Jump to content

Remington Sendero eller Tikka t3


SNØ

Recommended Posts

Som en generell betraktning. Finnene ser ut til å ha bedre kontroll på kvalitet. Spesifikt når det gjelder .300 Winmag. T3 magasinet tillater 85 mm patronlengde, hvilket er "standard" for . 300en, og har egentlig ikke betydning om en bare skal skyte fabrikkammo. Skal en lade selv og bruke tyngre kuler er dette en irriterende begrensning. Man kan selvsagt enkeltlade, men dog. Merk også at T3 har 1:11 riflestigning. Standard på .300 er vanligvis 1:10. Noe å tenke på om en skal skyte lange tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Kjem veldig an på bruksområdet. Trenden er jo å gå for lange tunge kuler, og då er jo riflestigning, slik vavlo seier, viktig. Om ein treng desse lange torpedoane på vanleg jakt er jo noko ein må ta stilling til. Eit evt. blyforbud vil kanskje og spele inn her med tanke på lange monolittiske kuler. Tåler du mykje rekyl? Lett eller tung børse? 

 

Men du spør kva eg hadde valgt, og eg hadde valgt ein Kimber eller ei Winchester M70. Kun fordi eg likar kontrollert mating. Og eg har to Winchester M70-børser frå før, og liker dei godt. Driv og pønskar på noko liknande, men då ei Winchester med to løp i 375 H&H og 300 H&H. Berre fordi..!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Som en generell betraktning. Finnene ser ut til å ha bedre kontroll på kvalitet. Spesifikt når det gjelder .300 Winmag. T3 magasinet tillater 85 mm patronlengde, hvilket er "standard" for . 300en, og har egentlig ikke betydning om en bare skal skyte fabrikkammo. Skal en lade selv og bruke tyngre kuler er dette en irriterende begrensning. Man kan selvsagt enkeltlade, men dog. Merk også at T3 har 1:11 riflestigning. Standard på .300 er vanligvis 1:10. Noe å tenke på om en skal skyte lange tunge kuler.

Tanken er att jeg jakter i all hovedsak storvilt og når jeg først skulle permitere dfs rifla kunne det vært gøy med noe som leverer krefter og som jeg kan lade med tunge lange kuler på jakt og litt avstand. Hadde ikke tenkt over magasinlengde på tikkan så takker for det!.

lener meg i bun og grun mot en brukt sendero...

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg nok en gang trekke frem ett av Finns beste kjøp hvis man skal ha magnum støtbunn og lang kasse. 

 

Alaskan Wilderness Rifle fra Remington Custom Shop.

 

Rifla: 5900,-

Bytt pipe: Lothar Walther rustfri: 7500,-

Cerakote hele rifla: 1600,-

 

Da er vi på 15000,- for en helt custom Remington, av den høyeste kvaliteten de har levert, med en spesialbestilt McMillan stokk, lakkert i ditt valg av farge, i ditt valg av magnumkaliber, med et helt OK sikte på kjøpet.

 

Selger har nettopp satt ned prisen fra 6500,- og DA var det et latterlig godt kjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Ja da så. Da er det sikkert lurt å kaste vekk noen lapper.

 

Det kommer jo an på regnestykket ditt. 

 

I regnestykket mitt måtte jeg kjøpt diesett og tomhylser til en patron jeg ikke har lyst på. Jeg skyter bedre med mindre rekyl, og det der er en i utgangspunktet lett rifle, så 300 Win Mag er så langt jeg muligens kunne strukket meg. 

Link to comment
Share on other sites

Gamle Mcmillan stokker er bra, men de er ikke sååå bra.

Stokken på en original Sendero er vel så bra, og riflen er rustfri.

MEN den er ganske tung, noe som burde vurderes mtp hvor mye du vil bære på.

Tilsvarer sånn ca en Tikka Supervarmint. 

 

Begge er gode rifler, og 300wm er såpass tungsolgt at du nok kan få en god deal. 

Sendero er det et stykke mellom, og synes veldig mange overpriser de. Burde ikke gi mye over 10 000 for hverken Supervarmint eller Sendero i magnumkaliber.

 

Tikka har fordel låskasse, avtrekk og muligens riflestigning.

Sendero har bedre stokk og grom flutet pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...