Jump to content

Hagle for førstegangsjeger


Nybegynn3r

Recommended Posts

2 hours ago, Eddy1212 said:

Er også godkjent hagleinstruktør og mener at 300 skudd er langt ifra det som skal til.

Hva som er nødvendig antall skudd er subjektivt og man vil fort finne ut om man er et naturtalent eller ikke. For noen må kanskje 1000 skudd til (de tunglærte), andre "bare" 300.

 

3 hours ago, Eddy1212 said:

Du ville ikke fått være med meg i skogen med ladet våpen med det grunnlaget.

Rolig nå, GGG!

Sikkerhet, vurdering av avstand og art osv., er mye viktigere enn antall treningsskudd og antall felte vilt.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg aldri tenkt over. Men jeg ble nysgjerrig og sjekka mot NSF/ISSF-regler (side 7). Nesten det samme der, ammunisjon brukt under konkurranse kan ikke være over 24g haglvekt, med unntak av trap/dobbelt-trap nasjonalt (28g). Men det bør ikke være noe problem å trene med tyngre ladninger for en jeger som bare vil skyte litt. Blir dyrt da, hvis man vil trene mye. Og jeg tror blyhagl er helt ut, ihvertfall på NJFF-baner.

Edited by Umbo
Skrev noe som ikke stemte
Link to comment
Share on other sites

Hva synes Kammeret om Berettas nye 687 Silver Pigeon III MY20 som første hagle?

 

Er ikke dette en generasjonslang investering som omtrent ikke faller i verdi ved god behandling?


Har vært innom å kikka (og testa) i flere våpenbutikker og den skiller seg ut som den klart peneste hagla av alt jeg har sett under 100 000kr.

 

Ja, den koster 5k mer enn referansehagla 686 SP I MY19, men ser også VELDIG mye bedre ut, synes jeg. Gravyrens dybde minner nesten om 3D og stokkvaliteten og den nye finishen er rett og slett griselekker!

 

Kolbens drop er dessuten lavere på SP III enn SP I, som passer undertegnede bedre, kanskje også Ola Nordmann?

 

Tror nok fort det kan bli et innkjøp her når jegerprøven (forhåpentligvis) bestås denne mnd 👍
 

Tanker?

 

 

Edited by Game Clay
Link to comment
Share on other sites

Største problemet med Baikal er stokkmålene. Kort og lav kolbe. Finner du rett så ok. Men noen er grove både i tresort og finish . Kompisens Baikal er fin. Men de fleste jeg har kommet ut for er noe helt annet enn d som han har. Og må være en billigutgave av Baikal som jeg vil tro de fleste som anbefaler dem ikke har... 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, hovdeknuten said:

Største problemet med Baikal er stokkmålene. Kort og lav kolbe.

Ja, jeg er klar over det. Og mine mål er kanskje ikke helt heldige heller - høy gorillafaktor (lange armer). Det beste er vel å prøve hagla i butikk.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, boble said:

Bruker det hver gang jeg er skyteleder. 

 

På jakt skyter jeg sjelden mer enn fem skudd på én dag, så da har jeg bare aktive hørselvern. Og svette ører. 

Hvilke aktive hørselvern bruker du, eller vil anbefale?

Jeg legger gjerne noen tusen i gode aktive hørselvern og har sett meg ut dette, men er åpen for andre innspill: https://www.hjf.no/produkt/horselvern/sordin-supreme-pro-x

Står ikke hvor mye de demper, men tror de skal være av ypperste kvalitet.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Har Peltor Sportac. De demper for dårlig for å skyte mange skudd men er ok på jakt. 

 

Jeg har prøvd Peltor Protac; de demper bedre men er store. De du linker er gode på men jeg har ikke brukt dem i mye, så jeg tør ikke si hvordan dempingen er. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha trålet mange tråder, så ser det ut som Sordin og Peltor er de beste, men at det er snakk om smak og behag, og kanskje aller viktigst - god passform, som er grunnen til at noen velger den ene framfor den andre.

 

Jeger gjorde også en test i fjor hvor Sordin gjorde det bra: https://www.jeger.no/jaktutstyr/hoerselvern/test-av-msa-sordin-pro-x-oereklokker

 

 

Økonomivarianten i tidligjakta er å ha passive hørselvern på panna og være lynrask med å få de på plass.

Rypa letter på 15m -> man drar ned klokkene og hever våpenet-> rypa er da på 35m -> BANG!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke tenke meg å bruke øreklokker under bevegelig jakt, i hvert fall ikke tidlig på høsten. På posteringsjakt fungerer de derimot utmerket. Mitt valg er inne i øret-beskyttelse, se trådene nedenfor. Demper ikke så godt som høykvalitets øreklokker, men til jakt mener jeg de beskytter tilstrekkelig. Og de koster...... Mine nye CENS ørepropper fungerte for øvrig utmerket i fjor høst.

