Jump to content

Norma R1 til subconic


The Kid

Recommended Posts

Jeg lurer fælt på hvorfor det nevnes i samtlige subtråder jeg har sett at det kruttet som blir mest brukt er VV sitt pistolkrutt. Har sett alt fra N-110 til N-310

 

 

Det som er det største problemet v/subladninger er jo som regel for stort hylsevolum.

I følge QL så fyller norma R1 kruttet mere en VV pistolkrutt og trykket øker også til et mere akseptabelt nivå ang. ¨lokking¨ av hylse hals så en slipper soting i kammeret.

 

Så hvorfor bruker ikke sub entusiaster Norma R1 krutt?

Er VV sine pistolkrutt på noen vis mere egna?

Er dette jeg påstår her veldig feil?

 

Må oxå bare tilfør det at i min 308 win, så ble smellet redusert betraktelig etter at jeg byttet til Norma R1 krutt.. jeg byttet fra N-340.. Og beholt samme hastigheten i kronografen men ikke i QL..

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke pistolkrutt eller riflekrutt til subsonisk ladning avhenger av kulevekt, kaliber og hylsevolum. Hva slags krutt du til slutt ender opp med er ikke nødvendigvis det andre sier er best, men hva som faktisk fungerer i ladningen du har tenkt å bruke. Når jeg lader 300 Whisper subsonisk, er N-330 helt opp mot grensen trykkmessig med de tyngste, mantlede kulene (220grs og oppover) i mitt våpen, ganske enkelt fordi arbeidstrykket blir for stort, så da må jeg over på N-110. Skal prøve N-105 også - tror det vil være bra til de aller tyngste kulene i subsoniske hastigheter. Det finnes med andre ord ingen fasitsvar på dette - kruttypen må passe innenfor trykkområdet til ladningene dine, det være seg pistol- eller riflekrutt.

 

Det suverent beste kruttet for subsoniske ladninger jeg har testet (generelt), er N-330. I tilfeller der dette får for lavt arbeidstrykk (blant annet grunnet stort hylsevolum) bruker jeg N-310. Jeg har aldri hatt behov for R1.

 

Det er ihvertfall ingen grunn til å basere seg på ukurant krutt når det finnes utmerkede andre.

Link to comment
Share on other sites

Nei, mulig det.. har ikke testa annet en N-340 og R1. Og da var det veldig stor forskjell på smellet. selv om jeg hadde samme hastighet.(målt)

 

Tror du at det kommer av at kruttet brenner raskere opp, at det er derfor det lager mindre lyd..?

Ser og at du har nevnt i en tidligere tråd på sluttstykket, at N-330 var spesielt utviklet for stille ladninger. men den er jo litt tregere igjen, så da får en jo ikke samme trykkbølgen, og da risekerer man at halsen ikke lokker seg helt ut..og da kan det sote i kammeret.. og det liker jeg oxå dårlig.

 

Så det er mulig at løsningen blir N-310, men jeg må teste ut litt da..

Link to comment
Share on other sites

men hvilket krutt ville du ha anbefalt i en 308win og en 3006 da?? med kuler fra 180 til 220grain??

(jeg bruker mantlede kuler)

Ville du da ha brukt N-330 i 308win

og N-310 i 3006?

 

Jeg vist ikke at R1 var slutta og produsere, og jeg viste heller ikke at det var et ukurant krutt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell i smellet kommer av forskjellige munningstrykk. Raskere krutt vil naturlig generere lavere munningstrykk enn tregere krutt ettersom fyllingen er mindre og trykkarakteristikken (eller kurven om du vil) stiger raskere til pMax, og avtar raskere deretter. Vi forutsetter naturligvis samme våpen/løpslengde.

 

Hele poenget med dette er å få til riktig arbeidstrykk - det er akkurat her valg av krutt kommer inn i bildet, og er så veldig variabelt. Flere faktorer spiller inn; kulevekt, kulelengde, kulas berørte flate mot løpsvegg og -bommer, hylsevolum, settedybde, friflukt og sikkert et par ting til jeg i farten glemmer. Derfor spiller det ingen rolle om du tror N-330 gir deg for lavt trykk og dermed soter og ikke gir skikkelig hylseklebing mot kammerveggen - du må nemlig prøve for i det hele tatt å ha begreper om det stemmer. Jeg har, som sagt, opplevd å få tegn på overtrykk med N-330 - og da er det ihvertfall ikke for tregt. Og da kan jeg garantere deg at R1 eller N-310 ikke er veien å gå - selv om du har hørt enkelte hevde at Det Er Best Til Subsoniske Ladninger™.

