Jump to content

Hagle for førstegangsjeger


Nybegynn3r

Recommended Posts

Jeg er helt grønn på dette, så lurer på om noen kan gi meg en kort innføring i det nødvendige (kaliber, choker osv.) samt foreslå noen hagler som noenlunde  tilsvarer Tikka T3X. Altså som er driftssikker og er i mellomsjiktet sånn pris- og kvalitetsmessig. Ønsker o/u, ikke noe pumpehagle. Vekt er viktig. Rundt 3 kg. Er det mulig å få noe lavere uten å måtte i det øvrige prissjiktet?

 

En Tikka T3X koster omlag 15k. Hvilket merke og hva må jeg ut med får å få noe tilsvarende i hagleverdenen?

 

Alle svar mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

12/76 eller 12/70 spiller ingen rolle, med mindre du har planer om å bruke noe supermagnumgreier av en eller annen grunn. Det er ikke noe feil med å ha de ekstra millimeterne, men jeg hadde ikke valgt bort en hagle fordi den hadde 70 mm kammer. 65, derimot, er litt begrensende, så det hadde jeg nok styrt unna.

 

Edit: Så nå at du hadde fått akkurat 0 svar, så tenkte jeg skulle fylle ut litt.

 

686 er vel omtrent akkurat tilsvarende t3. God hagle, ikke så dyr, veldig vanlig. Trygt valg. Det finnes mange andre fine hagler også, men 686 er vanilla.

 

Kaliber 12 er fint, ammo finnes overalt. Du kan få lettere, smekrere hagler i kaliber 20, og jeg syns 16 er nydelig, men 12 er veldig safe. Gå for 12 hvis du ikke har noen god grunn til noe annet.

Edited by erikraude
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar @erikraude

686 veier 3,3 kg. Synes det var mye jeg, men er det helt vanlig, eller?

Den leveres med 5 choker. Det blir tidligjakt på det meste av småvilt dersom det ordner seg med jegerprøven. Hvilke choker anbefales på tidligjakt kontra senjakta?

 

Noen som har erfaring med denne ://www.hjf.no/produkt/vapen/hagler/altay-812k-silver-adjust-jaktia-edition?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke se bort fra Baikal, det er mye hagle for penger, driftsikkert og pålitelig.
Vekten ligger som regel litt over 3 kilo, men ikke så skrekkelig mye.
Hvis du kjøper en brukt en, kan du lære deg skyte ganske godt og finne ut veldig mye hva du vil ha bedre på neste hagle. Da kan du fortsatt selge den uten verditap.

Hvis du kjøper den tyrker, og den passer ikke perfekt, kommer du garantert tape penger hvis du vil selge den etterpå. Selv hvis du er heldig med en godt eksemplar, har dem frynsete rykte.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I overkant av tre kilo er vanlig. Du skyter bedre med litt vekt i børsa, men selv har jeg en nett, liten tjuekaliber jeg bruker de dagene jeg veit det blir mye bæring. Merker forskjellen i armene etter en lang dag. Men det var ikke den første hagla mi, og det skulle ikke vært den eneste.

 

Altay er tyrkisk, og de har ikke det beste ryktet. Jeg ville mye heller valgt en brukt beretta eller tilsvarende enn en ny tyrker, men den sier sikkert bang den også.

 

