Jump to content

Hvor skyter folket?


Stock

Recommended Posts

Jeg hadde vel egt tenkt å begynn en tråd om hvilket utstyr osv jeg skulle kjøpe meg for å begynne med LH/ PRS, men etter å ha argumentert meg meg selv en stund så snur jeg litt om på problemstillinga. Greia er att jeg nå i ett halvt år på om det finnes noen i nærområdet som driver med denne typen skyting og greia er att når man må begynne å spørre om det finnes ett miljø- ja da er det enten rimelig lite eller ikke eksisterende. Etter mye om å menn så har man funnet ut att det ikke finnes noen som driver med detta, og det nermeste miljøet er en 2 timer unna. Missforstå meg rett det er absolutt ett alternativ, men for min egen del så skal jeg være ærlig å innrømme att oppmøte på slik skyting da blir sjeldent ligger det ikke innen en liten svipptur med bil så blir det plutselig mye som kommer i veien om det ga mening. . Da har vi kommet oss fra tipsa om å finne det nærmeste miljøet til å finne ut hvordan jeg også kan begynne med slikt :). Har en starter noe så er det jo ofte att andre slenger seg på og hvem vet? kanskje har vi ett lite mijlø her om noen år også!. 

 

Så da lurer jeg litt på hvordan folket har gått frem for å kunne skyte på litt avstander utenom DFS banen, samt hva som er lov å ikke. Har man eksempelvis lov å skyte i stat sameninga sine områder ( mulig man spør dumt men ). Spør man en grunneier om å få bedrive skyting på tomta hans og han sier ja, er det da innefor? Eller kan politiet nekte deg å skyte der, gi bøter, inndra lisenser osv om det skulle fått noen klager? Snakker naturligvis ikke om å skyte mot bebyggelse osv, men der kameratene har eneorme områder så er det ikke mer enn 2 km til hytter og hva folk kan irritere seg over når de er der vet man jo aldri. En annen ting er vel hvor mye kan man komme unna om man har en god demper på 6,5? Hvor langt unna vil dere si man må være for å ikke tenke over att det er ett skudd som gikk av. 

 

Mulig litt fjernt innlegg, men når ting ikke ligger til rette så får man prøve å finne løsninger:) 

 

Link to comment
Share on other sites

Udempede rifleskudd høres mange kilometer, og flere etter hverandre er lett gjenkjennelige.  Dempede høres kun noen få 100m. Lyden av treff i en gong høres mange kilometer, men er ikke så lett å kjenne igjen for folk flest tror jeg.

Tradisjonelt reagerer folk (basert på hva jeg har mottatt av klager på meg og andre oppigjenom) mest og fortest på halvauto, rask skyting - type magdump. Da går bøndene i "WTF"-modus tvert. Sporadisk skyting har jeg ikke inntrykk av at folk reagerer særlig på, det er når det blir mye, og ofte at klagene kommer.

 

Kan nevne at jeg arrangerte er PRS-stevne i vinter, med 24-25 deltakere, (vi skjøt altså >2500 skudd) Hvor grunneier som bor <1km fra standplassene, fortalte at han ikke kunne høre det fra huset sitt. Alle brukte lyddemper.

Litt avhengig av type demper, så hørte vi ikke alle skuddene på standplass 2, på standplass 1. og det er vel 900m til standplass 4 og 5, jeg kunne ikke høre at det ble skutt der.

Da vi skjøt med 12.7, med brems (130 skudd), samme sted hadde de hørt det godt på Hægeland, 15min kjøring unna (ca 9km luftlinje), vi hører også godt at det skytes med HK416 og 17 i skytefeltet på Evje, - det er >10m i luftlinje - men trolig ikke i alle vindretninger og atmosfæriske forhold.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Dette blir en anekdote på siden av det det spørres om, men skitt au. En bekjent av meg som bor og lever på grensen av så mangt, fikk en gang høre fra en gammal finnlugg: "Om jag hör ett skott, eller två, då e det tjuvjakt, och då ringar jag polisen. Men om jag hör automat-eld, då vet jag at det är dej, och då e det inget problem."

