jobbet sammen med en kar fra Texas på taubåter i Canada, og han brukte å si når det gjaldt kaffe " I like my coffee the way I like my women, black and hot"

Forøvrig går det for det meste i kapselkaffe, bytter gjerne mellom flere varianter, men i skogen er det kokekaffe på svartkjel :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jeffery Eg ser du nevner svensk kaffe, i min pure ungdom var vi ein gjeng som vart invitert til Sverige på jakt. På dei tider viste eg ikkje om noko anna enn sur Frielekaffe, vi hadde reist langt og kom fram seint på kveld og stupte i seng. Påfølgende morgon våkna vi til dekka frokostbord og det vart eit måltid prega av kultursjokk 😶😂 Eg gløymer aldri smaken av kruttsterk svensk kaffe - I kombinasjon med ein traust sunnfjording med reisemage 😂😂 

Ein anna ting som slo meg er at svensker har eit litt anderledes forhold til sild! Det var omtrent ikkje mogleg å finne noko mat på det bordet som ikkje smakte sild 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tipset fungerer kjempebra! Spesielt kverna mi frå bodum er heilt håplaus på det der. Men eit par dråper vann på skaftet på ei skei som eg rører rundt i bønnene før eg kverner - og problemet er vekke.

 

Ellers koser eg meg glugg med aeropress og den nye kverna frå wilfa. Eg har forsøkt mange forskjellige tilnærminger med aeropress'n og til daglig er det finmalt kaffe, 14 gram og 200 gram vann som blir brukt. Men eg må desverre vedgå at eg prøvde ei oppskrift som vant ein konkurranse for nokre år sia, eg var negativ i utgangspunktet- men den er blitt fast rutine som første kopp om morgonen.

 

35!! gram kaffe, kverna mellom filter og presskanne i kverningsgrad, aeropress'n opp ned og heller på 150 gram vann som holder 85 grader og rører godt i 30 sekunder. Etter 1 minutt snur eg og presser, tilsetter deretter 160 gram varmt vann. 

 

Ei vanvittig mengde kaffe, men det blir ein solid og god kaffe med sterk og god smak, uten snev av bitterhet - eg har brukt medium brente bønner av heilt grei kvalitet til denne oppskrifta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, magnum_mauser said:

Tipset fungerer kjempebra! Spesielt kverna mi frå bodum er heilt håplaus på det der. Men eit par dråper vann på skaftet på ei skei som eg rører rundt i bønnene før eg kverner - og problemet er vekke.

 

Ellers koser eg meg glugg med aeropress og den nye kverna frå wilfa. Eg har forsøkt mange forskjellige tilnærminger med aeropress'n og til daglig er det finmalt kaffe, 14 gram og 200 gram vann som blir brukt. Men eg må desverre vedgå at eg prøvde ei oppskrift som vant ein konkurranse for nokre år sia, eg var negativ i utgangspunktet- men den er blitt fast rutine som første kopp om morgonen.

 

35!! gram kaffe, kverna mellom filter og presskanne i kverningsgrad, aeropress'n opp ned og heller på 150 gram vann som holder 85 grader og rører godt i 30 sekunder. Etter 1 minutt snur eg og presser, tilsetter deretter 160 gram varmt vann. 

 

Ei vanvittig mengde kaffe, men det blir ein solid og god kaffe med sterk og god smak, uten snev av bitterhet - eg har brukt medium brente bønner av heilt grei kvalitet til denne oppskrifta.

Jeg kjører samme prosedyre, men 17g kaffe, 100g 85c vann, rører i 10sek, og presser sakte gjennom. Hiver i en skvett vann i koppen for "tuning". Blir absolutt ok, og passe mengde, slik at jeg rekker å drikke den før den blir helt kald.

 

Har dessverre ikke kvern lengre, siden jeg kvittet meg med Rancilio-settet mitt for snart ti år siden, og nedgraderte til helautomat... Men har Aeropressen, som knuser det meste på smak...

 

Forøvrig, så har jeg et triks jeg bruker av og til når jeg har dårlig tid og må våkne i en fei, og det er å ta en vanlig kopp sterk kaffe, blande ut med så mye kaldt vann at jeg ikke brenner meg, og styrte koppen.

Blir nesten for mye av det gode, men man våkner i alle fall!

 

Edited by jlovold
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo kaffenarkoman som få, og hvis noen finner på og studere "avataren/profilbilde" så ser de to kaffekopper og en haug med kaffebønner.

