Jump to content

Projekt: Innstikksløp og siktemidler til rypehagla.


Uteseiler

Kunne du tenke deg innstiksløp til rypejakta?  

140 members have voted

  1. 1. Kunne du tenke deg innstiksløp til rypejakta?

    • Ja. Et glimrende alternativ til salongrifle på ryggen.
      101
    • Nei. Det der treffer en aldri noe med uansett.
      18
    • Hæ? Hva er et innstikksløp?
      24


Recommended Posts

På fjellrypejakta har jeg ofte savnet en rifle, men samtidig vil jeg dra på minst mulig.

Vet at det finnes mange alternativer som drilling, kombi, etc. men det som har fanget interessen min

er innstikksløp i .22wmr fra Krieghoff.

2005112_49170739c6718.jpg

Disse er 22cm eller 44cm lange og mer en presise nok til vanlig rypejakt.

Løpet har en tapp som gjør at det havner i samme posisjon i kammeret hver gang, og dermed

kan en ta løpet inn og ut flere ganger uten at treffpunktet endrer seg nevneverdig.

 

Hagla jeg har tenkt å montere innstikksløpet i er en gammel Suhl S/S i kal.12. Til baksiktet har jeg tenkt på

forskjellige alternativer. Vil ha det billigt og enkelt, så hurtigmonterte kikkertsikter og holografiske greier utgår.

Ligger for tiden og vipper mellom Marbles nedfellbare skursikter, eller NECG sikter. Sistnevnte ser ut til å være

favoritten da det virker som at denne er enklere å montere flush i sikteskinna slik at den ikke forstyrrer ved vanlig hagleskyting.

image?saleitemid=418254

Den veggen som står opp på baksiden blir filt ned slikt at det kunn gjennstår et skur som kan vippes opp og ned med tommelen.

Slik vil en kunne legge ned skursiktet flush og ha en helt vanlig sikteskinne for hagle.

Justering er ikke nødvendig da selve innstikksløpet kan justeres for treffpunkt.

Fremme så blir det et vanlig korn.

 

Er fremdeles på anskaffelses stadiet, og er åpen for andre forslag.

Lurer også litt på hvorfor dette ikke er mer vanlig i Norge. Ser at det finnes mange full-lengde sentertente innstikksløp i div. kaliber som .22 Hornet, .22Savage etc.

Dette er EL22 utgaven i .22wmr:

normal_DSC00987_1.JPG

Ikke store saken...

Etter det jeg har lest, så klarer folk å samle 3-skudds serier i en 5kr mynt på 80m. Det burde være mer en godt nok til vanlig rypejakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har et lignende prosjekt i gang, der komponentene er:

 

-Suhl s/s kaliber 20

-Krieghoff innstikkpipe 55cm. i kal. 5,6x50R

-Eaw svingmontasje integret i skinna.

-Muligenst et slikt oppslagsskur frest inn i skinna

-Egnet kikkert

 

Har tenkt å poste dette som en egen prosjekttråd utpå våren, siden jeg for tiden er veldig opptatt med dette prosjektet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=11275

 

For den som har interesse av slikt, selges innstikkpiper ofte brukt her: http://www.egun.de/market/list_items.php?cat=67&PHPSESSID=379bdeb19a02b31a31d379b6b739811a

Link to comment
Share on other sites

Et par bilder til:

 

Planen er file et dovetail spor i sikteskinna, og felle inn dette siktet. Ved å file ned bakveggen, så kan dette bli helt flush med sikteskinna.

1Folding-rear.jpg

 

Har lurt litt på denne også da den gir plutselig muligheten til innskytning på flere avstander. Men velger å gå ta en ting av gangen nå.

Masterpiece-3-leaf-w.base.jpg

 

Her en type de bruker på drillinger. Har aldir sett det selv, men har hørt at skuret spretter opp når en legger løpsvelgeren over til rifleløpet.

DrillingSight.lrg.jpg

 

Raudnakke: Fungerer det greit å handle fra egun-de? Jeg vant en auksjon der på en EL44, men selgeren svarte aldri på mailene mine :(

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke: Fungerer det greit å handle fra egun-de? Jeg vant en auksjon der på en EL44, men selgeren svarte aldri på mailene mine :(

 

Det går helt greit, men innstikkpiper er registreringspliktige og man må ha kjøpetillatelse(EWB)

 

Problemet er at selger må ha eksporttillatelse, noe som er et styr for privatpersoner der,så det er lurest å handle fra Våpenhandlere eller Børsemakere der etter å ha klarert at eksport er ok. med dem først. Det er en del av dem som selger på E-gun.

