Jump to content

Det ultimate småvilt riflekaliber?


Brasen

Recommended Posts

Hvis man skal velge ett riflekaliber til småvilt som bever, hare, storfugl/toppjakt, rype, gås, rev, grevling, mink...

 

Hvilket kaliber?

 

Kriterier: effektivt, flat kulebane, presist, rekylsnill, mindre kjøttødeleggelse, lade selv, overkommelig pris.

 

Fra før har jeg selvsagt hagle 12x76, samt kombi 12 + 7x57R til flere av disse artene. 6,5x55 til rådyr og hjort, 308 og 8x57 til elg++

Link to comment
Share on other sites

Først, mener du patron eller kaliber? Jeg antar du mener patron og svarer ut fra det.

Det du ønsker finnes ikke, du må dessverre  alltid godta kompromisser. Størrelsesmessig er det så stor forskjell på grevling og mink at det som legger grevlingen flatt før den kommer i hi er overkill for mink og vil nok ødelegge mye pels. Det som passer for mink vil gi deg mange grevlinger som du må grave ut.

Når det gjelder kravet om mindre kjøttødeleggelse så er da spørsmålet mindre enn hva? Uansett er det ikke patron eller kaliber som styrer kjøttødeleggelse, men ditt valg av kule.

I dagens marked er det beste kompromisset .223 Remington, det oppfyller de fleste av dine ønsker.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt veldig glad i .222 rem.

 

Ettersom denne patronen ikke er så etterspurt, er det mulig å finne kvalitetsrifler til en rimelig penge på finn. Og ettersom fabrikkammunisjon aldri har vært spesielt billig, er riflene ofte lite skutt med. Komponenter og ladeverktøy er enkelt tilgjengelig, dog må du innstille deg på å kjøpe hylser. Starline er gode, og rimelige. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Både 6,5 og .222 er gode patroner men jeg mener de er lite brukbare til det bruksområdet trådstarter skisserer.

6,5 i en steinrøys etter mink er ikke min definisjon på sikker våpenbruk. Fragmenter og rikosjetter vil gå langt. En lett .22 kule blir sikrere med høyere hastighet og mer fullstendig knusing av kulen slik at de ikke går så langt.

.222 er også en meget god patron, men de fleste våpen har en riflestigning som ikke virker med kuler tyngre enn 55-60 gr, det utelukker de gode jaktkulene som jeg ville brukt både på bever og grevling. Til toppjakt ville jeg også brukt en tyngre kule med bedre ballistikk og mindre vindavdrift. Får en et våpen med 1.7 riflestigning vil .222 være likeverdig med .223.

 

Link to comment
Share on other sites

Uten tanke på hva som er lett tilgjengelig, standard, noe som alle kjenner til etc, så hadde jeg valgt 6,8 SPC. Da hadde du også hatt den perfekte rådyrpatron, som en bonus. Mest fordi jeg synes det er moro med noe annet enn det alle andre har :-)

Link to comment
Share on other sites

Tenker da på 6xc jeg da👍 Vell og merke hvis man lader ammunisjonen selv. Riflejakt etter hare, rype, gås, rev, kan jo ofte foregå på steder som er litt vindutsatt, og da finnes det jo fine kuler for det i 6mm som gir litt mer marginer på dager med litt friskere vind.  6xc kan også lades til 1200 m/s med lette varmintkuler. Så dersom man skyter inn på 200 m(eller230), så blir kulefallet meget lavt helt til 300 meter, og man trenger å korrigere veldig lite i siktepunkt. Dersom lokkejakt på rev er aktuelt, gir jo dette et godt utgangspunkt etter min mening. 6xc kan også lades med f.eks helmantel med hastigheter helt ned i rundt 800m/s dersom man f.eks ønsker ammunisjon som er ekstra skånsom til rype. 
 

222,223, 6,5 er jo finfine alle de også, og jakter jo selv mest småvilt med 7x57r i en drilling. Føler ikke jeg taper mye på dette, siden 90-95% av alle skuddene er under 150 meter.  Men ved avstander over 150-200 meter og i litt vind på toppjakt, lokk, gås, hare, rype så har jeg sansen for 6 xc😊 

Edited by ASolberg
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 hours ago, Ellingskapteinen said:

 

Og viss ein ladar sjølv? 

Jeg har lyst å teste 6,5 Grendel. Bra presisjon, snill med løpet, relativt flat kulebane, lite vindavdrift, god tilgang på kuler, Lapua har hylser. Men, det får bli når småbarnslivet er over. 6BR hadde sikkert også funka bra.

Edited by Polardego
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6mm er bare tull så lenge en får 223 med 1:7 riflestigning. 