Kaffe på tur var jo alltid bålkaffe før i tida, men etter at jeg oppdaget V60 filter og den lette plastfilterholderen har jeg nesten ikke smakt bålkaffe. Nå er det en vannkoker og filter/filterholder og nykvernet kaffe som blir med på tur hver gang. Da kan jeg raskt lage en nytrekt kopp kaffe hvor som helst nesten uten å bære med med noe ekstra vekt. Jeg kan ha med meg ulike typer bønner, helst bærbrent med god syre og mye fruktighet, slik jeg liker det nå om dagen.

Drikking av espresso er dessverre  forbeholdt at proffene lager den på riktig utstyr med riktig feeling og kunnskap, med andre ord på kaffebarene i byen..  

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bly said:

Jeg er jo kaffenarkoman som få, og hvis noen finner på og studere "avataren/profilbilde" så ser de to kaffekopper og en haug med kaffebønner.

Kaffe på tur var jo alltid bålkaffe før i tida, men etter at jeg oppdaget V60 filter og den lette plastfilterholderen har jeg nesten ikke smakt bålkaffe. Nå er det en vannkoker og filter/filterholder og nykvernet kaffe som blir med på tur hver gang. Da kan jeg raskt lage en nytrekt kopp kaffe hvor som helst nesten uten å bære med med noe ekstra vekt. Jeg kan ha med meg ulike typer bønner, helst bærbrent med god syre og mye fruktighet, slik jeg liker det nå om dagen.

Drikking av espresso er dessverre  forbeholdt at proffene lager den på riktig utstyr med riktig feeling og kunnskap, med andre ord på kaffebarene i byen..  

 

Av samme sort her, nesten. Bålkaffe er godt og enkelt, i hvert fall for oss som vanligvis koker den på primus, men nå har jeg kjøpt Aeropress og ei Porlex Mini kvern som er lett å ha med seg på tur. Det er en svært tilfredsstillende opplevelse å sitte i skogen og kverne bønner med håndkvern. Og der man har begrenset tilgang til vann er Aeropressen enklere å rengjøre enn bålkjelen.

 

For ikke å snakke om resultatet, sånn smaksmessig.

 

Jeg er vant til beksvart, krutsterk kaffe, så jeg har hittil holdt meg til medium brente bønner med kraftig smak, ellers synes jeg det rett og slett smaker for lite. Men jeg registrerer jo at mange kaffekjennere foretrekker lysbrente, fruktige sorter, så jeg jobber med saken. Har ikke helt knekt koden enda på hva som er så stas med disse kaffesortene, men det kommer vel etter hvert.

 

Er vi flere som skal nidrikke blir det gjerne helsvart kokekaffe, ettersom det er upraktisk å lage 2 liter kaffe med Aeropress. Så jeg vurderer å skaffe en V60 eller tilsvarende også, til slike anledninger.

 

Har en perkulator for bål/primus/gassbluss også, som jeg hadde trua på innledningsvis, men det tar jo evigheter å lage kaffe på den, så den har havnet helt bakerst i skapet. Man må perkulere i rundt 12 minutter, og så tar det jo i tillegg noe tid å komme dit, og man må i tillegg styre med at det ikke koker for hardt. Nei, takke seg til en Aeropress - enklere og mer genialt redskap for kaffelaging skal man vel lete lenge etter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sitka said:

   -   svart Prince off Wales tea.

 

Skal vi te-drikkere kuppe tråden, kanskje?

 

99 % av norske dagligvarer går jo gjennom de tre kjedene, og når det gjelder te, er resultatet "kjede"-lig. Man får bare teposer, og Twinings Earl Grey løs te, til 500,- pr. kilo.

 

Spesialbutikker som fører flere te-sorter, må man til større byer for å finne. Jeg kjøper derfor te (de har sikkert mye god kaffe der også) i de som står for den resterende 1 % av dagligvarehandelen, "innvandrer-butikkene". Utvalget varierer, men av og til kan man finne riktig god te. "Hverdags-teen" er Elite Big Leaf, god, svart te, og kilospris ca. kr. 100,-.

 

Jeg skal se om jeg finner "Aeropress" når jeg er i et litt mer urbant strøk, og prøve å  lage god te på tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok trur det er innvandrer butikk i Haugesund så skal ta turen. Eg drikk så og sei berre te på arbeid, då er det praktisk med te posar. Ein tepose oppi ein termos før eg går heima frå. Reknar med teen din er i lausvekt men kanskje det går med sånt te egg i metall viss det ikkje blir for mykje skrammling i termosen då.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lar den ligge oppi termosen må du da få et tanninuttrekk fra h...? Det kan jo hende du liker tanniner i bøttevis, men ellers ville jeg holdt meg til en trekketid på 3-4 minutter.