 

Det beste kruttet til subsoniske ladninger er det som gir riktig trykk, jevne hastigheter og god presisjon i ditt våpen, med akkurat den hylsa og den kula.

 

Edit: Har gode erfaringer med N-310 (og noe N-320) i 308Win og 30-06 med kulevekter rundt 180grs. Du skal ha sprekere enn standard stigning (1:10 og 1:12) for å stabilisere særlig tyngre kuler i disse patronene. det er ikke sikkert 180grs går heller. Skal teste N-330 skikkelig i en av disse patronene når anledningen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv prøvd:

 

180 grains kule partizan sp

federal 215 hette

remington hylse (denne har noe mindre volum en QL hylsa)

8,5 grain Norma R-1 krutt.

Totallengden på dette er 66,4 (veldig korte)

Disse var veldig stille og skyte med..

 

Løpet er 45 cm og det er en Brno 308 win.. med hausken demper.

Link to comment
Share on other sites

men hvis jeg lader er subpatron, som virker fint i min brno. vil den da være FARLIG og skyte i ei ann 308 rifle??

 

Siden dette med sub ladedataer er så "hemlige" eller "farlige"

 

Jeg spør mye, for dette med sub har intresert meg siden jeg var en liten guttunge..

og spesielt i 30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ei støpt 150grs og ei mantla 180grs med passe lang bæreflate; Hornady SP. Snekrer en slagplan, så drasser vi med oss kruttvekt, ferdigpraima hylser, krutt, kuler, håndpresse, trykkmåler, PC, kamera, skrivesaker og kaffe på banen. Har du hylser som er skutt et par ganger i børsa? Vi tar med trykkringsmåling også selvfølgelig, slik at flest mulig kan dra nytte av prosedyren i ettertid - skal bli artig å se sammenhengen mellom målt og estimert trykk.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tankeeksperiment, sider dere snakker om oppborrede tennhull og subsoniske ladninger...

Hvor stor er sjansen for at "halve" kruttladningen havner inne i tennhetta?

 

I BR miljøet rundt omkring i verden blir det diskutert en rekke teorier innen ekstrem presisjon.

Det har blitt diskutert blant annet "problem" med kruttkorn som finner veien ned i tennhullet og legger seg i tennhetta som en ekstra "gnist", ..og dermed skaper ujevn forbrenning med hastighetsvariasjoner som resultat. Enkelte går så levende inn for denne teorien at de setter alltid hylsene med hetta opp i hylsebrettet (med spesialdesignede hylsebrett må vite) for å ikke "skumpe" et nytt kruttkorn ned i tennhullet.

 

Jeg personlig vier ikke dette en tanke siden ladningene i 6PPC som så ofte brukes er komprimerte. Og jeg satser på at eventuelle kruttkorn som finner veien ned i tennhullet under kruttpåfylling er av likt antall i hver patron.

 

Men.. Når det gjelder store romslige riflepatroner med store tennhull og digre tennhetter, så vil jeg mene denne teorien har mye for seg..

Spesielt når det lades med små mengder finkornet pistolkrutt som ligger og slenger nedi hylsa.

 

Kanskje en liten bit dacron er "redningen"?

Link to comment
Share on other sites

jeg for min del tror ikke så veldig på å åpne tennhullet, men kan ikke erindre å ha gjort det her og nå. Dacron har jeg forkastet for lenge siden; hensikten med subsniske ladninger for min del er å bruk det med lyddemper, og jeg vil svært gjerne unngå å måtte avulle demperen for hvert tiende skudd eller så. Det kan selvfølgelig hende at tennhullsteorien stemmer, men man kan likevel oppnå forbausende god presisjon ved å ignorere den også (det har nemlig jeg gjort - mer eller mindre uvitende i sin tid ;-) ) Det jeg derimot tror litt på, er å avgrade/jevne tennhullet - det gjør jeg bestandig i riflepatroner.

 

Vi får se - har hatt en prat med Fulmen om dette, og allerede nå har prosjektet blitt voksent med alt vi skal dokumentere og avmystifisere. Ved å legge til kun ett testparameter med så mange allerede i bunnen, kan arbeidsmengden fort dobles, vet du...

Link to comment
Share on other sites

Litt krutt i hettelomma bekymrer meg ikke stort, det som de strides om innen BR-miljøet har ingen gyldighet i vanlige våpen. Jeg kunne tenkt meg å teste én ladning med oppborrede tennhull for å se om det gir noen lett merkbar forskjell i trykk, hastighet eller presisjon. Jeg forventer det egentlig ikke, men det er jo greit å eliminere ting på litt bedre grunnlag enn synsing.

