Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

2 hours ago, Mas-36 said:

Kortere behandlingstid er bra det, men til hvilke pris? Ser å prisen har økt de siste 2 årene. Skal den nok en gang øke 50% eller mer pga digitalisering blir det dyrt for oss som ikke har samme våpen i 50 år :P

Betaler glatt dobbel gebyr hvis de klarer å få det ned til under halve tiden. Bare å ligge det inn i kostnad på nytt våpen. Bytter selv endel våpen i løpet av ett år og det værste er å vente på stemplet søknad tilbake...

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, petrol said:

Betaler glatt dobbel gebyr hvis de klarer å få det ned til under halve tiden. Bare å ligge det inn i kostnad på nytt våpen. Bytter selv endel våpen i løpet av ett år og det værste er å vente på stemplet søknad tilbake...

Hvorfor det? 

Sandnes er jo eksemplarisk i How to.

Hvorfor ikke bare ta lærdom, og lmplemetere lignende tiltak der det svikter? 

.. Eller vent, det svikter jo lenger oppe blant de som delegerer 😎

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Eldhannas said:

Slik jeg har oppfattet det har det vært luftet en årlig avgift for å inneha våpen.

 

Burde vel også vært luftet en tanke om dagbøter til den etaten som ikke har klart å digitalisere søknadsprosessen... Men det hadde vel bare ført til ytterligere økning i gebyrene... 

 

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad 17 september på Grønland politistasjon (Oslo), 2 oktober lå innvilget søknad i postkassa med krav om innbetaling. Brevet fra politiet er datert 25 september. Som den GGG jeg er så burde jeg kanskje klage over at dette gikk aaaaaltfor kjapt :-) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sør-øst pd:

 

Sendte ferdig utfylte søknader 17/9, inkluderte dokumentasjon for jegerregisteret, bilde av våpenskap, serienr og kvittering på dette, i tillegg til legitimasjon. Fikk beskjed om at alt var innvilget 1/10, betalte samme dag. Fikk søknadene i retur idag 8/10 😊 .308, .223, 12-76 halvaut. og .17 hmr.

Brodern leverte samtidig og fikk sine tilbake idag han også.

 

Oppgitt forventet beh. tid: 8-10 uker

Reell beh. tid: 3 uker

 

Det gledes!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er glad på deres vegne når dere skryter over hvor kort tid det tar, men dere er privilegert.

I Agder venter jeg på 14 uka nå og er ganske lei, irritert og forbanna. Jeg har våpen fra før, men ikke noe som er egnet til den jakta jeg nå hadde tenkt å prøve meg på. Nå har de endra behandlingstida til mellom 15 - 20 uker i Agder. Førstegangsjegerne blir motløse. Det er faktisk ikke greit at en som førstegangsjeger ikke får kommet ut på jakt mens en har regler og motivasjon friskt i minne fra jegerprøva.

Jeg skjønner ikke hvorfor det varierer så mye med ventetider mellom fylker. Politiet burde begynne å behandle søknader etter lean metode. Våpenkontoret får betalt per behandlet søknad og køen er nasjonalt innregistrerte søknader (ikke kun køen per fylke/region).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jompen said:

Hmm, jeg er glad på deres vegne når dere skryter over hvor kort tid det tar, men dere er privilegert.

I Agder venter jeg på 14 uka nå og er ganske lei, irritert og forbanna. Jeg har våpen fra før, men ikke noe som er egnet til den jakta jeg nå hadde tenkt å prøve meg på. Nå har de endra behandlingstida til mellom 15 - 20 uker i Agder. Førstegangsjegerne blir motløse. Det er faktisk ikke greit at en som førstegangsjeger ikke får kommet ut på jakt mens en har regler og motivasjon friskt i minne fra jegerprøva.

Jeg skjønner ikke hvorfor det varierer så mye med ventetider mellom fylker. Politiet burde begynne å behandle søknader etter lean metode. Våpenkontoret får betalt per behandlet søknad og køen er nasjonalt innregistrerte søknader (ikke kun køen per fylke/region).

Den dagen offentlig sektor begynner med Lean/Agile metodikk så blir jeg meget imponert. 

