Jump to content

"here we go again". jakt+kaliber+hold+++++++


epictkle

Recommended Posts

Våpensøknader tar jo en evighet i disse tider, så da er det jo bare få ut fingern..

Det finnes x antall tåder om "whatt caliber for long range hunting" på dette forumet, men når man ikke har praktisk erfaring så får man vel bare spørre da.

Ny rifle skal som sagt i hus, og etter å ha brent 2 løp i 200 str på å trene på lengre hold så har jeg bestemt meg for att den nye jakrifla ikke skal bli min begrensning. Nå mener ikke jeg att jeg er klar for å drive noe skyting på levende ting på druge hold- traff da papptallerkenen på 1000m first try i dag, men. Ting som ikke lever er det jo ikke så farlig om jeg bommer på, men dyr blir noe anna. Jeg blir fremdeles å fortsett med 200 str¨n på trening, men stiller meg litt rådvill når vi nå snakker nytt våpen som er kapabel til å felle dyr på lengre hold en 6,5*55. Før ms.Karren kommer å skriker ut att 6,5 fint tar en elg på 500 m så kan jeg si det sånn att jeg ville gjerne hatt noe anna enn 22lr om jeg skulle skyte rev på 200 m, selv om den sikkert bukker under. 

 

Uten mer om og menn.. 30-06 virker nesten utdød når vi snakker lengre hold både jaktsammenheng og LH. 300 win mag og 300 prc ser ut til å ha kommet for å bli, men jeg spør dere... Hvor lange hold snakker vi før 30-06 blir en ulempe kontra de to andre når det kommer virkning på dyr og det å kjøpe seg sikkerhet. Ingen liker ordet "kjøpe sikkerhet" men jeg tenker nå att ikke må gjøre ting vanskeligere heller. #Hvorfor bruker jeg ikke 338 lm til skytinga på 1000 meteren kontra 6,5 som garantert gjør ting vanskeligere--> lommebok--->rekyl--->kjærringa xD 

 

 Skulle sikkert ha formulert meg annerledes, men la meg oppsummere:

- Når lønner det seg å ha magnum kontra 30-06 når vi snakker jakt på rein og elg.  Blåser 30-06 omtrent bort når det er 2-3ms vind? kontra de andre osv. Skulle sikkert hatt svaret selv og ikke spurt her, men når man kun har erfaring med 6,5 på lengre hold så prøver man å ta en snarvei. 

 

Før ms.Karren kommer med etikk osv så kan jeg berolige med att det må da være lov å spørre. 

Link to comment
Share on other sites

Dette må jo være utdebattert - men som du sier - here goes...

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92814062

 

Hvem søren er Ms.Karren?

 

Og alt blåser bort når det er 2-3m/s vind... på 1000m har ca alt unntatt 338LM rundtomkring 1.5m avdrift i 3m/s, og LM er vel rundt 1 kanskje. 30-06 blåser stort sett mer bort enn 6.5x55. 
Det er lite som slår 6.5mm og gode kuler. 338 gjør det, men ikke mer enn det heller. Lenger vekk, så begynner 6.5 å slite - med å treffe. Energi sliter den jo med fra før. 338 - energi, gjesp... Det er heller ikke noe dyrere å skyte med en 338LM enn en 300PRC - du kommer til å bruke dyre kuler uansett - og 300 eter løp minst dobbelt så fort

 

Jeg skal være den siste til å mase om etikk - men hvor ofte prøver du på den papptallerkenen? Og hvor ofte treffer du? En realitetsorientering kan være på sin plass? Jeg spør her - fordi jeg er nysgjerring - klarer du "prøva" om den stod på 1000m? Selv har jeg prøvd en hel del ganger - det går av og til, av og til ikke.

