Jump to content

Begynne med banekyting, dfs


Tomhylse

Recommended Posts

Hei, har lyst til å prøve meg på baneskyting, dfs. Har en mauser fra 1941 som er lite brukt, arvestykke. Kjenner historien 40-50 år tilbake. Den er ombygd til det som ligner en elgbane børse. Laminat stokk, om smidd hevarm, kikkertsikte osv. Brukt litt på rådyrjakt. Den blir bare stående i skapet, derfor tenkte jeg om det kan være noen vits i å bygge den om igjen til banemauser? En mulighet kan være å kjøpe en billig banemauser på finn og strippe den for skjefte, og siktemidler, avtrekk mm. Dette må jeg ha en børsemaker til å gjøre, og betale hva det koster. Eller bare glemme hele greia og kjøpe en brukt Sauer i stedet. Ny sauer blir litt i overkant, for en nybegynner synes jeg. Hva er best?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tomhylse said:

Takk for greit svar! Det blir nok best å kjøpe et brukt banegevær da. 

Gjør det :D Det blir alt for dyrt å bygge denne om til en våpen du kan skyte DFS med. Men denne vil fungere utmerket i kikkertklassen i DFS og til jaktfelt :) Brukte banemausere får du for 1000 til 2500kr på finn og hos div forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

For det første: Prisene på brukte STR 200 ligger så høyt at det ikke er bryet verd å se etter brukte (alle pipene har gått "ca. 200 skudd"?!? Legg til prisen for ei ny pipe, 4-5.000,-, til bruktprisen, så ser du at det ikke er særlig mye å spare)

 

Våpnet ditt er jo fint til å skyte med i "Kikkertklassen" på DFS-skyting.

 

4 minutes ago, Rugerdud said:

Brukte banemausere får du for 1000 til 2500kr på finn  - 

 

Etter en obligatorisk prute-runde ender du nok nærmest det førstnevnte tallet, hvis ikke våpnet har "moderne" (Sauer-likt) skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Så hyggelig at du vil prøve baneskyting!

 

Det kjedelige med å kjøpe brukt banemauser er at løpet ofte ha gått mye mer enn 2000 skudd, og å skifte det koster 5-6-7000 kroner. Så verditap er max 1500 kroner, men det kan komme fort. 

 

Til sammenligning koster en Sauer mer, men verditapet er ca prisen for en ny pipe. De brukte Sauerne som selges har gjerne gått 2000 skudd, ja - så du vet aldri om løpet holder 3000 til eller må skiftes NÅ. 

 

De aller fleste lag har lagsvåpen (dvs Sauer) til utlån, kanskje du kan prøve med det først? Så ser du om du liker det, og så kan du eventuelt kjøpe banevåpen når du har prøvd litt? 

 

Link to comment
Share on other sites

Flere gode forslag her. Ser nok i hvilken retning det bærer:-) Har vel erfart fra andre hobbyer at en blir ikke fornøyd før en har skikkelig utstyr Derfor er det  kanskje like greit å kjøpe dyrt med en gang, i stedet for å bruke penger på å reparere noe gammelt. Vil fortsatt sitte igjen med ei gammal børse. Leasing/avbetaling hørtes bra ut, hvis det fortsatt eksisterer. Undersøker det i morgen. Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

I laget jeg er med i har vi sauer 200 str i både 22lr og 6,5 som skyttere kan få låne en tid for å prøve seg på baneskyting. Ellers er det vel en grunn til at nesten ingen lengre skyter med mauser og krag. Selv startet jeg med krag så ble det mauser og nå har jeg flere sauer 200 str og kunne ikke tenke meg å bruke verker krag eller mauser mer til baneskyting. Løp er forbruksvare og en ivrig skytter bruker gjerne et løp i året. Da er det greit med et våpen en selv enkelt kan skifte løpet i og hvor prisen på nytt løp ikke er hinsides. Ser det ligger brukt sauer 200 str på finn for 12k løpet i den holder sikkert et par år for en nybegynner. En skal tros alt opp på et vist nivå før løpet blir det som avgjør resultatet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ville bare starta med det du har, og skutt kikkertklassen. Når du skyter godt nok til å rykke opp i klasse 2 kan du skaffe deg et diopter til mauseren din, ser ut som resten er innafor gitt at løpet er over 67cm og uten gjenger. Hadde brukt mauseren til løpet er utskutt, så anskaffet en sauer. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Sauer. Kjøper du brukt, kjøp ny pipe. Fordelen med bruktkjøp er at gjerne er med noen ekstra magasiner, hullkorn osv. 

 

Har vært gjennom dette, banekrag-m67-sauer. Noe annet enn Sauer er som å satse på treski om du skal begynne med langrenn...

 

Og når du går lei er tapet på en Sauer minimalt, en mauser eller krag sliter du med å få gitt bort.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

I laget jeg er med i har vi sauer 200 str i både 22lr og 6,5 som skyttere kan få låne en tid for å prøve seg på baneskyting. Ellers er det vel en grunn til at nesten ingen lengre skyter med mauser og krag. Selv startet jeg med krag så ble det mauser og nå har jeg flere sauer 200 str og kunne ikke tenke meg å bruke verker krag eller mauser mer til baneskyting. Løp er forbruksvare og en ivrig skytter bruker gjerne et løp i året. Da er det greit med et våpen en selv enkelt kan skifte løpet i og hvor prisen på nytt løp ikke er hinsides. Ser det ligger brukt sauer 200 str på finn for 12k løpet i den holder sikkert et par år for en nybegynner. En skal tros alt opp på et vist nivå før løpet blir det som avgjør resultatet.

 


Tja med de prisene bytter en vel bare hele børsa og legger den gamle ut på FINN når man ikke får mere ut av den....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, da har jeg kjøpt meg børse, M67 med laminat stokk, maken til den jeg har fra før. Vært på banen noen ganger, fått litt opplæring, og vært med på konkurranse. Det gikk bra. Så er det en ting jeg lurer på, når det gjelder Busk diopteret. Hvor mange knepp skrur man pr ring på blinken? Flytter treffpunktet seg like mye både på side og høydeskruen? Har googlet litt men ikke funnet noe godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Disse diopterne kan ha forskjellige knepp men standardknepp er 1cm pr knepp på 100m. Går ut fra du skyter på 200m og der vil det bli 2cm pr knepp. Skiva er 1m i diameter og delt i 10 så det er 5cm mellom vær verdi. På 200m skiva blid det da 2.5 knep mellom vær verdi. Det kan være det er såkalte finknepp på siktet og da blir det gjerne dobbelt så mange knepp mellom vær verdi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...