 

Edit: Engelsk er ingen stor døråpner der, men en høflig henvendelse på "Deutsch" snur som regel også dem som i utgangspunktet ikke vil sende utenlands...

Link to comment
Share on other sites

...eller NECG sikter...

 

Det virker som om du ikke vet at New England custom Gun Service, ikke lager slike sikter, men er forhandler for Recknagel i USA.

 

Hele katalogen finner du her: http://www.recknagel.de/Recknagel_Katalog_5.pdf

 

Du skal være god til å file hvis du skal file et svalehalespor, tror du burde aliere deg med en som har en fres.

 

Uansett ville jeg kanskje prøvd denne magnetiske montasjen for doctersight fra MAK til prosjektet ditt.

 

42c699c998.jpg

Link to comment
Share on other sites

passer slike "innstikksløp" i alle hagler, rett fra esken, eller må børsa og løpet en til til børsemakeren?

En slik løsning må jo være genialt pga. mindre pakk å vekt på jakt + billigere...

Men jeg har ejektor på hagla mi, det kan vell neppe gå ann å ha et slikt innstikksløp da?

Link to comment
Share on other sites

passer slike "innstikksløp" i alle hagler, rett fra esken, eller må børsa og løpet en til til børsemakeren?

 

Det må en liten tilpassning til. Dvs, en må frese et lite spor i utdrageren på hagla. I dette sporet skal en lite tapp passe inn.

Dette gjør at innstikksløpet alltid kommer i samme posisjon og en dermed beholder treffpunktet selv om en tar løpet ut

og setter det inn igjen senere.

Selv så regner jeg med å gå til børsemaker. Da kan jeg få montert baksiktet i samme slengen.

 

Men jeg har ejektor på hagla mi, det kan vell neppe gå ann å ha et slikt innstikksløp da?

Vet ikke helt om det går eller ikke, men det virker slik. Ser en på bildene, så går jo utdrageren et stykke ut. Kan ikke se noe i veien for at det skal gå.

normal_DSC00997.JPG

Utdrageren helt inne:

normal_DSC00994.JPG

 

Utdrageren helt ute:

normal_DSC00995.JPG

På dette bildet kan en forresten se den lille tappen som det må freses et spor til. Den sitter på utdrageren.

Link to comment
Share on other sites

Her en type de bruker på drillinger. Har aldir sett det selv, men har hørt at skuret spretter opp når en legger løpsvelgeren over til rifleløpet.

DrillingSight.lrg.jpg

 

En jaktkammerat har det på en drilling han har han en bryter han vrir til sies når han skal ha det opp, brytern sitter rett ved sikkringa. Var genialt når han jakta både rype å reinsdyr samtidig. vanlig vis så han rype når han gikk med rifla og når han gikk med hagla så han reinsdyr når han fikk drilling så han ikke no :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, så har Krieghoff slutta å lage disse. Det finnes jo fremdeles en god del på bruktmarkedet. Egun.de er en god kilde, men en må smøre seg med tålmodighet og helst alliere seg med en tolk. Det er ikke så mange ukene siden at det var flere EL22 i .22LR og .22WMR for salg (International shipping).

 

Ellers så vet jeg at Alms i Sandnes har innstikksløp på prislista over børsemakerjobber, men hva presisjon det er snakk vet jeg ingenting om. http://www.alms.no/index.cfm?id=67794

 

Ellers så har en jo: http://www.einstecklauf.de/KellerSimmann.html Men da blir det dyrt...

 

Har akkurat fått tak i en EL44 til 190,-EURO + frakt & mva. Legger jeg til en 1500,- for børsemaker jobben så håper jeg å kunne holde meg innforbi 4 lakser for hele prosjektet.

 

Det kan sikkert gjøres billigere om en har tilgang til fres.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde forresten litt forvirring da jeg søkte om erverstillatelse. Siden jeg skrev at løpslengden var 44cm, så fikk jeg først avslag. Men tok en tlf til saksbehandler og forklarte at dette dreide seg om et løp som gikk inn i et annet løp og at det dermed ble det lengste løpet som utgjorde løpslengden. Tror det skal gå greit nå. Men om jeg hadde søkt igjen, så ville jeg kanskje ha presisert dette litt bedre i forkant for å unngå forvirring.

