Jump to content

Kaliberbytte/nytt løp mauser m98

NMLK

Recommended Posts

God aften godtfolk! 

Jeg har nylig arvet en Mauser m98 fra 2. Verdenskrig i kaliber 30-06. Løpet er i dårlig stand, og må byttes. Resten av børsa er fin. Er det da mulig å anskaffe løp i 308?? Hylsa er vel lik der det gjelder? Tenkte å bruke den til reserverifle til rådyrjakta. Komplette våpen er jo ikke akkurat dyre, men er litt sentimental verdi for meg i akkurat denne.. 

Takker for svar!😁

Vi har ørtenhundreogåttisju tråder om "ombygging" av M/98 her inne, slike tiltak kaller jeg gjerne "spikersuppe-prosjekter".

Du sier du må ha ny pipe, og at våpenet er i kaliber 30-06. Da er det, sannsynligvis, endret på Kongsberg våpenfabrikk, og har fått en liten "halvmåne" bakerst på fremre låskassebro, samt et skråslipt felt på venstre side av den, med nummer og "HÆR", "FLY", eller "K.ART".

Siden den da er klargjort for patronlengde inntil 30-06, finnes det rett og slett INGEN grunn for å gå for den forkortede versjonen, 7,62 NATO / 308 Win. Eventuell forskjell mellom disse to patronene har vi (surprise, surprise!) også ørtenhundre tråder om!

21 minutes ago, Jegermeistern said:

Vi har ørtenhundreogåttisju tråder om "ombygging" av M/98 her inne, slike tiltak kaller jeg gjerne "spikersuppe-prosjekter".

Du sier du må ha ny pipe, og at våpenet er i kaliber 30-06. Da er det, sannsynligvis, endret på Kongsberg våpenfabrikk, og har fått en liten "halvmåne" bakerst på fremre låskassebro, samt et skråslipt felt på venstre side av den, med nummer og "HÆR", "FLY", eller "K.ART".

Siden den da er klargjort for patronlengde inntil 30-06, finnes det rett og slett INGEN grunn for å gå for den forkortede versjonen, 7,62 NATO / 308 Win. Eventuell forskjell mellom disse to patronene har vi (surprise, surprise!) også ørtenhundre tråder om!

Mulig jeg forhastet med noe med å starte ny tråd her ja🙄 beklager det.. Vet dog godt om forskjellene på 308 og 30.06, men har lite erfaring med mauser. Spørsmålet var nok hovedsakelig om det var mulig å putte 308 løp i 30.06 mauser. 

Ja det er fult mulig men samtidig etter mitt skjønn ikke særlig smart. Når du først har en mauser som kan bruke 30-06 er da det et mye bedre kaliber en automatpygmeen i 308. Skal du først bytte så gå heller for 8x57 det er det som kler en mauser best.

Men uansett du får jo tre mausere med ok løp for det det koster å skifte løp i en slik.

39 minutes ago, bardp said:

Men uansett du får jo tre mausere med ok løp for det det koster å skifte løp i en slik.

Det eneste argumentet for 308 Win er at en av sponsorene av dette nettstedet, Brownells, av og til har tilbud på "rasende billige" piper til M/98 i kaliber 308 W. Og at en vennligsinnet børsemaker senere kan brotje opp kammeret til full lengde, 30-06, uten at det koster forskrekkelig mye.

Kontakt noen børsemaker om de har en tilsvarende HV-mauser i hylla med strøkent løp. Har de det "kjøper" du hele rifla og får de til å skru ut løpet og sette det i din. Billigste måte å få nytt løp på. Magasinet er tilpasset 30-06 og fungerer ikke bra med 308 uten ytterligere ombygging.