Jump to content

Nok et år med 10-12.000 bortkastede treningsskudd.


bardp

Recommended Posts

Årets LS, uten skyttercamp og med flere avlyste øvelser, hadde bare blitt halvveis uansett. Selv om det er trist og frustrerende og kjedelig så forstår jeg at de drar i bremsen nå heller enn i juli. 

 

Jeg synes synd på Elverum skytterlag som har forberedt og avlyst LS to år på rad og ser heller frem til Bodø i 2022. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var dessverre ingen vei utenom, etter som vaksinasjonene har dradd ut i langdrag. Det skyldes hovedsakelig at Norge, som vanlig, ville dilte etter EU. Hadde vi bestilt vaksiner på egen hånd, som en del andre land  gjorde, ville folket vært fullvaksinert forlengst (at en del konspirasjonsteoretikere ikke ville la seg vaksinere, og kreperte av korona, ville - forhåpentligvis! - skjedd likevel!).

 

Det blir altså ikke noe LS på Elverum i denne omgang. Jeg vil TRO det blir enda mer usikkerhet rundt "turnusen" for LS etter disse to årene. Men neste år skal vi, forhåpentligvis, møtes hos @bardp !

 

@msteiro: @bardp er omtrent på samme nivå i sin klasse, som jeg er i min. Så vi kan nok langtfra leve av skytingen! Men hadde vi vært yngre, og vært på tilsvarende nivå i fotball, ville vi kanskje fått en del lommepenger, for å drive med hobbyen vår.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Fotball er gøy enten man sparker mot en vegg eller spiller i eliteserien.

 

Og jeg tror mange glade amatører i skyttersporten trener like helhjertet som guttehvalper med Rolex og knottesko. 😉 

 

Dette er surt for de som har trent mye og godt og det er mye lettere å presse seg på trening når man har et mål. Jeg mister motivasjonen når konkurransesesongene er over, og det siste året har vært seigt. Men man må bare bite tenna sammen, fortsette å tørrtrene og tenke på høsten. 

Link to comment
Share on other sites

Mest imponert over at dere har fått lov å trene

 

Landslag i andre skytegrener har ikke, jeg har knapt skudd siden i fjor, innebanene våre er fortsatt lukka, ute akkurat åpnet nå, og nå ser det ref siste nyhetsmelding lov til at vi får skyte inne igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er akkurat like artig å skyte enten det er i et mesterskap eller alene på trening. Det er gleden ved å få til et godt skudd som er min drivkraft. Er ferdig med grovøkta for i dag. Nå er det lunch før det blir ei økt med finkaliber :-)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2021 at 6:37 PM, bardp said:

Arets LS er avlyst.😝

Hadde vel vært bedre å arrangert det ene arrangementet i landet som lurer ut folk fra hver eneste krik og krok og sørga for en superspredersituasjon som når hver eneste bygd og grend. Det hadde vært flott, spesielt når vi er sluttspurten og begynner å åpne landet igjen.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Carl Volt said:

Hadde vel vært bedre å arrangert det ene arrangementet i landet som lurer ut folk fra hver eneste krik og krok og sørga for en superspredersituasjon som når hver eneste bygd og grend. Det hadde vært flott, spesielt når vi er sluttspurten og begynner å åpne landet igjen.

Enkelte er født med skylapper omringet av speil, såpass alt de ser er seg selv.

 

 

On 5/20/2021 at 7:02 PM, bardp said:

Trening er bare et nødvendig onde for å kunne hevde seg i konkurranser. Skyting uten konkurranse er jo gørr kjedelig.

Kan du vise til resultater der du kan hevde at du hevder deg, eller er hvert eneste år med trening bortkastet, korona eller ikke? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg heller.

 

Men noen av oss har jo til vanlig en "godt og vel teoretisk" mulighet til å komme til en bane- og/eller feltfinale. Nå er det ikke teori, en gang.

 

DFS/NRK m/fl. vil jo lage "en-eller-annen" type arrangement på Elverum, for å holde "apparatet" i trening. En mulighet kunne jo være å lage et tilnærmet Landsskytterstevne for veteranklassene. Innen midtsommers skal hvertfall alle i V65 og V73 ha fått tilbud om dobbel dose vaksinering.

