Jump to content

Støtende hund.


Hufsa

Recommended Posts

Først vil jeg si at jeg ikke ønker at dette skal bli en diskusjon om lovligheter etc. 

Har de siste høstene jaktet mye rådyr med lånte drivende hunder. dachs, basset og drever. Og har lekt med tanken om å kjøpe egen hund, men en som kanskje kan kombineres med andre jaktformer. hoved bruksområdet er rådyr, men tanken er å prøve å få til en hund som også kan fungere som støtende på skogsfugl og apporterende på gås, and og due jakt (både på vann og i land). Hvordan er det å jakte med disse støtende hundene alene eller i lag med 2-4 pers? blir nok mest alene. Wacthel, engelsk springer spaniel, strihåret vorsteh og kleine munsterlander er vel de rasene jeg har å velge mellom?  Er dette et prosjekt jeg egentlig kan legge fra meg?
Gjerne svar dere som jakter endel med støtende hunder :) 

Takk for svar på forhånd. 

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Spaniel var det første jeg tenkte.

Noen lykkes også veldig bra med jakt-labrador til slikt universal bruk 

Det jeg også hadde i tankene. Vet du noe om hvordan de støtende hundene vil fungere om man jakter alene? den jager vel i 5 min også slipper dyrene, vil rådyra bukte i det hele tatt eller vil de bare løpe også stoppe?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hufsa said:

vil rådyra bukte i det hele tatt eller vil de bare løpe også stoppe?

De stopper når hunden legger av. Jeg jakter hovedsakelig i skogsterreng (med drever og dachs) og der er ikke støtende hunder hensiktsmessig.

Men om det er terreng i forbindelse med kulturmark, som små skogflekker og dyrket mark, så er støtende hund veldig bra. Dette for rådyr.

Har en kompis med Wacthel, og den fungerer på den måten. Flink til å hente fugl er den også.

 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut podcasten til Jegerpodden. De hadde nylig en episode om dette. 

 

 

 

[Jegerpodden] Kortdrivende hunder på hjort og rådyr, Wachtelhund og ettersøk med Hans Inge Justnes #jegerpodden 
https://podcastaddict.com/episode/120935201 via @PodcastAddict

 

 

https://sphinx.acast.com/jegerpodden/kortdrivendehunderpahjortogradyr-ettersokogwachtelhundmedhansingejustnes/media.mp3

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, gribben said:

Sjekk ut podcasten til Jegerpodden. De hadde nylig en episode om dette. 

 

 

 

[Jegerpodden] Kortdrivende hunder på hjort og rådyr, Wachtelhund og ettersøk med Hans Inge Justnes #jegerpodden 
https://podcastaddict.com/episode/120935201 via @PodcastAddict

 

 

https://sphinx.acast.com/jegerpodden/kortdrivendehunderpahjortogradyr-ettersokogwachtelhundmedhansingejustnes/media.mp3

Takk for tips! :)

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, znopi said:

De stopper når hunden legger av. Jeg jakter hovedsakelig i skogsterreng (med drever og dachs) og der er ikke støtende hunder hensiktsmessig.

Men om det er terreng i forbindelse med kulturmark, som små skogflekker og dyrket mark, så er støtende hund veldig bra. Dette for rådyr.

Har en kompis med Wacthel, og den fungerer på den måten. Flink til å hente fugl er den også.

Hm, er nå mest i skogsterreng jeg jakter. Hvor brukelig er det da? Jakter han kameraten din mye alene?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hufsa said:

Det jeg også hadde i tankene. Vet du noe om hvordan de støtende hundene vil fungere om man jakter alene? den jager vel i 5 min også slipper dyrene, vil rådyra bukte i det hele tatt eller vil de bare løpe også stoppe?

Det kommer an på farta - en hund som får et rådyr opp i maksfart og henger på i mer enn 30s - det blir langt... Jager en litt langbeint hund rådyr i 5 minutter så er de jo over alle hauger, flere km kanskje? og skal den da rusle tilbake så går tida.  Dyra løper nok lenger etter at hunden legger av jo lenger og fortere de har blitt jagd. De kan slakke opp og gå over til skritt og rusle videre. De har dårlig hukommelse, så om et par timer er alt glemt.

 

Jeg jakter også i skogsterreng, og jeg kan ikke forstå hvordan en støtende hund kan fungere. Du vil (jeg har jo en "støtende" terrier...) og du ser ræva på et rådyr i maksfart. Det er ikke veldig nyttig. Terrieren gir seg etter 50-100m, altså 5-10s omtrent (den er ikke SÅ hot på rådyr), og da kan rådyrene luske videre 2-300m bortenfor, i skogen bak boligfeltet - i skogen på heie langt fra folk fortsetter de gjerne på runden sin og går til et av de "sikre" stedene sine - mange, mange hundre meter, kanskje kilometer unna. Og om hunden loser (noe terrieren ikke gjør) så vet alt og alle hvor du er, og ja, dream on.

