Jump to content

Krag hurtiglader, tips og triks.


Tjukkas

Recommended Posts

Fikk meg jo banekrag her om dagen, og har ordnet meg litt rekruttammunisjon til testskyting i ettermidag :-D

Med børsa fulgte det med en hurtiglader. Den har jeg null erfaring med. Og det viser seg at jeg er en skikkelig svekling, for jeg klarer ikke å presse inn fjæra nok til at 

patronene spretter ut :-D

Kan liksom ikke se noen justeringsmuligheter. 
Må jeg rett og slett trene tommelstyrke eller finnes det noen triks for å få disse til å fungere litt lettere :-D
Ser jo så forbanna lett out når jeg ser gamle STang skyttere på LS :-D



 

IMG_20210525_105334.jpg

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn, jeg og. Den krever lite kraft, i grunnen. Kanskje du skal rette litt ut på den leppa som holder igjen patronene?

Ellers er det koselig å skyte med Krag! Min fores med daffe ladninger med pulverlakkert kule og en dæsj hurtigbrennende krutt.

Link to comment
Share on other sites

Eh....Jeg prøvde me en patron i går kveld. Den var lite villig....
Prøvde meg 5 nu, og da spratt de ut hvis jeg så litt hardt på den. 
Så nå er jeg mer bekymret for at de komer sprettende før jeg rekker å plassere den i magasin luka, hehe.
Jeg tar nå med meg stasen på banen i ettermidag, og hører med gamlekara der :-D
Må vel bare justere leppa sånn akkurat passe tenker jeg. 


Har fikk kjøpt meg ei eske Norma rekrutt i går til testskyting i ettermidag. 
Har ikke tomhylser, så det var like greit. Da har jeg 50 hylser som er skutt i min børse å leke med når jeg får meg dier. 
Litt blakk da det meste av "lek og moro" budsjettet har forsvunnet i det hullet i havet som heter "båten" nå i vår. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Per-S
Som sagt over, jeg hadde bare putta i en patron da jeg først testet. Men med 5 spretter de ut nesten av seg selv. Ble faktisk for lett, da de spretter ut ved bare litt bevegelse. Var vel bare fjæra som ikke ble komprimert nok med bare en patron i. 

Så det egentlige problemet er faktisk motsatt av beskrevet over viser det seg.

Dingsen er jo kjekk og ha. 
Men til mitt bruk er det vel grunnen like greit å lade for hånd. Har sittet og øvd på den biten uten sluttsykke i våpenet. Alstå å bare ta en håndfull patroner og slippe de ned i magasinet. Går nesten like raskt med litt flaks. :-D

Og i mitt tilfelle står det jo ikke akkurat om en Kongepokal :-D

 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Noen Som er godt kjent med regelverket som vet om den 3d printede hurtigladeren er ok å bruke på stevner i DFS. Har ikke klart å finne noe i skytterboka om hurtigladere i det hele tatt.
Har uansett en slik i bestilling. Regner med det er du som har de på Finn også @Atorhe?
Har sendt mail til Skytterkontoret og spurt, så får vel svar derfra etter hvert om ingen her inne vet.

 

Viktor

Edited by FalconClaw
Link to comment
Share on other sites

FalconClaw skrev (30 minutter siden):

Noen Som er godt kjent med regelverket som vet om den 3d printede hurtigladeren er ok å bruke på stevner i DFS. Har ikke klart å finne noe i skytterboka om hurtigladere i det hele tatt.
Har uansett en slik i bestilling. Regner med det er du som har de på Finn også @Atorhe?
Har sendt mail til Skytterkontoret og spurt, så får vel svar derfra etter hvert om ingen her inne vet.

 

Viktor

Det står ingenting i Skytterboka om at man skal benytte en bestemt hurtiglader, eller at kun enkelte er godkjent. Dette gjelder også de speseille reglene for Krag og Mauser som nå er tatt ut av skytterboka, og sist publisert i Skytterboka 2014.

Jeg tolker det da dithen at en kan benytte enhver hurtiglader som en vil, men man kan ikke lade mer enn 5 patroner om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67
Var det jeg egentlig regnet med, når jeg ikke fant noe om hurtiglader noe sted. Men siden jeg er nokså ny i DFS-verden, hvis man ser bort fra kyndig skyteopplæring av Tore Reksterberg i barndommen, var jeg usikker på om jeg hadde lett alle plasser etter regler.
Har som sagt en slik hurtiglader i bestilling, så hvis den fungerer bra, og den kan brukes i DFS så blir det vel å kjøpe et par til. 😁
Må bare vente på Våpenkontoret for å kunne adoptere Kragen jeg har på hånda...

Viktor

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (5 timer siden):

Da syns jeg du skal lage kopi av mauserladeren også ;)

 

Ole

En kopi/versjon av Østliens hurtiglader hadde absolutt vært interessant. Ladeklipsene fungerer fint til vanlig, men det ser noe "glattere" ut å lade med Østliens.

Hvis det blir tilgjengelig så kjøper jeg en 2-3 stykker jeg.

😁

 

Viktor

Edited by FalconClaw
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Østliens hurtiglader var vel i hovedsak brukt på Kongsberg M/59 og M/67. I 7,62x51 og 6,5x55. Begge disse passa i laderen. For min del er det den orginale størrelsen til M/67 som er interesant, men det er jo mange HV-mausere i .30-06 rundt om. Så mulig det er et marked for en forlenget utgave som passer disse også.
Litt bilder, og info om laderen her:
https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Utstyr&weaponid=UT0144

Sett Østliens brukt på Krag også. Muligens litt modifisert


Viktor

 

Edited by FalconClaw
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...