_____________________________________________________________________________________________________

Hvis du er ung og ikke trenger apparater som kan programmeres for å korrigere for ditt hørselstap, er SoundScope fra Starkey et greit alternativ. Jaktapparat Jeger'n fungerer også. Sistnevnte er programmerbare, men har litt egenstøy (i form av sus). Begge er ganske plundrete mht. volumkontroll. Jeg har nå skaffet meg et par CENS Classic DX5 Digital (ble testet i går), og skal poste erfaringene senere i dag. Sjekk for øvrig disse trådene:

 

CENS Proflex/digital DX5 aktive ørepropper
Soundscopes - erfaringer etter en sesong
Aktive ørepropper

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du burde kjøpe en ny Beretta eller Browning. 12/76. Og godkjent for stål. Men dropp dyrt hørselvern, goretex, snus og alt  som frister og koster. Når du har fått hagla i hus er du nok fornøyd. Alle andre kostnader og investeringer knyttet til jakt og trening tar du etterpå:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, hovdeknuten said:

Jeg synes du burde kjøpe en ny Beretta eller Browning. 12/76. Og godkjent for stål.

Jeg er egentlig helt enig. Min erfaring er at kvalitet lønner seg på sikt, så får håpe at det også stemmer her. Svir litt med en gang, men men.

 

7 hours ago, hovdeknuten said:

Men dropp dyrt hørselvern, goretex, snus og alt  som frister og koster.

Til jakt med hagle så tror jeg dessverre at aktive hørselvern er en god investering, så slipper jeg kanskje høreapparat senere. Jeg har allerede dyr GORE-TEX og snuser heldigvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

Aktive hørselvern er ok, men du klarer deg fint uten! Beskytt hørselen ja, men d gjelder ikke bare med børsa. Like mye på dans, konsert og med walkman. Eller når du hører på gramofonplater. Jeg bruker ikke hørselvern på støkk. Men ellers i livet når d er behov. Kjøp kvalitet, dyrt, nytt, fremtidssikkert. Så kan du heller kjøpe gammel børsemakerkvalitet, og dingser ved neste korsvei. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2021 at 7:17 AM, Game Clay said:

Hva synes Kammeret om Berettas nye 687 Silver Pigeon III MY20 som første hagle?

 

Er ikke dette en generasjonslang investering som omtrent ikke faller i verdi ved god behandling?


Har vært innom å kikka (og testa) i flere våpenbutikker og den skiller seg ut som den klart peneste hagla av alt jeg har sett under 100 000kr.

 

Ja, den koster 5k mer enn referansehagla 686 SP I MY19, men ser også VELDIG mye bedre ut, synes jeg. Gravyrens dybde minner nesten om 3D og stokkvaliteten og den nye finishen er rett og slett griselekker!

 

Kolbens drop er dessuten lavere på SP III enn SP I, som passer undertegnede bedre, kanskje også Ola Nordmann?

 

Tror nok fort det kan bli et innkjøp her når jegerprøven (forhåpentligvis) bestås denne mnd 👍
 

Tanker?

 

 


 

Er det ingen som har noen tanker om, eller erfaringer med, denne hagla?

https://www.schouvapen.no/product.vm?id=15110

Link to comment
Share on other sites

Relativ dyr da, i forhold til forrige gen SP. Som man kan få for ca 17000 Og et solid prishopp, for minimale forbedringer? Hvor god deal Beretta er blitt om det er slik det skal fortsette må hver enkelt bestemme sjøl. Selvsagt et godt våpen. Og i d store bildet ubetydelig i det totale kostnadsbildet vil jeg tro. Men Beretta er jo ikke akkurat noe røverkjøp lengre. ( er noen tiår siden d) Og vil tro man ikke trenger å blø mer enn nødvendig. Men jeg ville heller ikke brukt mindre en 17000 på ei ny ou hagle:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble min første hagle en 687 SP III MY20👍
Med nesten 30% rabatt på veiledende pris vil jeg si meg fornøyd og gleder meg til det som forhåpentligvis blir mange fine opplevelser på jakt og skytebane!

Edited by Game Clay
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som brukar enkeltløpa hagle lenger? Har ei sånn heima på garden som eg har ekspedert gjess og grakattar med. Syns ho er heilt topp med god trangboring og lett og bæra. No bør eg vel nevna at eg brukar hagla på same måte som rifla. Ventar til dyret står heilt i ro og prøver og få anlegg dersom eg har muligheit til det.

