Jump to content

Koking av æljtunge


Mikkel

Recommended Posts

Koketid for elgtunger (trekking):

Kalv/ ungdyr 2t

Voksne dyr 3t

 

Jeg bruker ikke å la tungene ligge i saltlake. Koker de med en liten neve grovsalt i vannet og litt pepper og laubærblad.

 

Som "Sako 30-06" sier er det en fordel å rense de mens de er varm. Jeg bruker deretter å legge de tilbake i kasserollen å avkjøle de i laka før jeg fryser de ned. Synes dette gir et mye saftigere resultat.

 

Tunger er skikkelig snadderpålegg, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kokt lettsaltet elgtunge

 

Ingredienser:

 

1 elgtunge ca 1 kg

 

Saltlake:

1 1/2 l vann

1 1/2 dl salt

2 ss sukker

10 knuste pepperkorn

5 knuste einerbær

2 laurbærblad

 

Koking:

kaldt vann

1 liten gulrot

1 liten løk eller 1/4 purreløk

5 hvite pepperkorn

5 svarte pepperkorn

1laurbærblad

 

Tilberedning:

 

Skyll tungen og stikk med en nål rundt hele.

 

Bland alle ingrediensene til saltlaken og rør til salt og sukker er oppløst. Legg i tungen og sett den kaldt 1-2 døgn.

 

Ta så opp tungen som skylles og legges trangt i en kjele. Hell over vann til det dekker hele tungen. Kok opp på svak varme og skum av. Tilsett vaskede og rensede grønnsaker og krydder.

 

Kok opp under lokk på svak varme til tungen er mør. Den er ferdig når en stekenål lett går gjennom den tykkeste delen. Beregn ca 2 1/2 time.

 

Ta opp den ferdigkokte tungen og skyll den raskt i kaldt vann. Skjær et snitt i skinnet på undersiden ved tungespissen og dra av skinnet. Skal tungen serveres kald legges den tilbake i kraften.

 

Skjær tungen i tynne skiver. Serveres med potetmos eller kokte poteter, kokte grønnsaker, soppsaus eller tomatsaus til varm tunge.

 

Kald tunge med rømme eller dréme fraîche tilsatt pepperrot eller sennep, kokte poteter og salat.

 

God jul!

Link to comment
Share on other sites

Innleggene over beskriver hvordan man skal koke tunge. Selv om det er på kanten til å være OT, vil jeg slenge på ett forsøk jeg gjorde ifjor som var vellykket. Jeg skulle bruke tunge til en forrett, og ønsket en liten vri. Etter koking, bare til "skinnet" løsnet såpass at jeg fikk det av, avkjølte jeg tunga. Delte den på langs, og varmrøkte den lett i en abu-røk. Den ble spist kald, men jeg smakte på den varm og det var nydelig begge deler. Kan anbefales.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Koketid for elgtunger (trekking):

Kalv/ ungdyr 2t

Voksne dyr 3t

 

Jeg bruker ikke å la tungene ligge i saltlake. Koker de med en liten neve grovsalt i vannet og litt pepper og laubærblad.

 

Som "Sako 30-06" sier er det en fordel å rense de mens de er varm. Jeg bruker deretter å legge de tilbake i kasserollen å avkjøle de i laka før jeg fryser de ned. Synes dette gir et mye saftigere resultat.

 

Tunger er skikkelig snadderpålegg, lykke til!

 

Hojsan, Tikkakoski. Takk for sist, rådyrsteika var god den. Se vel igjen på nyåret på Lausklubben.

 

Over til elgtunge og Mikkel. Mitt favorittpålegg.

En god neve grovsalt sammen med en liter vann. Koke i 2,5-3 timer. Avskjøltes for så å skjæres i paslige skiver til å ha på brødskiva med majones. Husk å skjære av skinnet etter at den er skjært i skiver.

Lettere enn å flå først for så å skjære i passelige skiver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...