Jump to content

Kaliber til småvilt


MauserGutten

Recommended Posts

Hei, jeg har nettop bestått jegerprøven og tenker å erverve meg rifle, jeg og kameraten min sine fedre har mye jaktområder med mye dyr, vi tenker å begynne med småvilt og så overføre til storvilt neste år når vi bli 18, hva tenker dere er et passende riflekaliber som fungerer til både små og storvilt uten og ødelegge alt kjøtt på beveren og lignende

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Stag3Gefan said:

Her var det litt av hvert, ja. Tyrkiske billighagler er omtalt i andre tråder, og levnes liten ære her på Kammeret. Riflene er helt o.k, men optikken er jeg litt skeptisk til. Har aldri hørt om Scandium kikkertsikter, så her kan det være noe kinagreier produsert for forhandler (Interjakt-kjeden). Jeg sier ikke det er direkte dårlig, men er generelt skeptisk til slike produkter. Om du trenger en startpakke, kjøp Browning-rifla i .30-06 og sett på en kikkert fra kjent produsent, f. eks. en ny Leopold eller en brukt europeisk. Og se i samme slengen etter en brukt europeisk hagle på Finn. "Buy once, cry once" sier man ofte her inne.

 

Edit: Og ja, helmantel i moderat hastighet (både 150 og 180 grs) funker fint på småvilt som hare. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du får jo en brukt Leupold for under det en sånn "WTF"-kikkert koster, så det bør være en nobrainer. Hagle finner du til laaaaangt bedre kvalitet på Finn.

Riflene er helt OK, ikke mine førstevalg, men det er det ikke mye som er...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Stag3Gefan said:

   -   noe råd om pakken   -

 

Disse "pakkene" er lokkemidler får å få deg interessert. Så sier de "ja, denne kikkerten er jo OK, men  -  men -  denne fra Nikon, som koster 5.000 mer, er jo bedre, og denne fra Zeiss, som koster 10.000 mer, er jo enda bedre, og denne Swaroen, som koster 27.000 mer, er egentlig den beste - ". Omtrent som når fanten i eventyret om "spikersuppa" sier til kona at suppa vil bli enda bedre, hvis hun har litt kjøtt - potet - gulerøtter etc. å ha nedi gryta!

 

Men siden du startet med å spørre om riflekaliber: Skal du bare ha ei rifle, og det ikke blir mye jakt på voksen elg, er 6,5x55 et godt valg. Ta med, i tillegg til det som er nevnt over her, at DFS selger god treningsammo rimelig, og at du, hvis du har en noenlunde aktiv DFS-skytter i nærheten, kan få prøve deg på å lade ammo sjøl. Da får du ammo-kostnadene ned i halvparten (dvs., det er pr. smell. Får man ammoen rimelig, blir det til at man skyter så mye som man har budsjett til!).

 

Ellers er det som flere har nevnt før: På bruktmarkedet kan man gjøre virkelig gode "kupp". Og på dette forumet er vi opptil flere, som leser "finn-annonser" til øyet blir stort og vått, sjøl om vi ikke har "garderobeplass" til flere våpen (får kanskje det til sommeren). Du kan få mange gode råd i denne tråden.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Disse "pakkene" er lokkemidler får å få deg interessert. Så sier de "ja, denne kikkerten er jo OK, men  -  men -  denne fra Nikon, som koster 5.000 mer, er jo bedre, og denne fra Zeiss, som koster 10.000 mer, er jo enda bedre, og denne Swaroen, som koster 27.000 mer, er egentlig den beste - ". Omtrent som når fanten i eventyret om "spikersuppa" sier til kona at suppa vil bli enda bedre, hvis hun har litt kjøtt - potet - gulerøtter etc. å ha nedi gryta!

 

Men siden du startet med å spørre om riflekaliber: Skal du bare ha ei rifle, og det ikke blir mye jakt på voksen elg, er 6,5x55 et godt valg. Ta med, i tillegg til det som er nevnt over her, at DFS selger god treningsammo rimelig, og at du, hvis du har en noenlunde aktiv DFS-skytter i nærheten, kan få prøve deg på å lade ammo sjøl. Da får du ammo-kostnadene ned i halvparten (dvs., det er pr. smell. Får man ammoen rimelig, blir det til at man skyter så mye som man har budsjett til!).

Har du noen anbefalinger siden jeg fikk intrykk av at dette er noe du har SKIKKELIG mye peiling på hadde vært fint med en hagle og maks 20 tusen?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Stag3Gefan said:

    -   dette er noe du har SKIKKELIG mye peiling på    -

 

Jeg kan jo betro deg at de andre som har svart deg over her, har MINST like mye "skikkelig peiling" som jeg har.

 

Men jeg skal poste gode tilbud til deg, hvis jeg kommer over noen på "finn".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Jeg kan jo betro deg at de andre som har svart deg over her, har MINST like mye "skikkelig peiling" som jeg har.

 

Men jeg skal poste gode tilbud til deg, hvis jeg kommer over noen på "finn".

