Jump to content

Hvilken rifle?


JohnFredrik

Recommended Posts

Hei! Da er jeg kommet til ett punkt der jeg lurer på hvilken rifle jeg skal kjøpe meg.. 

Jeg fikk en carl gustaf av bestefar. Det er en 6.5x55 jeg er ganske fornøyd med den. Var på for første gang på langholdsskyting her om dagen, løpet på rifla er kappet til 52cm siden det er en lyddemper på den.. så det var vanskelig og treffe noe etter 350m

Men nå vil jeg kjøpe meg en rifle til. Helst 308, skal selge datamaskinen min så jeg har opp til 25k og kjøpe rifle, sikte, lyddemper og ladeutstyr (har lyst til og lade selv) 

Så hva bør jeg gå for? Liker tikka t3x men er det noe som er bedre til samme pris? Hvilket kikkertsikte bør jeg kjøpe? Er «norway scopes» noe og gå for?

-John Fredrik

Edited by JohnFredrik
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, JohnFredrik said:

Hei! Da er jeg kommet til ett punkt der jeg lurer på hvilken rifle jeg skal kjøpe meg.. 

Jeg fikk en carl gustaf av bestefar. Det er en 6.5x55 jeg er ganske fornøyd med den. Var på for første gang på langholdsskyting her om dagen, løpet på rifla er kappet til 52cm siden det er en lyddemper på den.. så det var vanskelig og treffe noe etter 350m

Men nå vil jeg kjøpe meg en rifle til. Helst 308, skal selge datamaskinen min så jeg har opp til 25k og kjøpe rifle, sikte, lyddemper og ladeutstyr (har lyst til og lade selv) 

Så hva bør jeg gå for? Liker tikka t3x men er det noe som er bedre til samme pris? Hvilket kikkertsikte bør jeg kjøpe? Er «norway scopes» noe og gå for?

-John Fredrik

Startutstyr til lading er ca. 5000, legg 5000 i et vortex diamonback tac 6-24x50 ffp (evt. 4-16x44 ffp), og bruk resten på ammo, så skal du se at blinkene begynner å bli lettere å treffe, selv med en carl gustav i 6,5x55 med 52cm løp. 308 har få fordeler over 6,5x55 til blinkskyting. 

 

Men for å svare på det du spør om, Tikka t3x er noe av det mer fornuftige du kan anskaffe, om du tenker ren banerifle er 200str noe du også burde vurdere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke vært så fryktelig bekymret for pipelengden med tenke på rekkevidde. Det er ikke sånn at 15-20cm ekstra pipe plutselig gjør en rifle treffsikker til 8-900 meter plutselig istedenfor 350. 308 er også litt handikap hvis langhold er målet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, msteiro said:

Ville ikke vært så fryktelig bekymret for pipelengden med tenke på rekkevidde. Det er ikke sånn at 15-20cm ekstra pipe plutselig gjør en rifle treffsikker til 8-900 meter plutselig istedenfor 350. 308 er også litt handikap hvis langhold er målet.

Skal ha 308. Til og jakte elg (vet at jeg kan jakte med 6.5x55 å, men jeg tenkte og ha mauseren til revejakt pluss at mauseren blir litt tung👍🏻

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Sitka said:

Berre for og spørra, kva skal du med ei rifla i .308 når du har 6,5x55 fra før? Eg har sjølv måtta stilla meg samme spm.

Skal ha en lettere rifle, 308. Siden mauseren blir litt tung, og det hjelper ikke så mye på skaden jeg har i kneet hehe

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Dodraugen said:

Startutstyr til lading er ca. 5000, legg 5000 i et vortex diamonback tac 6-24x50 ffp (evt. 4-16x44 ffp), og bruk resten på ammo, så skal du se at blinkene begynner å bli lettere å treffe, selv med en carl gustav i 6,5x55 med 52cm løp. 308 har få fordeler over 6,5x55 til blinkskyting. 

 

Men for å svare på det du spør om, Tikka t3x er noe av det mer fornuftige du kan anskaffe, om du tenker ren banerifle er 200str noe du også burde vurdere. 

Hvilket ladeutstyr anbefaler du? Lee?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JohnFredrik said:

Men nå vil jeg kjøpe meg en rifle til. Helst 308, skal selge datamaskinen min så jeg har opp til 25k og kjøpe rifle, sikte, lyddemper og ladeutstyr (har lyst til og lade selv) 

Ikke et vondt ord om .308Win, men som @Sitka sier: du har jo en 6,5x55 fra før? Da ville jeg heller sett etter en ekstra rifle i .30-06 (jeg har kombinasjonen selv 😉), hvor du ofte kan gjøre svært gode kjøp i bruktmarkedet. Og det behøver ikke skille mer enn et par hundre gram i vektforskjell mellom .308 og .30-06. For øvrig ville jeg også sett på ny Browning X-bolt (eller A-bolt) som alternativ til Tikka. .30-06 er en svært enkel patron å lade, og du har et stort spenn i kulevekter og krutt-typer mht. å skreddersy din egen ammunisjon til ulike formål. Hvis du ikke skal lade tusenvis av patroner i året, er dette et meget solid og godt ladesett. Norway Scopes kikkertsikter er jeg i utgangspunktet skeptisk til. Antar dette er noe Kina-greier, og som det er sagt utallige ganger her på Kammeret er nok optikk et av de områdene der det er best samsvar mellom kvalitet og pris. Se heller om du finner noe brukt europeisk på Finn (jeg solgte nettopp en 11 år gammel Swarovski for så vidt over halv pris, rimelige Zeiss har det også vært en del av på bruktmarkedet).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyman, fikk grei pakke hos skytterlinken. Syns det er helt greit, men har ikke prøvd noe særlig annet. 

 

Standard t3x i 308win med standard 51cm løp, sparer du nok kanskje ca. 500-600gram kontra carl gustaven din, så det har nok ikke største påvirkningen på kneet ditt. Hybridrifle som funker bra på både bane og jakt er et krevende kompromiss, men får litt inntrykk at det ikke er det du er ute etter. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...