 

Hva er forresten Prince of Wales-te? Høres ut som en smaksatt blend av noe slag, som Earl Grey, men jeg blei litt nysgjerrig på hva det var.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sitka said:

Reknar med teen din er i lausvekt men kanskje det går med sånt te egg i metall viss det ikkje blir for mykje skrammling i termosen då.

Du får kjøpt termos med tesil i toppen/loket. Tror jeg har en slik på en Sigg termos. Men nå har jeg nesten aldri med termos på tur lengre, og ikke drikker jeg noe særlig med te heller. Kaffe er så sinsykt mye bedre på smak! Te...?🤭

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Du får kjøpt termos med tesil i toppen/loket. Tror jeg har en slik på en Sigg termos. Men nå har jeg nesten aldri med termos på tur lengre, og ikke drikker jeg noe særlig med te heller. Kaffe er så sinsykt mye bedre på smak! Te...?🤭

Kaffe er best på smak, men te er bedre på ... konsistens? 🤪

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Egentlig synes jeg te-folket kan ta med seg teen sin og lage en egen tråd:wtf: men jeg skal likevel være hyggelig, og bidra med noe konstruktivt:mrgreen:

 

@Sitka Jeg er helt sikker på at jeg har vært borti slike "te-egg" av silikon, eller silikonlignende materiale. 

Denne Tesilen Baby Nessie - Den søteste tesilen du har sett! CoolStuff er utsolgt, og unødvendig komplisert. Ikke er jeg sikker på at den holder tett nok heller, men jeg er sikker på at jeg har sett uten hals og:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis teen du leita etter var fra Kina kan det jo være en idé å se etter noe fra samme område. Geografi spiller en rolle her også. Nå har du funnet te fra Sri Lanka, og de lager nydelig te der også, men den er annerledes enn teen fra Kina. Ta en titt på for eksempel palais des thes, de har mye godt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir invitert med på jakt eller fisketur her i Sverige bruker jeg å takke ja på en betingelse, at de ikke koker bålkaffen. I begynnelsen forstod de ikke hva jeg mente, men tradisjonen her er å koke opp vann, fylle på kaffe og så koker de den opp igjen. Det blir ødelagt mange kubikkmeter med god kaffe i Norrbotten hvert år 😢

Edited by Polardego
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/2/2021 at 8:12 AM, Skrueråmuttere said:

Ang Bialettikanne og induksjon: 

 

Man får sånne mellomleggsplater i stål man kan bruke på induksjonstoppen.

Jeg overtok en brukt komfyr for å erstatte min gamle slitne i byen. Men etter å ha fått den på plass og plugget inn, viste den seg å være med induksjonstopp! 🤥

Tenkte på dette innlegget og bestilte en slik mellomleggsplate på nett ( 438,- med frakt fra Smarta Saker), og har prøvd den nå i et par dager. Det funker, men det tar veldig lang tid. Vurderer å kjøpe en ny rustfri Bialetti i stedet, men da har den nye gratis komfyren begynt å koste meg mye! 😆

BD146D3F-6FB2-4505-848C-33718F3162F0.jpeg

A377B38A-92EE-4F72-B1A7-2D79A8639D39.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Miskatonic said:

Jeg overtok en brukt komfyr for å erstatte min gamle slitne i byen. Men etter å ha fått den på plass og plugget inn, viste den seg å være med induksjonstopp! 🤥

Tenkte på dette innlegget og bestilte en slik mellomleggsplate på nett ( 438,- med frakt fra Smarta Saker), og har prøvd den nå i et par dager. Det funker, men det tar veldig lang tid. Vurderer å kjøpe en ny rustfri Bialetti i stedet, men da har den nye gratis komfyren begynt å koste meg mye! 😆

Er du sikker på at den rustfrie bialettien virker på induksjonstoppen? Mange typer rustrfritt stål er ikke magnetisk...

 

Kjøp deg en aeropress i stedet. Du kan lage espresso på den også, og den blir mye bedre enn det overopphetede skvipet du får fra bialettien...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2021 at 1:57 PM, jlovold said:

Er du sikker på at den rustfrie bialettien virker på induksjonstoppen? Mange typer rustrfritt stål er ikke magnetisk...

