Jump to content

Lundehund - bruk ift jakthobby?


JegerK

Recommended Posts

I familien har jeg veto på noen områder, men når vi nå skal ha oss hund (om 1-2 år tipper jeg, ift ventetid), har min bedre halvdel og ungene bestemt at det blir en lundehund. Min svigerinne har hatt flere lundehunder, men deler ikke jaktinteresse - så derfor spør jeg her:

Er det noen som har erfaring med lundehund som jaktkompis? I så fall, til hva og hvordan? Kun selskap på turen, eller noe mer?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lundehunden som rase er truet grunnet få individer og følgelig mye innavl med påfølgende helseproblemer. Mener jeg har hørt om et prosjekt i form av å avle inn spets for å bedre innavlsprosenten.

Ser ikke bort fra at dette vil øke viltinteressen hos rasen i framtida.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

2 år senere siden siste post:

 

Vi har en 2-årig lundehund som vi trener apport med, og har gått kurs i jakttrening sammen med retrievere! Målet er å gå opp til prøve, og forhåpentligvis bruke lundehunden på fuglejakt. Det er en veldig selvstendig rase som gjerne liker å ta egne valg i stedet for å høre på deg, så du må være veldig tålmodig og trene lite men ofte med mat som motivasjon. Lundehunden er en naturlig apportør med soft bite, og vil siden valpestadiet komme med ting til deg. Dette er lett å forsterke og bygge videre på. Absolutt verdt all jobben synes jeg.

De har allerede fått 1 kull med Nordbottenspets x Lundehund, og planlegger 2 kull til i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...