Jump to content

Stor tysk test av lyddempere


Sør-jeger

Recommended Posts

https://www.frankonia.de/images/multimedia/pdf/schalldaempfer-caliber-4-2021.pdf

 

 

The test conditions:

Prior to the test all mods had been cleaned in an industial ultrasonic bath and then thoroughly dryed.
All shots were taken from two identical Mauser 98 rifles with 20" barrels. The amunition used was Hornady Match 168grs. BTHP.
The first shot was taken through a cold moderator, follow by 4 consecutive shots. The mods were then blown out and cooled down. This procedure was then repeated and the mods cooled down and blown out again. The last shot was a third first-round-shot through a cold mod. The resulting values were then averaged.
The measurements were taken 1m beside the muzzle and 1.5m above the ground in soundproofed surroundings.
The equipment used was a class 1 Bruel & Kjaer 2250.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På et engelsk forum så har en bruk en formel:

(FRP attenuation x 100/Gramm) to show the most effective first shot attenuation per weight.

Første skudd / vekt.. dvs mest effektiv demper gitt vekten man bærer på.

 

Freyer & Devik 196, 149 og 249 på førsteplass, andre og tredjeplass

 

 

Svemko gjør det bra.

 

mod-test-jpg.207790

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sør-jeger said:

Ser på forskjell i "første smell" og resten av skudd

Er ikke mange som er under 1db i forskjell.

Mange er 2-4db i forskjell, som er dobling i lyd.

 

Dette bør være veldig viktig når det gjelder lyddemper som blir brukt på jakt.

 

 

Nja, tja... Det viktigste er vel strengt tatt hvor mange db demperen tar på første skudd, ikke den demper akkurat like mye på skudd nr 2... 

 

Stalon Svets o Svarv AB gjør det jo rimelig greit her ser jeg, kanskje det merket som står mitt hjerte nærmest... etter at A-Tec kutta ut maxim... 

Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2021 at 7:30 PM, Ei tohi varjata said:

Norge og Finland er jo antagelig Europas største produsenter av dempere, så det er ikke rart.

Artig at Hausken gjorde det så bra, "simpelt" design til tross. Når en ser konkurrentenes bafledesign gjør jeg meg tanker om hvor mye arbeid de legger ned for dårligere demping ;)

 

Ole

Tror baffledesignet til ASE og Tronrud bla skyter dem selv i foten.

Det er for komplekst, og ser man inn i en ASE demper så er den ikke i nærheten så detaljer eller fin inni som bildene viser.

Jeg tror veldig mye av volumet blir spist opp av fancy 3d design og snakeoil, mens det som faktisk teller er volum.

Freyr og Devik er konstruert på ganske lignende måte som Hausken, tynt ytterrør rundt bafler montert på innerrør.

Hausken gjør det jevnt bra på sånne tester, mens ASE som regel demper dårligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter med exel ark..

Tar bort alle som skiller 1dB mellom første og "resten av skudd".

Sitter igjen med 24 stk.

 

Tar bort alt som demper dårligere enn Ase Utra SL5i (min personlige hoved demper og kjent med "lyd")

Sitter igjen med 18 stk.


Tar bort alt fra Roedale... lest om alt mulig problem med han på forskjellige internasjonale forum i 15+ år nå.

Sitter igjen med 12 stk

 

Tar bort en for den er 10cm lenger en gjennomsnittet og 7cm lenger enn nest lengste.

Sitter igjen med 11stk

 

Tar bort 2stk som skiller seg særlig ut for dB mellom første og resten skudd.

Sitter igjen med 9stk

 

 

 

Justert for første skudds dB

2064933756_Skjermbilde2021-05-30kl_23_55_09.png.bb40ed17a5636ccbc8721645634bf48a.png

 

 

Edited by Sør-jeger
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Svemko Magnum og Hausken Xtrm.

Har selv en Svemko Magnum på 9,3x62. Beste demperen jeg har hatt. Denne har i tillegg mulighet for å bytte innmat etter kaliber. Dyre dempere, men om man har flere kaliber, kan man komme billigere unna med kun å kjøpe til en ekstra kaliber-modul eller 2.

 

Til å være en magnumdemper er Svemko Magnum liten, bygger godt innover på løpet, samt at diameteren ikke blir så stor. Atec mega h2 er jo en diger kladd i forhold, uten å dempe så mye bedre ift størrelsen.

 

Hører de som har Hausken skryter fælt også. Svemko og Hausken er dyre dempere, men det er de sannelig verdt. Jeg holder en knapp på Svemko pga mulighet til å bytte kaliber/modul, samt at det er hurtigfeste i tillegg om man vil.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svemko har også Titan innmat.. så den bør vare lenger enn ren aluminium.

 

Ase Utra er stål.. og tåler MG skyting.

 

Så for MEG.

Hausken for maks effekt, men minst levetid.

 

Svemko Magnum en mellomting mellom Ase Utra SL9i og Hausken.


Ase Utra SL9i for langvarig skyting.. konkurranse og lengst levetid.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det hadde vært interessant å se dempingen (dB-tallene) på en A-TEC H2 Mega med 1 eller 2 ekstra moduler påmontert. For min del vil jeg ha mest mulig demping på banen, så får man heller ta en del pauser slik at demperen ikke blir for varm.

 

Det er en test her, men jeg er ikke abbonent på bladet, så kommer ikke inn og får sett på det.

https://www.jeger.no/jaktvaapen/lyddemper/test-av-a-tec-h2-mega-modulbasert-lyddemper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...