Gikk frem på den vanlige måten for import; påførte på søknaden at det skulle importeres.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke tenkt så langt ennå, men er litt svak for de litt mindre objektivstørrelsene til slike våpen. Samtidig er mitt lett aldrende syn glad i litt forstørrelse.... Når jeg attpåtil mener at en Tysk børse med en Tysk innstikkpipe og en Tysk montasje burde ha en Tysk/Østerriksk optikk ser jeg og at kontoen egentlig ikke tåler slikt :cry:

 

En Zeiss 3-9x36 eller en tilsvarende Swarovski hadde vært perfekt, men jeg har en mistanke om at jeg ender opp med en eldre Kahles Helia 3-9x42... Disse har iaff. riktig stil for en slik rigg :wink:

 

Den som står på er en 4x40 Wide fra den tiden Bushnell ennå ble lagd i Japan...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fruen kom i går hjem med en ny digital kjøkkenvekt, og jeg så ganske fort potensialet for å veie andre ting enn mjøl og sukker :mrgreen:

 

Krieghoffpipa veide alene 397 gram.....

Hagle med baser veide 2,8 kg.

Med i underkant av 3,2 kg tilsammen veier den altså det samme som en jakthagle i kaliber 12 8)

 

Med den avbildede kikkerten i stålmontasje kom hele riggen på 3,7 kg.

 

Dette blir absolutt et vektmessig gunstig alternativ til rifle i sekken og hagle i neven :D

Link to comment
Share on other sites

Den pipa som ligger på 200-lappen er sannsynligvis et EL22 på 22 cm.

Den som ligger ved siden av hagla mi er et EL65 på 55 cm.

Den pipa Uteseiler har fått tak i er en EL44 på 44 cm.

 

.22 l.r. og lignende trenger faktisk ikke lengre piper enn det, mens min som er i 5,6x50R definitivt trnger hver centimeter....

 

Håper dette gjorde det litt klarere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har dere tenkt å bruke disse innstikksløpene i praksis?

Skal dere gå med hagla for så å sette inn løpet når dere ser en fugl på topp, eller utenfor haglehold?

Eller må løpet stå i hele tiden, slik at dere i grunn jakter med en kombi?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kalibre finnes disse innstikksløpene i, og finns det en norsk importør?

EL44 og 22 finnes i .22 LR og .22 WMR

Krieghoff har egentlig sluttet å lage disse, så en bør prøve å få tak i en brukt en i Tyskland.

Men det er jo alltids mulig å gå for de andre (full-lengde) variantene. Vil tro at Jakt og Friluft kan være behjelpelig med å skaffe disse.

Kaliber utvalget er stort.

Edit:

Her er en i .22Hornet for kal.12 http://egun.de/market/item.php?id=1983690

Og en i 5,6x50R for kal.12 http://egun.de/market/item.php?id=2084828

Begge står det 'International Shipping' på.

En søker som vanlig, bare påfører 'Import' på søknaden. Selger sender alt sammen til kjøper, og tollvesenet melder til politiet at våpenet er ankommet. Det kommer 25% moms på kjøpesum og frakt.

 

Hvordan sikrer en at innleggsløpet kommer i samme posisjon hver gang en setter det inn?

Dersom du ser på tidligere bilder på denne tråden, så vil du kunne se en liten tapp på utdrageren. En må file/frese et tilsvarende spor på utdrageren til selve hagla, slik at tappen vil kunne passe inn i dette sporet. Dermed så vil innstikksløpet komme i samme possisjon hver gang. Innstikksløpet hviler, foruten akkurat i selve begynnelse av kammeret, på tre punkter; en kile og to justerbare "puter". Putene justeres for å få riktig treffpunkt. Kilen er til å presse fast innstikksløpet med. Litt vanskelig å forklare...

Hvordan har dere tenkt å bruke disse innstikksløpene i praksis?

