Jump to content

Presisjon på luftvåpen


Resuam

Recommended Posts

Hei. Jeg har postet denne på luftvåpen også, men ser at aktiviteten det er veldig lav. Jeg trener med luftgevær for å bli bedre på rifleskyting så den passer litt her også😊

 

Jeg har et luftgevær fra midten av 80-tallet som var et godt våpen den gang. Det har vært lagret tørt og mørkt i et våpenskap i tre som står på et soverom. Jeg kjøpte et enkelt kikkertsikte med fast 4-gange forstørring for 750kr på Intersport i høst. Jeg fant noen kuler fra Jula som jeg har brukt til nå. Jeg forstår at det er MYE vanskeligere å skyte presist med et luftvåpen siden du blir straffet hardere for dårlige avtrekk. Derfor har jeg trent mye på det. Nå aner jeg ikke når det smeller, men jeg har en god følelse med hvor jeg treffer. Likevel har jeg noen (ganske mange) skudd som er 5-10 cm unna der jeg er «sikker» på at jeg har truffet. Skyldes dette skytefeil er det jo bare å fortsette å trene. Hva tenker dere? Hvor mye har billig sikte, gammelt våpen og skudd fra jula å si?

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Rugerdud said:

Søk artillery hold på youtube

Det var lærerikt! Problemet er at jeg skyter med luftgevær for å bli god med rifle og ønsker å trene først og fremst slik jeg skyter på jakt. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Resuam said:

Det var lærerikt! Problemet er at jeg skyter med luftgevær for å bli god med rifle og ønsker å trene først og fremst slik jeg skyter på jakt. 

Da bør du vurdere en PCP rifle. Skal du skyte presist med fjærgevær kan du ikke skyte som med vanlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PCP høres veldig riktig ut. Jeg kommer til å skyte ca 2000 skudd i året, innendørs på ca 15m med det mål for øyet å trene forskjellige jaktstillinget for å bli en en bedre jaktskytter. Hva anbefaler dere å kjøpe da?

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, pondus63 said:

Er pris et tema?

Ja. Ønsker å holde meg rundt 5000 alt inkludert, men innser at det kan bli vanskelig. Hva bør jeg minimum på for å komme på en ok kvalitet fir mitt bruk? Sikte har jeg da…

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt flere luftgevær derfra og det har gått veldig greit. Bare ikke kjøp Hatsan slik som jeg først kjøpte, de treffer ingen ting. Fikk heldigvis byttet det til en Crosman Challenger PCP Luftgevær - 4.5mm som fungerer meget bra.

Senere har jeg også kjøpt FX Impact - 6.35mm PCP Luftgevær derfra et skikkelig morsomt luftgevær.

Har selv en haug med luftgevær da jeg nokk er lit hekta på slike. PCP er en helt annen verden en fjærgevær når det kommer til presisjon.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har god tid siden riflesesongen begynner nå. Pleier å skyte ganske mye på setra om sommeren også og etter det begynner jakta. Trenger den ikke før november. Kommer til å sette meg godt inn i det før den tid, men pcp blir det!😊

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart men på de fire jeg har i 4,5mm går nå ingen mindre en 200 skudd før de må fylles. Og skal en ha topp presisjon nytter det ikke og skru opp fara da går fort presisjonen ned. Dog er ikke lagd for enorm fart. Presisjonsriflene har ofre en utgangshastighet på rundt 160 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...