 

10 skudd på 1000m, 30cm sirkel (grå)

IMG_5971.PNG.1769048cf62e1d7eaac29dff7d08536c.PNG

 

30 skudd, 1000m, 40cm firkant, 

169990002_10158914748324342_3628973109244549057_n.jpg.adfd99060b46fe22ac0f14d73b8c9946.jpg

 

 

Dette er jo med 6.5x55, og i min bok er det ikke godt nok til jaktskudd.
Rifla i annonsen over kjøpte jeg da jeg hadde et annet jaktterreng, og det kunne dukke opp hjort på andre sida av en dal. Det gjorde det ikke, så den ble solgt. Idag er det neppe skuddhold mye over 5-600m i terrenget "mitt", og 6.5x55 holder på rådyr.

Men med en gang man nevner elg, og med en gang man nevner unevnelige hold - jeg hadde ikke vurdert noe under 338LM. 300PRC, OK, javel, men 30-06 - for noe tull. ;)

 

K

 

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M67 said:

Dette må jo være utdebattert - men som du sier - here goes...

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92814062

 

Hvem søren er Ms.Karren?

 

Og alt blåser bort når det er 2-3m/s vind... på 1000m har ca alt unntatt 338LM rundtomkring 1.5m avdrift i 3m/s, og LM er vel rundt 1 kanskje. 30-06 blåser stort sett mer bort enn 6.5x55. 
Det er lite som slår 6.5mm og gode kuler. 338 gjør det, men ikke mer enn det heller. Lenger vekk, så begynner 6.5 å slite - med å treffe. Energi sliter den jo med fra før. 338 - energi, gjesp... Det er heller ikke noe dyrere å skyte med en 338LM enn en 300PRC - du kommer til å bruke dyre kuler uansett - og 300 eter løp minst dobbelt så fort

 

Jeg skal være den siste til å mase om etikk - men hvor ofte prøver du på den papptallerkenen? Og hvor ofte treffer du? En realitetsorientering kan være på sin plass? Jeg spør her - fordi jeg er nysgjerring - klarer du "prøva" om den stod på 1000m? Selv har jeg prøvd en hel del ganger - det går av og til, av og til ikke.

 

10 skudd på 1000m, 30cm sirkel (grå)

IMG_5971.PNG.1769048cf62e1d7eaac29dff7d08536c.PNG

 

30 skudd, 1000m, 40cm firkant, 

169990002_10158914748324342_3628973109244549057_n.jpg.adfd99060b46fe22ac0f14d73b8c9946.jpg

 

 

Dette er jo med 6.5x55, og i min bok er det ikke godt nok til jaktskudd.
Rifla i annonsen over kjøpte jeg da jeg hadde et annet jaktterreng, og det kunne dukke opp hjort på andre sida av en dal. Det gjorde det ikke, så den ble solgt. Idag er det neppe skuddhold mye over 5-600m i terrenget "mitt", og 6.5x55 holder på rådyr.

Men med en gang man nevner elg, og med en gang man nevner nevner unevnelige hold - jeg hadde ikke vurdert noe under 338LM. 300PRC, OK, javel, men 30-06 - for noe tull. ;)

 

K

 

 

 

 

 

Tipper at ms. Karren egentlig skrives med en k og henviser til til det kvinnelige kjønn.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en øvelse i teknisk analyse av et våpensystem.

Krav:

Systemet skal levere et dødelig projektil innenfor en sirkel på 30 cm på 1000 m.

 

Da følger:

  • Projektilet må kunne lage en sårkanal på 14-15 mm gjennom dyret på 1000m.
  • Variasjon av Vo må være så liten at høydespredning på grunn av hastighetsvariasjon blir mindre enn 15 cm på 1000 m og teknisk presisjon må gi mindre enn 15 cm spredning på 1000 m som tilsvarer 15 mm på 100 m. (Jeg deler dette opp i to deler fordi de fleste tester presisjon på 100 m der hastighetsvariasjoner har svært liten påvirkning)
  • Det må utarbeides skytetabeller som inkluderer luftrykk, lufttemperatur og ammunisjonstemperatur.

For å få oppfylt disse kravene må:

Projektilet ekspandere, et strømlinjeformet projektil gir svært liten sårkanal og vil ikke være effektiv på jakt. Projektilet ha svært høy BC slik at det kommer til 1000 m med høy hastighet. Det er viktig for å få ekspansjon, og for at forskjell i hastighet skal få så lite innflytelse på høydespredningen som mulig.

