Jump to content

Erfaringer med Ravnø Sabotør


Hognajegern

Recommended Posts

Hei,

Vurderer Sabotør settet til Ravnø. Hovedsakelig tiltenkt elgjakt på post, men også snikjakt, måneskinnsjakt, osv om dette lar seg gjøre. 

 

Lurer på ett par ting. Om man får regn på den under eks posteringsjakt, trekker det helt igjennom over tid? Regner det mye blir selvfølgelig skalljakka fra KUIU å dras på istedenfor uansett siden lyd ikke lengre blir ett problem. Antar den også er vindtett? 

 

Så er det lyd. Bråker den? Skulle ikke tro det, men vet jo aldri... Er den som en vadmeldress, eller hva kan det sammenliknes med? 

 

Vurderes som sagt til elgjakt, men Harkila Moose Hunter og Norrrøna Kvinnherad er to andre alternativer. Sistnevnte blir jo ubrukelig på snikjakt, så da må også vadmeldress kjøpes etterhvert. 

 

Andre ting å bemerke? 

 

Mvh A

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Ravnø, men har en del erfaring med andre plagg i Ventile/etaproof.

 

Materialet er etter min mening ypperlig, og puster bedre enn noe plastikktex noensinne kommer til å gjøre. Det spørs om det blir like lydløst som en børstet polyesteroverflate, men det er ikke veldig langt unna. Helt vindtett er det som regel heldigvis ikke, men vindtett nok til å lage både klær og telt av. Vanntettheten er også god, men regnhyr er det jo ikke. Fire timer i øsregn blir for meget. Materialet må også bli vått før det blir på sitt tetteste, så på utsatte steder kan det bli gjennomslag av fukt ved mye nedbør. Tørker fort.

 

Det eneste diverse texmaterialer gjør bedre etter min mening er:

- Superlett regnbeskyttelse som man tar på når det regner og av når det ikke gjør det.

- regnbeskyttelse når man må være ute i skikkelig dritvær lenge.

- enkelte produsenter lager velsig solide tex-klær som varer i ti år +. Bomull slites og forringes på en litt annen måte.

 

Harkila moose hunter har jeg også. Dvs jeg solgte jakken etter en uke, buksa bruker jeg til snekkerarbeid. Det er etter min mening overpriset og dårlig, og direkte uegnet til det meste annet enn å sitte i ro. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som morpho79 har jeg mye erfaring med andre plagg i samme stoff.

 

Jeg bruker det som en mellomting mellom softshell og membranklær, altså hvis det er for truende for softshell men ikke fælt nok for full Gore-Tex, mesteparten av året. På vinteren, hvis jeg skal være i bevegelse, er det det eneste stoffet jeg vil ha ytterst. 

 

Ventile som eneste beskyttelse mot alt vær synes jeg høres ubehagelig ut. Sammen med en fjellduk hadde jeg nok derimot tatt sjansen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Erfaringer med Ravnø Sabotør

Jeg har sabotør bukse og anorakk. Ikke nødvendigvis kun for jakt, også generelt fritidsbruk, ski, fjellturer, etc. Kjøpte derfor ikke plaggene i disse karakteristiske kamuflasje-mønstrene. Nå har jeg kun vært ute i lett regnvær, foreløpig ikke erfart at plaggene blir mettet med vann, det meste prellet fint av. Bra vindtett i kald vind på skiturer på fjellet. Utrolig behagelig stoff å gå med, puster godt, mye bedre enn gore-tex-type klær! Blir også litt mykere etter litt bruk og vask. 

 

Kan også nevne at løsningene med lommer, lufting, passform, etc., virker veldig gjennomtenkt. Jeg har lite å utsette så langt, kanskje bortsett fra at anorakken ikke har en god løsning til jaktradio - men det visste jeg da jeg kjøpte den. Som sagt, tiltenkt flerbruk. 

