Jump to content

Spørrerunde før rifla skal til børsemaker


Brisk

Recommended Posts

1- Hvilket løp, riflestigning og lengde ville dere gått for i 300 win mag?

2- Vil det være nødvendig å blueprinte en låsekasse, rette den, tykkere recoillug? Eller får jeg like fint bra presisjon med nytt løp? Børsemaker anbefaler en rekke operasjoner, men så kom jeg til å tenke på USMC. De har jo sikkert bytta om x antall 308 løp på sine m40 og de har gjort om m24 til 300 win win osv? anbefaler naturligvis mange ting, men så begynte tankene å snurre- USMC gjør vel ikke så mye når de gjorde om m24 til 300win ?

Hva mener folket jeg bør gjøre for å sikre att rifla leverer topp presisjon? snakk om Remington 700 LA

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden har det med saken å gjøre hva USMC gjør eller gjorde? Men sannsynligvis ble de låskassene og sluttstykkehodene rettet fra første stund.

 

1. hva skal du bruke rifla til?

2. presisjon og iallefall påliteligheten av denne vil bli (mye) bedre ved "blueprinting", om smeden vet hva han gjør

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ser man muligens har formulert seg litt vel fort og muligens både dumt og misvisende- ikke helt skjønt hvordan man kan slette tråder, så begynner på nytt med forhåpentligvis noe bedre forklaringer.

 

Jeg har som de aller fleste her inne sans for jakt, skyting og den slags. I denne forbindelse så har det blitt en gjenganger hos meg att når jaktrifler er "slitt ut" så havner det ei ny rifle i skapet i stede. Den eneste rifla jeg ikke har "erstatta" gjennom 10 åra er vel 200 str som er uslitelig :) På den andre siden så fylles jo skapet derfor med ting mang egt ikke bruker lengre og jeg ble litt i tankeboksen når jeg satte inn DFS rifla etter sist trening. Det måtte da være bedre løsninger enn å bare ha ting stående som ikke blir brukt og plutselig fant man jo på en rekke kalibrerer og ting man alltid hadde hatt lyst til å prøve osv.

 

Det første prosjektet mitt ville derfor bli noe som var "enkelt". Ei gammel Remington 700 BDL fra 1995 med utskutt løp skulle derfor få oppgraderinger. Låskassa til denne rifla håndterer jo det meste av kaliber, og ettersom man alt har mye greier til 308 - 200 str, så falt valget på 300 wm. 

 

Ettersom jeg ikke har noen gang bytta løp på andre rifler enn 200 str ( har da gått sabla mye løp), så tenkte jeg att børsemaker bare kunne skru ut det gamle løpet i kaliber 6,5 og sette i ett for 300wm. Da ville presisjonen komme noe av seg selv og jeg ville være ferdig med børsemakerarbeidet der. 

 

Etter å ha vært innom den lokale børsemakeren så begynte listene med alle mulige arbeidsoppgaver han ville gjøre med den, selv om han ikke hadde sett rifla. Han pøste på med att jeg burde sikkert ha "Blue printa kassa, retta kassa, gjenga opp løpsfeste til grovere gjenger og andre småting. Dette var i all hovedsak bakgrunnen for den opprinnelige posten min. Jeg tenkte å få litt innputt i hvilke løp og riflestigninger samt lengder folk anbefalte til kaliberet- utifra egne erfaringer. Det andre jeg lurte på var i hvilken grad alle disse operasjonene ville være relevant. 

Det att jeg nevnte USMC var vell kanskje litt unødvendig, men det hadde sitt opphav i att jeg tenkte att de brukte sabla mye remington kasser og om de tok korte løsninger og utleverte dette som skarpskyttervåpen måtte det da holde for meg også. Altså om de tok en M24 og bare bytta løp, deretter uleverte rifla som skarpskyttervåpen uten noe om og men, så var vel alle disse fancy operasjonene like unødvendige for min del. 

 

3 hours ago, Skrueråmuttere said:

1. Har du allerede rifla/låskassa med magnum støtbunn?

2. Hvilken børsemaker?

3. Hvilke operasjoner? Rette låseklakker og gjenger?

 

1. Rifla jeg har er ikke i magnum støtbunn og vil derfor enten bli bytta ut med en ny bolt evt åpnet opp av smed.

2. Hobbybørsi- mulig man skal gå mer porffesjonelle veier

3. Og mer til, husker ikke alt som ble nevnt i samtalen da hode mitt ble overumplet.

3 hours ago, M67 said:

1. hva skal du bruke rifla til?

2. presisjon og iallefall påliteligheten av denne vil bli (mye) bedre ved "blueprinting", om smeden vet hva han gjør

 

 1. Rifla skal konkurere med 200¨n på langhold, men ha litt mer punch til jaktbruk.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 300WM? Tør jeg nevne 300PRC? Det er vel den "nye" 300 to go kaliberet?

 

Tror ikke åpning av gjenger er så viktig, men det er neppe feil - igjen, hvem er børsemaker? Det ER forskjell på dem. Men om du er 200STR-pipe-utsliter, så vet du vel hvem som kan og ikke kan... Ville styrt unna hobbysmeder, om han ikke er en av de gode - de fins - og slike er jo gjerne rimelige. Jeg anbefaler Runar Jonsson hos Jakt & Friluft. Han lever av å lage mest mulig presise rifler til et meget kresent publikum. 