Link to comment
Share on other sites

On 5/5/2021 at 1:50 PM, bobby said:

24 gram ( stål) er det normale,og max tillatte på banene idag - vet du noe annet..

Her blander du kortene, 24 g er max brukt i konkuranser, skal du trene er det fritt frem for alle typer du ønsker å teste eller bruke påjakt.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Sitka said:

Er det nokon som brukar enkeltløpa hagle lenger? Har ei sånn heima på garden som eg har ekspedert gjess og grakattar med. Syns ho er heilt topp med god trangboring og lett og bæra. No bør eg vel nevna at eg brukar hagla på same måte som rifla. Ventar til dyret står heilt i ro og prøver og få anlegg dersom eg har muligheit til det.

Ja, favoritt børsa mi det... lett og hendig.  

Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2021 at 9:57 AM, Nybegynn3r said:

Og mine mål er kanskje ikke helt heldige heller - høy gorillafaktor (lange armer).

Gorillafaktor har liten betydning, den takler du om resten stemmer. Det som er viktig er lengden på halsen din, avstand fra kinnbeinet til øyet og fallet på kolben. Når du setter kolben i skulderen skal sikteskinnen være i høyde med øyet, og kinnet skal ha god kontakt med kolben. Må du bøye hodet for å få kinnkontakt og øyet ned til planet for sikteskinnen er kolben feil for deg. Det samme om du må strekke hals for å se sikteskinnen.

Jeg antar du er relativt ung, og da vil jeg anbefale å kjøpe et billig brukt våpen av god eller noenlunde kvalitet. Kroppen din vil endre seg slik at et våpen som passer nå vil ikke gjøre det om noen år. Når du har skutt litt og kroppen er utvokst er tiden for å kjøpe en hagle av topp kvalitet som passer deg perfekt. Da har du litt erfaring og det blir lettere å finne en som er passe. Et annet moment er at ungdommer er mykere i kroppen og klarer ofte å skyte godt med hagler som ikke passer helt. Etter noen år blir det vanskeligere og tilpasset hagle blir viktigere for å treffe. En brukt hagle av god eller brukbar kvalitet kan du selge igjen uten å tape noe. Kjøper du ny hagle som ikke passer etter noen år kan du tape mye når du skal selge. 

Prøv å få hjelp av en hagleinstruktør når du tar jegerprøven, da har du et utgangspunkt. Der jeg skyter har vi gode hagleinstruktører som vil hjelpe både under jegerprøvekurs og på treningskvelder. Våpen kan du leie slik at du får prøvd ulike kolber og merker. Vent til du har hatt hagleinstruksjon på jegerprøvekurset før du kjøper hagle.

Edited by Per-S
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enkeltløpa Star ja... De funker fint, og ilddisiplinen hos en sekstenåring ble bedre av å ha kun ett skudd tilgjengelig, pluss at det skuddet gjorde satans vondt å dra av. 

 

Problemet mitt er at disse haglene har kort skjefte så de får rennafart, veier 1500 gram, slår noe inn i helvete hardt og har en bunn-lever (?) som treffer knoken på min langfinger. Så den ble jammen bytta ut så fort råd var. 😄

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Per-S said:

Her blander du kortene, 24 g er max brukt i konkuranser, skal du trene er det fritt frem for alle typer du ønsker å teste eller bruke påjakt.

Du får vel prøve å stille en vanlig treningskveld  på banen med "alle typer du ønsker teste" så får du nok en AHA-opplevelse. 

Skal du skyte ilag med andre, må du nok finne deg i å bruke pålagte normer for bruk av godkjent ammo.

 

Å teste jaktammo er jo helt OK,- men det er noe du selv må "organisere", - eller helt enkelt leie banen.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bobby said:

Du får vel prøve å stille en vanlig treningskveld  på banen med "alle typer du ønsker teste" så får du nok en AHA-opplevelse. 

Det har jeg da gjort. Eneste som begrenser dette er forbud mot blyhagl og eventuelle begrensinger i haglstørrelse på grunn av sikkerhetsavstand. Hvilke ammunisjon du skyter dine duer med på trening er det vel ingen som bryr seg om så lenge den er innenfor banegodkjenningen. Om de bryr seg så er det en sutregjeng.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg brenner av vismut for 10 000,- spenn er da vel knekkende likegyldig for alle andre (unntatt fruen som kommer til å lure fælt på den rare utgiftsposten) så lenge jeg holder meg til reglene ellers. Hvilket på vår bane er "ikke bly".

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvfølgelig skyte med vismut om ønskelig. - Kanskje eneste alternativet også ( i kal 16) om du ikke lader selv.

Utvalget i lerdueammo (stål) er vel pr idag meget begrenset i dette i for seg ypperlige kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...