Jeg går mot meg selv og skal forsøke meg med 6PPC nå. Bare fordi jeg har lyst og har piper i 6mm stående. 

Den gjør nok ikke noe jeg ikke får til med 223, men moro å prøve noe nytt. 

 

Jeg mener fortsatt at noe av det beste en kan kjøpe er T3x 223 med 1:8 stigning. Med eld-m 75gr (og lignende) ladet fra et WR-magasin (som tar 66mm patronlengde) så klarer den seg bra i vinden, ihvertfall sett opp mot rekyl. Alternativt kan man se på Remington 700 med AICS-magasin som klarer 64-65mm patroner, men da baller det fort på seg med ny pipe osv. 

 

6x45 kan funke bra fra lange magasiner, men i en Vixen og andre minikasser så blir det snaut med plass. 

Det samme gjelder for 6,5 Grendel hvis man skal hente ut potensialet. 

 

Tåler man enkeltskuddsvåpen så blir mulighetene vesentlig bedre. 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, jmosbakk said:

6x45 kan funke bra fra lange magasiner, men i en Vixen og andre minikasser så blir det snaut med plass. 

Jeg hadde satsa alt på Hornady 80 gr fmj i den patronen og gitt faen i alt annet som har to bokstaver (BC)… Det er den mest optimale småviltjakt kula jeg noen gang har brukt med tanke på kompromiss mellom hvordan den flyr, effekt ved treff og slaktet etterpå. Så hadde jeg gått på jakt! Småvilt blir sjeldent langhold selv om det selvfølge kan skje en sjelden gang innimellom.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hornet med 20/25 grains vmax er ikke dum på alt småvilt du ikke skal spise. 22 hornet for småmatvilt. Om man skal kombinere disse så ender man vel på .223? Har selv rifler/piper i nevnte kalibre, men sistnevnte bruker jeg aldri lengre. Bør vel selge unna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

6x45!

 

Sako 90 grs fmj i rundt 800ms til alt som skal spise, og så finnes det et hav av varmintkuler. Har selv skremt 55grs varminator(?) Opp i 1020ms, men er på tur bort fra kula da den har litt mye avdrift i sidevind. Når den treffer gjør den absolutt det den skal. Har også ladet 80, eller var det 85grs tsx med god presisjon, og sierra sin hulspiss på noen ogsøtti går meget pent, jeg husker ikke nøyaktige tall nå. Poenget er ihvertfall at det finnes mye hylser(.223), masse kuler, gode ladedata,og er et godt kompromiss. Så vil man muligens ønske at man hadde 6xc på et eller flere tidspunkt, men sånn er det jo alltid.

 

S&L lager legacy med både 6x45 og .223-løp. veeeeeldig fin😀

Link to comment
Share on other sites

22 Hornet har et ess til i ermet, og det er veldig hendig  om en skal på

jakt i Sverige. Svenskene har jo en klassifisering i vapenklass 1,2 osb, og 22 Hornet havner i vapenklass 3.

Vapenklass 3 kan transporteres motorisert i utmark søknadsfritt, imotsetning til vk 1/2.

Hodgdon mener dessuten, at hvis en lader med lil`gun kruttet, så er det helt innafor å dra en 50g pille

i 800ms+

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har sjølv ei Sako s491 i 6mmPPC, med originalpipe 1:12 snurr. Eg hadde omtrent bestemt meg for at eg måtte til med pipebytte for å få kuler på 90gr og tyngre  til å gå, men eit siste forsøk med anna krutt gjorde at eg har slått frå meg tanken, per nå hvertfall.

 

Sako 90gr FMJ går greit da eg fant rette oppskriften:

 

 

6ppc.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg er ny på forumet  i dag så jeg snuser itt rundt.

Det er et interessant  tema.

Jeg ser du skriver rifle, men har du vurdert et kombivåpen eller drilling?

Mange av de viltarter du nevner vil du få på nære hold/ haggel hold som jeg bruker å si😊

Da er haggle mest effektiv og ødelegger minst på matnyttig vilt.

Hvis du hadde vurdert kombi/drilling så ville jeg gått for en kaliber 16 eller 20 (pga vekt)med 6,5x57 R rifle.

Da kan du også skyte større vilt hvis det skulle være aktuellt senere

Norma jaktmach er en fin kule å skyte rype/tiur på topp med og gir lite ødleggelser.

 

Hvis du bare skal ha rifle ville jeg vurdert et våpen med mulighet til løpsskifte uten treffpunktforandring.

Kaliber kan man jo velge å vrake i fra 22 lr til 223,22-250 osv.

Man må bare være obs på kulevalget ved høyhastighets prosjektiler.

Mulighetene er mange..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...