Hva du gjør og ikke gjør er litt sådær, tykkere og bredere låsklakk høres jo fint ut, helt til den ikke går ned i det dyre chassiet du kjøper, osv. Jeg ville uansett fått satt fast låsklakken, så kan du bytte pipe uten å bale med den.

 

Det er vanskelig å konkurrere med 200STR på lange hold. Og i 30-kaliber må du da bruke tunge kuler. Riflestigning 8 eller 9", 70cm ish langt, heavy palma eller noe sånt, minst. Til rent langhold ville jeg gått "full bull", dvs. sylindrisk pipe utvendig, 32mm. I PRC vil du da kunne skyte troverdig og pålitelig ut til iallefall rundt 2km.. Merke pipe tror jeg ikke er så nøye, slit heller ut ei LW før du brenner penger på ei Krieger.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Hvorfor 300WM? Tør jeg nevne 300PRC? Det er vel den "nye" 300 to go kaliberet?

 

Tror ikke åpning av gjenger er så viktig, men det er neppe feil - igjen, hvem er børsemaker? Det ER forskjell på dem. Men om du er 200STR-pipe-utsliter, så vet du vel hvem som kan og ikke kan... Ville styrt unna hobbysmeder, om han ikke er en av de gode - de fins - og slike er jo gjerne rimelige. Jeg anbefaler Runar Jonsson hos Jakt & Friluft. Han lever av å lage mest mulig presise rifler til et meget kresent publikum. 

Hva du gjør og ikke gjør er litt sådær, tykkere og bredere låsklakk høres jo fint ut, helt til den ikke går ned i det dyre chassiet du kjøper, osv. Jeg ville uansett fått satt fast låsklakken, så kan du bytte pipe uten å bale med den.

 

Det er vanskelig å konkurrere med 200STR på lange hold. Og i 30-kaliber må du da bruke tunge kuler. Riflestigning 8 eller 9", 70cm ish langt, heavy palma eller noe sånt, minst. Til rent langhold ville jeg gått "full bull", dvs. sylindrisk pipe utvendig, 32mm. I PRC vil du da kunne skyte troverdig og pålitelig ut til iallefall rundt 2km.. Merke pipe tror jeg ikke er så nøye, slit heller ut ei LW før du brenner penger på ei Krieger.

 

K

 

 

 

Hvorfor jeg har tenkt 300 win mag var i bunn og grunn for å ha noe som ga litt mer kraft når det evt står en elg i andre enden. Ikke det att man sånn egt trenger noe mer enn 6,5 for å felle elg opp x antall  meter, men det føles litt bedre å ha det lille ekstra. 300 prc blir det vel ikke av den enkle grunnen att jeg ikke er en sånn kjempefan av nye kalibere og da er 300 ett lettvind valg i hodet mitt- er prc ekstremt overlegen får man vel lese seg opp. 

Har aldri hatt behovet for noe børsemaker da 200 aldri dør og skulle den trenge pleie så fikser man det selv. 

 

Tenker jeg da snur meg bort fra hobbysmed, skulle du hatt en direktemail runar så send gjerne på pm!. Hadde vært interesangt å høre hva han vil gjøre med rifla. Om man kan sette fast låsklakken så ville man vel også ha mulighet til å gjøre om rifla til ei ala systemrifle? Eksempelvis kunne børsemaker laget 2 løp, 1 i 6,5 og ett i 300. Bytt bolt og løp og thats itt. 

Link to comment
Share on other sites

300PRC er nok vel så lettvint som 300WM til langhold. Du må kjøpe hylser og dier uansett, langholds fabrikkammo fins ikke uansett, og PRCen er vel et bedre design, både praktisk og teoretisk.

https://thebiggamehuntingblog.com/300-prc/

https://www.americanhunter.org/articles/2019/1/18/head-to-head-300-prc-vs-300-win-mag/

https://www.rifleshootermag.com/editorial/300-win-mag-vs-300-prc-cartridge-clash/385508

 

Det er ikke bare teori. En kompis har en, og hver gang vi skyter irriterer det meg at jeg ikke har en... Ellers, så irriterer det meg og at jeg ikke har min gamle 338LM.
Men den er her. Og den er vel knapt dyrere enn å bygge om en Remington helt - og den har både "punch" og presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Hvorfor skulle man bygge en Remington om til 338LM? 

 

K

 

Fordi 338 er like enkelt å lade som 308. 300 win og 300prc er vel begge halv-kresene på ladninger og brenner løp fortere. Sjeldent man trenger slikt, men om målet var å gjøre om rifla til noe mer grovkalibera for både lh og jakt - og om ei remington håndterer kaliberet why nott :) 

19 minutes ago, Jegermeistern said:

 

For å få litt mer juling av rifla enn en 30-kaliber klarer?

Joda, du har ett poeng der. Dog er ikke følt rekyl så mye større på 338 enn en 300 win mag med tung kule og maxladninger. Klart en subjektiv mening fra min side :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet poenget med 338LM. Og jeg er igrunnen enig i "hvorfor stoppe på .30"-argumentet. (hvorfor stoppe på 338...) Har ikke fått med meg at PRC og WM er kresne dog, det er som regel riflene som er kresne, ikke kaliberet.

Men det fins langt bedre løsninger enn Rem700 til 338-kanon, og man vil være bedre tjent med å selge Remchesteren og kjøpe noe dedikert.
Rifla jeg linka til på Finn koster vel ca det man må betale for å bygge om en Remington - og jeg er ikke akkurat i tvil om hva jeg ville hatt

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...