 

Kjøpte forresten en Lee-tang for 160grs RN, da har vi litt å leke med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa oppborede tenkanaler jeg ladet sub med N-340 krutt.. og disse ladningene ble mere ujevne på hastigheten...(308 win sub)

Bør en bruke magnumhetter til subladninger? (generelt)

 

Jeg har veid alle 30-06 hylsene mine, her skiller det jo selvfølgelig mye selv innen samme produsent også.

Hvor stort avik kan jeg godta? jeg samlet alle hylsene som viste 177,0 - 177,9 grain på den elektroniske vekta mi, er foresten dette aviket for stort, til og begynne og prøve meg på subladninger?

Link to comment
Share on other sites

.. Det jeg derimot tror litt på, er å avgrade/jevne tennhullet - det gjør jeg bestandig i riflepatroner.

Ved siden av å sørge for runde jevne tennhull bør du også skaffe hettelommebrosj. Til 6,5/300'n din er dette en del av hylsepreppingen, vettu Morten. :wink:

Jevne fine tennhull og hettelommer er noe som faktisk har dokumentert positiv virkning.

Litt krutt i hettelomma bekymrer meg ikke stort, det som de strides om innen BR-miljøet har ingen gyldighet i vanlige våpen. Jeg kunne tenkt meg å teste én ladning med oppborrede tennhull for å se om det gir noen lett merkbar forskjell i trykk, hastighet eller presisjon. Jeg forventer det egentlig ikke, men det er jo greit å eliminere ting på litt bedre grunnlag enn synsing.

Bra! :D Når det dreier seg om sub-ladninger kan dette gi utslag i trykk og hastighets variasjoner. The Kid mener det også, så nå gjenstår det å se om dere får samme resultat.

er det ikke et BR-triks å ta frem hullemaskin og en pakke sigarettpapir, og lage små papiskiver man kan legge i hettelommen for å holde kruttet ute?

Joda.. Ikke til "vanlig" BR-skyting på korte hold opp til 500meter, men når gutta over dammen skyter på 1000yards eller mer, så mener noen at dette gir de bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig teorien bak dette med å borre opp tennhull da? Bedre tenning? Jeg kan ikke skjønne at N310 skulle trenge mer tenning enn en rifleprimer kan levere. Kanskje det har noe for seg med mer saktebrennende krutt, men selv da tviler jeg litt. Tennsatsen bør sende ut en gitt mengde gass ved en gitt temperatur uansett størrelse på hullet.

Link to comment
Share on other sites

ja det er vel bedre tenning som er meningen ja.. eller kansje stikkflammen inn i hylsa skal bli større sånn at store hylser med lite krutt skal tenne bedre/raskere, jeg har forstått at det er det som er meningen..

 

Det med og borre opp tenkanalen er til subladninger, har hørt det er farlig og skyte en vanlig ladet patron med oppborret tennkanal.. (men dette har jeg da ikke testa ut)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå har undertegnede og Dr. Vinje nettopp vært en tur på banen, godt utstyrt med alt for mye utstyr. Dessverre sviktet elektronikken oss ganske grundig, så vi trenger en ny tur for å underbygge prosjektet med reelle trykkdata. Men vi hadde heldigvis med et mikrometer så vi kunne teste ut en del ladninger uten å famle i blinde. Skal ikke si for mye om resultatet enda bortsett fra at mauseren er like hel og at vi er svært fornøyd med resultatene. I mellomtiden får dere nøye dere med et bilde fra standplass.

 

Forskning.jpg

 

Gled eder.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig teorien bak dette med å borre opp tennhull da? Bedre tenning? Jeg kan ikke skjønne at N310 skulle trenge mer tenning enn en rifleprimer kan levere. Kanskje det har noe for seg med mer saktebrennende krutt, men selv da tviler jeg litt. Tennsatsen bør sende ut en gitt mengde gass ved en gitt temperatur uansett størrelse på hullet.

Jeg fikk tennhetter som vill komme ut av hette lomma. Så fikk jeg tips om å broshe opp tennhette kanalen, og da forsvant problemet. Dette var 6mm br og norma hylser. samt vit N-110 krutt. Brukte CCI samll magnum primer. Synes jeg husker at fenomenet kaltes Trust back. Er på kjempetynn is her

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et kjent fenomen. Primeren vil alltid rygge litt ut i skuddøyeblikket, og på svake ladninger er det ikke alltid nok kraft til å presse hylsa tilbake så hetta settes inn igjen. på en revolver er dette svært plagsomt, men i en rifle ser jeg ikke problemet. Merket forøvrig ingenting til dette i dag, hettene stakk max 0,1mm ut og skapte ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...