Jump to content

50-cal eksplodert


mig16

Recommended Posts

Cola flasker har innebygget gass porter så mulig det hadde hjulpet på smellen her så korken ikke ble et prosjektil. 

Men stemmer det at lengre gjengeparti ikke hadde tålt mer slik Italieneren sier? Hvordan er det med fingjenger i forhold til grovgjenger?

Link to comment
Share on other sites

Blir litt hypotetisk fra min side og sikkert umulig å svare på! 

Men er det mulig å si noe om skytteren ville blitt mer eller mindre skadd hvis det var snakk om andre typer 50 kaliber rifler, hvis vi tar utgangspunkt i at de kun er ladet med et skudd? Prisen spiller vel også inn, da Serbuen ligger på 1300USD.

Barrett Model 82A1 (halve-auto) 10 000 USD?  

Accuracy International AX50 (bolt rifle) 11 000 USD? 

Armalite AR-50 (enkeltskudd bolt rifle) 4000 USD? 

 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror skytteren hadde vært helt uskadet hvis denne hendelsen hadde skjedd i en Barrett. Glidekassa hadde nok håndtert det meste av flyvende deler, gass og flytende messing.

 

Faren med de andre er stengun-mode. Da kommer sluttstykket og da vil det kun være skjeftet som beskytter skytteren og av boltriflene ser AX'en litt bedre ut. Det er liten tvil om at det er mye mer ubehagelig å skyte med boltriflene enn Barrett'en hvis noe skulle skje. De beskytter mye dårligere mot gass og flytende messing.

 

Det er i alle år vært diskusjoner blant forståsegpåere om hvilke rifler som er sikrest for skytteren ved en kaboom. Spesielt rundt safaririfler, kontrollert mating, håndtering av gass, messing og løse deler mellom forskjellige mausere, Win70, Mk5, Enfield,etc. Jeg har alltid hevdet at Browning BAR og Rem742/760 er de sikreste for sivile skyttere og av en eller annen grunn synes de fleste forståsegpåerene at dette er "juks"..

 

Rem 760 er forøvrig en av tidenes mest undervurderte repeterrifle til jakt i Norge. På 60-70tallet var 760 en av de mest brukte riflene til skyting på løpende viltmål på internasjonalt toppnivå. Norma i Sverige monterte S&L matchpiper til skyttere i hele Skandinavia. Presisjonen i disse 760'iene sto ikke noe tilbake for boltriflene. Det 760 etterhvert tapte på var lukketid mot moderne boltrifler slik at toppskytterne så de tapte poeng på dette. Jeg tror mange skyttere og jegere idag hadde fått seg en overraskelse hvis de hadde fått testet en ferdig tunet 760. Forskjellen på en std 760 og en tunet er som forskjellen på en std Kongsberg Colt mot en Les Bear 1911.

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dersom noe slikt skulle skje i en ordinær boltrifle, si en Rem700, Tikka T3, Sauer 200STR osv, ville det egentlig gått mye bedre for skytteren siden de har gassporter som slipper ut trykket? 

eller skjer dette så raskt at hele rifla vil sprenge slik som Serbuen i filmen uansett? 

er dette noe som kan skje hvem som helst dersom man f.eks er slurvete med rutiner i ladebua? 

eller må det være så gale at man f.eks fyller ei hylse med pistolkrutt istedenfor riflekrutt for og få denne type "detonasjon" ? 

 

Link to comment
Share on other sites

Gassportene er bare en dråpe i havet. Det som monner er åpningene der låsklakkene går inn. Remington 700 som du nevner har tradisjonell låskasse hvor pipa er skrudd inn. Her ville en eksplosjon ofte føre til at fremre låskassering vil ryke, og pipa sendt fremover. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Remington 760 som @Torfviser til, jaktet jeg med en slik i 30-06 i mange år.
Eneste problemet var magasinet som ikke alltid var å stole på.
Det låste ikke alltid 100% og resultatet ble forkiling i ladesekvensen.

Når det gjelder sikkerhet hadde jeg et par tilfeller med hylseseparasjon grunnet slurvete kontroll på hylsene som strakk seg en del i denne mekanismen, med separasjon som resultat.
Gassen blåste ut i magasinbrønnen og eneste skaden bortsett fra såret stolthet, var en litt varm avtrekkerfinger.
Forøvrig hadde rifla svært god egenpresisjon, og var lett og fin å jakte med.
Usikkerheten med magsinløsningen gjorde at den forsvant i en byttehandel.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...