Når det gjelder hagle er det et poeng at den passer deg, og det er jo ikke så lett å si sånn som nybegynner.
Hvis du har penger ville jeg nok anbefale å dra til en kompetent våpenhandel og kjøpt en ny 686 eller noe i den ligaen og fått hjelp til å finne noe som passer. Hvis du ikke har penger ville jeg kjøpt en brukt baikal til en tusenlapp og jakta med den til den dagen det sto bedre til på bankkontoen. Da har du kanskje blitt litt bedre kjent med hva du trenger også, så du kan finne noe fint brukt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for god veiledning. Da blir det som dere sier, enten billig Baikal eller en nokså dyr Beretta. Rart det ikke finnes noe billig og bra slik som i rifleverdenen. Det høres ut som at man på rundt 20k og oppover for å slippe det elsk-hat-forholdet som dere beskriver om f.eks. Altay.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt pumpe, 870, og den ble tung og raklete. Har hatt 147E i flere år, men stokken passer dårlig. Jeg kjøpte meg Remington 1100 nå, og den blir med på alt heretter. Nesten ikke rekyl å snakke om, driftssikker, ikke altfor stygg (ihvertfall uendelig mye bedre enn ei O/U-hagle, men en rykende fersk hundebæsj på hodeputa er også mer estetisk tiltalende enn O/U) og den kosta meg den nette sum av 1000,- pluss søknad og frakt... Og om jeg teiper et liggeunderlag på kolben så gjør det ingenting. Blir nok neppe pumpehagle igjen, unntaket er hvis jeg får tak i en pen Trench Gun. Men halvauto er ikke til å kimse av altså. Beretta A300 virket meget tiltalende, og lett og fin. Vil nok bytte ut 1100-en med noe a la den når lommeboka tillater det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Nybegynn3r said:

Ok. Takk for god veiledning. Da blir det som dere sier, enten billig Baikal eller en nokså dyr Beretta. Rart det ikke finnes noe billig og bra slik som i rifleverdenen. Det høres ut som at man på rundt 20k og oppover for å slippe det elsk-hat-forholdet som dere beskriver om f.eks. Altay.

Bare som et innspill på noe som befinner seg mellom ytterpunktene, uten å mene om det er rett hagle for deg (det kan jeg for lite om 😄)
Når jeg kjøpte min første hagle i desember i fjor, landet jeg på en italiener: FAIR Basic. Utrolig kjedelig navn, men en lekker sak i mine øyne, som fikk mye gode skusmål fra butikk og den lokale NJFF-avdelingen. 

Edited by JegerK
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JegerK said:

Når jeg kjøpte min første hagle i desember i fjor, landet jeg på en italiener: FAIR Basic. Utrolig kjedelig navn, men en lekker sak i mine øyne, som fikk m

Tusen takk for tips!

Selges for 12490,- til min lokale forhandler. Ser veldig ut som Beretta 686 og leveres med ca. samme utstyret bare uten koffert. Definitivt verdt en sjekk. Tar den som passer best. Det er jo bare 7500,- opp til 686, som har blitt en bestselger, men jeg vil tro at man betaler mye bare for navnet.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Nybegynn3r said:

Det er jo bare 7500,- opp til 686, som har blitt en bestselger, men jeg vil tro at man betaler mye bare for navnet.

Njaa...ikke helt. - Du betalar for over 500 års erfaringer i å bygge våpen. Kvalitet i alle ledd.

Min egen 687 er fra -85, aldri opplevd feil på våpenet og den har gått adskillige tusen skudd på både jakt og bane. 

 

Trygt kjøp som anbefales!

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bobby said:

Njaa...ikke helt. - Du betalar for over 500 års erfaringer i å bygge våpen. Kvalitet i alle ledd.

Min egen 687 er fra -85, aldri opplevd feil på våpenet og den har gått adskillige tusen skudd på både jakt og bane. 

 

Trygt kjøp som anbefales!

Det å svi av 20k på en gang virker ganske mye, men i lengden håper jeg at det betaler seg. Blir jo rifle ikke lenge etter også. I sum blir det nok rundt 60k tilsammen for rifle, hagle og tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

Ja,.. svir litt med det samme, men det går over og tviler på at du noensinne vil angre. 

 

Går jo å spare en hel del ved ditt evt riflekjøp,..40k høres mye.- Masser av pent brukte ss Winchester, Remington, Sako etc der ute til "gi-bort" priser og spesielt da i kal .30-06 (verdens beste patron 😇

)

Vel, nå var jo egentlig dette en tråd om hagler .

Lykke til.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på summen du tenker å bruke på dette synes jeg en Beretta høres fint ut. Jeg tror ikke du kommer til å se deg tilbake og angre om noen år. Her inne nevnes ofte «buy once, cry once» og det er jeg helt enig i!

Får du en Beretta tilpasset deg har du hagle ut livet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/30/2021 at 4:16 PM, bobby said:

Går jo å spare en hel del ved ditt evt riflekjøp,..40k høres mye.