 

Ikke så lydløs som vadmel, men sikkert godt nok... jeg kommer nok til å bruke disse plaggene på jakt til høsten. Fjellduken blir da med i sekken hvis jeg skal sitte lenge på post og forventer regn. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Brukte min Ravnø Sabotør-jakke under elgjakta i fjor, dessuten som turjakke i varierende vær.
Så langt er jeg veldig godt fornøyd.
Erfaringene mine samsvarer bra med de momentene @morpho79lister opp.
Litt mer lyd enn ull/vadmel, ikke så vanntett som diverse "Tex" , men til gjengjeld tørker den raskt og puster svært godt.
Med litt bruk blir den mykere, og dermed også mere lydløs.
Behagelig å bruke i varmt vær med en ull t-skjorte under, eller når det er kaldt og blåser med skikkelig ullgenser under.
Gode lommer og tekniske løsninger, solid sømarbeid etter det jeg kan se, men holdbarhet vet en vel ikke noe om før etter noen års bruk.
Camomønsteret er svært effektivt (for det det måtte bety), jaktkompisene påsto at jeg var "usynlig" på de store fjellmyrene våre med islett av  lauv- og barskog.
Jeg har brukt Ventile tidligere i fritidsklær laget av Flø Fjellsøm på Sunnmøre (ikke lenger i drift?), supre plagg.
Basert på min noe begrensede brukserfaring, har jeg ikke noe problem med å anbefale produktene fra Ravnø.
Ved skikkelig regnvær brukes poncho som alltid ligger i sekken.
edit:  Ser at @SteinarBMpostet samtidig som meg  :)

 

Edited by seawolf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skrueråmuttere said:

Jeg bruker det som en mellomting mellom softshell og membranklær, altså hvis det er for truende for softshell men ikke fælt nok for full Gore-Tex, mesteparten av året. På vinteren, hvis jeg skal være i bevegelse, er det det eneste stoffet jeg vil ha ytterst. 

Softshell er jo en fin ting, men følger det blir for mangelfult i mange situasjoner. På reinsfjellet vil jeg ikke drasse på ekstra kilo med softshell. Tar heller av jakka og åpner glidelåsen langs beina etter hvor varmt det er. På elgjkata er det greit å ha noe som tåler litt fuktighet, men trenger jo ofte ikke goretex som du sier. 

 

For vinteren er det jo sikkert helt fenomenalt ja! Blir jo fin kompanjong fjellski, evt rando om det er tynt nok. 

 

3 hours ago, morpho79 said:

Helt vindtett er det som regel heldigvis ikke, men vindtett nok til å lage både klær og telt av

Ikke om å gjøre at det er potta tett nei. Det blir jo mot sin hensikt. Men nok til at man ikke kjemmer lufta siver igjennom på utsatt elgpost like over tregrensa 😅

 

1 hour ago, SteinarBM said:

Nå har jeg kun vært ute i lett regnvær, foreløpig ikke erfart at plaggene blir mettet med vann, det meste prellet fint av.

Godt å høre. Har det en slags membranfølelse til seg? 

 

1 hour ago, SteinarBM said:

Bra vindtett i kald vind på skiturer på fjellet. Utrolig behagelig stoff å gå med, puster godt, mye bedre enn gore-tex-type klær! Blir også litt mykere etter litt bruk og vask. 

Kan jo bli fint friluftsplagg også da skjønner jeg. Takk for tilbakemelding! 

 

1 hour ago, SteinarBM said:

kanskje bortsett fra at anorakken ikke har en god løsning til jaktradio

Er det en annen modell de har til salgs nå? https://ravno.no/butikk/ravno-l-24-ventile-sabotor/. Ser jo denne hverken er anorakk eller mangler radiolomme. 

 

Takk for tilbakemelding @seawolf. Blir fort ett sett til høsten da ja tror jeg. Blir fint multiplagg til jakt og friluftsliv kan det høres ut som.

 

Om det er stille nok til snikjakt vil jo tida vise. Hadde jo egt tenk moose hunter dressen + vadmel dress i utgangspunktet. Men så har jeg stusset litt før på det som@morpho79 nevner. Så denne blir nok å foretrekke over moose hunter. Har jo allerede norrøna jakke med GTX (7 år gammel finnskogen) om jeg trenger slikt plagg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo skrive litt mer utfyllende om moose hunter, men noe forbehold er det: jeg hadde vel dressen det første eller andre året den kom ut, mulig de har endret på noe. Jakken brukte jeg som sagt bare en uke.

 

Jakken er tung. Den har dårlig passform. Den har alt for dårlige luftemuligheter. Den er altfor dyr; legg på litt og kjøp arcteryx leaf, eller trekk fra litt og kjøp Sitka sitt panserskall.