Link to comment
Share on other sites

LS er jo ute i år så det blir nå verken innledende skyting eller finale der i år som i fjor. Om jeg ikke hadde forventning om finaleplass på LS hadde jeg vel ikke giddet å trene så mye som jeg gjør og da er der surt når det blir avlyst. Ikke fordi jeg ikke forstår begrunnelsen men en sitter jo her å funderer på om en ikke helles skulle ha trent IMAC med modellfly isteden. Det er faktisk morsommere en å trene skyting når det ikke er konkurranser å trene mot. Siste håp nå er jo at landsdelsstevnene blir arrangert. I motsatt fall blir saueren lagt på hylle for en tid. For meg er det å konkurrere som gjør skyting morsomt trene er nor jeg kun gjør for å hevde meg i konkurranse. Dette tror jeg faktisk er tilfelle for mange av de som konkluderer i forskjellige idretter. Når konkurransene blir borte forsvinner interessen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker jo å konkurrere. Men jeg liker og å bare skyte. Så jeg ser ikke den helt store krisen for egen del. Men for organisasjonen, så er tanken "så lenge det ikke arrangeres større stevner er et ikke vits å skyte" negativ, spesielt om man sprer den rundt seg og mange får samme tankesettet. Vi mister skyttere om mange ikke klarer å være endringsvillig og motivere seg for å bare skyte som egentrening.
Så jeg slår et slag for å fortsette å skyte og kose seg med det, så åpner det nok opp for større stevner en dag.
Men kanskje ikke på denne siden av andejakta....  

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bardp said:

 I motsatt fall blir saueren lagt på hylle for en tid.

 

Det der er skummelt.

Etter fylte 40 år er det en evig kamp for å holde nivået vedlike.

Legger man inn et opphold i "nivåvedlikeholdsskyting" synker nivået og man tar det aldri igjen.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nei, men kanskje vedlikeholdsmengden er 150 skudd i uka for så å få igjen konkurransenivået med endel 1000 skudd i uka økter før konkurransene tar seg opp igjen forhåpentligvis til neste år.

 

Jeg hadde 6 mnd uten skyting for 3-4 år siden pga betennelse i armen og det gikk til h*****e med nivået etter det.

Istedet for å skremme unggutta av og til var jeg plutselig veteran..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bardp said:

Ja det kan hende. Men kjenner vel ikke at jeg gidder å skyte 400 treningsskudd i uka lengre om det ikke blir noen konkurranser.

Nei om man ikke gidder så gidder man ikke. Heldigvis er det frivillig å være med. (Det heter jo det frivillige skyttervesen) ;)
400 skudd i uka høres relativt mye ut om man skyter grovkaliber i alle fall. Men om du fortsetter å skyte 1/4 av det uten å skyte stevner i helgene, så er du fortsatt på en mengde som betyr minst en tredjedels 6,5 pipe i løpet av en utesesong fra april til sept. ;)
Det er mer enn mange andre skyter, selv med stevner. :)

Link to comment
Share on other sites

All trening for meg og fruen foregår med 22 lr. 6,5 brukes kun til stevner alt fra interne klubbstevner til LS. I et normalår skyter jeg 10-15.000 22lr skudd og ca 3.000 6,5 skudd. Så ja det går en pipe i året. Men som det er nå har jo pipen vart lenge den som står i nå er to år gammel og fremdeles bra. Blir vel til at jeg kommer til å trene en gang i uken 100 skudd fremover og i tillegg ta med meg internstevnene ute som jo er det eneste som arrangeres her.

Link to comment
Share on other sites

On 5/25/2021 at 10:46 PM, Torf said:

Etter fylte 40 år er det en evig kamp for å holde nivået vedlike.

Legger man inn et opphold i "nivåvedlikeholdsskyting" synker nivået og man tar det aldri igjen.

 

Hvordan tror du det er etter fylte 70, da???

 

Jeg har ikke rørt konkurransegevær siden jeg skjøt i Leksvika 5. november. Slutta riktignok på 350/23, men - .

 

Over 1/2 års opphold fra all skyting! Da var det temmelig åpent hvordan det ville gå på finfelten, på "Nammo Cup". Men det ble faktisk 30/27, ligger på 7. plassi V73. Yttertreffene skyldes at siktebildet ble litt uklart, jeg skulle nok skifta over diopteren med dobbelt fargefilter som jeg bruker på finkaliber-saueren.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat bikket 60 og føler jeg har møtt "stupet".

