Jump to content

Lyddemper til hundefører


Marko12

Recommended Posts

Er på utkikk etter en liten og lett lyddemper, er nemlig hundefører, så blir en del gåing.
 

Har tittet på A-TEC Optima Front, som jo både er liten og lett. Har også tittet på Svemko Nano. Begge disse er frontmontert.

 

Lurer derfor på andre alternativer som er tilsvarende til disse to? Og hva er fordeler/ulemper med frontmontert demper ift dempere som går litt «inn» på løpet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Svemko hunter short, den er jo 6 cm lengre enn f.eks nano, men bygger faktisk 1 cm mindre framover enn nano. Verdt å vurdere, jeg er veldi fornøyd👍

 

Eneste fordelen med frontmontert er vell at løpet på rifla ikke blir utsatt for ujevn varmgang pga demper som isolerer enden, men dette har ikke noe å si på ei jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste tittelen på denne tråden lurte jeg umiddelbart på hvor på hundeføreren lyddemperen skulle monteres.

Du bør opplyse om hvilke patron du bruker, og løpslengde på våpenet, da blir det lettere å gi gode råd om hvilke lyddempere som har kapasitet nok. Det er nyttig å vite om du krever god demping eller om det kun er for å kunne jakte uten hørselvern. De minste demperne er mindre effektive enn de som er større og jo større krav til demping du har jo større må demperen være.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/22/2021 at 11:28 PM, Per-S said:

Når jeg leste tittelen på denne tråden lurte jeg umiddelbart på hvor på hundeføreren lyddemperen skulle monteres.

Du bør opplyse om hvilke patron du bruker, og løpslengde på våpenet, da blir det lettere å gi gode råd om hvilke lyddempere som har kapasitet nok. Det er nyttig å vite om du krever god demping eller om det kun er for å kunne jakte uten hørselvern. De minste demperne er mindre effektive enn de som er større og jo større krav til demping du har jo større må demperen være.

Ser jo at det kan være forvirrende ja. En liten utdyping:

 

Har kaliber 308W. På børsa nå sitter en lang og ganske tung demper, som gjør at jeg syntes smidigheten og balansen i børsa er dårligere enn jeg ønsker. I situasjoner med løshund kan ting skje fort, så ønsker en balansert, smidig og lett børse. Trenger derfor en lett demper (for å opprettholde balansen og smidigheten i børsa). Den trenger ikke dempe mye rekyl, da den i utgangspunktet kun er der for å ikke gi meg tinnitus i årene fremover. 

Link to comment
Share on other sites

Med .308W og et mindre antall skudd på jakt vil de minste demperne være gode nok, og valget bør styres av lengde/vekt/diameter. Jeg synes det kan være forstyrrende med en demper som har diameter slik at den er godt synlig i kikkertsiktet på lavest forstørrelse. Jeg er ikke bekymret for lengden på våpenet fordi jeg alltid går med våpenet i hånden. Om du har våpenet i reim over skulderen blir lengden viktigere. 

Jeg anbefaler at du tilpasser utstyret til din måte å jakte på og til det terrenget du jakter i. Hør gjerne på råd, men du behøver ikke følge dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...