Selv så har jeg tenkt å ha det liggende i sekken, evt. i lomma, og dra det frem ved behov. Det veier jo nesten ingenting, og å sette det inn er veldig enkelt;

1. ta ut hagle patronen,

2. sett inn innstikksløpet m/patron,

3. ta et par tørn med nøkkelen for å sette fast innstikksløpet.

og motsatt når en skal skifte tilbake til hagle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei !

Et spennende prosjekt innstikkløp. Skal du legge arbeide i å tilpasse og montere et innstikkløp bør våpnet ha et godt avtrekk. Det avbildede innstikkløpet er tenkt brukt på moderat hold og til avliving i f.eks. en felle. Løpet på bildet har ingen fremre styring og må eventuelt utstyres med dette for å gi en rimelig presisjon. Innstikkløpet kan være festet mer permanent i hagleløpets utdrager eller ha en annen utdragerfunksjon som gjør demontering enklere. For å få rimelig presisjon er man normalt avhengig av å nå justermekanismen i munningen etter montering. Innstikket må ha styring i munningen. Du kan få hjelp hos en erfaren børsemaker. Innstikkløp er vanlig handelsvare også i Norge og krever kjøpetillatelse. Vet at Rogne Våpen i trondheim monterer innstikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sara og velkommen til forumet.

 

Hvis du tar deg tid til å lese Uteseilers siste post, vil du se at han beskriver prosedyren for treffpunktjustering av Krieghoff EL22 og EL44 svært godt. Disse er justerbare i kammerenden og er godt egnet for de skuddhold som disse kaliberne er effektive på.

 

Mitt løp er et full-lengde, og har treffpunktjusteringen i munningen.

 

Innstikkpiper med det bruksområde du refererer til kalles på Tysk "Fangschussgeber" og er ikke noe annet enn en reduserhylse som du til enhver tid ser til salgs på QXL.

 

Når det gjelder avtrekket er jeg enig med deg, men det skal som regel lite til å få det bedre enn f.eks. Baikal sine kombier eller enkelskuddsrifler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan skjønne er ikke innstikspiper for bruk i hagle eller rifle registreringspliktige.

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

§5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

 

Det vil si at en innstikkspipe for bruk i noe som allerede er dekket av våpenloven er OK, og at en innstikspipe som kan brukes i noe som ikke er dekket av våpenloven er en våpendel og dermed registreringspliktig.

Er det noen advokater der ute som kan klargjøre dette?

Link to comment
Share on other sites

@ Tika: Rent praktisk tenker jeg meg at jeg drar til fjells med ren hagle, men med pipe og kikkert i "kogger" i eller utenpå sekken. Skulle rypa vise seg fra den skjære siden, blir det teknisk rast, inn med pipe, på med kikkert og en rask rullings før jakten fortsetter. Jeg har da en enkeltskuddsrifle med mulighet for et hagleskudd. Hva eventuell samskyting mellom hagle og rifleskudd angår, får jeg se hva jeg får til.

 

@_husby_: Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å felle en EAW svingmontasje ned i skinna, men basene bygger så mye at jeg ikke får skinna "flat" med demontert kikkert. Jeg har derfor funnet frem en fastmontasje i stål fra EAW. Ved å bruke to frontbaser til en Sauer202 klarer jeg å få basene flush. Disse basene har spor for en rekyltapp som sitter under ringene. Det skulle således være mulig å kunne ta den av og på uten treffpunktforandringer. Det vil bli omtrent som en hurtigmontasje til kombi....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å felle en EAW svingmontasje ned i skinna, men basene bygger så mye at jeg ikke får skinna "flat" med demontert kikkert. Jeg har derfor funnet frem en fastmontasje i stål fra EAW. Ved å bruke to frontbaser til en Sauer202 klarer jeg å få basene flush. Disse basene har spor for en rekyltapp som sitter under ringene. Det skulle således være mulig å kunne ta den av og på uten treffpunktforandringer. Det vil bli omtrent som en hurtigmontasje til kombi....

 

Vil en slik montasje koste flesk å lår ??

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er så nevedyktig eller har utstyret til enkelte her på forumet(...sjalu...) og leverer hagla til børsemaker for å få frest spor til løpet og en slik montasje montert, hvor mange bærumstiere er det snakk om da?

 

Det må du nesten be en børsemaker om t overslag på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er så nevedyktig eller har utstyret til enkelte her på forumet(...sjalu...) og leverer hagla til børsemaker for å få frest spor til løpet og en slik montasje montert, hvor mange bærumstiere er det snakk om da?

