Jump to content

Presisjon


Resuam

Recommended Posts

Jeg har et luftgevær fra midten av 80-tallet som var et godt våpen den gang. Det har vært lagret tørt og mørkt i et våpenskap i tre som står på et soverom. Jeg kjøpte et enkelt kikkertsikte med fast 4-gange forstørring for 750kr på Intersport i høst. Jeg fant noen kuler fra Jula som jeg har brukt til nå. Jeg forstår at det er MYE vanskeligere å skyte presist med et luftvåpen siden du blir straffet hardere for dårlige avtrekk. Derfor har jeg trent mye på det. Nå aner jeg ikke når det smeller, men jeg har en god følelse med hvor jeg treffer. Likevel har jeg noen (ganske mange) skudd som er 5-10 cm unna der jeg er «sikker» på at jeg har truffet. Skyldes dette skytefeil er det jo bare å fortsette å trene. Hva tenker dere? Hvor mye har billig sikte, gammelt våpen og skudd fra jula å si?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Resuam said:

Jeg kjøpte et enkelt kikkertsikte med fast 4-gange forstørring for 750kr på Intersport i høst. Jeg fant noen kuler fra Jula som jeg har brukt til nå. 

En kikkert til 750,- kan fungere, men hvis det er snakk om et gevær med fjær så kan det også hende at fjæra lager krøll hver gang du tar avtrekk. Og "noen kuler fra Jula" høres heller ikke veldig tillitsvekkende ut. Jeg hadde begynt med å kjøpe inn et par bokser med kuler fra JSB og/eller H&N. Gammelt våpen kan ha noe å si, men hvis det er et godt våpen, i god stand og fra et renommert merke så er det sannsynligvis ikke det problemet ligger. Det kan jo uansett være greit å se over pakninger og tettinger. Men begynn med kulene, og så kikkerten hvis kulebytte ikke hjelper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Resuam said:

Jeg har et luftgevær fra midten av 80-tallet som var et godt våpen den gang.

Navn og modelnummer ?

 

 

 

4 hours ago, Resuam said:

Jeg kjøpte et enkelt kikkertsikte med fast 4-gange forstørring for 750kr på Intersport i høst.

Hmmm type? er det laget for luftgeværbruk

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kina kulene har jeg aldri prøvd så har null peil, ellers er de dyr da det bare er 250 i esken så 120 for 500.

Luftvåpenkuler 250-pk | Flat spiss | KAYOBA | Jula

 

Min første var et Norica Dream Hunter, en kraftig spansk hoppetusse med et forferdelig avtrekk, siden jeg ikke hadde prøvd noe annet en en Slavia 624 så trodde jeg at det var slik det skulle være ... men så en dag fikk jeg en Weihrauch og det ble en ny verden og den spanske hoppetussen ble solgt.

Har i dag 7 Weihrauch

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd kulene fra Kayoba, men har pølset litt med et par andre ting fra det merket, og ut fra den erfaringen forventer jeg ganske lite lite.

 

Har ingen Weihrauch. Den eneste springeren jeg for tiden har er en Diana Mod. 52, som er alt for kraftig etter min smak. Kunne tenkt meg en Weihrauch HW97 eller en Air Arms TX200, gjerne i 5.5mm. Det står på ønskelista. 🙂

Edited by Helmet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...