 

Ja, jeg har brukt den i tre år på induksjonstoppen på hytta:

On 6/2/2021 at 12:41 AM, Miskatonic said:

Forskjellen er at der er det induksjonstopp og jeg må bruke en stål-variant av Bialetti'en,

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett den eneste i huset som drikker kaffe, og siden jeg ikke kan fordra kaffe som har stått på ei "TV-kanne" og "godgjort" seg trakter jeg alltid bare en kopp i slengen slik at jeg kan drikke den helt fersk. Kjøper de svarte posene med Coop Espresso hele bønner, kverner dem til fint støv på en Krups kaffekvern, og bruker to toppede måleskjeer til 3 dl vann. Tar en solid dose laktosefri kremfløte i koppen før kaffen helles oppi. Det er det hele, men det blir perfekt kaffe for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer iverfall det der så Jegermeisteren skreiv om at teen i lausvekt er dryg. Sjølv om eg slurpe i meg ein til to gonger for for dagen så kjem jo det halvkiloet som eg kjøpte til og halda både i år og i fjor. I tillegg kan eg koka på gruten, hiv berre litt meir ny te oppi og koke på det plus gruten.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Longshot said:

   -   og siden jeg ikke kan fordra kaffe som har stått på ei "TV-kanne" og "godgjort" seg   -

 

I den gamle (og stengte, men lesbare) "Kritisk tenkning"-tråden har flere av oss skrevet mye om "placebo"-virkning, og det motsatte, "nocebo". Det er jo slikt som vi rasjonelle og vitenskapelige mennesker ikke skal la oss lure av, men - :

 

Jeg synes kaffe blir endret, straks den kommer ned på ei termosflaske eller ei TV-kanne. Den kan stå aldri så lenge og søyre i kanna på Mocca-masteren, uten at det gjør noe. Jeg vil ha kaffe-drikken fra "produksjons-mediet", om det så er en grugge-kjel.

 

Sikkert bare innbilning, og noe som ganske sikkert ikke kan bekreftes ved blindtest, men altså min "bias".

Link to comment
Share on other sites

Greit å få med at dårlig kaffe (Evergood, Friele etc etc) tåler mye dårligere å stå ute, om det er i kanne eller trakter, enn god kaffe.

Husker ikke helt hvorfor det var sånn, men det var gjort tester som viste at ferdigkvernet "butikkkaffe" ble veldig fort surere når den sto ute. 

At den står på trakter er ikke helt feil alltid, men de som bruker kokeknappen på moccamasteren burde få buksevann, det er snarvei til dårlig kaffe.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Jegermeistern said:

Den kan stå aldri så lenge og søyre i kanna på Mocca-masteren

Så aldeles ikke! Den blir besk på noen minutter uansett kanne. Det er varmen som gjør det tror jeg, best å få den over i koppen med det samme så den blir avkjølt noen grader.

Link to comment
Share on other sites

@msteiro og @Longshot: Dere har sikkert rett i det dere skriver, kaffen bllir sikkert ille etter noen minutter i Moccamasteren også. Og er det først dårlig "dusinvare-kaffe", kan den jo ikke bli så mye verre.

 

Det jeg skriver om "TV-kanne", er at når jeg ser det, skrur jeg automatisk, bevisst eller ubevisst, forventningene til kaffen ned mot "minimums"-sinnstillingen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

Og er det først dårlig "dusinvare-kaffe", kan den jo ikke bli så mye verre.

Det er der kickeren ligger; dårlig kaffe blir ENDA dårligere, mens god kaffe holder seg faktisk god og frisk ganske lenge.

Enkelt å teste med en kopp med billig (aller helst noe fra dispenser) kaffe og en bedre kaffe fra relativt nykvernede bønner (null problem å få den malt i butikken). Sette begge koppene på benken og la stå en arbeidsdag. Den gode vil mest sannsynlig være drikkandes selv om den er kald, mens den dårlige er enda bitrere. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Longshot said:

Så aldeles ikke! Den blir besk på noen minutter uansett kanne. Det er varmen som gjør det tror jeg, best å få den over i koppen med det samme så den blir avkjølt noen grader.

Det har vært underskriftskampanjer for å få Moccamaster til å permanent fjerne knappen som lar deg velge varme under kolben. Varmeste, eller "hel kanne", regelrett koker kaffen i stykker. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Varmeste, eller "hel kanne", regelrett koker kaffen i stykker. 

Nemlig. Den varmeplata har ødelagt mye kaffe. Og det verste jeg ser er når betjeningen på en eller annen kafé eller ferge tømmer siste slant av den kolben som har stått og surnet et par timer OPP I den kolben som har nytraktet kaffe. Forpester den nye kaffen for å spare et par kroner. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For meg er det kun instant-kaffe som gjelder og det må vere Nescafe Gull. Den er god og det er lettvint, har den med meg både i fjell og fjære 🙂. Dette har vore min favoritt i mange mange år.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...