 

Buksen har for dårlig passform. Helt nederst har man prestert å sy på en forsterkning i et materiale som suger vann(!). Den er tung, lommene eller glidelåsene er for meg litt rart plassert, og den også koster mer enn den er verdt. Når det er sagt så virker slitestyrken bra, den er jo tett(så lenge ikke mansjetten på bena suger vann, og det gjør de jo) og varm, så til lav/nullaktivitet burde den holde i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Er det at den blir velldig spesifisert til posteringsjakt ja @morpho79. Hørt mye om og men om dressen. Får intrykk av at den er dyr ift hva man får. Synes selv den var grei å ha på, fin løsning på mønster og signalfarger og helt ok opplegg på lommer. Men har jo ikke brukt den ute. Skal vist også ikke være særlig å gå mye i. Som de fleste andre goretex plagg.

 

Tung er jo sabotør også. Men til bruken så er det ikke så mye å si. 

 

Den var ikke tiltenkt som skallplagg. Nylig invistert i regntøy fra KUIU for reinsjakt og drittvær. 6000 for noe som er garantert å holde deg tørr (skriftlig på epost) og med lav vekt er jo ikke dumt. Full retur om ikke. Slitesterkt har det også rykte for å være. Vurderte arcteryx og Sitka også, men det koster jo 2x så mye.

 

Trenger derfor noe nytt til postering, og noe til fysisk jakt med mye gåing i skogen, rypejakt og sniking. 

 

Har gammel finnskogen dress (buksa hovedsakelig) som må få ta kvelden etter 6år. 

 

Synes derfor Sabotør virker som ei fin løsning til alt. Så blir regntøyet og fjellduken med de dagene det ser grått ut.

 

Hadde jo egentelig tenkt vadmeldress til snikjakt og noe anna til resten, postering og generell jakt, men fant ikke noe som huka alle boksene. 

Link to comment
Share on other sites

@Hognajegern Her er link til anorakken: https://ravno.no/butikk/ravno-arv-8614-anorak/

 

Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet ditt om "membranfølelse", men regn preller av ja, legger seg som dråper på dette ventile-laget som triller av. Så ganske vanntett, men sikkert ikke som en regnjakke... men har som sagt ikke prøvd i ordentlig regnvær over lang tid. 

 

På skiturer i høyfjellet nå i vinter var denne sabotør buksa og anorakken helt supre plagg!!! Kjennes også bra ut etter litt bruk nå på vårparten i varmere vær, da bare med et tynt lag under.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja @SteinarBM. Har jeg ikke sett. Spørs hva det blir da. Anorakk er jo fint på post. Spesielt med kengerulomme til håndkikkert. Er jo egt ikke mye negativt over jakka annet enn radiolommene. Lettere er den faktisk også. Tynnere stoff sikkert... 

 

Men de har ikke lupus møsnter på denne 😂🤔. Hadde passet fint oppi hedmarken hvor vi jakter mye i bjørkeskog og opp mot tregrensa. Camo til fritids har ikke noe å si, bare tøft😁 Men så si døm at møsnteret blir uklart over mye vask og bruk. Kamsje en ensfarga hadde vært like lurt? Jaja. Har man litt å tenke på 👍

 

Takk for linken 👌👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den i "bjørk"-fargen, tenkte også på min elgjakt som ofte er i bjørkekratt ;-) Inne i den kengurulommen er det en egen lomme hvor jaktradio passer fint, har vurdert å få kona til å sy på en hempe en plass på utsida av anorakken slik at jeg kan feste den lange antenne-pisken min, så bør være greit å sitte på post. Men ikke helt ideelt å gå med... men det var et greit kompromiss for meg.

 

Denne anorakken er også endel lengre enn vanlige jakker, bildene på nettsiden deres viser dette ganske tydelig, noe jeg syns er helt supert.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, SteinarBM said:

Jeg har den i "bjørk"-fargen, tenkte også på min elgjakt som ofte er i bjørkekratt ;-) Inne i den kengurulommen er det en egen lomme hvor jaktradio passer fint, har vurdert å få kona til å sy på en hempe en plass på utsida av anorakken slik at jeg kan feste den lange antenne-pisken min, så bør være greit å sitte på post. Men ikke helt ideelt å gå med... men det var et greit kompromiss for meg.

 

Denne anorakken er også endel lengre enn vanlige jakker, bildene på nettsiden deres viser dette ganske tydelig, noe jeg syns er helt supert.

Sitter å ser litt på bjørk eller shadow selv nå ja, om d blir anorakk. Hvis ikke er det lupus 😁 er kengerulomma som frister. Så slipper jeg kikkertsela (som jeg er avhengig av 😅 alergisk mot dinglende håndkikkert) 

 

Kjekt at det er plass til radio i den lomma også, men da blir jo pisken å sitte oppi nesa ja som du sier😅 så hempe er nok ikke dumt. 