Hagle, choker, koffert, reim, pusseutstyr, treolje, ammo for en sesong: 23k.

 

Rifle, gjenging, lyddemper, montasje, kikkertsikte, reim, koffert, pusseutstyr, skytestokk, ammo for en sesong: 37k.

 

Prisene har jo nesten doblet seg de siste ti årene.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se. I mitt våpenskap står følgende, alt kjøpt de siste åra. Beretta s55 i kaliber 20, 1500,-.

Merkel noe i kaliber 12, 3000,-.

Sako finnbear i 30-06, 3000,-.

Leupold vari-x iii 2500,-.

 

Så det er mulig å gjøre dette på budsjett også. Irriterende at jeg ikke husker modellen på merkelen, men den er den fineste av dem alle. Fantastisk følelse på den. Fryktelig irriterende at jeg kjøpte den til kona. :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg pløyde mange finn-annonser før jeg fant den. 3500 er en fin pris. Mye bra tysk kvalitet på finn. Ofte billig. Men du får ikke utskiftbare choker, da. Selv har jeg aldri savna det, men så har jeg aldri hatt det heller. Men med brukt må du ha litt kunnskap, med ny kvalitet veit du hva du får. Det er jo verdt noen penger det også. Du kan ta en titt på shotguns.se, der ligger det en del nyttig info for bruktkjøp.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, erikraude said:

Jeg pløyde mange finn-annonser før jeg fant den. 3500 er en fin pris. Mye bra tysk kvalitet på finn. Ofte billig. Men du får ikke utskiftbare choker, da. Selv har jeg aldri savna det..

Helt enig, og en trenger ikke blåse 15-20 store for å kjøpe sin første hagle. En kan få utrolig mye bra brukte børser til en rimelig penge. Du finner ofte både Merkel, Sauer, Simson, Beretta- en og annen Browning for 3-6000- det selges enkelte ganger kvalitetsvåpen til latterlige lave priser. Kjøper du 12/70 er dagens 70mm standard stålpatroner beregnet for alle typer faste choker, selv om noe åpne choker er å foretrekke i de aller fleste tilfellene- uansett type ammunisjon. Det småviltet som en ikke greier å felle med en 12/70 finnes ikke i Norge. (Å åpne opp choker koster ca kr 750/løp) Her har du kvalitet som varer til en rimelig pris:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177390260

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210574435

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215158306

Edited by asterix
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Synd bare at begge de "pent brukte" Beretta har vært utsatt for "snikkerier" (personlig tilpassing?) på kolber.

 

En slik Simson 85 har jeg selv stående i våpenskapet. - Den har i stort levt sitt liv som reservevåpen og er som ny,..grei nok forsåvidt, men langt ifra Beretta-kvalitet, ikke heller som Merkel...

Link to comment
Share on other sites

Simson 85 var vel "økonommodellen"- jeg har ikke hatt den selv. Jeg har hatt en Simson mod 100Ej, det var et meget bra våpen. Aldri en feil. Vil tro mekanismen er den samme på `85en også, med bla dobbeltvirkende sikring. Men for 3K vil jeg tro det er et bra kjøp om den er som beskrevet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på lommeboka di. Ammo i andre materialer er dyrere, hvis man tar med at bly er fy. Men jeg ville spurt pent om å få den, brukt pengene som ble til overs på ammo og begynt. Og hvem vet, kanskje stål går fint i den. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Nybegynn3r said:

Den tåler ikke stålhagl? Er det et minus?

Den tåler stålhagl, ingen problemer. Så lenge du putter en standard stålpatron i kal 12/70, og ikke en 12/76. Det samme gjelder forøvrig blypatroner også. Les hva som står på ammunisjonseska før bruk.

Les forøvrig denne tråden, her står det meste forklart i startinlegget: 

 

 

Edited by asterix
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Da ville jeg spurt @Augustus pent om han er villig til å donere bort den til deg.

Augustus holder til i Oslo.

 

Men denne Berettaen selges i Meråker, noe som er mye nærmere meg.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=217394277

 

Må også få tatt jegerprøven og søke om våpentillatelse som kan ta noe tid pga Corona, så noe stress er det ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/2/2021 at 8:20 PM, erikraude said:

Skal vi se. I mitt våpenskap står følgende, alt kjøpt de siste åra. Beretta s55 i kaliber 20, 1500,-.