Ja det vet jeg blandt annet M67 er utrolig aktiv på forumet og takk som skal dele om du ser noe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg syns det er lurt å ikke spre seg for mye på ting å drive med, bedre å bli god på noe enn være passe god på mye. Så for småvilt gjelder det å mestre hagla og trene på leirduer, kanskje få seg en setter eller drever, alt etter interesse. Da kan du bli småviltspesialist. Og fullt opptatt i en aktiv jaktform..

Hvis familien vil ha deg på elgpost så lån ei rifle å skyt opp med, og hvis elgen kommer så holder nok den forberedelsen. Pluss å sitte dørgende stille veldig lenge. (;))

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Trådstarter har sikkert kjøpt både rifle og hagle.. men til unge uerfarne som kan komme til og lure på samme tingene. En 6,5x55 holder til ALT lovlig vilt i norge. Norma Trainer er ei butt fin 120grains kule som går fint på fugl og hare. Bytt over til norma GT/ felt eller noe annet laget for presisjon så er du god for 1000m+. Lovlige jaktkuler bly/blyfrie stopper norsk elg.. tteffer du vomma Selv med 30-06.. 9,3 375... den drar sin vei uansett.. treffer du maskinrommet med en 6,5x55. Vel så dør den..  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eg har og same kaliber, 6.5x55 og har god erfaring med det men av ein eller anna merkeleg grunn så tenker eg avogtil at eg burde heller hatt .308, ikkje veit eg kva det kjem av. Mest sannsynlig lysta til og prøva Noko nytt. Ein garva DFS skyttar heima var rasande over seg sjølv og sitt Val av kaliber på jaktgeværet. Han hadde kjøpt nettopp .308. Det var allfor mykje rekyl meinte han i ei tikka t3. Dette er nokre år sidan, eg  anntar at han ikkje hadde dempar. Uansett mitt neste kaliber vert 223 Remington. Veldig greit og skyta med. Eg må berre komma meg til og bestemma meg for Val av rifle. Mauser m18 virkar spennande av plastikk riflene.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med bardp, det er våpenet og ladning en må se på. At en patron i seg selv er upresis eller mindre presis er nok noe som henger igjen fra den tiden enkelte patroner var vanligst i slarkete våpen eller eldre våpen som hadde piper som lå i trekolber osv.

 

.223 kan være helt "giftig" presist, jeg har skutt noen samlinger med 223+40gr vmax som ikke akkurat er lette å slå. Det hjelper også på at 223 er såpass rolig i rekylen.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

5-6 år tilbake skjøt jeg opp ikke mindre enn 4 rifler til jakta. Et kaliber omtrent for hvert dyr i skogen.
Når man sitter på elgpost og har god tid flyr fort tankene, og det slo meg at til tross for alt jeg skjøt opp med så var det stort sett den ene rifla som ble dratt ut av skapet hver gang.

Nå skyter jeg stort sett alt med 6.5x55. Fra skogsfugl, via rådyr og bever til elg.

Og ikke minst føler jeg at jeg har blitt en bedre skytter av at jeg stort sett bare jakter med den ene rilfa som jeg kjenner som baklomma min i stedet for at jeg vingler fra våpen til våpen fra uke til uke.

Edited by Bartemannen
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Men kor mange ulike kuler brukar du til forskjellige vilt, eller set ho dei likt?

Poenget mitt er dersom ein berre brukar ei rifla er ein avhengig av at ho plasserar ulik ammunisjon på omtrent same stad.Viss ein ikkje berre brukar ei kule til alt vilt då. Kan jo sjølvsagt skru på siktet og då, men med mindre systemet er idiotsikkert er det fort gjort og gjera feil.

Ellers er eg einig med din minimalistiske tankegang.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Tidligere år holdt jeg meg stort sett til Norma til jakt, men de siste 6-8 årene har jeg konvertert til Lapua.

Jeg bruker som oftest Lapua Mega for hjortevilt og Lapua FMJ på skogsfugl.
Bruker også Lapua Scenar (IKKE Scenar-L) på sjøfugl som skarv, ender etc
Har eksperimentert litt med andre Lapua også og alt de produserer til jakt fungerer bra.

På de avstander jeg normalt skyter så er treffpunktene ikke langt fra hverandre, men jeg lader selv og har god kontroll på fart, kulebane og treffpunkt.

Vet akkurat hvilke justeringer jeg skal gjøre på kikkerten og det verifiserer jeg flere ganger i løpet av sesongen.

 

Men for all del: jeg mener ikke at det er feil å ha flere våpen i flere kaliber. Jeg har mer en nok annet i skapet i andre kaliber som jeg bruker til forskjellig moro, og det hender jeg f.eks drar ut en 223 til en skogsfugl bare for gammelt vennskapsskyld eller tar et rådyr med en mauser 😀

Min bestefar jaktet alt i skogen i over 80 år (han ble 101 år) med en enkeltskudd Kongsberg rolling block hagle og en Krag. Det funket det også 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...