Jump to content

Rødpunkt/reflekssikte til "skogskanon"


stigamundsen

Recommended Posts

Er det nokon som har brukarerfaringer med rødpunktsikter/reflekssikter til børser med litt tyngre rekyl?

 

Har fått montert Skinner sikter på Winchester M70'en, men skulle gjerne hatt eit rødpunkt/reflekssikte i tillegg. Børsa er i 450 Marlin, så det må tåle litt rekyl.

 

Veit at Aimpoint osb har gode sikter, men då eg ikkje har brukt eit slikt sikte før, tenkte eg det kanskje var lurast å ikke investere for mykje før eg veit om eg likar det. 

 

Alle innspel vert tatt i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Aimpoint er jo et veldig trygt valg. Micro H2-siktene er solide som pokker og veldig veldig lette. Finnes med et utall montasjer også (Picatinny, Weaver, QD til begge deler, Leupold, div. direkte riflebaser osv).

 

Ole

 

Ja, har sett på Aimpont, men ville helst kome litt ned i pris. 

 

11 minutes ago, vavlo said:

Kan være veldig greit å få prøvd noe før du kjøper. ikke alle har syn som er kompatibelt med disse siktene.

 

Også eit godt poeng! Har desverre ikke nokon eg kjenner som har noko slikt, så det vert nok å kjøpe og så evt. selge igjen om det ikkje skulle gå. 

 

Har sett litt på Hawke Micro Reflex Sight. 

Link to comment
Share on other sites

Har aimpoint Micro og Hunter. Selv om jeg syntes at Micro har en litt irriterende optisk feil samt at den ofte får en rødlig refleksjon ved litt motlys så har den blitt flittig brukt på rifla i et par år. Bruker den så godt som alltid når jeg går som hundefører og setter som regel kun på vanlig kikkert etter uttak hvis jeg befinner meg i åpent terreng. Har en Hunter på drillingen. Syntes at Hunter overgår Micro på alle områder. Null optisk forstyrrelse, mye bedre i motlys og jevnt over et "renere" inntrykk.

 

Og i tilfelle noen skulle mene at det er feil på Micro'n min så er det i så fall samme feilen på begge Micro'ne mine. Har en som sitter på en kombi også..

Link to comment
Share on other sites

Eg har zeiss compact point på hundefører-børsa og micro aimpoint på 416 rigby'n. Supre sikter til sitt bruk, eg holder ein knapp på aimpoint fordi den har mindre og skarpare prikk, samt konstruksjonen på zeiss'n og andre tilsvarande tilseier at ein kan få problemer dersom det kjem dråper inn på linsa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Hvilken optisk feil? 

Fargen på linsa (som kan ses i noen vinkler) er et belegg som må være der for at rødpunktprinsippet skal virke.

 

Ole

 

Får en ørliten forstyrrelse når jeg lukker/åpner venstreøyet som gjør at det jeg sikter på "beveger" seg litt. Treffpunktet er uforandret men det er noe der som jeg opplever som ikke helt riktig. Nesten som om jeg i et millisekund bytter fra høyre som ledende øye over til venstre og så tilbake til høyre. På Hunterutgaven så merker jeg ingenting.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vavlo said:

Kan være veldig greit å få prøvd noe før du kjøper. ikke alle har syn som er kompatibelt med disse siktene.


Tenker du på skjeve hornhinner? Isåfall er det bare å kjøpe seg et par briller ;) Har selv relativt bra syn til "hverdagsbruk", men prikken i Aimpoint'n blir en tanke stjerneformet. Dette blir dog helt strøkent med briller som korrigerer skjevheten. Ikke at det har noen større betydning annet enn til presisjonsskyting, f.eks. i DFS-sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...