 

Anorakk burde ha litt lengde ja. Derfor jeg aldri har vurdert swazi noe særlig. Ser jo også sabotør jakka er ca 10cm lengre enn vanlige jakker. Denne ser ut til å være ca 15-20. (ser ift hvor ermet slutter). Fine plagg. Må bare klare å bestemme seg 😅

Link to comment
Share on other sites

Er det de små endestopperne på strikken som lager hull, eller er det den litt større fjærbelasta "låsedingsen" på strikken?

Ellers var jeg i kontakt med Ravnø når det gjelder hempe for å holde antenna på radioen under kontroll.
Jeg jakter alltid med hørselvern tilkobla jaktradio, og antenna var stadig vekk borte og kakket på øreklokka til stor irritasjon.
De svarte at hempa på strikken som regulerer hetta var tiltenkt å stikke antenna igjennom for å ha den under kontroll.
Men for meg med store øreklokker var det ikke noe tilfredstillende løsning.
Lagde istedet ei hempe sjøl, litt lenger bak på skuldra og inntil sømmen mellom hette/skulder, og da funka det bra.
Små detaljer. men ikke verre enn at en fikser det sjøl  :)
Det positive var at de svarte på e-post med det samme, ikke alle som gjør det.

 

Ravnø.JPG

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset @FNJ👍

 

Har brukt strikkene for regulering av hetta på finnskogenjakka til å holde pisken under kontroll selv @seawolf. Det har gått greit. Bruker også klokker på øra når det er kaldt (ofte), så kan hende jeg må finne på noe lurt om det blir et problem med denna jakka.

Min (pisken altså 😅) er dog mye tynnere enn din ser jeg. Så "gravitasjonsfeltet" rundt huet trekker den stadig innover. Må nok da finne på noe lurt om den blir plagsom. Et eget helv**** når den driver å vimser i trynet. 

 

Prata med ravnø på epost tidligere idag. Kjapp kundeservice ja 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Ravnø, men har en jakke fra Klättermusen i samme materiale som jeg har brukt noen år. Min erfaring samsvarer med det andre skriver: Den holder vann en stund, men ikke så lenge som membraner.  Til gjengjeld puster den langt bedre, og er mye mer behagelig å ha på.  Til vinterbruk er den uovertruffen, men jeg tar den også på om høsten dersom værmeldingen ikke viser øsregn. Til elgpost eller annen sittejakt ville jeg ikke satset på den alene, men da er det vel uansett kombinert med en duk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har slitt 3 hull i kne, legg og rett under forsterkninga i ræva på Sabotør buksa. siste hull førte til at det rivna stort. 

I forhold til pris så er den ikkje verdt det. både bukse og jakke er behagelig å ha på, bråker ein del, spesielt når det er vasstrukket og blir stivt, men til prisen for alt burde det vært betydelig bedre.

Bruker ull og bomull på all jakt eg er i bevegelse, for finns ikkje den membran som lufter nok til meg. Så var skuffa over Ravnø

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 4/29/2021 at 11:09 AM, SteinarBM said:

Jeg har sabotør bukse og anorakk. Ikke nødvendigvis kun for jakt, også generelt fritidsbruk, ski, fjellturer, etc. Kjøpte derfor ikke plaggene i disse karakteristiske kamuflasje-mønstrene. Nå har jeg kun vært ute i lett regnvær, foreløpig ikke erfart at plaggene blir mettet med vann, det meste prellet fint av. Bra vindtett i kald vind på skiturer på fjellet. Utrolig behagelig stoff å gå med, puster godt, mye bedre enn gore-tex-type klær! Blir også litt mykere etter litt bruk og vask. 

 

Kan også nevne at løsningene med lommer, lufting, passform, etc., virker veldig gjennomtenkt. Jeg har lite å utsette så langt, kanskje bortsett fra at anorakken ikke har en god løsning til jaktradio - men det visste jeg da jeg kjøpte den. Som sagt, tiltenkt flerbruk. 

 

Ikke så lydløs som vadmel, men sikkert godt nok... jeg kommer nok til å bruke disse plaggene på jakt til høsten. Fjellduken blir da med i sekken hvis jeg skal sitte lenge på post og forventer regn. 