Både rekasjonsevne og koordinering har blitt merkbart dårligere siste 2 til 3 år. Samtidig har et lengre opphold i skyting ikke gjort situasjonen bedre.

Har tatt opp litt bordtennis igjen etter mange år for å trimme reaksjonsevnen. Om det hjelper vet jeg ikke. 

 

Link to comment
Share on other sites

Avvik fra DFS våpen og utstyr: Du må ha sideklaffene på "DFS-lua" oppe. Stående skyting uten reim. På 2/300 meter (grovkaliber) må du lade med enkeltskudd.

Alle øvelser starter med 15 min prøveskudd. All skyting (prøve og konkurranse) foregår på åpen skjerm.

50 meter: 60 ligg på 50 minutter. Match på 105 minutter. V45+55 skyter 3x20 (kne, ligg, stå). V65+73 skyter 2x30 (kne, ligg).

300 meter (skytes simulert på 200 meter): 40 ligg på 50 min. Match 3x20 og 2x30 på 120 minutter.

Ja, du må være medlem av en klubb som er tilsluttet NSF. (For enkeltopptreden på NM går det an å forhandle seg til en lavere kontingent bl.a. i vår klubb)

V65+73 skyter torsdag og fredag. V45+55 skyter lørdag og søndag.

Onsdag arrangerer vi Trulsrudstevnet: Simulert 300 meterskive på 100 meter. Skytes med finkaliber. 60 ligg på 50 min.

 

Samme helga arrangeres Steinkjer GP (DFS) med tre stevner ca 40 km nord for NM i Levanger.

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/nasjonale-rifleregler-2021.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jo egentlig det er helt ok at de avlyser med tanke på situasjonen pr nå. Jada det er synd, trist, leit og kjedelig, men sånn er da tross alt livet avogtil. 
Jeg er mer bekymret for ungdomsklassene med tanke på at de har fått to sesonger som i beste fall blir en halv/halvveis sesong tilsammen. Vi gamliser er nok der når det åpner opp igjen, men om vi har mista mange fra årsklassene 2002-2010 for eksempel, så er det sterkt bekymringsverdig.  

Jeg for min del har begynt å ladde en del 9x19 for å lufte pistolen mer enn jeg har gjort de siste årene...... 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2021 at 11:59 PM, bardp said:

Kan vi som ikke er medlemmer av NSF delta på dett?

Svarer på et spørsmål med et spørsmål: Har lufta gått helt ut av Bodø Rifleklubb? For 25 år siden var det NSF-alibiet i BØS. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir "skytternes mestermøte" på Elverum i LS-tida:

 

https://dfsgrasrot.no/norsk-skyttertidende/article/slik-blir-skytternes-mestermoete-1622637488

 

Dette er for å "trimme" DFS og NRK.

 

Jeg spurte lenger oppe: Hvorfor kan de ikke arrangere et tilnærmet LS for veteranklassene? Nå er snart alle V65 - 73 ferdigvaksinerte, innen starten på august har vel også V55 fått tilbud. 100-m-skyting for alle V65 og V73 m/koronapass, skulle jo la seg gjennomføre?

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, boble said:

   -   skal du spesialvaksinere HV så du får skutt?

 

Leste du saken jeg linket til?

 

Alle som klarer 242 på klasse 3-5-programmet, får altså skyte. Hvor stor andel av disse er fullvaksinert pr. 18 juli (3 uker "inkubasjonstid" på vaksinen)?

 

Edit.: I 2019 var det 1324 skyttere som oppnådde 242 p eller bedre.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest det. Og når rødsinnet i mitt første koleriske anfall har gitt seg så forstår jeg at du vil skyte. Det vil vi alle. Men hvis det er sånn at mange nok er vaksinert til at de kan samle 500 skyttere så er det ikke 65 og V73 jeg ville prioritert å samle. 

Link to comment
Share on other sites

Det er nå verken du, jeg, eller DFS som har bestemt at man starter med å vaksinere de eldste årsklassene. Og etter som DFS hadde som mål å "få til et-eller-annet", som kunne holde arrangements-egenskapene oppegående, uten for stor smitte-risiko, ville det vært logisk å satse mest på de aldersgruppene som var fullvaksinert.