Med så mange regler, rutiner, lover, organisasjons kulturer, arv fra forgjengere,  forskrifter, policy, politiske meninger osv, i tillegg til at enkelte av deres systemer (NAV) er så komplekse at selv de ansatte ikke forstår det, da blir det vanskelig å få innført en Lean/Agile metodikk. Men vi kan jo håpe at de klarer å få til noe Lean/Agile metodikk for våpensøknader og slikt en dag :-)

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet sannelig ikke hvor 'lean' og 'agile' disse metodene egentlig er. Etter å ha bevitnet lean-filosofiens inntog i oljebransjen på plagsomt nært hold har jeg ikke så mange illusjoner igjen. Mellomledersjiktet som blir pekt på til å iverksette slike kulturendringer er enten inkompetente, uinteresserte eller kun interessert til å bruke slike tiltak som selvhevdelseskampanjer for å bryte gjennom til neste nivå og for evig være sikret posisjon som leder eller prosjektleder. Er man skikkelig uheldig kan man treffe på en mellomleder som besitter alle disse tre egenskapene samtidig. Og det i det private næringslivet - dog i store bedrifter. Jeg er redd for at det ikke ville vært mye bedre stilt innen offentlig forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

On 9/30/2020 at 11:28 AM, aps said:

Hos oss fikk nybegynner avslag nå også fordi han ikke hadde vært på klubben på 1 mnd (stengt pga corona) så han må ha 4mnd til? elns.. yay 

Hehe, jeg solgte jo de pistolene jeg hadde for å kjøpe nye. Når jeg skulle søke fikk jeg beskjed om at siden jeg ikke hadde pistol fra før måtte jeg gå kurs og være aktiv i 6 måneder...

Men nå venter jeg på en riflesøknad jeg levere i begynnelsen av juli.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å "skryte" av eget politidistrikt. Jeg gremmes over hele prosessen. Folk som må vente flere måneder holdes jo for narr av forvaltningen. Det er helt uakseptabelt. 

 

Behandlingstid på over 6 uker er i mine øyne forkastelig.  Dette er enkle ting. Våpensøknader burde vært heldigitalisert for 15 år siden. 

 

At vi ikke kan logge inn med bank-id og få umiddelbar tilgang til søknader og våpen registrert på selv er helt vanvittig. Vi lever i 2020. ALT finnes på app i dag. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, gubben38 said:

Mitt siste innlegg var 22/7 .... Fikk Mail om innbetaling av gebyr i dag. Øst PD.

Da er det håp om at jeg også får svar snart. Jeg la en stor konvolutt med søknader i postkassa til Øst PD på Grålum den 17/7.  Det er 12 uker og 4 dager siden. Håper jeg får svar denne uken...

Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 1:04 PM, Derreck said:

Da er det håp om at jeg også får svar snart. Jeg la en stor konvolutt med søknader i postkassa til Øst PD på Grålum den 17/7.  Det er 12 uker og 4 dager siden. Håper jeg får svar denne uken...

Fikk en telefon i dag fra en meget hyggelig dame på våpenkontoret her i Øst PD. Hun hadde bare et par spørsmål om noe aktivietet. Så var alt i orden, hun bekreftet at søknadene var godkjent og at jeg skulle få mail med innbetaling. Mailen er mottatt og beløpet på kr 748 ble raskt betalt. Da er det bare å vente noen dager på papirene 😁😁

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Derreck said:

Fikk en telefon i dag fra en meget hyggelig dame på våpenkontoret her i Øst PD. Hun hadde bare et par spørsmål om noe aktivietet. Så var alt i orden, hun bekreftet at søknadene var godkjent og at jeg skulle få mail med innbetaling. Mailen er mottatt og beløpet på kr 748 ble raskt betalt. Da er det bare å vente noen dager på papirene 😁😁

 

Jeg hadde en lignende men skriftlig henvendelse for kort tid siden. Så jeg tror vi må se på trenden, som er nedadgående (for behandlingstid) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/8/2020 at 10:12 PM, Panther said:

Søknader mottatt etter 18 uker i Agder. Behandlingstid har nå økt fra 10-15 uker til 15-20 uker i Agder.

 

Sendte inn en søknad 7 Juli, enda ikke fått, så er vel oppe i 14 uker hittil, også Agder.

Link to comment
Share on other sites

On 10/12/2020 at 11:15 PM, BaconErGodtNamNamNAm said:

Behandlingstid på over 6 uker er i mine øyne forkastelig.  Dette er enkle ting. Våpensøknader burde vært heldigitalisert for 15 år siden. 

At vi ikke kan logge inn med bank-id og få umiddelbar tilgang til søknader og våpen registrert på selv er helt vanvittig. Vi lever i 2020. ALT finnes på app i dag. 

 

   -   unntatt det som dreier seg om registrering av våpen!

 

Her er (enda) en artikkel om tingenes begredelige tilstand:

 

https://www.nrk.no/nordland/politiets-vapenregister-baserer-seg-pa-at-folk-og-politi-sender-brev-i-posten-1.15198531

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Jegermeistern said:

 

   -   unntatt det som dreier seg om registrering av våpen!

