Jump to content

Ståltype i AG3 bajonett?


Baldur

Recommended Posts

Hei, har noen gamle AG bajonetter liggende som jeg tenkte jeg skulle fikse opp litt. Da jeg fjernet håndtaket og begynte å pusse på stålet med sandpapir oppdaget jeg (til min overraskelse) at stålet var ekstremt mykt i begge bajonettene.

Lurte på om noen her inne har peiling på hvilken type stål som er brukt i disse bajonettene? De er av den gamle typen, men ikke den med US merking. Var ikke noe merker på dem heller så regner ikke med de er en av de som er bygget om. Er ganske sikker på at de jeg har er norskproduserte Type 1 fra Vinghøg Mekaniske Verksted. Så hadde vært interessant om noen hadde info om disse.

 

Noen som vet om det også er mulig å herde dette stålet og hvilke temp man bør bruke i så fall?

 

takk så mye

 

97_1362335022.jpg

Edited by Baldur
Link to comment
Share on other sites

var ingen merker etter skrustikke på de jeg har. har ikke funnet noe merker på bladet i det heletatt. Tenker at disse er norskprodusert, men skulle gjerne visst hvilket stål som er brukt i dem

 

bilde av den faktiske bajonetten jeg har slipt ned -->

Skjermbilde 2021-04-26 kl. 13.57.27.png

Edited by Baldur
Link to comment
Share on other sites

Som @høggern sa i den 5. posten i den tråden jeg linket til:

 

Vær klar over at "AG bajonett" og "AG bajonett" ikke nødvendigvis er det samme ;)

 

Altså: det er flere produksjonsserier av disse. Noen er lagd med blad fra gamle US carabin bajonetter (M4) og Kampkniver (M3). Mens noen har sikkert nyproduserte blader også. I tillegg har du tyske G3 bajonetter i systemet.

Hvordan stålet er på de forskjellige kan sikkert variere. Jeg har hatt bajonett med både bløtt og hardt blad.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, og er ganske sikker på at de jeg har er norskproduserte fra Vinghøg Mekaniske Verksted, siden de ikke later til å være bygget om og at linjene på bladet på denne typen stemmer overens med de jeg har, men ikke med de andre typene.

 

så er interessert i om noen sitter på info om den spesifikke typen.

 

Skulle gjerne spurt noen på Vinghøg, men det finnes ikke lenger

Link to comment
Share on other sites

Du har forøvrig rett i at den du har bilde av er av nyere produksjon.

Det ser du på bladryggen og strukturene i bladet.

Har hørt rykter om at disse klingene er produsert av Brusletto, men har ingen dokumentasjon på dette.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...