 

Cluet er jo å bruke huet. Jeg skyter hjemme, ut vinduet og bortpå jordet. Etter at naboen satset på stall og hest så sier jeg ifra hvis jeg skal ut på jordet, så kan hu holde øye med dyra hvis de skulle bli for redde. Og så ser jeg an antallet isfiskere i nærheten før jeg begynner, folk er så skuddredde blitt at det er en skam, men jeg gidder ikke plage folk heller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innputt! Eneste gangen jeg har kommet i nærheten av "klage" var når nabon begynte med foringsdyr og jeg hadde glemt av det i 2 sekkundene når kråka i hagen irriterte vettet av meg 12/70 2 kjappe skudd og meldinga kom "hey, skal ikke lage storm i vannglass, men fint om du bytter ut hagla med salongen sånn att kjærringa ikke springer rundt som hodeløs høne i panikk og att dyra ikke blir så skremt" - Ingen sure miner, ingen negativitet og vi har vel begge felt x antall kråker, sjur og nøtteskrike i hagen siden den gang. 

Da har jeg 2 spørsmål til :

1) Skyting på statseid grunn? Fryktelig mye "øde" plasser som er statseid her jeg bor, men kjedelig bli bura inne xD 

2) Hvilken demper demper jævelen mest 😅 Finnes det demper jeg kan bruke på både 6,5 og 30 kal og som demper knall på 6,5 så motas tips med takk :) 

Dette kunne jeg sikkert googla men er det nonen måte man lett finner ut hvem som eier hva av landområder.. Typ gå inn på ett kart klikk på ett felt og eier kommer opp?. 

Link to comment
Share on other sites

Om du har våpentillatelse, betalt jegeravgift og jaktkort på småvilt/ smårovvilt, kan jeg ikke drømme om at du gjør noe ulovlig. Å drive ikke-organisert trening på statsgrunn når du har alle papirer i orden bør vel tvert i mot være positivt? Du har jo da allerede grunneiers tillatelse...Tar selvsagt høyde for det vanlige som sikker bakgrunn, ingen folk, hytter etc i nærheten. Bruker du demper og tar hensyn til helligdagsfredning etc kan jeg ikke skjønne det kan være noe problem. Selv gjør jeg dette gjennom hele året og mener regelmessig «trening» der jeg jakter er avgjørende for å felle småvilt så humant som mulig. Jakter man mye forskjellig gjennom året har ihvertfall jeg behov for å jevnlig teste skyteredskapen. Så kort oppsummert fra mitt ståsted; har du grunneiers tillatelse, papirer i orden og tar normale sikkerhetshensyn og hensyn til ferdsel/helligdagsfred, så er du temmelig innafor!

Link to comment
Share on other sites

Til @Stock og @204 Ruger

 

Ubi non accusator, ibi non Iudex

 

Det dere snakker om, på statsgrunn, osv, er åpenbart ulovlig. Men det man ikke blir tatt for, blir man ikke tatt for - for å sitere en kjenning "det e jo ikke sikkert att vi bi tadd".

Det er neppe særlig straffbart heller, men bråk med Politiet ifbm våpen og skyting fører nesten alltid til tilbakekalling av våpenkort. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67:

hvordan kan det «neppe være særlig straffbart» samtidig som det er «åpenbart ulovlig»? Ikke ute etter hverken være vanskelig eller bidra til en usaklig diskusjon. Mange har helt sikkert veldig mye mer erfaring og kunnskap enn meg. Men, er det slik at det er ulovlig å løsne skudd for treningens del (jeg snakker ikke om organisert trening over tid med massevis av skudd) er det vel neppe lovlig å jakte i samme område? Har du alt av papirer i orden og jaktkort på statsgrunn kan jeg ikke skjønne det skal være problematisk/ulovlig å skyte noen treningsskudd i området, ihvertfall ikke innenfor jakttidene. Setter pris på om noen som virkelig kan lovverket kan informere på skikkelig vis. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 204 Ruger said:

M67:

hvordan kan det «neppe være særlig straffbart» samtidig som det er «åpenbart ulovlig»? Ikke ute etter hverken være vanskelig eller bidra til en usaklig diskusjon. Mange har helt sikkert veldig mye mer erfaring og kunnskap enn meg. Men, er det slik at det er ulovlig å løsne skudd for treningens del (jeg snakker ikke om organisert trening over tid med massevis av skudd) er det vel neppe lovlig å jakte i samme område? Har du alt av papirer i orden og jaktkort på statsgrunn kan jeg ikke skjønne det skal være problematisk/ulovlig å skyte noen treningsskudd i området, ihvertfall ikke innenfor jakttidene. Setter pris på om noen som virkelig kan lovverket kan informere på skikkelig vis. 

