Jump to content

Hjelp til hare kaliber


Dangle

Recommended Posts

Hei,

 

Har lyst å starte med hare jakt, men usikker på hvilket kaliber som egner seg. Liker best rifle og vil helst bruke dette. Har både 308 og 223, men lurer på om jeg burde hatt 17hmr istedenfor til dette. For å hindre mest mulig kjøtt ødeleggelse. Så lurer jeg på om det er noen som har jaktet hare med 308 og hvordan det gikk? Går det hvis man bruker rett ammo og er nøye på skudd plassering?

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hare og rifle går bra det. Har skutt hare med 308 win  og 357 Magnum begge med helmantel. Sikter i maskinrommet og de slukker fort. Men rein rifle vil gi deg få skuddsjanser. En kombi vil være et bedre valg, hagleskudd på korte hold og du har rifleskudd når den sitter åpent på 50 meter ;) 

Link to comment
Share on other sites

Både 308 og 223 er greit på hare, egentlig ikke så stor forskjell på et lite 223 hull og 308 hull, gitt at kula ikke ekspanderer... Det er en stor fordel å bruke en butt helmantel, f.eks Norma sin jaktmatch 150 grain FMJ i 308. Ekspanderende storviltkule i 308 blir for noe søl på et så lite dyr som hare. Jeg har skutt endel harer med rifle i 308 og 7mm, da som bifangst når jeg egentlig er på storviltjakt. 

 

17 hmr funker sikker det og, men jeg ville nok heller brukt 223 eller 308 - mindre sensitivt for vind. 

 

Som Rugerdud skriver over: er du sikker på at du kun skal bruke rifle til ren harejakt? 

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg faktisk om min aller første våpensøknad. Jeg hadde søkt om rifle 22LR til småviltjakt. Søknaden ble avslått med begrunnelse at det var uegnet, og ble anbefalt å søke på hagle... Etter litt krangling fikk jeg lov til å kjøpe 22LR, og det ble skutt mye rart, så det kan ikke ha vært helt uegnet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Framparten på en hare inneholder så minimalt med kjøtt at om den blir blåst bort spiller ingen rolle. Det er lårene og ikke minst ryggen som betyr noe. Jeg har brukt både 223 rem og 17 hmr på hare. Det du sparer i kjøtt på sistnevnte er ingen ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri savnet hagle når jeg har vært i fjellet med rifla. Ikke har jeg savnet hagl i maten heller. 

 

Jeg har brukt mest 223 med matchkuler på hare men også 7.62x39 og 6,5 uten at det har gitt mer sprengt hare. Jeg prioriterer lav rekyl og vindavdrift og da vinner diverse .22 med "tunge" kuler. 

 

Greit å kunne se innslaget og ha kontroll på hvor dyret ligger. Å finne igjen en hare i en steinrøys kan være jævla vanskelig. Spesielt om du mister den av syne i det skuddet går og ikke vet om det var 100 eller 120 meters hold. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...