Jump to content

Fersk hjemmelader med Hornady 6,5x55 Gmx 140 grain


Tyrihjelm

Recommended Posts

Da ble hemsen i garasjen innredet for hjemmelading. Har skaffet det meste og venter nå bare på noen kuler å lade med. Amerikanerene hamstrer visst for tiden og det er tørke derfra. Har vasket hylser etter å ha sett på forumet her blant annet. Ladepresse ser ut til å funke fint. Ønsker å lade homogen kule og har fått tak i Hornady 6,5x55 gmx 140 grain. Finner jo ikke akkurat den kula i ladeboka for 6,5x55😳

Er ikke så mye homogene kuler for dette kalibret enda selv om det kommer mer etter nye krav. 

Er det noen som har erfaring med denne kula og evt. noen gode tips til ladevekter? Jeg har kappet løpet mitt til 56 cm pga lyddemper. Spørs jo hvor stor fart det vil gi med den lengden? Har kjøpt Urp krutt og Remington 9,5 tennhetter. 

Link to comment
Share on other sites

Trur du skal slite med å stabilisere denne og få god presisjon. Den er for lang til å stabilisere godt i de fleste std 6,5 løp. Om du vil bruke homogene kuler i 6,5, gå for 120gr. De er like lange som ei konvensjonell blykule på 140 gr og stabiliserer godt. 

 

Om du absolutt vil prøve, bruk tabeller for 140gr blykuler, men legg deg litt lavere.

Kobberkuler bygger litt mere trykk enn vanlige kuler.

Bæreflate er også viktig å tenke på (Den delen av kula som har kontakt med riflinga i løpet)

 

Tipper en 140gr gmx har like lang bæreflate som en 156gr Lapua mega. Jo lengre bæreflate, dess høyere trykk bygges. I så måte kan det faktisk være en ide å gå ut ifra ladetabeller for 155-160gr blykuler også. Sammenlign disse med tabeller for 140gr blykuler, så får du en liten pekepinn på hvor det kan være lurt å starte.

 

Lykke til med hjemmeladinga :)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ville vel tatt utgangspunkt i ladedata for Oryx og brukt MRP eller N-15 krutt om jeg skulle prøve en slik kule. Men uansett tror jeg ikke den vil være stabil særlig langt i en vanlig pipe. Men det ser du nå fort om du setter opp en pappskive på 3-400m og studerer kule hullene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg prøvd meg litt fram. Har ladet 6,5x55 GMX 140 grains kula med Norma URP 43 grains. Ladet meg opp fra 41 grain. Har dessverre ikke klart å få den helt store presisjonen, (ca 4,5 cm på 100 m). Spørs om jeg ikke venter til GMX 120 grains kula er tilgjengelig og lader den i steden som nevnt lenger opp i tråden.

Jeg har også prøvd å lade Hornady ELD match 120 grains kule som har gitt en mye bedre presisjon. Her er ladedata 45 grain med samme krutt.  

Må jo si at det er moro å se at det funker!IMG_1863.jpeg.eb4588a35c1271567f4955269a4d63eb.jpeg5 skudd Hornady ELD match 6,5x55 120 grains på 100 m. Litt sidevind. 

Edited by Tyrihjelm
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/24/2021 at 9:42 PM, Tyrihjelm said:

Jeg har visst 1:8 i mitt S&L 6,5x55 løp. 

1:8,6 ish i S&L løp. 

 

Stort sett så trenger man ikke se noe tegn til urunde kulehull, selv om kula er litt over grensa lang ift riflestigning.

Det man ser først er dårlig til elendig presisjon på 100 mtr,,,

Sett opp blinker og skyt på 300, så regner jeg med du ser ovale kulehull.

 

Skulle du finne på å skyte på dyr med ei marginal stabilisert kule, kan man oppleve at kula velter i dyret og finner den igjen mot skinnet på motsatt side, sideveis og/ eller att fram, med dertilhørende fraværende eller "snål" ekspansjon. Eller at kula vinkler i en helt syk retning etter anslag med påfølgende rævva effekt.

 

Styr unna denne i jaktsammenheng i 6,5x55, er mitt råd.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Testet denne i helgen

Ladet en stige med 3 av hver på 42,5-43-43,5-44
Norma hylser v160 43 OAL på 76,80 mm
grn ble valgt da den hadde selvom det regnet som hadde gruppediameter på 46,3 mm.
Skjøt med labradar kronograf 5 med 43 grn.
Eneste som er litt bekymrende er at der stort sett ikke var målinger etter 65-80 meter , og tenker rett å slett at kulen roterer andre vei etter dette.
Må skytes på papir for å finne ut av dette.

Eller overholder denne lading akkuratt elg
image.png.e1160e74ada4353026ac0f3339e35aa5.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...