 

Jeg vurderer også dette og tenker likt som deg mtp. bruk virker det som. Har du fått testa noe mer under våte forhold? Jeg tenker spesielt på buksa, hvor raskt blir du våt i denne? Kan du f.eks. gå gjennom våt underskog uten å bli våt med en gang?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har ei Fridjof Nansen feltbukse i bomull som jeg er veldig fornøyd med (veldig behagelig og funksjonell). Men den er på ingen måte vanntett, dammene kommer etter meg når jeg har på meg den buksa. Men det visste jeg jo da jeg kjøpte den. Med denne kan jeg ikke gå gjennom våt underskog uten å bli kliss våt i løpet av kort tid, og kommer regnet så haster det med å få slengt på seg overtrekksbuksa.

 

Er det litt mindre stress med den Sabotørbuksa når det kommer til dette, holder Ventilebomullen vannet ute lenge nok?

Link to comment
Share on other sites

@Grubleren: jeg har fremdeles ikke vært ute en hel dag med buksa i regnvær, men har brukt den endel med typisk våt underskog eller vått høyt gress. Har ikke lagt merke til at jeg blir våt på beina. Som du ser på bildene av denne buksa har den forsterkninger nederst på beina, og i baken, denne forsterkningen er helt vanntett. Jeg vil derfor påstå at denne buksa i mange tilfeller er "god nok" på litt våte dager, helt vanntett er det ikke. Den store fordelen er selvsagt komforten med å gå i bomullsbukse kontra gore-tex. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt sabotør jakka ca 25 dager i høst under reinsdyrjakt, elgjakt og hjortejakt. Det beste plagget jeg har hatt med tanke på vanntetthet mot pusteegenskaper. Er det ordentlig våte dager så vil jeg fortsatt ta på regntøy, men er været litt skiftende og usikkert har jeg i høst latt gtx`n ligge igjen i bilen. Jakka må bli våt før den blir «vanntett», så det plagget som er under jakken blir fuktig. Har brukt den lange dager med jevnt små regn og kortere perioder i styrtregn. Har til nå holdt meg tørr innerst på kroppen. Fjellduken er uansett alltid med.

Jakka bråker ikke mye når man beveger seg i den, men kvister som slår eller skraper mot den lager mye støy (litt som en hardshell gtx jakke). Når den blir våt blir stoffet stivt og støyen øker ett hakk. Jakka er godt gjennomtenkt med tanke på plassering og størrelse på lommer og hetta gir god beskyttelse mot vær og vind.

Når jeg fikk erstattet den idiotisk store og støyende metallringen som er håndtaket på glidelåsen med en hyssingstump er jeg ganske fornøyd med jakka.

Problemet er vekten som for str l er ca 990g. Jeg kan få med en lett gtx jakke , en lett og lydløs Windstopper og en tynn dunjakke og fortsatt ha noen gram til gode.

Link to comment
Share on other sites

9 dager med elgjakt i høst i vekslende vær ga meg samme erfaring og opplevelse som det @ehjemskriver over.
I pøsregn ble jakka noe våt, og genseren under ble fuktig, men ullskjorta innerst var tørr og varm.
Den blir uansett med på jakt  også neste høst da det er et praktisk og godt plagg som tåler å brukes hardt.
Har også brukt den som turjakke og på flere fisketurer.
Setter stor pris på vindtettheten, at den ikke blir klam,  har gode lommer og passende lengde.

I tørt vær med vind og temperatur ned mot +5 grader, var jakka i sitt ess både til bevegelig jakt i skogsbeltet opp mot snatufjellet, og til postering lavere i skogen.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 4/29/2021 at 12:17 AM, Hognajegern said:

Hei,

Vurderer Sabotør settet til Ravnø. Hovedsakelig tiltenkt elgjakt på post, men også snikjakt, måneskinnsjakt, osv om dette lar seg gjøre. 

 

Lurer på ett par ting. Om man får regn på den under eks posteringsjakt, trekker det helt igjennom over tid? Regner det mye blir selvfølgelig skalljakka fra KUIU å dras på istedenfor uansett siden lyd ikke lengre blir ett problem. Antar den også er vindtett? 

 

Så er det lyd. Bråker den? Skulle ikke tro det, men vet jo aldri... Er den som en vadmeldress, eller hva kan det sammenliknes med? 

 

Vurderes som sagt til elgjakt, men Harkila Moose Hunter og Norrrøna Kvinnherad er to andre alternativer. Sistnevnte blir jo ubrukelig på snikjakt, så da må også vadmeldress kjøpes etterhvert. 

 

Andre ting å bemerke? 

 

Mvh A

Litt sent å svare nå, men likevel :-) Hvorfor mener du at Kvinnherad blir ubrukelig til å smyge i? Jeg har smøget, og felt en rekke hjort med denne jakken på. I Vestlandslier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...