 

Jeg kunne jaktet rådyr med terrieren, for ofte stopper de opp når hun gir seg, og da - en god skytter, 100-150m - pang... Men da må det være åpent, og et rådyr som står i 3s, uten støtte, på <3s. Så god er jeg ikke... Dessuten oppdager jeg gjerne dyrene før hunden uansett. Og da er det jo enklere å skyte på kort hold. 

 

Den mest effektive metoden å jakte rådyr i skogsterreng, er å være veldig godt kjent, vite hvor de bor, på 5000 mål krever dette endel gåing, gå veldig sakte, stoppe ofte, og bruke kikkert. Være stille, vente, ikke skynde seg. Sitte, når du vet hvor de bor. Det gir ikke utbytte hver gang, men de er der, og til slutt går du på et - og er du stille, sakte, kikkert... så oppdager du dyret før det oppdager deg, og da er det en done deal ;)

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare mine 5 cents fra erfaring i enkelte terrengtyper (rådyrenes atferd varierer nok mye fra terreng til terreng):

Alene har det vel lite for seg om ikke du har et terreng stappfullt av rådyr som han glade sørlendingen, hvor hunden tar ut et dyr og jager det til naboterrenget i et par minutter, og så kommer tilbake og da tilfeldigvis støkker andre rådyr som er i området, rett i fanget på deg. Men sørlendingen har jo et poeng, det blir i hvert fall færre ubehagelige samtaler til ens bedre halvdel for å si at hun må skynde seg å hente i barnehagen fordi dachsen går i los 3 km og 500 høydemeter oppi marka.

 

Hunden skal også finne dyrene, de "støtende" hundene går vel gjerne ikke langt unna deg og tar bare ferske spor, ikke fra nattens beiting. Så nok en gang er man avhengig av et terreng der man vet det er dyr på et ganske spesifikt sted, på tidspunktet du skal jakte.

 

Så er det dette med at hvis rådyrene er oppmerksom på deg før hunden tar ut fra din retning, så stikker de ofte raskere/lenger enn om det kommer en hund losende fra litt lengre unna på sporene fra natten, som rådyrene kjenner de har god kontroll på at bare er en hund som soser sakte rundt.

 

Og om man ikke jakter alene men sitter på post: Ønsker man å skyte på halvt flygende rådyr med hunden i hælene, eller rådyr som stopper for å lytte etter losen som ligger noen minutter bak?

 

Har jaktet noen ganger i Danmark hvor det går en kar med labrador og støkker ut dyr som hunden ikke følger særlig etter. Da snakker vi rådyrtetthet på linje med eller høyere enn den sørlige kyststripen i Norge. Brukt fornuftig (postering der man vet dyrene gjerne stopper) så gir det god mening. Brukt slik danskene jeg kjenner gjør det, med skytterrekke ganske nær uttaket, får man sett mange rådyr og bomskudd i løpet av en dag. Det blir selvsagt terrengspesifikt. I ett av terrengene legger alltid noen av dyrene seg i et søkk på kanskje 150m diameter hvor man kan stille opp rundt. Men selv om hunden får opp 2-3 dyr i denne gropa hver gang har det ikke blitt truffet rådyr der når jeg har vært med.

 

Et lite sidespor som jeg er litt nysgjerrig på er dette med hva rådyrene gjør etter losen, som ble nevnt litt her. Selv har jeg både erfart at de ikke viser seg på en stund, og at de er tilbake samme kvelden (etter å ha blitt jaget 2-3 km opp i naboterrenget). Eller, hva gjør geita og det andre kjeet etter at ett ble skutt fra og de ble jaget avgårde? Vil geita søke tilbake? Eller regner hun med at kjeet (som hun neppe forstår/husker at ble skutt) skal oppsøke hennes spor eller deres "sikreste område"?

 

Har selv ikke det perfekte ture-terrenget, så det blir å slippe hunden inn i områder der det er "barriere" (vann, fjellvegg, kanskje boliger) på baksiden og sette seg til på forsiden. Går det forbi er det enten klampen i bånn på bilen for å postere om, eller oftest en lang gåtur eller vente (joda hunden vil nok komme tilbake men plukker gjerne opp andre spor på tilbaketuren etc så det kan ta en stund). Akkurat her kunne det nok fungert bra å slippe inn en støtende hund - men for at det skal fungere alene må den altså helst like å søke et godt stykke unna meg, for hvis jeg må vise hunden inn i tettskogen vil jeg aldri få skuddsjans.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hufsa said:

Hm, er nå mest i skogsterreng jeg jakter. Hvor brukelig er det da? Jakter han kameraten din mye alene?

Det du lurer på er godt beskrevet over her. 

Støtende hund anbefales ikke i skogsterreng, men for all del må du jo prøve om du er hekta på dette.