Merkel noe i kaliber 12, 3000,-.

Sako finnbear i 30-06, 3000,-.

Leupold vari-x iii 2500,-.

 

Så det er mulig å gjøre dette på budsjett også. Irriterende at jeg ikke husker modellen på merkelen, men den er den fineste av dem alle. Fantastisk følelse på den. Fryktelig irriterende at jeg kjøpte den til kona. :D

 

Jeg driver litt sånn finnsport jeg også.

 

Sako Safari AIV 338wm, 8000,-.

Zeiss Diavari V 3-9x42, 2500,-.

Browning B25 jaktmodell 12/70, 6500,-.

 

Rifla og kikkerten er 9,5/10

Hagla er 8,5/10.

Nypris på pakka, selv om det ikke er realistisk, er 250k+...

(men det gir litt godfølelse..)

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kom over denne: https://www.bmwear.no/produkt/bruktborsen/brukte-hagler/beretta-ultra-light-1276 

Synd at jeg ikke har jegerprøven og våpentillatelsen i orden enda. Tror at jeg bare må slutte å titte inntil jeg har mulighet til å kjøpe, fordi denne ultra lighten så smekker ut med bare sine 2,8kg, og det svir når jeg tenker på at jeg ikke har lov til å kjøpe den. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Nybegynn3r said:

Kom over denne: https://www.bmwear.no/produkt/bruktborsen/brukte-hagler/beretta-ultra-light-1276 

Synd at jeg ikke har jegerprøven og våpentillatelsen i orden enda. Tror at jeg bare må slutte å titte inntil jeg har mulighet til å kjøpe, fordi denne ultra lighten så smekker ut med bare sine 2,8kg, og det svir når jeg tenker på at jeg ikke har lov til å kjøpe den. 

En lettvekts hagle i cal 12 ville jeg spurt om å få med på bane og teste. 

Er ikke alle som setter pris på den noe rappere rekylen i en lett hagle.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Eddy1212 said:

En lettvekts hagle i cal 12 ville jeg spurt om å få med på bane og teste. 

Er ikke alle som setter pris på den noe rappere rekylen i en lett hagle.

Jepp. Men det er prisen å betale for 500g lettere hagle. Blir mest jakt, lange etapper uten hund, og kun nødvendig trening på bane, så det skal nok gå fint.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nybegynn3r said:

Jepp. Men det er prisen å betale for 500g lettere hagle. Blir mest jakt, lange etapper uten hund, og kun nødvendig trening på bane, så det skal nok gå fint.

 

Nødvendig trening på bane er i mitt hode ganske mye hvis du ikke har skutt hagle fra før....

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Nybegynn3r said:

Rundt 300 skudd fikk jeg høre fra en bekjent.

Jeg var konkurranseskytter med hagle for 30 år siden (3-5.000 skudd i året i 10 år) og skyter vel 15.000 skudd med pistol og 1.000 med rifle i året nå. 

Hagleskyting har blitt nedprioritert i mange år men jeg mener jeg trenger minst 300 skudd på bane hvert år for å holde nivået på et nivå som jeg synes er forsvarlig i forhold til å skyte på levende dyr i skogen.

Er også godkjent hagleinstruktør og mener at 300 skudd er langt ifra det som skal til. Du ville ikke fått være med meg i skogen med ladet våpen med det grunnlaget.

Edited by Eddy1212
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

En regel sier at ei hagle skal veie etthundre (100×) ganger vekten av hagl i patronen som skal skytes.

Med dagens maks tillatte 24 gram skulle den Berettaen med sine 2,8 kg fungere helt fint for nødvendig trening på bane. - I annonsen står at denne er i Kal 12/76, men alle de Beretta Ultralight jeg har sett har vært i 12/70, noe jeg mener er fornuftig i en såpass lett hagle.

 

300 skudd på bane pr år noe et lite fåtall gjør. Mange kommer en kveld eller to straks før jakta starter, skyter en serie eller tre, men flertallet uteblir nok å vise seg ...desverre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...