Jump to content

Godkjentlisten vs. ny rifle til dssn


Groppe

Recommended Posts

Ref ny våpenlov og forskrift virker det som konsensus er at den gamle godkjentlisten er borte og at dette betyr at man står friere til å velge rifle til dssn.

 

Er dette bekreftet noen plass? Risikerer vi en ny godkjentliste og dertil begrensninger på fabrikat/leverandør? 

 

Forventer egentlig ikke et konkret ja eller nei svar her, men casen for min del er at jeg skal søke rifle til dssn ila sommeren og ønsker egentlig en JP sci-20. 

 

Tar også imot alternative tips til valg av rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Lista blir borte 1 Juni. Våpenet må fortsatt ha minst 84cm totallengde i korteste skytbare tilstand og minst 40cm løp, så den JPen der burde være grei. Spesielt siden JP har levert børser til Norge lenge. Ellers er vel CTR02 og et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder totallengde på 84 cm står det følgende i teksten:

 

§ 3-2 Rifler
Politiet kan ikkje gje løyve for rifler med kortare totallengde enn 84 cm eller kortare pipelengde enn 40 centimeter.
Første ledd gjeld ikkje for løyve som kan gjevast etter kapittel 4 og 5 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

 

vil det si begrensningen på 84cm ikke gjelder for erverv under kapittel 4 og 5 som nevner blant annet Sportsskyting?

 

Er vanskelig med lovtekst…..

Link to comment
Share on other sites

Når du leser kap 4 og kap 5, så står at det at 3-2 gjelder for de riflene allikevel. Jeg tolker det dithen at 84/40 fortsatt må overholdes for disse våpnene. Hvorfor måtte disse lengdene vært oppgitt i det hele tatt hvis de ikke må overholdes?

Link to comment
Share on other sites

Rent praktisk kan man jo be om at en søknad  handsamast :) etter de nye reglene så kanskje jeg allerede nå skal sende inn en søknad og ikke vente til etter 1.juni.

Jeg er fortsatt litt avventende. Mtp hvordan det var å få nye våpen inn på den listen tidligere er det jo nesten for godt til å være sant at man nå kan velge "fritt" til konkurranse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Med mindre pod gir oss en eller annen form for automatisk godkjent særskilt tillatelse på korte våpen så går det ikke.

 

Utenom våpenlova paragraf 10 kan man ikke erverve noe under 84/40

 

Bare for å avklare dette med unntaket postet over osv.

 

Jakt og sportsvåpen i kap 4-5 er unntatt unntaket om forbud mot korte rifler 😵

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...