"Neppe særlig straffbart" så mener jeg at det ikke er noe man normalt får verken fengselsstraff eller voldsomme bøter for, men at man blir plaget mer enn man liker.

Å slå folk ihjel, eller stjele penger fra banker eller Staten er "temmelig straffbart", men å glemme å låse inn våpen, skyte der de ikke skal, skyte når de ikke skal, og lignende, er ting som folk får typ 8-12 000,- i bot (som kommer på rullebladet) for (og selvsagt inndragning av våpenkort) Det er plenty av slike saker i media, så man trenger ikke å kunne lovverket spesielt godt.

Straffeloven sier:

 

§ 188.

 Uforsiktig omgang med skytevåpen eller eksplosiver

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som fremstiller, tilvirker, bruker, behandler eller oppbevarer skytevåpen, ammunisjon, sprengstoff eller et annet eksplosjonsfarlig stoff på en uforsiktig måte som er egnet til å volde fare for andres liv eller helse.

 

I tillegg har vi Lov om Helligdagsfred, Naboloven, Plan og Bygningsloven, Forurensningsloven, Kulturminneloven, Naturmangfoldsloven Lokale vedtekter...

 

Her er en sak der det ble ilagt fengselsstraff i henhold til §188

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/OnpnOV/Borsemaker-og-landslagsskytter-domt-til-fengsel

 

Her er en kanskje mer relevant sak, dette er nok det du kan risikere å oppleve dersom du skyter for mye på et sted og en tid du ikke skal.

https://www.rbnett.no/nyheter/2017/06/03/Løslates-etter-skyting-og-bevæpna-politiaksjon-14822041.ece

 

En sak fra Kammeret. Jeg kjenner mange slike, som ikke har vært i media. 

 

 

Om å anlegge skytebaner står det en del her. https://www.regjeringen.no/contentassets/13d7e0015cc043a78abd8c6124cd00b2/192580-skytebaner-aug2019.pdf

Så kan du se "Skytebaneforskriften", §3  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1988-07-01-548, med vedlegg, https://lovdata.no/static/RDEP/g-1988-6174p.pdf 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kva meiner du med godt, og på kva for ei side av Oslo?

Oslo Østre i Oslo.

Løvenstad i vest.

Så vil eg, litt inhabilt, anbefale Ås i aust, berre vi blir ferdige med koronarestriksjonar.

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

Losby i Lørenskog er et godt skyteområde... Ikke mange kilometerne utenfor Oslo sentrum - men du må ha bil for å komme til og fra.

Riflebanen drives av Lørenskog skytterlag. Oslo og Akershus langholdsklubb skyter PRS på banen hver mandag, Lier sportsskyttere bruker banen på tirsdager og Høybråten JFF på fredager. Åpent 6 dager i uken.



Ved siden av ligger en haglebane som drives av Lørenskog sportsskyttere, her skytes det trap og skeet omtrent hver dag, Lørenskog JFF skyter også her.

På andre siden ligger en pistolbane som driftes av Losby viltmål og pistolklubb.

3 baner og 7 klubber innenfor 200m, aktivitet 6 dager i uken, over 1000 medlemmer totalt, og tilbud til pistol, hagle og rifleskyttere. Det er vel et godt skyteområde? 

Det mangler dog en innendørsbane - skytterlaget sysler med planer om det .-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heggen skytebane i Harstad.
Banen ligger midt i Harstad by med boligområder på 3 sider, 5 minutter fra sentrum. 
For tiden med 100 og 200 meter i aktivitet, men nye elektronsike skiver kommer i løpet av våren/sommeren opp på alle avstander ut til 600 meter. 
Nærmest nabo er pistolklubbens bane, samt Leirduebanen til HJJF. Så til sammene er det  et bra skyteanlegg. 
15 meter innendørsbane i den gamle svømmehallen i Kanebogen barneskole et par km unna. Men der har jeg ikke vært pga av mangel på våpen med egnet siktemiddel. 



 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...