 

Her er (enda) en artikkel om tingenes begredelige tilstand:

 

https://www.nrk.no/nordland/politiets-vapenregister-baserer-seg-pa-at-folk-og-politi-sender-brev-i-posten-1.15198531

 

Uten å være overdrevent konspiratorisk bør vi spørre oss hvorfor noen ønsker å bruke tid på å produsere saker der våpeneiere fremstår som ofre. Etter NRK saken å dømme er dette primært en distriktspolitisk sak. 

 

Jeg tror forøvrig dette kommer til å skyves stadig lengre ut i tid. Hovedsaklig fordi POD er livredde for det de vil høste når det går opp for media hvor svak, mangelfull og lite kompetent oppbygningen av de ulike våpenregisterene egentlig er. 

 

Så må man også huske verdien for en mulig fiende i å vite hvor alle våpen i landet befinner seg. Og  at det er stående ordre for politimestrene å brenne våpenregisteret ved en situasjon som i april '40. 

Link to comment
Share on other sites

En må skille mellom to ulike saker her:

1. Elektronisk våpensøknad. Dette vi forenkle det hele for søker, men enda viktigere er at det vil forenkle behandlingen hos politiet. Søknadsbehandlingen går raskere og politiet sparer ressurser. Vinn-vinn. Kun innføring av elektronisk søknad har ingenting med hvor søknadsbehandlingen skal finne sted. Det kan godt være på samme sted som i dag.

2. Sentralt våpenregister. Lederen for Stortinget justiskomite holdt foredrag på den siste Skytterkonferansen. Hun mente at det ikke var politisk motstand mot en slik ordning. Det burde gå glatt å få flertall i Stortinget. Men det som ville ta mange år, var som vanlig i Norge, lokaliseringsdebatten. Hvor skal det sentrale register ligge?

 

Det viktigste for oss sportsskyttere og jegere er vel pkt 1.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tiders said:

 

Så må man også huske verdien for en mulig fiende i å vite hvor alle våpen i landet befinner seg. Og  at det er stående ordre for politimestrene å brenne våpenregisteret ved en situasjon som i april '40. 

 

Lite poeng i det, registeret er allerede digitalt og finnes med x antall backupen og lokale kopier...

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/20/2020 at 11:42 AM, Chiefen.v-2 said:

Alle utgifter til en slik digitalisering vill garantert bli dyttet over på søker, helt i tråd med all praksis i offentlig forvaltning. Bruker betaler.

 

Og i det private ville man digitalisert for lenge siden da det over tid sparer arbeidstimer

Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 1:04 PM, Derreck said:

Jeg la en stor konvolutt med søknader i postkassa til Øst PD på Grålum den 17/7.  Det er 12 uker og 4 dager siden. Håper jeg får svar denne uken...

Uff, det var da voldsomt lang tid. Leverte inn søknad 16/9, så da må jeg regne med å vente til nærmere jul....🙄

Før sentraliseringen leverte lokale våpenkontoret innen ei uke.... etter Øst PD så har prosessen bare tatt mer tid, i fjor var det ca 5-6 uker på våpendel (rifle løp).

Link to comment
Share on other sites

Troms PD... Fikk SMS om betalingsinformasjon etter ca 5 uker. Betalte med en gang og regner med at papirene er i postkassa etter 6 effektive uker. I tråd med annonsert 4-6 uker behandlingstid 😐 Skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid, med mindre de bare har et par timer per uke til å behandle alle søknadene.

Link to comment
Share on other sites

On 10/24/2020 at 1:09 AM, xxxtaur said:

Troms PD... Fikk SMS om betalingsinformasjon etter ca 5 uker. Betalte med en gang og regner med at papirene er i postkassa etter 6 effektive uker. I tråd med annonsert 4-6 uker behandlingstid 😐 Skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid, med mindre de bare har et par timer per uke til å behandle alle søknadene.

 

Tilleggsinformasjon: fikk som forventet papirene i posten etter 6 uker totalt. Det positive var at jeg fikk innvilget to søknader til prisen av en. Sendte to søknader, men betalte ca 750+ kroner som er prisen for en hvis du har våpenkort fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk innvilget søknad etter 18 uker i Agder. Betalte gebyret samme dag selvsagt og venter nå på papira i posten. Regner med at det akkurat tar 20 uker før papira kommer. Ja, jeg har våpen fra før og har vært lovlydig hele livet og er rundt 50 år gammel, så det burde tatt, ja kanskje en uke eller to :-) Har jeg ikke vært farlig med over 30 år som våpeneier blir jeg det neppe etter å ha søkt på boltrifle i 6.5 Creedmoor. Gleder meg til å prøve ut rifla og kaliberet. Har ikke forlatt 6,5x55 selvsagt, men er åpen for å prøve nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...