 

Jeg var egentlig ute etter et lite klaffsikte nedfellt i skinna, men pga et lite kryssdominanse-problem ender jeg opp med et lite Docter sikte fast montert. Prøvde litt med dette (tapet på skinna), og fant ut at det funker faktisk ganske bra. Har levert hele ruklet inn til børsemaker og tipper jeg får det igjen i februar/mars. Kan gi tilbakemelding på hva det kostet da. Siden jeg skal bruke Docter'n til fluktskyting også så blir den fast montert, og det kommer en liten oppbygning på stokken i tillegg. Tatt i betraktning at jeg ga 2,5 tusen for hagla i -96, så begynner det hele å bli litt absurd sett ifra et økonomisk perspektiv. Men det er slettes ikke uoverkommelig.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan skjønne er ikke innstikspiper for bruk i hagle eller rifle registreringspliktige.

 

Interessant lesning.

Jeg tenker sånn at det er greit å ha et våpenkort når du skal kjøpe patroner.

 

-og ganske så nødvendig for å slippe masse styr ved eksport fra Tyskland og importen til gamle Noreg....

Link to comment
Share on other sites

Innstikk pipe er kjempe bra :D Har selv ei 22wmr fra Krieghoff som blir nevnt her. Pipa sitter i en drilling ider hagla er 16 og rifla er 7x65R toppet med en Zeiss 2,5-10......

Jeg jakter mye med finsk spets og til denne jaktformen er jeg super godt fornøyd med kombinasjonen 16-22wmr-7x65r :D:D

 

22wmr er innskutt prikk på 60 m

7x65 er innskutt prikk på 100 m

16 har sentrum treffer på 25 m

Hva mer kan man ønske seg :roll::D

 

Jeg sier bare løp og kjøp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var jeg og hentet hagla hos børsemakeren :D

normal_DSC01035.JPG

Det ble litt mer kostbart enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Men dette skyldes at jeg valgte å gå for et dyrere sikte.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg et vanlig klaffsikte som kan felles ned ved vanlig fluktskyting. Men siden jeg fant ut at jeg har kryssdominans, så valgte jeg å gå for et Docter sikte istedenfor. Lurte litt på easyhit istedenfor, men kom frem til at det blir litt for grovt som siktekorn ved rifleskyting. Rødpunktet ser jeg kunn med høyre øye, så det ser ut til å fungere helt fint. Blir spennende å prøve det ut. Å bygge opp kolbekammen er en jobb jeg har tenkt på i mange år, og som måtte gjøres uansett.

Men ser en bort i fra kostnaden med justerbar kolbekam, og rødpunktsikte, så kostet det ikke mer enn 880,- å få tilpasset innstikksløpet. Skulle jeg gått for et helt vanlig klaffsikte, så tror jeg ikke det ville kostet så veldig mye mer.

normal_DSC01036.JPG

Litt ute av fokus her, men er spent på hvordan dette funker på leirduebanen :)

normal_DSC01045.JPG

Måtte fikkle litt med fargen, får å få frem sporet som er frest ut i utdrageren. Her går tappen til innstikksløpet inn. Dermed er en sikret at løpet blir liggende med samme orientering hver gang.

normal_DSC01043.JPG

Etter at løpet er satt inn, må det strammes til med en nøkkel slik at det blir sittende fast.

Håper på å få muligheten snart til å teste dette på skytebanen :)

Link to comment
Share on other sites

He he, skjønner hva du mener Raudnakke. Men da doctersiktet kom på, så røyk estetikken ut vinduet.

Men det ble nå litt gromt på sin egen sære måte. Fint arbeid er det også.

 

Skal ta bilder fra innskytinga ja. Noen som har noen tips?

Har lurt på om det beste kan være å skyte inn på 50m, men litt overhold.

100m blir vel litt drygt for dette siktet?

Link to comment
Share on other sites

Morsomt prosjekt dette :D

Du kan jo vurdere å flytte siktet så langt bak som mulig, ser du har litt skinne igjen å gå på. Da blir det mer som å kikke gjennom et vindu med en rød prikk i enn å kikke på en tv med rød prikk i, hvis du skjønner hva jeg mener :wink: Har et Doctersight selv, og den er det en nytelse å skyte lerduer med :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...