Kompis har flere ganger prøvd uten hell. MEN, i terreng som støtende hund er ment for, se det er noe annet. Han har vel prøvd alene, men fellingstallene tilsier at det ikke er så lett å lykkes. Han disponerer ett terreng som er mer kulturmark med mindre såter skog, og der kan det gå bra. Men noe vanskelig uten poster. Han har så vidt jeg vet aldri fått skutt for hunden selv (etter 6 sesonger), kun noen postskyttere som har tatt noen få dyr (2 rådyr på 6 sesonger) i kulturmark terrenget.

Jakthunder som gjør absolutt alt er ikke så lett å få til, men sikkert ikke umulig (?)

Link to comment
Share on other sites

@keenhunter Jeg jakter på Sørlandet, men de siste årene 5-6mil inn i landet, og 2-400moh. Det er ikke helt som langs kysten der jeg bor - rådyrtettheten kan ikke sammenlignes. 
Revirene er antakelig minst 4 ganger så store i innlandet, og oppførselen til dyrene er heller ikke helt sammenlignbar. Sett fart på et dyr inne i heiene som aldri ser folk, og det reiser... Nede ved kysten hopper det et par hundre meter.

 

Hadde det vært helt åpent, så du så dyret i "mange titalls sekunder" etter at det stopper/ bremser, så kunne man skutt da, men det blir langt (vet det gjøres) - men da er det ihvertfall enklere å bruke en time på å scanne terrenget med kikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har hatt wacthel og har fremdeles wacthel. Elsker og jakte med de å de er fantastiske familiehunder med MYE personlighet. Vi er et jaktlag som disponerer ca 1000 mål med for det meste skog med noe dyrka mark og flater og her er det wacthel'n som blir mest brukt. Har også en Beagel men denne driver for langt og lenge til at det blir noe suksess. Dyra drar til naboen og bikkja turer rundt der i timer etter som hu alltid finne nye dyr. Vi har kvoter  på 1 rådyr pr 250 mål er i området. 

Men kluet med å jakte med wacthel  er korte drev og gode posten. Vi bruker ca 1,5t  på å gå over vårt terreng med wacthel'n på en dag med lite dyr i terrenget. Er det mye dyr så går det fort flere timer med små drev rundt i terrenget. Men det skal nevnes at med wacthel så jakter du alt fra mår til elg. Har opplevd å ha los på omtrent alt fra små trost i krattet til stålos på elgokser. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Han fyren fra jegerpodden påstod at snittfart på drevet til en wachtelhund etter rådyr ikke var mer enn 8-9 km/t... hvis det stemmer er ikke det så ulikt min beagle. Nå var det ganske opplagt at han prøvde å "selge inn" wachtelhund som rase, og snakke litt ned andre raser / andre typer drivende hunder på rådyr/hjort. 

 

Nå er det forsåvidt et poeng at en litt sprek og pågående beagle eller drever lett kan sende rådyr (og hjort!) over alle hauger rimelig fort, og ikke minst henge på i timesvis. Men dette avhenger ikke bare av drevhastigheten, kanskje enda mer av hvorvidt hunden er trang eller løs i losmålet. 

 

Jeg har ikke jaktet med wachtelhund (eller annen støtende hund) på hårvilt, men syns det høres litt spennende ut. Ikke minst mulighet til å ha en hund som er velegnet til å apportere ender/gjess som jeg jakter endel, og som min beagle ikke bryr seg noenting om. 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jaktet med Wachtelhund selv, men allsidigheten og korte drev tiltaler meg i hvertfall. 

 

Mange jaktdager vi har brukt mer tid på å kjøre rundt for å plukke opp bikkjer i naboterreng eller passe på så de ikke krysser veier osv. 

Med det sagt er det nok fordeler å ulemper med alle raser og det er nok fortsatt lurt å velge rase ut ifra hva du skal jakte mest og i hvilket terreng du har tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta en del år med springere, både engelsk working og standard, samt welsh. Men hovedsaklig skogsfugl i østlandsk skog. Det er ikke veldig høy tetthet av rådyr, og jeg har heller ikke jaktet det aktivt. Men særlig welsh-en jeg brukte var ivrig. Den tok ut rådyr og hare og hang på noen få hundre meter før den kom tilbake. Fugl var dog hovedinteressen, da var den knapt nedi bakken om det lukta bra nok 😀 For min del har springer vært som en hjelp og turkompis under støkkjakt. Det har en tendens til å komme noen fugler flygende mot meg når springeren er i farta. Men det hender jo de flyr motsatt vei også... 🙄 Jeg ser ikke bort ifra at en dyktigere jeger ville hatt bedre utbytte enn meg. Min erfaring er at hundene jakter det du sjøl interesserer deg for. Med flere storviltjegere i familien så blir det gjerne så vi stopper opp og studerer elgspor m.m. Dette plukker hunden opp, og det er nesten ikke til å unngå at den også blir interessert.

Springer går også spor så det suser, eller finner igjen fugl som blir borte. Tennisballer, hasj og dynamitt også 😅 Og DU er lei leenge før hunden.

PS: Dette innlegget er fullstendig fritt for objektivitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...