Jump to content

308 subsonisk, 220 gr og N32C


JK90

Recommended Posts

Prøvde litt sub i min 308 med 45 cm løp, 1-8. Bruker Nosler 220 gr Custom comp jeg fikk av en kompis, Viht N32C, CCI200, halspressa Lapuahylser. Ladet ned fra 14 grs i 0,5 grs intervaller med patronlengde på 71mm. Først på 10 grs fikk jeg noe som kunne minne om sub hastighet, hørte ikke noe kulesmell, men salongen med Sk Match og demper er fortsatt merkbart lavere, virker som den smeller mindre ved munningen, til tross for demper på begge våpen. Vil 308en smelle mer uansett? Eller må jeg gå lavere enn 10 grs?

 

Ser på nettet at noen får sub med 220 grs kuler (også 220 Smk som er veldig lik 220Ncc) med opptil 13 grs med samme pipelengde, så har litt kvaler med å gå enda lavere enn 10 grs. Folk får jo sub med 175 grs på den kruttvekta til og med, men det er kanskje så store forskjeller løp til løp? Ja burde hatt kronograf, men har dessverre ikke det. 

 

Setter pris på innspill her!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Definitivt ikke lyd på luftgeværnivå, så må nok da bare redusere kruttmengden ytterligere. Skal forske litt på å sette kula dypere, selv om det vil vel i teorien øke trykket og derav hastigheten? Synes jeg allerede er lavt på kruttmengde ift andre med lik pipelengde og kule, men det kan jo forsåvidt være flere faktorer som gjør at dette varierer stort selv med lik løpslengde. Får gå ned på 9,5 og prøve derfra.

Link to comment
Share on other sites

du setter kula dypt for å ungå detonasjon pga for lite krutt ift volum. jeg legger meg stort sett på 310-330M/S, men vet det er en del som går helt ned til 280M/S. sjekk at kula faktisk blir stabilisert. om den tumbler nok så kan du få baffel strikes å det kan muligens lage lyd i tilegg til å ødelegge demperen

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke svare for andre, men for min del er det kun for moro skyld. Har også lyst til å se hvor langt jeg kan skyte tålelig presist med sub (sikkert ikke særlig langt...). Jakt er de ikke tenkt brukt til, kanskje utover noen skudd på kråka. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sitka said:

 

du kan jakte med de ja. sub x har felt elk i sub hastigheter over dammen. men i norge så begrenser det seg nok til rev eller lignende. jeg bruker de på grevling for og ikke forstyrre naboen på 94 midt på natten. med utgangs hastighet på rett under 340m/s og avstand 50 meter så går sub x gjennom en grevling med full ekspansasjon. ekspanderer helt ned til 250 ish m/s vertfall. husker ikke helt hvor mye jeg fant ut de penetrerte, men husker jeg ble imponert når jeg testa de på våte biltema kataloger.

4 hours ago, JK90 said:

 

med rett kule kan du nå oversakende langt. problemet vil ofte være mangel på klikk i sikte eller stabilitet da det krever en del mere twist for å holde på stabiliteten over avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...