Jump to content

Vortex HD lht


BigBore

Recommended Posts

Har lurt veldig på dette siktet selv. Endte med å kjøpe en Zeiss FL 4-16x50 i stedet da jeg kom over en slik i høst og siden 3-15x50 var utsolgt hos Jaktfall, og det har stått utsolgt helt til nå. Imidlertid har 3-15x42 vært på lager. Og om en jakter på dagtid, trenger man egentlig ikke noe annet heller. Fem hundre kroner billigere og litt lettere attåt. 

 

Men fremdeles har jeg i grunn lyst å prøve en slik. Kompakt og relativt lett til moderne og "taktisk" sikte å være, og prisen virker også helt innafor. Vet at Vortex har fått en del skryt også, så kanskje dette er bra sikte for penga?

 

Kunne i grunn fremdeles tenkt meg og prøvd det! Spørs vel om det er noe bedre enn Zeissen, men aner ikke om en i det hele tatt klarer å se særlig forskjell mellom dem. Skulle vært artig og sammenlignet dem side om side under ulike forhold. Jeg ga det samme for den ni år gamle Zeissen som Vortex x50'en. Gammelt vs nytt - samme pris! Hvilken hadde vunnet!? 

 

Nesten så jeg er fristet til bare å kjøpe Vortexen bare for moro skyld, men lommeboka ville nok ikke sett det på samme måte... 😕   

 

Retikkelet er kanskje noe spesielt, og det finnes nok bedre egnede til raske skudd og i skumring. Det hadde passet helt greit til mitt bruk, blink og fugl og kanskje en bever og om alle stjernene står i rett posisjon og horoskopet mitt sier at det er min dag, et rådyr (som ikke løper i full fart forbi ti meter unna). Hvordan det passer til hjorten, vet jeg ikke da. Det er jo litt utradisjonelt i og med at den ikke har den loddrette stolpen fra senter og opp, men jeg kan ikke si jeg hadde savnet det om jeg hadde hatt et slikt retikkel. 

 

Edit: Prikken i midten er på 0,1 mrad (10 mm) på 100 meter. 

 

Edit 2.0: La merke til at det står synsfelt på 7,5 - 1,9 m/91,4 m (100 yds). Det er veldig dårlig, men det stemmer heldigvis ikke! Det er 35,3 - 7 fot/100 yards ifølge Vortex' hjemmeside.. Dvs 10,75 m - 2,15 m/91,4 m. Nå er jeg grusomt dårlig i matte, og kanskje jeg regner feil, men omregnet til 100 meter, blir det 11,65 meter på 3x forstørrelse. Da nærmer det seg Zeiss Victory Diavari 3-12x56, som har 12 meter.

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

Har nettopp solgt min Vortex PST og gått til innkjøp av denne. 

 

Bare i 3-15x42. Er meget lyssterk og glasset er imponerende til den prisen. 

Har ikke fått testen den så mye, men kan komme med en tilbakemelding når jeg har litt mer kjøtt på beina. 

 

Tanken til denne er at den skal stå på ei lettvektsrifle som jeg bygger, og her får jeg alt jeg ønsker for en veldig lav pris. (utenom FFP da) Men det går greit. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Gundersen said:

Hei, 

Har nettopp solgt min Vortex PST og gått til innkjøp av denne. 

 

Bare i 3-15x42. Er meget lyssterk og glasset er imponerende til den prisen. 

Har ikke fått testen den så mye, men kan komme med en tilbakemelding når jeg har litt mer kjøtt på beina. 

 

Tanken til denne er at den skal stå på ei lettvektsrifle som jeg bygger, og her får jeg alt jeg ønsker for en veldig lav pris. (utenom FFP da) Men det går greit. 

 

 

 

Jeg skal ha den på en Fieldcraft. Med en 3-15x42 kommer den på 3016 gram med demper. :-) 3-15x50 kommer ev på 3056 gram. Men jeg synes G4i retikkelet i 50'n var bedre og kommer ev til å satse på denne.  

Men er avhengig av at lyset syns på dagtid. Kom med en tilbakemelding når du har testet på dagtid. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Gundersen said:

Det skal jeg. Hvor har du funnet ut at ikke lys duger på dagtid? Har prøvd den i stua og har ingen problemer. 

Lest litt her og der, samt svar på mail i fra Jaktfall. Men jeg skal ta meg en tur på xxl å titte på det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men du har jo egentlig rett. 

 

I tillegg til Leupold (som for min del har diskvalifisert seg litt med å lage den nye billigserien sin "stygg") har man bare 1 serie hos 1 produsent som ikke selges i Europa og 1 liten produsent som kun selger på nett.

 

Selv har jeg nettopp kjøpt meg en Redfield Revolution jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, bare fordi jeg liker dimensjonene på'n.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått prøvd kikkerten litt mer. Og mtp prisen er jeg mildt sagt imponert. 

Lysterk, ingen problemer med lys (som noen nevner). Krystallklart glass, og klarer fint å se kulehull og trace når jeg skyter langt. Har mulighet til å låse tårn, og siden dette er en jaktkikkert er det et + at sidetårn er cappet. Liten kikkert. MYE for pengene. 

 

Så hvis man skal sammenligne, må man gjøre det på likt grunnlag. Ikke basert på følelser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Gundersen skrev (På 18.5.2021 den 9.28):

Da har jeg fått prøvd kikkerten litt mer. Og mtp prisen er jeg mildt sagt imponert. 

Lysterk, ingen problemer med lys (som noen nevner). Krystallklart glass, og klarer fint å se kulehull og trace når jeg skyter langt. Har mulighet til å låse tårn, og siden dette er en jaktkikkert er det et + at sidetårn er cappet. Liten kikkert. MYE for pengene. 

 

Så hvis man skal sammenligne, må man gjøre det på likt grunnlag. Ikke basert på følelser. 


@Gundersen 

Hei. Ny på forumet. Regner med du har fått prøve dette siktet skikkelig under året som gikk. Hvordan er erfaringen? Ser på dette siktet nå og det virker interessant. Liker retikkelet, regner med strekene der er i mills? Kommer hovedsakelig til å bli brukt til allsidig jakt, alt fra storvilt til toppjakt. Hvordan liker du det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...