Jump to content

lapua 144 grain, 6,5x55


Tom-H

Recommended Posts

  • 4 months later...

N140 (40/41 grs) går veldig bra til Lapua FMJ 100 grs, ei relativt kort og butt kule. Men når det kommer til tyngre kuler med høy BC og lang bæreflate ville så raskt krutt ikke vært mitt førstevalg. Jeg foretrekker generelt krutt som gir god hylsefylling, men ikke så tregt at jeg må komprimere for å få plass til kula.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De ä väl bara å testa??? Börja med 36 grain och arbeta upp.? En normal 30.30 laddning med 9.7 gram kula Ligger runt 36 grain.Vad vi erfarit är att pipan blir mindre varm med N 140 i 6.5. IMR 4895 finns i 6.5 portugise som är också ett mediumbrinnande krut nära N140.

Om ni vill handladda patroner så är N140 ett av dom bästa kruten som tillverkats för gevärspatroner.

Läs inte så mycket tabeller utan lär handladdning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hans.nordlund said:

Läs inte så mycket tabeller utan lär handladdning.

Jeg mener kruttprodusentenes tabeller er kanskje den viktigste kunnskapskilden for alle som vil lære hjemmelading. N140 finnes ikke blant anbefalte krutt til 144 grs kule i Vihtavuoris ladetabeller. Krutt med brennhastighet tilsvarende N140 anbefales heller ikke i Normas ladetabeller for 6,5x55. @hans.nordlund, jeg sier ikke at dette kruttet ikke kan benyttes, jeg sier bare at det finnes krutt som er mye bedre egnet. Min påstand er at alle som vil lære hjemmelading bør forholde seg til kruttprodusentenes anbefalinger, og av hensyn til egen (og andres) sikkerhet velge krutt som gir god hylsefylling for å eliminere risikoen for farlige overladninger. Jeg mener ditt råd om ikke å lese så mye tabeller er et dårlig råd.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...