Vindavdrift må reduseres til et minimum for at skytteren skal kunne vurdere vindavdrift pålitelig, det krever svært høy hastighet ut fra våpenet, og svært høy BC som igjen fører til en tung kule for kaliberet.

 

Da det i praksis ikke er mulig å få særlig mer enn 900 m/s i utgangshastighet på et system som skal være brukbart er høy BC et av de viktigste kriteriene. Da må det bli en tung kule, og kaliber minimum .338 og helst høyere. Trådstarter bør bruke et beregningsprogram og se på betydningen av BC og hastighetsvariasjoner for høydespredning på 1000 m. Da vil det vise at langsomme kuler får mye større høydespredning enn raskere kuler.

Jeg er usikker på om det finnes kuler som ekspanderer pålitelig på 1000 m, men det kan utvikles.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo fremdeles rifla jeg linka til i ballistikkappen min. 250gr Berger Hybrid Hunting (Elite Hunter tror jeg de har døpt den om til) kommer fram til 1000m med nesten 550m/s. Det er omtrent nøyaktig det Berger oppgir som krav for "adequate expansion"

 

I nyere tid har jeg eksperimentert og prøvd en del for å få bedre presisjon på 1000m. Jeg kan bare bekrefte det @Per-S sier. Men kanskje understreke det litt, for det skal skytes også. 

 

Dette er på 200m

IMG_6158.jpeg.6eeb725bcc612e95d194e38cf698064d.jpeg

 

1000m. Plata er 50x50cm - det er ei god samling, men den er IKKE midt på...

1832745125_IMG_2554(1).jpeg.63688344fae9f3c52f29e519ea969385.jpeg

 

Og det blir altså omtrent godt nok til å treffe inni 30cm-sirkelen på 1000m, ofte, men ikke alltid. 70-80% havner innenfor på en god dag. "Teknisk presisjon" på som er 15mm på 100m, blir 15cm + spredning fra hastighetsvariasjon på 1000m - og den siste er det knapt realistisk å få under 10-15cm.
I tillegg kommer usikkerhet i tabell for vær/ vind, variasjon i BC, og i avstand. Kulene går fort nedover der borte, en km unna. Og så skal man finne dyret...

 

 

Men by all means - jeg pleier å gå i møte de som antar noe om hva andre kan basert på hva de selv kan - og skal ikke være den selv, det er nok mulig, det bare krever mer dedikasjon enn det Per-S og jeg har. Og noe mer enn 30-06...

Poenget er at du må hjelpe deg selv med utstyr som er best mulig egnet. Og det er igrunnen størst mulig kaliber.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå har alt to stykker gitt deg informasjon som burde gi en liten "aha" opplevelse, likevel så synets jeg det er litt gøy å være (ms.Karren). Det er ikke din feil att du spør og som du selv poengterer så er det helt innenfor å spørre. 

Du henviser til en papptallerken på 1000m, men hinta du da til personlige (evner) eller var det for å dra en parallell til jakt? 

 

Internettet har gitt oss mye, men samtid har det gitt mange falske forhåpninger. Det å bruke 30-06 på 1000m til å felle elg, er en av de mange. På den andre siden så kan jeg gi det realistiske svaret att om det er 30-06 du ønsker, så bruk det. Det er hverken problematisk eller uetisk å bruke 30-06 med 180 gr+ kule i 850 +m/s på elg sør for 400 m. 

Det som er både problematisk å uetisk er å fantasere om å felle elg eller andre dyr på 1km. Nå kan vi sikkert legge skylda på alle nettartikler som skriver om snipere som tok ut mål på 2km + + + , men da snakker vi 50 kaliber eller en god dose flaks ;) 

 

- btw så hadde jeg gått for 300 win/prc om du skal ha ei ekstra rifle. Ikke det att man trenger mer punch sør for 400, men bare fordi jeg kan xD 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...