 

Det er kanskje ikke den store underholdningsverdien for NRK-publikummet å se hvem av oss gamlingene som skyter flest innertiere. Og vi er definitivt mindre dekorative enn en del yngre skyttere, særlig de av hunkjønn!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå ser det ut til å bli en lysning, også for oss over 20:

 

Quote
  • I breddeidretten åpnes det opp også for voksne over 20 år. Idretts-, kultur- og fritidsaktiviteter kan nå gjennomføres slik at deltakerne unntas anbefalingen om 1 meters avstand. Dette betyr at fotballspillere, håndballspillere, dansere og andre igjen kan trene som normalt.
  • Voksne i breddeidretten får nå også unntak fra 1-metersregelen ved deltakelse på idrettsarrangementer både utendørs og innendørs innenfor regionen eller kretsen. Det åpner for at det nå kan avholdes kamper og konkurranser igjen.

 

DFS har forløpig begrenset velvoksne til landsdelskretsen. Og har spurt om man kan åpne for hele landet, der man overholder 1-meters-regelen. De får svar på mandag. "Koronasertifikat" ble ikke nevnt i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er det unnagjort en del stevner! Etpar av dem faktisk i "Kikkertklassen". En skade fra elgjakt-tida gjør at jeg foreløpig ikke er på tidligere nivå med diopter, men det kan (kanskje?) komme seg.

 

On 5/20/2021 at 9:35 PM, boble said:

Jeg mister motivasjonen når konkurransesesongene er over, -

 

Det er kanskje flere som gjør det, eller, slik situasjonen er, ikke helt motiverer seg for å delta på stevner. Jeg savner hvertfall en del skyttere som før om årene deltok på det meste av stevner. Og det er, som @høggern skriver, blitt langt mellom ungdomsskytterne. Ungdomsutvalgene har en jobb å gjøre, skal vi få ungdommene på stevner igjen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, høggern said:

   -   miste litt motivasjon i september   -

 

I et "normalår" starter bukkejakta omtrent når feltfinalen går på LS, og så må man tilpasse råbukk-, rein- og etterhvert småviltjakt til de siste utendørskonkurransene (samlagsmesterskap/LDK-stevner i slutten av august, og finaler på såkalte "karuseller" eller "serier" først i september). Når været blir for utrivelig for elgjakt og andre utendørs aktiviteter, starter innendørssesongen (i DFS). Og motivasjonen er, som @bardp startet tråden med, for mange skyttere, det kommende Landsskytterstevnet. Når LS er avlyst i to år på rad, og "erstatningen" på Elverum bare gjelder for de som skyter 242 på 3-5-programmet, gir det ikke særlig høye odds å tippe at dette går ut over motivasjonen, og i neste omgang aktiviteten, for de fleste klassene i DFS.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Virker som det kun er DFS det går i?

Om folk har tid og penger til 10+ tusen trening skudd i året. Og konkurranser er det som teller?

Så ville nå jeg prøvd å skutt litt andre grener også. Mye lokalt og nasjonalt som har hvert gjennomført av stevner Rundtom tross Korona tiden. DFS er i min oppfattelse. De som har hatt minst aktiviteter ila denne tiden. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/1/2021 at 6:42 AM, nhd said:

Avvik fra DFS våpen og utstyr: Du må ha sideklaffene på "DFS-lua" oppe. Stående skyting uten reim. På 2/300 meter (grovkaliber) må du lade med enkeltskudd.

Alle øvelser starter med 15 min prøveskudd. All skyting (prøve og konkurranse) foregår på åpen skjerm.

50 meter: 60 ligg på 50 minutter. Match på 105 minutter. V45+55 skyter 3x20 (kne, ligg, stå). V65+73 skyter 2x30 (kne, ligg).

300 meter (skytes simulert på 200 meter): 40 ligg på 50 min. Match 3x20 og 2x30 på 120 minutter.

Ja, du må være medlem av en klubb som er tilsluttet NSF. (For enkeltopptreden på NM går det an å forhandle seg til en lavere kontingent bl.a. i vår klubb)

V65+73 skyter torsdag og fredag. V45+55 skyter lørdag og søndag.

Onsdag arrangerer vi Trulsrudstevnet: Simulert 300 meterskive på 100 meter. Skytes med finkaliber. 60 ligg på 50 min.

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/nasjonale-rifleregler-2021.pdf

Må foreta en liten korreksjon på mitt forrige innlegg. Steinkjer GP er flyttet til en helg tidligere pga at DFS har klart å legge LDKS til samme helg som Veteran-NM. Samarbeid er ikke alle sin sterke side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...